عايز حد يعلمني اعمل الايس كريم
النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: عايز حد يعلمني اعمل الايس كريم

المهنة
    حلواني مبتديء

urgent عايز حد يعلمني اعمل الايس كريم

[RIGHT]السلام عليكم اولا احب ان اشكر ادارة هذا المنتدي الجميل علي اتاحة الفرصه للمشاركه معكم والتعرف علي ا
    الاصدقاء لنفيد ونستفيد.
    انا عايز مساعده من حد محترم يكون بيفهم ف عمل الايس كريم لان انا نفسي اعرف اعمله انا فاتح محل صغيروبشتري الايس كريم جاهز من مصنع كبير لكن المشكله ان اسعارهم غاليه ومش اكسب او اوفر حاجه تستاهل دا غير ان مكان مصنعهم بعيد عني ونقل الجيلاتي بيكلفني فلوس اضافيه وممكن المصنع يجيبلي الجيلاتي لحد عندي ف عربه ثلاجه بس فيها تكلفه عليا برده وانا لو حملت دا كله دا غير ثمن الاكواب والمعالق والبسكويت +ايجار للمحل وقسط ثلاجه يبقي كده المكسب قليل

اللي اقصده ان لو حد ابن حلال يعلمني ازاي اعمل الجيلاتي او الايس كريم يبقي عمل صواب جامد ليه وجميل ما يتنسيش ابدا اشيله علي دماغي علي طول ولو ف حد عايز مبلغ ويعلمني ماشي مافهاش حاجه لانه هيعلمني
    [FONT=Impact][SIZE=4][COLOR=#0000ff]

مواضيع مشابهة:
    التعديل الأخير تم بواسطة Jamal_Abazid ; 14-04-2011 الساعة 11:33 PM

2.    روابط المنتدى

المهنة
    مستشار

عليكم السلام
    هذه قرأتها باللغة الانجليزية و ترجمتها لك مع حذف بعض المكونات و حذفها لا يؤثر على القوام و المذاق بل يحافظ على سلامة العقل .. و أريد منك الدعاء فقط .

المكونات :
    كوب زبدة ثقيلة - نصف كوب حليب - مكيالين فراولة - نصف كوب سكر - 8 ملاعق صغيرة عصير ليمون - ملعقة صغيرة من الطحين للتوازن .

اعصر الفراولة بدون ماء ثم اخلط المكونات مع الخفق و انقلها إلى الثلاجة .

و بالعافية عليك و على زبائنك

المهنة
    مهندسة زراعية

السلام عليكم
    اليك هذه الروابط عن الايس كريم للاخت امونا
    http://f.zira3a.net/showthread.php?t=1746
    http://f.zira3a.net/showthread.php?t=2881

اللهم اغفر لي و لوالدي و ارحمهما كما ربياني صغيرا

المهنة
    no thing

متأسفه لأنى ردى متأخر بس انا عضوه جديده ولما شفت طلبك رديت عليه
    بالنسبه لأيس كريم فانيليا
    500 جرام لبن + 100 جرام كريم شانتيه بودر + 150 جرام سكر + 50 مثبت أيس كريم + 50 جرام عسل جلوكوز
    تضع الببن مع الكريمه على النار مع نصف كميه السكر وتقلب قرب الغليان وعند قرب الغليان تضع المحسن على السكر وتضعه تدريجيأ على البن وتقلب بسرعه حتى لاتتكون كتل صغيره معك فى اللبن إذا وضعت المحسن من غير سكر على اللبن وهو ساخن هيعمل كتل فى اللبن لابد من خلطه بالسكر اولا
    وبعد ذلك تضع الخليط فى حمام مثلج وتحضى مضرب البيض وتضرب حتىيتجمد معك ويصير غليظ القوام وذا عندك ماكينه ايس كريم ضعه بها وهى ستقوم يضربه وتجميده ولكنها بهظه الثمن وعند الضرب يمكن وضع النكهات لأنواع الأيس كريم من كاكاو للأيس كريم شيكولاته أو نيسكافيه ليس كريم نيسكافيه أو بندق أو النكه التى تحبها
    أما بالنسبه لأيس كريه فواكه الذى يدعى سوربيه
    500 جرام سكر + 500 جرام عصسؤ فاكه مضروبه مع السكر وجامده او بارده +5 جرام مثبت ايس كريم +500 جرام شربات مكون من (1000 جرام سكر + لتر ماء + 10 جرام عسل جلوكوز ويترك على الناريغلى حتى تصل نسبه تركيز السكر 30% )
    تضع المكونات على بعض فى اناء موضوع فى اناءاكبر منه وحوله الثلج حتى يتكاسف الخليط ثم قم بتعبئته فى علب وضعه فى المجد الفريزر 24 ساعه وقم ببيعه رزق حلال إن شاء الله
    لا تنسانى من صالح دعائك

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 04:04 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 03:58 PM --||-----

اللينك ده ممكن يفيدك
    ‫الأيس كريم من كل بلد أكله‬‎ - YouTube

المهنة
    مهتمه

اشكرك جداا اختى - حصان عربى -
    والطريقة يبدوا انها رائعه وجميله
    وان شاء الله اقوم بعملها
    ولكن من اين اشترى مثبت الايس كريم؟؟ ومافائدته؟
    ولك كل الشكر

المهنة
    no thing

أنزلى العتبه فى هناك مكان بيبيعوا فيه منتجات الحلوانى من مثبت الأيس كريم ومستلزمات الحلوانى والسبوع وهناك هتلاقى كل حاجه بتاع مستلزمات الحلوانى وانا نفسى جربتالأيس كريم وطلع تحفه بس السوربيه مط معايا شويه عاوز التكرار لحد ماأتعلم