أسئلة حول الصوب الزراعية - الصفحة 2
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 22 من 22

الموضوع: أسئلة حول الصوب الزراعية

المهنة
    مهندس زراعي

الاخ العزيز
    محمد حجازي

لو انتا محتاج امااكن تشتري منها البيوت المحمية انا انصحك تشتري البيوت المجمعه وفي الغالب تنزل علي طريق مصر اسكندرية الصحراوي اسأل هنااك شركات كتير وانصحك لو فكرت تشتري اشتري المستعمله اللي حالتها تكون كويسه هتلاقي ناس كتير بتعرض دا للبيع ولما تيجي تجيب الغطاء البلاستيك فيه شركة موجودة علي المشاية في الجامعه لمهندس اسمه احمد حسنين من المنصورة اما بخصوص التقاوي فسهل انك تجيبها من اي شركة زي شركة المير ودي موجودة في المنصورة برضوا بخصوص اخر جزئية انا انصحك تجيب حد فاهم في الموضوع دا كله يدير لك الشئ دة وانتا حاول تتعلم منه وتاخد الخبرة وتبداء واحدة واحدة معاه وبعد فترة ابداء انتا لوحدك وفيه دكاترة جوة كلية الزراعه من دكتورر جزار او غيرهم كويسين جداا انا اسف للاطالة بس حبيت افيدك لو انا كنت بداخل مصر كنت قدرت اتواصل معاك لكني لاسف خارجها في عمل الان لك كل التوفيق اما عن النصحية للبزور فانصحك تنوع يعني تعمل قطاع خيار وقطار للفلفل بمعني اعمل 3 فدان خيار لان انتاجيته سريعه واعمل 2 فدان فلفل وحاول تنوع بين الفلفل ازرع الفلفل الااصفر او الاحمر لان تمنه بيكون غالي وربحيته عاليه لك كل شكرا

المهنة
    طبيب بشرى

الأخ السائل، أنصحك بمراجعة الرابط التالى لكى تتعلم كيف تحقق لنجاح:

http://f.zira3a.net/showthread.php?t=7763

التعديل الأخير تم بواسطة د. ياسر التلمسانى ; 26-05-2009 الساعة 12:43 AM

المهنة
    طالب جامعي

اخي العزيز انا طالب في اخر سنه هندسه زراعيه جامعة بنها وحضرتك قولت انك اتخرجت من جامعة المنصوره وفيه عندكم دكتور اسمه صلاح عبداللطيف رئيس القسم هو يقدر يقيدك اكتر في اسئلتك

المهنة
    طالبة جامعية

عندى تصميم مطلوبة فعلة :
    ارض بمساحة 20فدان فى منطقة النوبارية وهى ارض رملية مستوية تماما وهى تزرع بمحصول الفول السودانى وتزرع بالتنقيط ومسافات الزراعة 1.5متر وهى ابعادها 420*210ويوجد طريق فى منتصف الارض عرضة 5متر وطولة 420متر ومصدر المياة يبعد 3متر عن الطريق وهو يوجد على الحدودبالضبط ومصدر المياة هى طرمبة هندى تصرفها 40:45متر مكعب على الساعة وضغطها 3بار .
    اريد رسم مفصل للشبكة وعمل كشف المهمات كامل بكل الاحتياجات للشبكة واريد رسم مجاميع الحديد للمضخة والفلاتر والمحابس وياريت لو فى صور توضخ هذة التوصيلات من الواقع .
    معلشى انا بتعبكم معاية بس بجد انا نفسى اتعمل موضوع التصميم بالتفصيل خصوصا ان فى الكلية مخدناش كل حاجة بالتفصيل.
    وجزاكم اللة خيرا.

المهنة
    مهندس زراعى

وانا ايضا انصح بعدم المغامرة بزراعة الصوب بالبدايه و قبل ان تتقن العمل الميداني بالحقل لكن يمكن ان تبدا بصوبة واحدة صغيرة اما اذا اردت اي الصوب افضل فانصحك بالصوب المجمعة لكنها عالية التكاليف ويمكن ايضا تجهيزها جيدا بالتكيفات اللازمة وربنا يوفقك وارجو الانتباه فان المنطقة التي وصفتها عالية الملوحة وليست كما تقول عليك ترتيب وتجهيزوغسيل التربة فترة طويلة قبل ان تغامر بزراعة الخضر

المهنة
    مهندس زراعى أستشارى خضار - محميات - الاشراف الكامل للمشروعات الزراعية- استصلاح اراضى

السلام عليكم
    لكم منى فائق الاحترام
    اختى الفاضلة طالبة الجامعة
    انا تحت امرك كل جميع الموصفات البيوت المحمية (الصوب الزراعية )
    موجودة
    انا بس لية وجهة نظر ممكن اعرضة على حضرتك
    لو خبرت حضرتك ضعيفة ممكن تستعينى ببعض الاخوة لكى تزدادى خبرة فى هذا المجال على الطبيعة
    فى طبعا حجات اساسية الابد ان تكون فى الاعتبار
    مثل المياة تكون اقل او 400 جزء فى المليون
    وطبيعة التربة وتحديد الصنف
    اما بالنسبة للتصميم انا تحت امرك من الاف الى الياء
    تلفونى موجود وتوضيح المطلوب
    وشكرا

الاستشارى الزراعى شوقى ابوعزيز 01277770866

المهنة
    خبير ومهندس زراعي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد البلونى مشاهدة المشاركة
    ارجوا منكم الافادة عن الصوب الزراعية
    الاخ احمد لو حضرتك تحدد ما تريد بفضل الله استطيع ان افيدك ان شاء الله