لون بني فى حروف اوراق الكرتون
النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: لون بني فى حروف اوراق الكرتون

المهنة
    مطور مواقع انترنت

لون بني فى حروف اوراق الكرتون

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عندى نبته واحده من الكروتون وهى عبارة عن ساقين وكل واحد متفرع منه اتنين والحمد لله ناجح وبيطلع ورق جديد لكن من كام يوك لقيت حوالى 3 ورقات من الاوراق السفلية القديمة حروفهم الاخيرة الجزء السهمي فى ناية طرف الورقة لونه بني على خلاف باقى الاوراق القديمة السفلية التى تتميز باللون الاحمر والتداخل الجميل بتاع الكروتون فيا ترى ده اية وحله اية ؟

تانى حاجة ازاى اعمل تكاثر للكرتون انا اعتقد انه هيكون تكاثر العقل الساقية بس ازاى انفذه مع الكرتون وفى اى وقت من السنة يصلح ومتطلباته ؟

اخر حاجة فى فترة الشتاء اراعى النبات ازاى انا فى الصيف منت اقوم برية النبات مرتين فى الاسيوع واقوم بتسميده مرة كل اسبوع فيا ترى فى الشتاء اية الطريقة المثلى فى ري النيات وتسميده ؟

وفى ملحوطة فى نهاية البنات من اعلى عند البراعم الى بيطلع منها الورق من بداية الشتاء تقريبا وتيجي مثلا مجموعه اوراق صغيره فى الظهور لكن ممكن واحده تكمل والباقى يسقط وممكن كل الصغييرن ما يكبروش ويسقطوا على العلم انه فى الصيف ومع التسميد كل اسوبع نمى عندى حوالى 6 ورقات جديدة وباحجام ما شاء الله هايلة واتلونت كمان بعد فترة ؟

ملوحوظة بردة تانية انا قلت ان الكروتون عندى عبارة عن جزئين فى بعض ساقين مشتركين مع بعض وكل واحد متفرع منه فرعين انا ملاحظ انه فى فرع واحد بس هو الى بينبت وورقة بيكبر وبيتلون كمان وهو ده الى طلع فى الصيف حوالى الـ 6 ورقات اما الباقة بيفضل الورق صغير جدا برعم كده وما بيكبرش مع العلم ان الورق القديم فى باقى الافرع لا يسقط ونضر والحمد لله برده اية السبب والحل ؟

تحياتي للجميع ......

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    مهندس زراعي

مشكلتك تكمن في اما تعرض النبات لضوء الشمس المباشر
    او انه هناك مشكلة ما حول الجذور اقتصد في الري ولا تسرف في الشتاء شرط الا تجف التربة اما بالصيف اروي بغزارة
    .. النبات الموجود عندك من النباتات التي تحتاج عناية فائقة خاصة
    فان ظهور مثل هذه المشاكل مع الهواة امر طبيعي
    عموما لا تترك التربة تجف اقتصد بالمياه ولا تتركها تجف
    \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
    بالنسبة للإكثار
    تؤخذ العقل الغضة في الربيع والصيف من النبات الأم وتحوي على أربعة أوراق على الأقل طول 5 - 8 سم وتزال البراعم الورقية عند قاعدة الساق مع عمل قطع مائل في القاعدة

اللهم علمني مافيه صلاح للإسلام والمسلمين

المهنة
    مطور مواقع انترنت

تحياتي لحضرتك وجزاك الله كل الخير عنى هو النبات لا يتعرض لإضاءة الشمس ولكنى عامل اضاءة صناعيه بالقرب منه عالية لتعويض الضوء وتلون الاوارق هل ممكن عدد ساعات الاضاءة او قربها تعمل كده ؟وفى حاجة تانية انا حاطط زلط متوسط الحجم على وش التربة حوالين النبات مغطي بيه التربه هل ده ياثر فى حاجة ؟