تجربتى الثانية فى زراعة الطماطم والخيار والفلفل والباذنجان فوق سطح المنزل - الصفحة 16
صفحة 16 من 19 الأولىالأولى ... 61213141516171819 الأخيرةالأخيرة
النتائج 226 إلى 240 من 275

الموضوع: تجربتى الثانية فى زراعة الطماطم والخيار والفلفل والباذنجان فوق سطح المنزل

المهنة
    اعمال حره

شكرا لك على هذا الموضوع المتميز بجد انتا كتبت اللى كان نفسى اشوفه من زمان

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

شكرا لك على هذا الموضوع المتميز بجد انتا كتبت اللى كان نفسى اشوفه من زمان

المهنة
    مترجمة

تجربتك ليست رائعة
    لكنها أكثر من رائعة بكثير
    فقد افدت نفسك بخبرة وافدت الاخرين وأجمل ما فعلته هو تدوين ملاحظاتك

لدي سؤال لاني احاول زراعة الفلفل الاحمر الحلو، وحصلت على البذور من ثمرة وقمت بزراعتها وبالفعل انبتت لكنه مازال خيط رفيع
    لاحظت انك قد جنيت فلفل اخضر و فلفل احمر، هل كانوا من نباتات مختلفة ؟ و هل الاخضر فصيل والاحمر فصيل اخر، ام طرق الزراعة تتحكم فاللون؟

المهنة
    طالب

تجربة موفقة ان شاء الله هل من الممكن ان استخدم زرق الحمام بدل من المحلول المغذي لانه غير متوفر في سوريا

المهنة
    بكالوريوس سياحة و فنادق

السلام عليكم

هو انا ممكن ازرع فى البلكونة بتاعت البيت ولا هو لزم ازرع فى السطح
    ولو لزم ممكن ازرع فى اوضة فى السطح علشان العسافير
    انا عندى تينة قديمة ممكن ازرع فيها ورجاء الرد بسرعة وشكرآ

المهنة
    المتحدث عن الزراعة الطبيعية المستدامة

الزراعة فى البلكونة ممكنة، على أن لا يكون الدور الأول حيث أن فى القاهرة الدور الأول فى المناطق المزدحمة يمكن أن يكون الهواء ملوث بالمعادن الثقيلة السامة. أما على السطح أو فى الأدوار العليا فإن المعادن الثقيلة (مثل الرصاص والتى تنبعث من عوادم السيارات) لا تتمكن من الصعود إليها.

نعم يمكن الزراعة فى غرفة على السطح لتجنب العصافير على أن يدخلها كم كافى من الإضائة والتهوية بالطبع.

بالنسبة للطينة القديمة، لا ينصح بالزراعة فيها بسبب تحجرها ولن تتيح للجذور التوغل فيها بسهولة حتى بعد إضافة الماء لها كما أن العناصر الغذائية بها ربما لا تكون كافية أو متوازمة. ولذا، ينصح بخلطها بمكونات أخرى أو الأفضل على الإطلاق هو عدم استخدامها مطلقاً والحصول على تربة جديدة.

الخلاصة: قم بالزراعة فى البلكونة (طابق علوى) أو فى غرفة فى السطح (بها إضائة كافية) على أن تقوم بتغيير التربة وعدم استخدام الطينة القديمة.

وأنتظر من باقى الزملاء إضافة آرائهم أيضاً.

حلم المزرعة
    http://mazra3a.blogspot.com

المهنة
    طالبة

ماشاء الله الله يبارك لك في هذه النباتات ويعطيك من خيرها ان شاء الله

المهنة
    محاسب

من فضلكوا يا جماعه ممكن اعرف ايه البيتموس و البيرليت

المهنة
    بكالوريوس سياحة و فنادق

هيا نوع البزور بتاعت الخيار ايه
    انا لم روحت علشان اجيب الحجات لقيت مغزى للى الخضار

المهنة
    محاسب مالي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nehal مشاهدة المشاركة
    تجربتك ليست رائعة
    لكنها أكثر من رائعة بكثير
    فقد افدت نفسك بخبرة وافدت الاخرين وأجمل ما فعلته هو تدوين ملاحظاتك

لدي سؤال لاني احاول زراعة الفلفل الاحمر الحلو، وحصلت على البذور من ثمرة وقمت بزراعتها وبالفعل انبتت لكنه مازال خيط رفيع
    لاحظت انك قد جنيت فلفل اخضر و فلفل احمر، هل كانوا من نباتات مختلفة ؟ و هل الاخضر فصيل والاحمر فصيل اخر، ام طرق الزراعة تتحكم فاللون؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاجابة متاخرة أعتذر لذلك

الفلفل الاخضر إن ترك على النبات فترة أطول يبدا فى الاحمرار فالفلفل الاخضر والاحمر من نفس النبات ولكن الاحمر ظل فترة أكبر على النبات

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ktkot123 مشاهدة المشاركة
    تجربة موفقة ان شاء الله هل من الممكن ان استخدم زرق الحمام بدل من المحلول المغذي لانه غير متوفر في سوريا
    أهلا بك اخى زرق الحمام سماد قوى ولكنه ليس كافياً لنمو الثمار بالشكل المرغوب تحتاج الى إضافات أخرى حتى تحصل على ثمار مقبولة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousra abd salam مشاهدة المشاركة
    هو انا ممكن ازرع فى البلكونة بتاعت البيت ولا هو لزم ازرع فى السطح
    ولو لزم ممكن ازرع فى اوضة فى السطح علشان العسافير
    انا عندى تينة قديمة ممكن ازرع فيها ورجاء الرد بسرعة وشكرآ
    اكيد يمكن الزراعة فى البلاكونة ولكن ليس اى نبات يصلح لجو البلاكونة فلو قمتى بزراعة الطماطم مثلاً فى البلاكونة او الخيار والبلاكونة غير معرضة لضوء الشمس بشكل جيد على الاقل خمسة ساعات فى اليوم تقريبا لن تجدى ثماراً تؤكل ولكنك سوف تجدى مينى ثمار لان ضوء الشمس هام جدا جدا جدا لنمو النبات وانتاج الثمار بعد ذلك ونفس الكلام ينطبق على غرفة السطح فلو كانت معرضة لضوء الشمس وتدخلها بشكل كامل فتصلح اما لم تكن هكذا فلا تصلح للنباتات الثمرية وانما يمكن ان تزرع بها نباتات الزينة الداخلية التى تتحمل الظل -- اما بالنسبة للعصافير فهناك حلول لها واهمها او الحل العملى لهذا الامر عمل شبك على النباتات بحيث يحمى النبات ةيدخل الضوء بشكل جيد

وهذه بعض الصور للشبك وهو يحمى النباتات

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazeeeeem مشاهدة المشاركة
    من فضلكوا يا جماعه ممكن اعرف ايه البيتموس و البيرليت
    البيتموس عبارة عن نباتات مائية متحللة تتواجد فى اماكن معينة من العالم المصدرة له لانه يحتاج لظروف معينة لكى يتكون أم البيرليت صخور بركانية يتم التعامل معها لكى تناسب عمليات الزراعة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousra abd salam مشاهدة المشاركة
    هيا نوع البزور بتاعت الخيار ايه
    انا لم روحت علشان اجيب الحجات لقيت مغزى للى الخضار

عذراً لم أفهم المقصود من السؤال

المهنة
    Accountant

بتوفيق يا أستاز محمد ... و أنا متابع حضرتك للأستفادة من حضرتك

بتوفيق يا أستاز محمد ... و أنا متابع حضرتك للأستفادة من حضرتك بس أنا كنت عاوز أوضح لحضرتك أن متر الرمل أحنا بنشتريه بـ 11 جنيه مش بـ30 و كمان كنت عاوز أعرف راي حضرتك إيه في خليط الرمل و الكوموزيت ... و هل التربة من خليط الرمل و الكوموزيت أفضل من ال ( بتموس + برلايت + رمل ) سؤالي الثاني : هو حضرتك كنت قلتلي مره أن البرليت بيعطي نفس وظيفة الرمل ... فلماذا خلط الرمل في التربة شكراًَ على الرد مقدماًَ

المهنة
    محاسب مالي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Aih14 مشاهدة المشاركة
    بتوفيق يا أستاز محمد ... و أنا متابع حضرتك للأستفادة من حضرتك

بتوفيق يا أستاز محمد ... و أنا متابع حضرتك للأستفادة من حضرتك بس أنا كنت عاوز أوضح لحضرتك أن متر الرمل أحنا بنشتريه بـ 11 جنيه مش بـ30 و كمان كنت عاوز أعرف راي حضرتك إيه في خليط الرمل و الكوموزيت ... و هل التربة من خليط الرمل و الكوموزيت أفضل من ال ( بتموس + برلايت + رمل ) سؤالي الثاني : هو حضرتك كنت قلتلي مره أن البرليت بيعطي نفس وظيفة الرمل ... فلماذا خلط الرمل في التربة شكراًَ على الرد مقدماًَ

ما شاء الله متر الرمل عندنا ب30 ج فعلا كدا يبقى هاجى أشترى من عندكم وادفع مواصلات مثل ثمنه عشر مرات هههههههههه

لو طريقة التسميد عندك تعتمد على المحلول المغذى فيفضل أستعمال التربة الخاملة فقط التى لا تتفاعل مع اى مدخلات ومن هذه الترب الخاملة البيتموس والبيرليت والفيرموكليت والرمل وافضلها على الاطلاق خليط من البيرليت والبيتموس بنسبة واحد الى واحد ولكن لارتفاع سعر البيرليت يتم استبداله بالرمل فالرمل أرخص بكثير جدا من البيرليت فشكارة البيرليت 100 لتر ب75ج وممكن تصل الان ل100ج على المقابل نفس الحجم ده من الرمل تقريبا ب5ج فرق السعر كبير لذلك نستعمل الرمل أرخص ولكن إن اردت الافضل فهوالبيرليت فهو أخف ويحتفظ أكثر بالرطوبة وبه بعض المغذيات للتربة

المهنة
    Accountant

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد سكر مشاهدة المشاركة

ما شاء الله متر الرمل عندنا ب30 ج فعلا كدا يبقى هاجى أشترى من عندكم وادفع مواصلات مثل ثمنه عشر مرات هههههههههه

لو طريقة التسميد عندك تعتمد على المحلول المغذى فيفضل أستعمال التربة الخاملة فقط التى لا تتفاعل مع اى مدخلات ومن هذه الترب الخاملة البيتموس والبيرليت والفيرموكليت والرمل وافضلها على الاطلاق خليط من البيرليت والبيتموس بنسبة واحد الى واحد ولكن لارتفاع سعر البيرليت يتم استبداله بالرمل فالرمل أرخص بكثير جدا من البيرليت فشكارة البيرليت 100 لتر ب75ج وممكن تصل الان ل100ج على المقابل نفس الحجم ده من الرمل تقريبا ب5ج فرق السعر كبير لذلك نستعمل الرمل أرخص ولكن إن اردت الافضل فهوالبيرليت فهو أخف ويحتفظ أكثر بالرطوبة وبه بعض المغذيات للتربة

هههههههههههههههههه لا بجد ده على الجمهورية كلها بيقرق جنيه أو 2 جنيه حسب المكان
    لا هو يمكن على شان حظرتك بتشتري كمية صغيرة فهو بـ 30 جنيه
    لكن فعلاً أحنا بنشتريه بالقلاب 16 متر بيكون بـ180 جنيه للنقلة الواحدة
    180 جنيه دي تعتبر إيجار القلاب و اللودر لكن الرمل فعلي ثمنو صفر جنيه :D

هل ممكن حضرتك تصور لنا علبة المحلول المغزي و أو تكتبلنا أسمو ... بحيث أعرف أجيبو من عندي

المهنة
    موظف

شكرا تجارب مفيده للاعضاء

هل للاشجار التي اعمارها 10 سنوات من مانجو وحمضيات

اضع لها البيتموس و البيرلت و بودره البلاط وسماد بقري ينفع هذا وهل يكفي للتزهير وتغذيه الثمره ولا اضيف اسمده معالجه كل 3 اشهر

المشكله في الزراعه كل مهندس له طريقه

المهنة
    طالب تجارة غاوي زراعة :)

موضوع تحفة اكثر من رائع مفيد جدا تفصيلي جدا ، انه شعلة الحماس التي جعلتني ابدأ تجاربي الخاصة . وباذن بمجرد ظهور نتائج سأسجلها في المنتدي

المهنة
    مدرس

جدوى الزراعة فى قصارى مملوءة من تربة الحقل

من بعد السلام على حضرتك
    اولا يجب ان اقرر ان بحثك اغرانى باعادة محاولة الزراعة فوق سطح منزلى
    ثانيا احكى لحضرتك انة قمت بنقل كميات من تربة الحقل ووضعتها فى اصص واوعية سعة الواحدة حوالى 20 لترا او 10 لترا
    ثم قمت بشراء شتلات طماطم وفلفل من السوق وغرستها فى الاصص والاوعية و رويتها بالماء
    لكنى وجدت الشتلات تبدأ فى الذبول الى الجفاف الى الموت

وحاولت مرة ثانية وثالثة ولكن دون جدوى

فيا ليتك تهدينى الى معرفة السبب
    ولك شكرى وعرفانى