عدم تمليك الاراضي للشباب المصري - الصفحة 2

الإستطلاع: ضم صوتك معنا

هذا التصويت مفتوح (مرئي) للجميع: كافة الأعضاء سيشاهدون الإختيار الذي قمت بتحديده ، فيرجى الإنتباه إلى هذه النقطة .

صفحة 2 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 84

الموضوع: عدم تمليك الاراضي للشباب المصري

المهنة
    تاجر

السلام عليكم الموضوع دة لم اقرأئة من بعد ولكن جأءت الفرصة والله ياخى دة طلبى ونفسى اقوم بة صحيت فينا الامل ووووووووووريت الجماعة المتخصيص يدلونا على كيف نمتلك الارض فى الوحات بطريقة قانونية دة مستقبل وان شاء الله هنريكم احلى عمل فى هذة الارض والاخ الفاضل ابو عمرو بشكرة على ذلك الموضوع وووووريت تتكلم فية تانى واحنا معاك جزاك الله خير الجزائ ابوعيسى

المهنة
    مهندس البان

احب ان اضيف كلمة لهذا الموضوع :
    طبعا دى سؤال محرج هل الحكومة تمليك الشباب الاراضى ام لا
    حسبى الله ونعم الوكيل
    عصام الحضرى بتاع الكورة كان فى برنامج يقول ايه اسمع (حلم كل شاب مصرى انة يسافر باره)
    بمعنى ان حلم كل مصرى انه يسيب مصر
    ما هو دخل الحضرى فى السنة
    كم يساوى امام دخل الف شاب بيشتغل سيبك من ما بيشتغلش او مش لاقى شغل
    ما هو راى الحكومة فى هذا الكلام
    و اعتذر عن العنف فى الاجابة
    ونفسى اعرف من وضع شباب مصر فى هذا الوضع
    لقد ذكرت مصر فى القران الكريم وعزيمة شبابها و قوتهم
    حسبى الله ونعم الوكيل

ان حظى كدقيق على الاشواك نثروه وجاوا بحفاتآ فى يوم عاصف وقالوا اجمعوه فلما تعثر عليهم الامر قالوا اتركوه افم اشقاه ربه افئنتم تسعدوه

المهنة
    مهندسة زراعية

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد كوجار مشاهدة المشاركة
    احب ان اضيف كلمة لهذا الموضوع :
    طبعا دى سؤال محرج هل الحكومة تمليك الشباب الاراضى ام لا ?
    ياجماعة بلاش نحرج الناس أصلهم وش كسوف مش كدا
    هم هيعملو اية أكتر من اللى عملوة بقا
    هههههههههههه
    كل الشباب بيشتغل لدرجة انهم مش لاقيين حد للوظائف الخالية اللى عندهم
    كفاية بقا نظلم الناس
    وعلى رأى المسؤليين بتوعنا الكرام طبعا
    احنا حلينا كل مشاكلنا لدرجة اننا مش لاقيين مشاكل للحلول اللى عندنا
    حيعملو اية اكتر من كدا

يا أخى الفاضل الناس دى لو بتتحرج كان زمان الوزارة دى اتغيرت مليون مرة
    لما العبارة غرقت!!!!!!!!!!
    ولما مبنى مجلس الشورى اتحرق!!!!!!!!!
    ولما ......ولما.........ولما.......
    ......... حاجات كتير
    بس مين يقرا ومين يسمع
    حسبى الله ونعم الوكيل

دى أفضل حاجة نقولها تخفف عنا اللى احنا حاسينة واللى احنا عايشينة
    عصام الحضرى بتاع الكورة كان فى برنامج يقول ايه اسمع (حلم كل شاب مصرى انة يسافر باره)
    بمعنى ان حلم كل مصرى انه يسيب مصر
    ما هو دخل الحضرى فى السنة
    كم يساوى امام دخل الف شاب بيشتغل سيبك من ما بيشتغلش او مش لاقى شغل
    ما هو راى الحكومة فى هذا الكلام
    و اعتذر عن العنف فى الاجابة
    ونفسى اعرف من وضع شباب مصر فى هذا الوضع
    لقد ذكرت مصر فى القران الكريم وعزيمة شبابها و قوتهم
    حسبى الله ونعم الوكيل
    فعلا أنا واحدة من الناس
    ورغم انى بـنت
    بس دا حلم كبيييييييييييير اوى بحلم بيه بعد مافشلت إنى أحصل على أى حاجة تقريبا
    دراسة .........شغل ....... إلخ
    والله يكون ف عون الشباب بقا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد كوجار مشاهدة المشاركة
    حسبى الله ونعم الوكيل

المهنة
    تاجر

السلام عليكم بصرحة سمعت كلام يسد النفس وفى الاخر بعد التحطيم مفيش احسن من المواطن الاسرائيلى لانة سبحان الله يحتل واين نحنون من الاحتلال وجهان لعملة واحدة (نصيحة ) الى كل من فى المنتدى لو عيزين الارض انتة اصحابها الحقيقيون اعملا زى العرب فى مصر وانت اعلم بما يتم هوة دة افضل حلا ازرع بدون تكلفة زى بتوع مطروح سبحان الله نجح فى التين والزيتون وبعض الزراعات الاخرى ووووريات بلا النظرة الا فيها تحطيم نعمل زى المواطن الصينى فى مصر المهم اين البديل والتفكير لمجرات الامور ووووووو ياريت بلاش النظرة السوداء الا مغمية عيونيا على الاخر علشان احنة فى كمت الاهمال والكسلا هوة دة المواطن العربى والتفكير السلبى انا مش بدافع عن الحكومة ولكن اناصر اخوانى فى المنتدى ولهذة تحدثت بلاش تفكير سلابى وريت نعيش زى العرب فى مصر وويات نزرع بدون تكلفة عالية وريت نرى امام اعينا جميعا ماذا فعل الصنيون فى مصر ووريت نغير من النظرة التشائمي وبلاش الكلام الكتير ونحدد اة فين من الواقع وشكر الى اهلى فى المنتدى الجميل الطيب الطاهر والله لم اقصد الا المصارحة من اجل عمل شريف ابو عيسى

المهنة
    مهندس البان

يا جماعة البلد بتخرب ومش عارفين هنعمل ايه حرام ان بلد زى مصر تتخرب كدى واحنا واقفين نتفرج كل حاجة كلام وبس كدى الدور هيجى علينا زى باقى دول العرب انا لو اعرف اقابل الريس اقابله واعرف منه فى ايه بيحصل لان الوزارة مش عارف ملهم فين القرارات فين الصح وفين الغلط
    حسبى الله ونعم الوكيل

المهنة
    مهنس زراعى- شعبه عامه

بسم الله الرحمن الرحيم
    والصلاة والسلام على رسولنا الكريم وعلى صحابته أجمعين
    وفى الآخر بعد التحطيم مفيش أحسن من المواطن الإسرائيلى لأنه سبحان الله واين نحنون من الإحتلال
    لا ..لا يا أخى الكريم أنت أحسن من أى إسرائيلى بمراحل كبيره وإن كنت تريد أن تعرف لماذا أنت أحسن من أى إسرائيلى فالتراجع القرآن الكريم لكى تعرف ( ومهما كانت الأسباب ) أنك أحسن منهم على الإطلاق .
    راجع الإذاعه والتليفزيون .. راجع الإعلام العالمى والصحف والمجلات لتعرف أن سبب كل بلاء فى جميع أنحاء العالم من الإسرائيليين حتى مع بعضهم البعض .
    وأنا مقدر لك مروئتك وشهامتك وغيرتك على من هم من بنى جلدتك لكننى لا زلت مصمماً على أنك أحسن من أى إسرائيلى . وستجد الفساد والرشوه والسلطان الجائر فى جميع البلدان بدرجات مختلفه - ليس دفاعاً عن أحد !! - فالجميع يعلم تماماً ما وصل إليه حالنا من تردى وفساد وإفساد وخراب فى الذمم . فإن استطعت أن تغير فبيدك أو بلسانك أو بقلبك وهذا أضعف الأيمان .
    اللهم افرق بينى وبين قومى بالحق وأنت خير الفارقين . آمين

أبو إسلام

المهنة
    مهندس زراعي

أخي العزيز أبوعمرو أوافقك تماما على هذا المطلب العادل والضروري جدا اما بالنسبة لتكاليف استصلاح واستزراع تلك الأراضي فهي لاتمثل أدنى مشكلة لاعلينا ولاعلى القطاعات الحكومية المختلفة حيث قمت بعمل دراسة لهذا الموضوع وسوف أقوم بعرضها على صفحات هذا المنتدى ثاني أيام عيد الأضحى المبارك علها تصل الى أي مسؤول قد تكون لديه غيرة على البقية الباقية من أرض بلده التي تباع بأبخس الأسعار وأمام أعين الجميع أو لديه احساس بالمسؤولية تجاه شباب يئس من المستقبل في هذا البلد فبدأ ينحرف أو يغرق على أعتاب شواطئ الأمل أي شواطئ أوروبا ولاحول ولاقوة الا بالله 00000 كل عام وأنتم بخير

المهنة
    تاجر

مصرى ولا ولا

السلام عليكم

لا ..لا يا أخى الكريم أنت أحسن من أى إسرائيلى بمراحل

والله انا نفسى اكون كما خلقنى ربى ولكن اين مما نعيش الموضوع انك فى بلدك بتكون غريب السؤال مين صاحب البلد دية ( تل وشوف العرب بتعمل اة قبل ان تشترى اى ارض فى الصحراء لازم تتدفع للعرب هل هم دولا اصحاب الارض ولا
    الشىء الاخر بعد ماتشتغل فى الارض وتسلم العقد الاحضر ولا حتى الاسود وحلان لم يسأل فيك تعالا شوف اليهود ادئة خايف على المواطن بتاعوهم ومعيشة احلى عيشة لدرجة انة يحتل مش صاحب ارض انتة ياصاحب الارض اين انت منها اخوك واخوة وقريبك وقريبى عطلان كل اسرة فى مصر ربنا يعنها وحضرتك بتقول انا احسن من الاسرائيلى ( من الدين ممكن ) ومن شىْ اخر مش ممكن
    هية الحقيقة بلاش مجاملة حس بية
    ابو عيسى

المهنة
    طالب فى تجاره انجليزى

لو حد عايز اى استشاره فى تربه الماعز او الاغنام انا مستعد اشارك معاكوا يبعتلى على
    mostafa_ragab70[at]yahoo.com
    انا مش مهندس زراعى ولا دكتور بيطرى انا طالب فى تجاره انجليش رابعه متخصص فى التسويق
    لاكن بحب الغنم جدا ومربى منذ 5 سنوات

المهنة
    طالب

السلام عليكم الاستازذ العزيز الغالى بعد التحية موضوعك حلم كلنا بنحلم بة ولكن كيف وهذا الحال من الدولة والقائمين عليها والله نفسى ولكن اشياء كتيرة بتعوق هذا الامر وريت مصر بلدنا للاسف بلادنا مش بتعتنا معرفش امتة هكون بتعتنا هنا الشباب اين الحكومة منك ومنى والله عندنا شباب زى الورد ولكن حسبا الله ونعم الوكيل انا ابى اشترى هوةواصدقاء لية 500 فدان ولهم ورق بسؤال تابعة للجيش وضاع الامل هية دى مصر بلد الاغراب
    الا بترد اولادها لية مش عارف علشان اهة بردة مش عارف فكرتك حلم ونفسى ارها استاذ ابو عمرو
    الاستاز العزبز الغالى ممكن الدولة تعطى مستسمر اسرائيلى ونتة لالالالالالالا

علشان احنة وكمل المشوار وعم طريق مسدود عند الحكومة بذات
    وانا عندى فكرة كل واحد يغير جنستة ويجى مصر مثتثمر ربنا يكرمة انا عارف هنفضل لحد امتة فى المعملة الزفت دى يارب عليك بالظالمين نحنو عبادك انظر الينا ومن تنظر الية فقد رحمتة

افوض امرى الى الله افو ض امرى الى الله افوض امرى الى الله ان الله بصيرا بالعباد
    احمد

المهنة
    مهندس زراعي

ده حلم كل شاب مصري عاقل

السلام عليكم الموضوع جمييييييييييل وانا يارييييييييييييت اتحصل على ارض زراعية زي ما بتقول بدل البهدله اللي الواحد فيها هنا في الامارات انا بشتغل طبعا في غير مجال الزراعه يعني بشتغل باللغة اللي عندي وبمعرفتي بالقيادة وحصولي على رخصة سواقه بشتغل عبد للاسف لشوية هنود وانا عبدلله فقط وده حلمي منذ عشر سنوات وانا اعمل هنا بس مش لاقي الفرصة دي وده توقيع مني بذلك

المهنة
    ربة بيت

فعلا فكره ممتازه ويارب تتحول من احلام الى ارض الواقع وطبعا حتنقل الشباب من البطاله او الغربه الى العمل ودعم اللبلد اقتصاديا
    على فكره ده كان حلمى اثناء الكليه وبعد التخرج اخدتنى الدراسات العليا اللى اخدنى منها الزواج والاولاد وصغر الحلم لغايت ما اصبح اخرى ازرع فى المطبخ واللبلكونه
    وانا حضم صوتى معاكى بااخى الفاضل

المهنة
    مهندس ميكانيكا

حكومة مين يا جماعه اللى تعطى الناس حاجه انا كثيرا ما اشعر ان دول اعداء الناس و موجودين للعكننه على الناس نفسنا نشوف اى اجراء لمصلحة الناس ربنا يأخده جميعا و يريحنا منهم كلهم كده مرة و احده مفيش امل يا اخوانا مفيش مفيش مفيش

المهنة
    مهندس زراعى

اخوانى واخواتى السلام عليكم
    فى الامس القريب كانت الدوله فعلا مهتمه بتوزيع الاراضى المستصلحه حديثا
    على شباب الخريجينفى اطار
    مشروع مبارك القومى للخريجين
    ومقره الكيلو 82 طريق الاسكندريه القاهره الصحراوى
    ولكن هنال شى لفت انتباه
    القياده السياسيه
    وجد ان من يستفيد من شباب الخريجين بواقع خمسة افدنه فى اى من مناطق الاستصلاح
    وجد انه اما قد باعهم الى فلاح واما انه اجرهم ثم وقف ثانيا فى طابور المتعطلين عن العمل
    واما نه اصبح من وى الاملاك على سبيل العنجهيه والتفاخر واشترى بثمنهم سيارة ملاكى وليس بمقدوره ان يوضع لها الوقود الخاص بها
    فعلا من حق الدوله ان توزع الاراضى على من هو مهنته بالحقيقه فلاح
    يجد ويجتهد ويفلح ويصبر لانه مهنة ليست سهله
    واسال مجرب وانا من ضمن المستفيدين من هذا المشروع ب5 افدنه
    فى منطقة يوسف الصديق الفيوم
    والله المستعان
    ولا حول ولا قوة الا يالله
    والسلام عليكم

المهنة
    صاحب مشتل

كل التحيه للسيد الاستاذ صاحب هذه الفكره نعم لابد ان نجد فرصه نحن الشباب لتملك ارض صحراويه لزراعتهاوتفريغ كل ما بنا من طاقه لتشجيرهاونجعل منها جنه لبلدنا والمساهمه بها للنهوض بوطننا\اماعن العقبات التى قد تحدث فبالصبر والايمان الله سنتغلب عليها ان شاء الله\\فلك منى يا سيدىالدعم والمسانده \\علما اننى صاحب مشاتل اولاد دياب موالح حلويات مصدات رياح 0182810376 سماليج تلا منوفيه\ومستعد لزراعه وتوصيل الشتله بسعر المشتل دون ادنى ربح بالتوفيق ان شاء الله

صفحة 2 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرةالأخيرة