الصبر ( قرن الغزال )
النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: الصبر ( قرن الغزال )

المهنة
    مهندسة زراعية

الصبر ( قرن الغزال )

الاسم العلمي: Aloe ferox mill
    الوصف النباتي:

نبات عصاري معمر يتحمل الجفاف الشديد ينمو في الأراضي الفقيرة و المناطق القاحلة و الصحارى , ساقه قائمة يصل ارتفاعه إلى 50 سم الأوراق منتصبة في مجموعة كالوردة عند نهاية الساق القصيروالورق سميك ذو بشرة غالبا ما تكون شمعية و الأشواك تكسو الحافة الورقية النورة عنقودية طويلة توجد في قمة الساق والأزهار أرجوانية حمراء اللون و الثمرة علبة متطاولة ذات ثلاثة مصا ريع قليلة البذور.
    يتكاثر صبرالالوة بالخلفة و نادرا بالبذور يستعمل منه عصارة الأوراق و للحصول على العصارة تقطع الأوراق من قاعدتها و توضع بشكل قائم حيث تخرج منها العصارة التي تجفف للحصول منها على قطع الصبر الجافة.
    التركيب الكيميائي:
    يحتوي الصبر على غليكوزيدات انتراكينونية و يسمى مزيج هذه الغليكوزيدات ب الصبرين .Aloeine و يحتوي على اوكسي ميتيل انتراكينون بنسبة 15 – 20 % كما يحتوي على مشتقات الانترانول و يشكل الامودين معظم كمية الالويين و تزداد كمية الغليكوزيدات الانتراكينونية بازدياد عمر الورقة.
    الاستعمالات الطبية:
    · يعتبر الصبر من أهم المواد المسهلة التي تستخدم في حالات الإمساك
    · له دور كبير في تحسين عمليات الهضم و مرارة الصبر تنبه المعدة و تزيد من قدرتها على الهضم.
    · يساعد على زيادة إفراز الصفراء.
    · يستعمل عصير الأوراق في التئام الجروح و الالتهابات الجلدية لناتجة من التعرض لأشعة x و الإشعاعات الذرية.
    · خلاصة الصبار تنشط عودة نمو الشعر في بعض حالات الصلع الغير وراثية أو الناتجة عن ندب جلدية.
    · تفيد الغرغرة في حالات التهاب الحبال الصوتية و الحلق.
    · إن المواد المرة الموجودة في الصبر لها تأثير مقو يوصف في حالات الضعف العام و السل و فقر الدم لاحتوائه على الفيتامينات و لتأثيره في زيادة القدرة الدفاعية لجسم.

مواضيع مشابهة:
    التعديل الأخير تم بواسطة م.حنان بيلونة ; 01-01-2009 الساعة 12:19 AM
    اللهم اغفر لي و لوالدي و ارحمهما كما ربياني صغيرا

2.    روابط المنتدى

المهنة
    طالب

اولا انا بشكرك على الموضوع الجميل دة
    بس انا كنت عاوز صورة او اتنين للنوع اللى حضرتك بتتكلمى عنة دة
    علشان انا مش عارف احدد من الشرح شكلة
    وشكرااااااااااااااااااااااااااااااا ااااا

المهنة
    مهندس زراعى

نشكرك على المعلومه و كما قال الزميل(ساحر الصحراء) لو امكن تزويدناببعض الصور نكون شاكرين

المهنة
    مهندس زراعي

شكرا لك حنان
    وانا من رأي الاخوة لان الاسماء المحلية تختلف من بلد لآخر وهذه الصور للصبار

المهنة
    زراعة بيتية

مشكوره ... واريد أن أضيف تجربه خاصه بي ان سمحت
    مع انتشار حالات مرض السرطان والعلاج بواسطة اشعة الليزر وحرق الخلايا السراطانيه في الجسم يسبب حرق للمنطقه اللتي تعرضت للعلاج .. وبعد استعمال الكثير من المراهم والأدوية و.... لمعالجة هذه الحروق وألامها .. جربنا ووجدنا ان تدهين المنطقة التي تعرضت لهذه ألأشعه بماده موجوده داخل ورقة الألوفيرا هي الدواء الوحيد الذي ساعد في منع حرق الجلد ومنع الألم

المهنة
    no thing

[FONT='Helvetica Neue', Arial, Helvetica, sans-serif]ياريت تساعدينى حنان لأنى عندى نبتتين من صبار الألوفير الأتنين زى بعض بس واحد ليها زهره والتانيه لاء بس للأسف اللى ليها زهرها لما بعصر قلبها او أبشره مش بينزل جل بينزل ماء والنبته اللى مش ليها زهره مليئه بالجل بس اللى أعرفه ان صبار الألوفيرا لازم يكون ليه زهره بتزهر فى شهر أبريل والصبار اللى مش ليه زهره عندى من حوالى 6 سنين وعمره ما زهر مش عارفه ليه
    المفروض انو صبار اللوفيرا جواه جل بس عندى انا لاء مش عارفه ليه هل ده علشان النبته اللى عندى مريضه مع انها بصحه جيده ؟؟؟
    وهل النبته التانيه اللى جواها جل كتير دى ومش ليها زهره دى صبار الألوفيرا بس ذكر علشان كده مش بتزهر والا دى نوع تانى من الصبار شبه الألوفيرا
    أأأأأأأأأأفيدونى أفادكم الله [/FONT]

المهنة
    محبة للزراعة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لقد تم اختيار هذا الموضوع للنشر في صفحة زراعة نت على الفيسبوك.

يمكن زيارة الصفحة عبر الرابط التالي:

http://facebook.com/zira3a.net

إدارة المنتدى