الخطوات العامة لتصنيع مخلل الخيار - الصفحة 3
صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 123
النتائج 31 إلى 33 من 33

الموضوع: الخطوات العامة لتصنيع مخلل الخيار

المهنة
    استشاري تصنيع غذائي

بارك الله فيك اخي العزيز مهندس محمد

المهنة
    قبطان بحري

مشكور كتير استاذي محمد ابو صالح على ردك السريع وعلى المعلومات القيمه التي قدمتها لنا والله يجازيك كل خير
    وانا لح حاول قدر الامكان الحصول على سوربات البوتاسيوم وانشا الله اقدر في الحصول عليها
    ممكن لو عذبتك معي شوي بهل موضوع انا البراميل اللي عم استخدمها سعتها خوالي 110 كيلو خيار و حوالي 50 لتر ماء حسب النسبه التي زكرتها عن سوربات البوتاسيوم فهي بين ال 0.03 % و 0.05 % وحسب نسبه الماء التي نستخدمها تكون نسبه السوربات البوتاسيوم لكل برميل هي تقريبا 2 غرام هل هذه النسبه صح
    ولي سوال اخر ارجو ان تتقبله بسعه صدر
    عند الانتهاء من عمليه تخليل نقوم بغسل الخيار ووضعه بمراطبين زجاج ووضع عليه محلول ملحي 8% هل نضع مع المحلول الملحي نفس نسبه السكر التي وضعناه عند بدء عمليه التخليل ام انها ليست ضروريه ام ان لها اي ضرر على عمليه التعقيم و
    عندما نريد تعقيم هذا المرطبان ووضعه في الماء المغلي ما هي المده الزمنيه اللازمه لوضع المرطبان في الماء علما ان سعه المرطبان 3 لتر ( 2 كيلو خيار داخل المرطبان)
    و تقبل منا جزيل الشكر و التقدير على المعلومات القيمه التي تقدمها

المهنة
    صاحب مصنع

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اولا احب ان اسجل اعجابى الشديد بالموضوع وبك يا استاذ محمد انا املك مصنع صغير لانتاج المخللات واخلل الخيار بالطريقه البلدى وعايز اطور من مكانى فأسمح لى اولا ان اعرض عليك الطريقه البلدى اللى احنا شغالين بيها احنا بنفرز الخيار الخياره الصغيره والمتوسطه الصايمه (اللى من غير بذر ) النظيفة بالطبع نقوم بتخريمها ثلاث اخرام ثم نقوم بغمرها في محلول ملحى متوسط لمدة من يومين الى اربع ايام(عملية تسمى التخديع) ثم يتم نقلها في براميل اخرى راق خيار راق ملح وهكذا ثم تغمر بمحلول ملحى مركز جدا وبهذه الطريقه يمكن الاحتفاظ بالخيار لمدد تصل الى السنه اما ببالنسبه للخيار الكبير بنقطعه حلقات ويتم تخزينه فسخانى ملح فقط راق ملح راق خيار بس ملح مركز جدا بس مش بنقدر نحافظ عليه كتير بالطريقه دى اليومين دول ناس كلمونى عن كلوريد الكالسيوم قلت اعمل تجربه جبت شوية خيار عالين بيهم بذر اللى المفروض يحصل لهم ارتخ اء في الميه خلال اسبوع او اتين بالكتير اوى وحطيتهم في برطمان وعملت لهم محلول ملحى مركز وبه نسبه عاليه من كلوريد الكالسيوم المفاجئة لى ان الخيار بعد مضى ثلاث اسابيع اصبح مثل الخيار الصغير بل افضل السؤال هنا عن رائيك في الطريقه اللى انا ماشى بيها وعن نسبة كلوريد الكالسيوم بالنسبه للخيار الكبير وهل هناك خطوره لو زادت النسبه يعنى بالبلدى كلوريد الكالسيوم مادة خطر زى بنزوات الصوديوم وسوربات البوتاسيوم ولا كترها لو كترته مفيسهاش ضرر عشان بينى وبينك التجربه بتغرينى انى اشترى خيار عالى بعد كده اللى بيكون سعره مرتاح وازود كلوريد الكالسيوم عليه

صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 123