ما الفرق بين كليات التعليم المفتوح وكليات الزراعة العادية - الصفحة 2

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما رايك بأقسام كليات الزراعة بالتعليم المفتوح!

المصوتون
34. هذا الإستطلاع مغلق
  • مناسبة

19 55.88%
  • غير مناسبة

6 17.65%
  • لا اعلم عنها شىء

10 29.41%
  • جيدة ولكن لى تحفظ وسأذكره فى رد

2 5.88%
إستطلاع متعدد الإختيارات.
صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 45

الموضوع: ما الفرق بين كليات التعليم المفتوح وكليات الزراعة العادية

المهنة
    طبيب بشرى

مووووووووووووضوع جميييييييييييييييييييل جدا اااااااااا

تحيتى

المهنة
    طالب

لك تحياتى واحترامى لردك الجميل
    واتمنى ايضا ان يعجب الموضوع جميع الاعضاء ويشرفونا بردودهم و تعليقاتهم
    و نورت الموضوع

المهنة
    مهندسه زراعيه

السلام عليكم انا طالبه فى سنه تالته تعليم مفتوح كليه زراعه جامعه عين شمس وبجد بناخد المواد
    على ايد استاذه ممتازين جدا ومعاك الكتاب وى استفسار بتسال اساتذه الماده ولينا تدريبات صيفيه وبجد بجد عندنا المشرفين على التعليم هناك بيعملونا كاننا اولادهم بجد ومش ندمانه الا انى اتاخرت فى الخطوه الهامه دى رغم حصولى على بكالوريوس التجاره لكن دراسه الزراعه كانت حلمى واى استقسار عن اى شىء انا موجوده

المهنة
    طالب

ابلغك تحياتى الكبيرة لاصرارك على تحقيق حلمك
    وانا الصراحة عاجبنى اوى برنامج كلية زراعة عين شمس المفتوح
    و يسعدنى انك رحبتى باسئلتى لان عندى اسئلة كتيرررر
    مثلا فى سنة اولى عندكم قسم انتاج اسماك هل بتدرسوا الكلام ده بتوسع ولا نظرة عامة
    انا شايف فى اسماء مواد كتير اوى حلوة زى استصلاح اراضى زراعة و انتاج نتباتات طبية وعطرية و صناعات غذائية ده قسم صناعات غذائية ده لوحده قسم فى كلية زراعة القاهرة الانتظامى
    انتوا بتدرسوا الكلام ده كله ازاى ازاى بيكون شكل المادة
    وهل مثلا ممكن من دراستى لماده زى دى اقدر اشتغل بيها كويس اوى لما اتخرج
    مثلا ماده انتاج فاكهة هل ده معناه انا ممكن عادى ازرع اراضى فاكهة و بكفاءة زى اللى متخصص بس انتاج فاكهة فى كليات الزراعة الانتظامية
    معلشى انا طولت اوى فى اسئلتى بس انا كنت مليان اسئلة و كان نفسى فى حد فاهم اسئله
    و شكرا ليكى لتشريفك الموضوع

المهنة
    مهندسه زراعيه

اولا احنا عندنا فى كليه الزراعه فى فعلا انتاج اسماك فى سنه اولى وللعلم التخصص عندنا حسب مشروع التخرج يعنى ممكن تتخصص فى مشروع تخرج مفتوح المجال وباستفاضه ومش حكدب واقولك كل ماده بناخدها باستفاضه لا انت معاك الكتاب وبتسال وفى تدريب يعنى مثلا انتاج الدواجن بناخدها على مدار الاربع سنين والاعشاب والنباتات العطريه والوراثه ومواد كتير حتستهويك ما يعيب الموضوع ان طبعا فى مواد تجاريه كتير لكن ده لان اول قسم قام بتبنى فكره التعليم المفتوح هو قسم الاقتصاد لكن بامانه كلها مواد مفيده وكل اساتذتنا فيهم وزرا سابقين وعمداء للكليه سابقين ايضا وبجد اعلى اساتذه بيدرسوا للتعليم المفتوح والتدريب السنوى بيخليك تدرس كل المواد العمليه باستفاضه زى عيش الغراب وما شابه وتقدر تكمل ماجستير ودكتوراه وانا تحت امرك فى اى استفسار

المهنة
    مهندسه زراعيه

حقولك حاجه احنا عندنا شباب فى الكليه بيعملوا فى مصانع جبنه وبجد بعد تسلمهم الكارنيهات بتاعت الكليه وبعضهم اتخرج لان فى دفعات تسبقنى وكان مشروعهم انتاج البان مرتبتهم بقت ممتازه جدا واكتر من مهندسين زراعيين قدام لانهم بيشتغلوا بموهلهم + خبره عندهم من الاول ارجوا اكون افدتك

المهنة
    مهندس زراعى(ماجستير بساتين)

السلام عليكم
    مع احترامى لكل الاراء ,ولكن لى راى شخصى متواضع ارجو ان يفيد ان شاء الله فى موضوع التعليم المفتوح بالنسبة لكلية الزراعة .
    حيث اننى درست بكلية العلوم قسم العلوم البيولوجية ثم حولت كلية الزراعة انتظام وحصلت على البكالوريوس بتقدير جيد جدا ومن اوائل دفعتى وعملت باحث بالكليةو التحقت بماجستير امراض الفاكهة بالاضافة لعملى الميدانى كمهندس زراعى فى مجال اشراف ومتابعة المزارع والاسمدة والمخصبات والكيماويات الزراعية وتصميم شبكات الرى والان التحق بكلية التجارة تعليم مفتوح السنة الاولى ومن واقع دراستى بكليتين علميتين عريقتين هما العلوم والزراعة والتحاقى بكلية التجارة بنظام التعليم المفتوح الذى يعتمد اساسا على التعليم الذاتى وليس التجريب والخبرات المكتسبة ,ارى هناك تحفظ على فكرة دراسة الزراعة -وكذلك كل الكليات العلمية بالتعليم المفتوح- وذلك لانها تخصص علمى عملى تجريبى صرف يعتمد على التجريب والخبرات المكتسبة وهذة الامور لا يمكن ان توفر باى حال من الاحوال من خلال الدراسة الذاتية ولا النظرية وحتى ان كان استاذك بالمراسلة عالم او وزير سابق حتى ,واذا كان خريج الكليات النظامية التى تكون دراسته 60% نظرى و40% عملى فى المعامل-كل التخصصات عدا الاقتصاد والاجتماع-بالاضافة للتدريب العملى فى اجازة السنة الثانية شهر ونصف والسنة الثالثة 3 شهور طوال الاجازة ومشروع وبحث تخرج طوال السنة الرابعة بالاضافة الى الزيارات الميدانية والرحلات العلمية وكل ذلك لايكفى للتاهل لسوق العمل ويجب على الطالب والخريج البحث والقراءة واكتساب الخبرة العملية بعيدا عن الكلية التى تعطى الاساسيات فقط فكيف لخريج التعليم المفتوح التى تكون دراسته اساسا ذاتيه وبالمراسلة ان يؤهل لسوق العمل , التعليم المفتوح ناجح وممتاز فى التخصصات النظريةوالادبيةو العلوم الانسانية والاجتماعية فقط ولكن لايصلح للتخصصات العملية العلمية التجريبية كالطب والصيدلة والهندسة والزراعة والعلوم وليس هناك معهد او كليةتدرس الزراعة بالتعليم المفتوح و الخريج بشهادته معتمدة فى العالم الا فى مصر .

المهنة
    مهندسه زراعيه

بصراحه كلامك مظيوط لو ما فيش دبلومات وتدريب عملى متخص لكل قسم وحضرتك صح لحد كبير ده لو اللى داخل داخل ياخد شهاده ويس سوال انت خريج زراعه ليه ما دخلتش اقتصاد زراعى وفيه نفس مواد كليه التجاره وكل المواد اللى عندنا بيخدها الطالب فى اقتصاد وعلوم سياسيه ونفس الاستاذه وانا درست الاقتصاد على ايد فطاحله واهمهم فى تجاره استاذنا الكبير دكتور عبد المنعم راضى يعنى عارفه كويس اللى بتقوله لكن عايزه اسالك سوال انت استفدت ايه بدراستك للزراعه ومسارك فى دراسه التجاره ليه
    ورغم انى انتمى لكليه التجاره اولا قبل الزراعه لكن ب اللهى عندنا بيجيلنا طلبه ابناء وزراء كوزير خارجيه عمان واساتذتنا كانوا اساتذته واللى عايز يقدم عندنا فى الكليه ومحتاج اى معلومه واللهى استاذتنا مش بيبخلوا على حد رغم اى كلام واللى عايز يعرف بيعرف واللى مش فى امكانه ماديا يكمل ممكن الانترنت موجود وممكن يحاول ويتواصل مع المنتديات المتخصصه الدراسه العمليه مفيده جدا لكن بدايه المعرفه العلميه للشىء معرفه اسسه وخطوه خطوه بنفهمه وبيتهيالى انى الان ملمه بلمواضيع الزراعيه وبشهاده استاذه كبار فى المجال الزراعى وافخر وانا فى وسط وفد زائر لمزرعه سيكم كنت بسال واستفسر احد الاساتذه الكبار قالى مستقبلك كبير فى المجال الزراعى ودول كلامهم شهاده وافخر انى زراعه عين شمس واول من علمنى الف باء زراعه هم اساتذتى هنا ك وتعليم مفتوح

المهنة
    طالب

اهلا بيك ونورت الموضوع يا مهندس زراعة
    متشكر اوى لردودك يا مهندسة داليا
    طيب يعنى اللى فهمته كدا ان انا لازم من اول سنة اكون محدد انا عاوز اتخصص فى ايه عشان ابدا اهتم فيه واقرا عنه واتدرب فيه
    يعنى مثلا لو انا حابب انتاج اسماك ابدا اهتم بيه من دلوقتى واحاول اتدرب عليه طول سنين الدراسة و اتخصص فيه مشروع تخرج عشان اقدر اكون كفائة
    لان كلامكم انتم الاتنين بيقول اهم حاجة التدريب العملى
    انا حاليا ب 3 ث عام السنة الجاية ان شاء الله هكون فى كلية زراعة عشان كده كنت محتار اخش تعليم مفتوح عين شمس بالذات ولا كلية زراعة القاهرة انتظامى
    واللى مخلينى ميال للتعليم المفتوح عين شمس انه متنوع و خصوصا ان فيه انتاج اسماك
    وانا حاولت اخش على موقع كلية الزراعة الانتظامية كنت بلاقى اقسام كتير بس مكنتش عارف فى جوا الاقسام دى انتاج اسماك ولا لأ
    و عندى سؤال تانى لو سمحتم يعنى انا ف الصيف مثلا اروح المزارع عشان اتدرب بمعرفتى الخاصة ولا ممكن الكلية تساعدنى فى موضوع المزارع ده
    وشكرا للجميع وانا سعيد جدا بيكم وانتم افتدونى بشكل كبير
    تحياتى لكم

المهنة

الاخت الفاضلة المهندسة داليا السلام عليكم
    اولا الخلاف فى الراى لايفسد للود قضية
    ثانيا ايتها الاخت الفاضلة انا كنت اتكلم عن دراسة الزراعة بالتعليم المفتوح عامة ولا اقصد حالة حضرتك او اى حالة خاصة اخرى واقصد من كلامى النفع للجميع من واقع تجربتى الخاصة ليس اكثر لانفع غيرى بتجربتى , وبالنسبة لتوجهى لدراسة التجارة فهو ليس تغييرا للمسار بل هو طموح وحلم حيث انى محب للقراءة والدراسة عامة فى كل المجالات وبالاخص ادارة الاعمال التى انوى دراستها مثل حلم حضرتك بدراسة الزراعة بالضبط وبالنسبة للاقتصاد الزراعى فهو يدرس العلوم الاقتصادية المتعلقة بالزراعة وليس العلوم الاقتصادية البحتة التى تدرس بكلية الاقتصاد او التجارة وبالنسبة لدراستى للزراعة والعلوم البيولوجية فهى حب ايضا وطموح منذ كنت طفلا صغيرا والتحاقى بكلية الزراعة جاء عن حب واقتناع وليس للشهادة او مكتب التنسيق حيث ان مجموعى كان يوهلنى للدراسة بكليات كثيرة غير الزراعة وان شاء الله مستمر فى مجالى الذى احبه حتى احصل فيه على ارفع الدرجات واكمل دراسة الدكتوراة والبوست دكتورال ان شاء الله بالتوازى مع دراستى للتجارة التى احبها حيث قال الحبيب المهدى صلى الله عليه وسلم فى التجارة تسعة اعشار الرزق وهذا يكفى لان يجعلنى احبها وادرسها, ويكفى ان مشاكلنا فى العالم العربى والاسلامى اقتصادية وادارية مما يجعلنا ندرس ونبحث فى هذا المجال لنعدل حالنا وفى النهاية اختى ان القصد من وراء كلامى ان الزراعة تخصص عملى يجب دراسته عمليا وبالتلقين المباشر ليس ذاتيا عن بعد وذلك من واقع تجربتى المتواضعة
    وفقنى الله واياكم وارجو زوال سوء الفهم غفر الله لى ولكم

المهنة

اخى العزيز يوسف بارك الله فيك ووفقك فى مسعاك , اخى الفاضل اذا كان متاح لك الدراسة الانتظامية فتوكل على الله وهو حسبك وعليك بالتزود بالمعارف المختلفة والاستفادة من مكتبة الكلية ومتابعة الدوريات العلمية الاجنبية مثل ناتشر وغيرها التى ستجعلك متابع كل الابحاث الجديدة فى كل المجالات العلمية البيولوجية والزراعية وكذلك لمتابعة التخصص التى تهواه وعليك بالاستفادة من اساتذتك ومعيدينك فى كلية الزراعة وستشعر باحساس اخر وانت تجرى التجارب بيدك فى المعمل وتكتسب خبرة التجريب فهى متعة ليس بعدها متعة يعلمها كل محب للعلم مارسها بنفسه ,وشتان بين ذلك وبين التعليم عن طريق جهاز الحاسب فى التعليم المفتوح فرؤيتك للتجربة فيديو على النت او الحاسب غير ممارستها واذا كان التعليم المفتوح به تدريب صيفى فالانتظام به تدريب اطول منه بالاضافة للدراسة العملية بنسبة 40% وكذلك مشروع التخرج والتدريب بالتعليم المفتوح وان كان يضفى صيغة العملية على البرنامج ولكنه لا يكفى ابدا فالتعليم المفتوح ما هو الا تثقيف زراعى فقط
    وبالنسبة للتدريب فعليك السعى بنفسك وان شاء الله اذا احتجت المساعدة فالعبد الفقير الى الله فى خدمتك
    والله الموفق

المهنة
    طالب

الاستاذ المحترم احب الاول اوضح نقطة مهمة للكل
    انا نطاق بحثى حاليا من حيث المواد وده اللى انا وضحته فى الاول لما وضعت لروابط لمواد التعليم المفتوح
    عشان نعمل مقارنة فى المواد ونعرف
    وخصوصا انى سمعت هنا فى الموضوع ده او مش فاكر فين ان التعليم المفتوح المواد فيه محدثة عن الكليات الانتظامية
    وعموما حضرتك ذكرت تجربتك فى الكلية الانتظامية و هى ذكرت تجربتها فى التعليم المفتوح
    فلا تفضيل من حيث العملى فقط نعم هو مهم لكن الماده برضه مهمة
    ومعلشى انا اللى خلانى افضل برنامج عين شمس المفتوح عن القاهرة هوا انه متنوع
    و اللى شدنى اكتر انه فيه انتاج اسماك
    وهى الماده اللى فعلا ببحث عنها
    ولو انا دلوقتى اتأكدت انها موجودة بكلية زراعة انتظامية لذهبت اليها لو كانت كفائة المادة واحده
    فهل حضرتك ممكن تجاوبنى فين اقدر ادرس القسم ده بتوسع
    انا فعلا مش عارف فين
    المكان الوحيد اللى لقيته فيه هوا تعليم مفتوح عين شمس والتدريب العملى هنحاول فيه بكل وسعنا
    وانا بجد بشكركم جدا لاهتمامكم بالموضوع وحرصكم على كتابة رايكم وتجرتكم واتمنى التواصل دائما

المهنة
    طالب

توضيح اخر لشكل المقارنة
    كفائة المواد
    التدريب عليها
    تنوع المواد و تلبيتها لسوق العمل

--------
    فى الاول كنت بستغرب مثلا كنت بلاقى قسم افات وقسم انتاج فاكهة
    قلت يعنى عشان ازرع ارض اجيب مهندس افات و انا مهندس فاكهة مثلا
    لما بصيت ع التعليم المفتوح لقيت فى تنوع فى المواد و كده بقى بيجمع معظم الاقسام فى قسم واحد
    وبعدين جالى سؤال ما ممكن يكونوا مش بيدرسوها بتوسع زى الاقسام بالكليات الانتظامية
    وده اللى قالته المهندسة داليا بس اسمك بتاخد فكرة عامة عن كله وبتتخصص فى جزء واحد يكون هوا مجال شغلك عن طريق مشروع التخرج
    وبعدين المهندس الفاضل "ياريت نتشرف باسمك" قال نقطة مهمة وهى التدريب وده اكدته المهندسة داليا انه مهم جدا للخبرة وسوق العمل و عموما لاى حاجة علمى لازم يكون فى عملى
    وكان قبل كده سمعت كلام تانى بيقول ان التعليم المفتوح مصمم لسوق العمل مش عارف ده صح ولا لأ
    و بعدين انا كنت عاوز اعرف هوا فى فعلا تجديد فى التعليم المفتوح عن الكليات الاخرى و لا مجرد كلام ناس
    وهل هى فعلا مناسبة لسوق العمل مع التدريب العملى
    فهل ممكن اجابات لو سمحتم
    الشكر للكل
    و منتظر ردكم

المهنة

اولا سلام عليكم اخى اسمى هو وليد محمد ,ان شاء الله ساجاوب كل استفساراتك , كلامك على ان التعليم المفتوح يدرس الزراعة ككل سليم وقد كان هناك شعبة تسمى الشعبة العامة كانت تدرس كل ذلك فى الكليات النظامية فى اللائحة القديمة لكليات الزراعة وقد تخرجت منها وهى ميزة وعيب فى نفس الوقت وساوضح ذلك لاحقا فى هذه المشاركة ان شاء الله , وهذه الشعبة تم الغائها منذ اربع سنوات من جميع جامعات مصر -واخر دفعة تخرجت منها كانت العام الماضى وكانت الطلاب المتخلفين عن دفعات سابقة- فى اطار حل مشكلات كلية الزراعة وتطويرها لمواكبة سوق العمل حيث ان الخريج كان يدرس كل شى فى الزراعة ولكنه لا يتخصص فى شى فهى ثقافه زراعية وليست علم تخصصى مثل دراسة التعليم المفتوح بالضبط كما انها تزيد عن التعليم المفتوح بالدراسة العملية وكانت لائحتها الدراسية كالاتى
    السنة الاولى
    1- مبادىء اقتصاد 2-اجتماع ريفى 3-رياضة 4-كيمياء عامة 5-مورفولوجى نبات 6-هندسة مساحةورى
    7- حاسب الى 8-كيمياء عضوية 9-تقسيم مملكة نباتية 10-حيوان زراعى عام 11- مبادىء احصاءاقتصادى
    12- طبيعة 13- هندسة مبانى واللات 14- لغة انجليزية
    السنة الثانية
    ا- اقتصاد زراعى 2-كيمياء حيوية 3-اساسيات محاصيل 4-اساسيات بساتين5 -ميكربيولوجى زراعى 6-حشرات اقتصادية 7-كيمياء تحليلية 8-اساسيات اراضى 9-انتاج محاصيل أ 10-اساسيات وراثة 11-فسيولوجى نبات 12-فسيولوجى حيونات المزرعة
    السنة الثالثة
    ا-امراض نبات 2- تربية ورعاية حيوان 3-انتاج محاصيل ب 4-انتاج فاكهة متساقطة 5-تسويق زراعى 6-صحة حيوان 7- نحل وحرير 8-تربية نبات 9-استصلاح اراضى 10-اساسيات البان 11- اساسيات علوم اغذية 12- تغذية نبات
    السنة الرابعة
    1- انتاج فاكهة مستديمة 2-تكنولوجيا اغذية 3- مبيدات افات 4- ادارة اعمال زراعية 5-احصاء حيوى وتصميم تجارب 6-تغذية حيوان 7-تكنولوجيا البان 8-انتاج خضر 9- نباتات زينة وتنسيق حدائق ونباتات طبية10-حشرات اقتصادية 11-ارشاد زراعى 12-دواجن 13- مقرر بحث
    وكان يدرس هذا البرنامج كليات الزراعة والهندسة والعلوم والطب البيطرى والاداب وبالرغم من ذلك كان لا يؤهل الخريج لسوق العمل لان دراسته متشعبة وغير تخصصية فتم الغائه واستحداث برامج جديدة تواكب سوق العمل وذلك لتطبيق معايير الجودة على الكلية واعتمادها وتطبيق نظام الساعات المعتمدة الذى يتيح للطالب الاختيار لما يحبه فى اطار البرنامج المتخصص فيه , وبالنسبة للتخصص فهو مهم فى العمل وهو كذلك فى كل المجالات العلمية كالطب والهندسة فهناك طبيب جراحة واخر باطنة الخ ولايوجد طبيب خبير فى كل الامجالات وكذلك الهندسة هناك المدنى والعمارة الخ وفى النهاية ان شاء الله ساسرد لك اللائحة الجديدة المطبقة الان فى جميع كليات مصر مع تخصاصاتها واماكن دراسة الثروة السمكية كل ذلك بالتفصيل فى مشاركة لاحقة.

المهنة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yoo0ssef مشاهدة المشاركة
    توضيح اخر لشكل المقارنة
    كفائة المواد
    التدريب عليها
    تنوع المواد و تلبيتها لسوق العمل

--------
    فى الاول كنت بستغرب مثلا كنت بلاقى قسم افات وقسم انتاج فاكهة
    قلت يعنى عشان ازرع ارض اجيب مهندس افات و انا مهندس فاكهة مثلا
    لما بصيت ع التعليم المفتوح لقيت فى تنوع فى المواد و كده بقى بيجمع معظم الاقسام فى قسم واحد
    وبعدين جالى سؤال ما ممكن يكونوا مش بيدرسوها بتوسع زى الاقسام بالكليات الانتظامية
    وده اللى قالته المهندسة داليا بس اسمك بتاخد فكرة عامة عن كله وبتتخصص فى جزء واحد يكون هوا مجال شغلك عن طريق مشروع التخرج
    وبعدين المهندس الفاضل "ياريت نتشرف باسمك" قال نقطة مهمة وهى التدريب وده اكدته المهندسة داليا انه مهم جدا للخبرة وسوق العمل و عموما لاى حاجة علمى لازم يكون فى عملى
    وكان قبل كده سمعت كلام تانى بيقول ان التعليم المفتوح مصمم لسوق العمل مش عارف ده صح ولا لأ
    و بعدين انا كنت عاوز اعرف هوا فى فعلا تجديد فى التعليم المفتوح عن الكليات الاخرى و لا مجرد كلام ناس
    وهل هى فعلا مناسبة لسوق العمل مع التدريب العملى
    فهل ممكن اجابات لو سمحتم
    الشكر للكل
    و منتظر ردكم
    اخى الفاضل تخصص الفاكهة مثلا يدرس كل مايتعلق بالتخصص من اساسيات وانتاج وامراض وافات وتسويق وعلوم مساعده للتخصص وخلافه وهذه هى ميزته , والتعليم المفتوح او التعليم المستمر مصمم لمن لديه خبرة عملية كبيرة وينقصه الجانب النظرى او لمن يريد تثقيف نفسه فى المجال الزراعى ولايستطيع الدراسة الانتظامية لاى سبب ,وبالنسبة للتطوير فكل كليات الزراعة المصرية الانتظامية الان تشهد ثورة تغيير ان صح التعبير بسبب اعراض الطلاب عنها وذلك عن طريق الساعات المعتمدة والجودة وتطوير الكورسات والتدريب العملى واى استفسار فى الخدمة

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة