عدم تمليك الاراضي للشباب المصري

الإستطلاع: ضم صوتك معنا

هذا التصويت مفتوح (مرئي) للجميع: كافة الأعضاء سيشاهدون الإختيار الذي قمت بتحديده ، فيرجى الإنتباه إلى هذه النقطة .

صفحة 1 من 6 12345 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 84

الموضوع: عدم تمليك الاراضي للشباب المصري

المهنة
    مهندس زراعى

important عدم تمليك الاراضي للشباب المصري

.
    .
    .
    .
    .
    .
    الكثير منا يريد ويتمنى الحصول على قطعه ارض للزراعه فى وقت ضنت علينا الحكومه بأى فرصه للحصول على اى قطعه ارض و جعلت همها الاكبر هو تمليك اراضينا للمستثمرين
    اقتراحى هو عباره عن عده نقاط
    اولا _ تحديد الاسباب وراء عدم تمليك الاراضى للشباب المصرى
    ثانيا _ مواصفات الاراضى اذا رغبنا فى تملكها
    ثالثا _ و هو الاهم اقترح ان نجمع حوالى 1000 توقيع على الاقل و ممكن ان نكون جمعيه لذلك و نقدم طلب الى الهيئه المسؤله عن تمليك الاراضى لتملك قطع فى حدود معينه و يتم مثلا دفع ثمنها على اقساط
    - و انا هنا اقترح عده مواصفات لهذه الاراضى منها
    _ وجود مرافق حيويه مثل الطرق و الكهرباء و مصدر للمياه
    _ ان تكون فى حدود 20 فدان ليس اقل من ذلك لكل فرد
    _ ان يتم عمل نموذج لقريه او على الاصح تقسيمات اراضى صغيره للبناء عليا و يكون هدفها تجميع الخدمات فى مكان موحد و ان تكون تكاليف البناء على مقدمى الطلب
    النتيجه من ذلك هى استزراع مساحه حوالى 20 الف فدان فى خلال مده زمنيه اعتقد انها لن تزيد على 5 سنوات و نكون بذلك حققنا رقم قياسى لان فى توشكى مثلا قام الوليد بن طلال بزراعه 2 % فقط من المساحه المخصصه له و هى 100 الف فدان ( 2000 فدان فقط ) خلال المده من 1997 و الى الان و ذلك بناء على تصريح من وزير الزراعه
    ايضا المساهمه فى حل قضيه البطاله
    رابعا اذا كانت الفكره قابله للتنفيذ فأقترح ان نعمل مقر للجمعيه و ذلك لتلقى التوقيعات و ليكن المقر مكتب محامى مفوض من قبل احد الاعضاء
    خامسا _ ان تكون التوقيعات لاى مصرى يريد تملك قطعه ارض و ليست ملزمه لاعضاء المنتدى
    ارجو المشاركه بالرأى من الجميع
    لن نقبل ان نكون أْجراء فى املاكنا
    فنحن ملاك لا اجراء
    و شكرا

مواضيع مشابهة:
    التعديل الأخير تم بواسطة ابوعمرو ; 27-09-2008 الساعة 08:00 AM

2.    روابط المنتدى

المهنة
    مهندس زراعى

و ده ملف عن احد الاماكن الممتازه و التى يمكن ان تكون احد الاماكن المقترحه و هى
    الواحات البحريه

و دى مقاله عن توشكى ممكن تفيدنا كتير فى الموضوع
    http://www.masrawy.com/news/2006/mideast/reuters/february/16/oegtp-egypt-food-al69831010.aspx

و هذا موقع اخر انا اعتبره احسن موقع يدينا بيانات عن اماكن و مساحات الاراضى القابله للاستصلاح و كمان نوعيه و مصدر مياه الرى و نوعيه التربه و ...و ...............
    http://www.mazra3a.com/land-reclamation.html

التعديل الأخير تم بواسطة aouniat ; 27-09-2008 الساعة 08:44 AM

المهنة
    مهندس

مشكور اخي ابو عمرو علي هذا المجهود

واتمني ان يتم هذا المشروع

المهنة
    مهندس زراعى

اخوانى الاعزاء كلام جميل وتطبيقة فى صورةجمعية صعب شوية لما لهذه الكيانت من مشاكل اثناء مراحل التنفيذ من قصور ونقص الموارد المالية (سداد المستحقات والاشتراكات) وذلك يرجع اما الى اختلاف فى اهداف الاعضاء (مجموعة جادة واخرى نظام تسقيع اوللتجارة ) او لاختلاف القدرات المالية للاعضاء مما يؤثر سلبا على سير الخطوات التنفيذية للبنية الاساسية او لعدم الالتزام بتطبيق قانون التعاونيات للمجاملات والخواطر وتكون النتيجة النهائية سلبية على الغالبية الجادة بالاضافة الى ان تكلفة استصلاح واستزراع الفدان اليوم حتى الوصول للمرحلة الحدية تفوق 15000 جنية للفدان بالاضافة الى المدة الزمنية والتى تختلف حسب نوع التربة والمحاصيل المنزرعة 2-5 سنوات واحد اسباب المشكل الحالية يرجع الى غياب هذة الحقائق عن الكثيرين اللذين دخلوا هذا النشاط مما كان لة الاثر اما بالتراجع او التوقف

المهنة
    مهندس زراعى

انا اعتقد ان الحكومه بطلت توزع اراضى على الخريجين من زمان و اعتقد ان الاخ ابو عمر بيفكر ياخد ارض من الحكومه ببلاش
    هو حقه مش الدوله ها تمن عليه بس ازاى هايعرف ياخد ارض هى دى المشكله انا اعتقد ان ممكن يكون فيه حل فى حكايه ال 1000 توقيع ممكن يكون لها تأثير
    و لكن هنا بعض المشاكل
    ازاى هاتزرع الارض دى اساسا
    لو ( بفرض ) ان الحكومه وزعت اراضى فى توشكى ( 10 فدان مثلا ) هاينفع تروح هناك
    اما حكايه الجمعيه اللى انت بتفكر فيها فعلا دى صعبه شويتين لإنها عايزه رأس مال جامد و الشباب ( الغالبيه ) ما معهوش
    انا شخصيا لو هايدونى ارض فى توشكى مش هاروح اقل من 50 : 100 فدان مش لانى معايا فلوس noooo لإن انا مش اروح اخر الدنيا عشان ماعرفش ارجع تانى
    اهم حاجه فعلا يكون هناك ماء + كهرباء + وصله نت dsl لزوم الشئ و الله انا لو فعلا اتملكت 50 فدان هناك لازرع فيهم اقل واجب كده 5 فدادين و كل سنه ازود 5 زيهم يعنى خلال 10 سنين اكون زرعتهم و ادور على المحاصيل اللى مش بتحتاج مصاريف نقل كتير او سرعه فى النقل زى القمح مثلا
    و حكايه الامكانيات ( الاستصلاح و خلافه ) دى بسيطه
    انا ادور على احسن مكان فى ال 50 فدان تكون تكاليف استصلاحه بسيطه و ابدا بيه و ازرع زى ما ابويا و جدى و جد جدى زرعوا
    و لا انا لازم اعمل فيها مستثمر و اجيب بيفوت او اعملها شبكه رى على اعلى مستوى
    انا ابدأ بشويه قمح على برسيم على كام راس ماشيه و ها تمشى و ها تبقى فل الفل
    على فكره انا مش بأقول كده عشان اخلى البحر طحينه noooo دا فعلا من واقع تجربه لى ان هاحكيها فى توبيك منفصل بإذن الله
    على العموم انا ايدى مع الاخ ابو عمر و اعتبر اول توقيع من ال 1000 توقيع هو توقيعى

المهنة
    تاجر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوعمرو مشاهدة المشاركة
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    الكثير منا يريد ويتمنى الحصول على قطعه ارض للزراعه فى وقت ضنت علينا الحكومه بأى فرصه للحصول على اى قطعه ارض و جعلت همها الاكبر هو تمليك اراضينا للمستثمرين
    اقتراحى هو عباره عن عده نقاط
    اولا _ تحديد الاسباب وراء عدم تمليك الاراضى للشباب المصرى
    ثانيا _ مواصفات الاراضى اذا رغبنا فى تملكها
    ثالثا _ و هو الاهم اقترح ان نجمع حوالى 1000 توقيع على الاقل و ممكن ان نكون جمعيه لذلك و نقدم طلب الى الهيئه المسؤله عن تمليك الاراضى لتملك قطع فى حدود معينه و يتم مثلا دفع ثمنها على اقساط
    - و انا هنا اقترح عده مواصفات لهذه الاراضى منها
    _ وجود مرافق حيويه مثل الطرق و الكهرباء و مصدر للمياه
    _ ان تكون فى حدود 20 فدان ليس اقل من ذلك لكل فرد
    _ ان يتم عمل نموذج لقريه او على الاصح تقسيمات اراضى صغيره للبناء عليا و يكون هدفها تجميع الخدمات فى مكان موحد و ان تكون تكاليف البناء على مقدمى الطلب
    النتيجه من ذلك هى استزراع مساحه حوالى 20 الف فدان فى خلال مده زمنيه اعتقد انها لن تزيد على 5 سنوات و نكون بذلك حققنا رقم قياسى لان فى توشكى مثلا قام الوليد بن طلال بزراعه 2 % فقط من المساحه المخصصه له و هى 100 الف فدان ( 2000 فدان فقط ) خلال المده من 1997 و الى الان و ذلك بناء على تصريح من وزير الزراعه
    ايضا المساهمه فى حل قضيه البطاله
    رابعا اذا كانت الفكره قابله للتنفيذ فأقترح ان نعمل مقر للجمعيه و ذلك لتلقى التوقيعات و ليكن المقر مكتب محامى مفوض من قبل احد الاعضاء
    خامسا _ ان تكون التوقيعات لاى مصرى يريد تملك قطعه ارض و ليست ملزمه لاعضاء المنتدى
    ارجو المشاركه بالرأى من الجميع
    لن نقبل ان نكون أْجراء فى املاكنا
    فنحن ملاك لا اجراء
    و شكرا
    السلام عليكم الشكر كل الشكر لاستاز المهندس اجمد مرسى على ما علمنا بة وان شاء الله سنجرى هذة التجربة قريبا ساحدث عما فعلنا

المهنة
    تجارة

السلام عليكم يا ابو عمر
    معك اخوك محمد مصري واعمل بالكويت انا من دمياط واهلي ناس فلاحين
    تصدق بالله انا لو واثق من تحقيق كلامك ده انهي سفري من الصبح
    ليه لاني السفر الوقتي بصراحة زي قلتله ولاني كمان بدات بتجهيز نفسي للجواز
    وانا معاك ولو عاوز مني انا 50 توقيع لخمسين شاب انا جاهز
    وعندي خبر كويسه في مجال الزراعة
    بس اهم شي مين هيسمع كلامنا
    علي راي ام كلثوم اقول يامين ومين هيسمع كلامي
    انا بإنتظار ردك وبخصوص موضوع الزراعة طالم ان هناك الأرض وهناك المياه الغير مالحه ولو كانت الارض ماله مفيش حاجه مستحيله بس في حجات صعبه ومع الوقت ربنا يهون الصعب
    انا معاك وده إيمليلي الخاص fayedm1[at]yahoo.cmo
    ياريت نتراسل مع بعض انا علشان ابدأ مشروع زي ده لازم لي غ=علي الاقل 50 فدان منهم 3 فدادين لمزرعة المواشي
    والبقي زراعة محاصيل لاكلي انا وعائلتي واكل المواشي بتاعتي بإذن الله
    وطالم وجدت الماء وجرار زراعي يسهل كل شي بإذن الله والله الموافق
    اتمني من الله ان تكون هذه الرسالة بداية تعارف جيده بإذن الله لأخ وصديق جديد اخوك محمد فايد
    ارجو الرد والسلام عليكم ورحم الله وبركاته

المهنة
    طالب فى تجاره انجليزى

يا اخ ابو عمرو الكلام ده فى جمهريه مصر العربيه الاصيله يتم بسهوله جدا جدا,
    ولاكن جمهريه مصر العربيه انتهت منذ 1952 منذ تولى او رئيس من اب وام مصريين منذ 2000 سنه وهو جمال عبد الناصر وممكن ان يتحقق هذا بعض الشى فى عهد الرئيس محمد انور السادات .
    حضرتك بتقول الوليد بن طلال محققش غير 2 % من الارض هل 1.000 او 10.000 او
    100,000او مليون يقدروا لازم 50 مليون على الاقل يعتصموا لهذا القرار

نحن ننشاد السيد الرئيس محمد حسنى مبارك وكل السئولين المحبين لمصر لمسانده هذا المشروع وتوقيعى وتوقيع 10 معاكوا ان شاء الله

الصورة الرمزية م / محمد بدر
     غير متصل  مشرف سابقا على قسم أمراض النبات
    المهنة
    استشاري زراعي

اخ ابو عمرو انا بضم صوتى لصوتك وأنا مستعد للمشروع دة
    ودى امضائى / محمد بدر
    ومستعد اضمن 50 امضاء انا كمان
    بس يكون الموضوع جاد

المهنة
    مهندسه زراعيه

الاخ ابو عمرو
    انا مع حضرتك فى موضوع الامضاء دى بس
    فيه مشكلتين وانا بتهيالى انهم اصعب من بعض
    اولا ان الارض اللى الحكومه هترميها للشباب مستحيل تديهالهم على طبق من فضه اقصد يعنى ان احنا هناخد قروض من البنك عشان بس نقدر نستصلحها ونخليها صالحه للزراعه ووطبعا انا مش هاقولك ان التكاليف هتكون ازاى جرارات ومحاريث واوعى تنسى العماله طب وده كله منين والاهم ان انت عندك اقساط ارض لازم تندفع طب وهنعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ثانيا :ان الدوله لو وافقت ان تدينا الارض ده بردو مش لوجه الله يعنى لازم نتنازل عن حقنا فى اى وظيفه حكومى ممكن تطلع لينا فى يوم من الايام
    انا اسفه اذا كنت بحبط الفكره المطروحه بس دى الحقيقه وياريت ان المشكله هتكون على اد التوقيع فقط .

الصورة الرمزية م / محمد بدر
     غير متصل  مشرف سابقا على قسم أمراض النبات
    المهنة
    استشاري زراعي

ربنا يوفقك يا أخت ( مؤمنة بالله )
    الاول احنا معاكى فى الكلام دة بس كمان انتى عارفه دلوقتى لايوجد اصلا تسليم اراضى حتى بالعقبات دى
    فحنا من خلال منتدا زراعة نت نريد تغيير النظام دة او نخلى المسؤلين يبحثوا فى اى مميزات جديده فى ظل المعيشة الصعبة التى نعيشها
    مع العلم ان دا كلة لصالح الدولة قبل ميكون لصالحنا
    والله الموفق

المهنة
    مهندسه زراعيه

ياريت يا اخ محمد بدر الله المستعان
    فعلا الحياه اصبحت صعبه جدا

المهنة
    مستورد

الله المستعان
    اخوانى الشباب المسكين
    الحكومه لن تعطى لأحد شيئا واذا فعلت فسيكون لمده محدوده ولغرض فى نفس يعقوب ولن يكون لكم نصيب فيها
    يا اخوانى الفساد فى الحكومه للركب وكبراء البلد واعضاء المجلسين الموقرين هم من يمتلكوا تلك الاراضى والمميزه منها وببلاش
    ثم يعطوها بمبالغ ضخمه لشركات او جمعيات تبيعها بمبالغ طائله ثم تستردها الحكومه بعد ان يصبح لها شكل وطريق اسكندريه الصحراوى هو الدليل وسمعنا عن مدحت بركات وغيره
    وعلى فكره قريبا جدا ستصدر قوانين قطران بشأن الاراضى الزراعيه الصحراويه ستكون نكسه على كل اصحاب الاراضى الغلابه
    اخوانى الحكومه عايزه فلوس بأى شكل والاراضى تباع فى المزادات بأسعار خياليه
    وفى الاخر يقولوا الناتج القومى والنمو الاقتصادى
    الله يعطيه الصحه احمد نظيف
    عايز ينظف البلد منا
    ولكم الله يا شباب مصر

المهنة
    مهندس زراعي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك أخي الكريم.. وأنا معاك في هذا الموضوع.. وعشر توقيعات أخرى معي
    أنا أعمل في الإمارات منذ 11 عاماً .. وكل أملي أن أمتلك قطعة أرض صحراوية.. وقد قررت بإذن الله في أجازاتي القادمة التي أرجو من الله أن تكون الأخيرة.. أن أشتري أنا ومجموعة من أقاربي وزملائي قطعة أرض صحراوية. بتحويشة العمر. وبإذن الله سنستقر فيها ونزرعها..

أخي الكريم.. كانت لي تجربة سابقة مع أحد زملائي لشراء أرض من محافظة الوادي الجديد..
    الموضوع ليس سهلاً رغم كل التصريحات البراقة.. ورغم عدم وجود معوقات حقيقية.. ورغم إعلان المحافظة عن تشجيعها لذلك ..
    لكن في الواقع تجد أن المسؤولين هم من يصنعون المعوقات ويقفون في وجه من يريد أن يعمر ويزرع..
    لمن يريد أن يطلع على هذه التجربة فالموضوع على هذا الرابط

المهنة
    مهندسة زراعية

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamal amin amin مشاهدة المشاركة
    الله المستعان
    اخوانى الشباب المسكين
    الحكومه لن تعطى لأحد شيئا واذا فعلت فسيكون لمده محدوده ولغرض فى نفس يعقوب ولن يكون لكم نصيب فيها
    يا اخوانى الفساد فى الحكومه للركب وكبراء البلد واعضاء المجلسين الموقرين هم من يمتلكوا تلك الاراضى والمميزه منها وببلاش
    ثم يعطوها بمبالغ ضخمه لشركات او جمعيات تبيعها بمبالغ طائله ثم تستردها الحكومه بعد ان يصبح لها شكل وطريق اسكندريه الصحراوى هو الدليل وسمعنا عن مدحت بركات وغيره
    وعلى فكره قريبا جدا ستصدر قوانين قطران بشأن الاراضى الزراعيه الصحراويه ستكون نكسه على كل اصحاب الاراضى الغلابه
    اخوانى الحكومه عايزه فلوس بأى شكل والاراضى تباع فى المزادات بأسعار خياليه
    وفى الاخر يقولوا الناتج القومى والنمو الاقتصادى
    الله يعطيه الصحه احمد نظيف
    عايز ينظف البلد منا
    ولكم الله يا شباب مصر

no comment after that

بس برضة ورغم كل دا خلينا نحلم
    ماعادش لينا غير الأحلام
    تخرجنا شوية من الاكتئاب اللى ساكن جوانا

صفحة 1 من 6 12345 ... الأخيرةالأخيرة