زراعة سطح اكوابونيك للغاية التجاري
النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: زراعة سطح اكوابونيك للغاية التجاري

المهنة
    طباخ

زراعة سطح اكوابونيك للغاية التجاري

اخواني عندي سطح 150 متر
    هل ينجح مشروع اكوابونيك من الناحية التجارية و يحقق ارباح ؟؟؟
    ما الحسابات الاساسية لهكذا مشروع ..اتمنى الافادة

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    سلامة مهنية

150 متر في اعتقادي صغير ولكن يمكنك خصوصا اذا كان السطح هو مكان الزراعة فٲشعة الشمس تكون مباشرة على النبات.. بالنسبة لك تحتاج في اعتقادي الى تصميم بيت محمي ملائم لسطحك ومن ثم اختيار النظام المناسب للزراعة فهنالك عدة عدة انظمة والاهم التجربة قبل البدء. جرب نظام صغير غير مكلف ثم قيم تجربتك وابدا على بركة الله

المهنة
    طباخ

اي اراء اخرى من قبل الخبراء احتاج المشورة منكم اخواني؟؟؟؟

المهنة
    محاسب مالي

رأيئ المتخصصين في هذا الامر ان اقل مساحة ليكون المشروع تجاري في الاكوابونيك لا يقل عن 1000 متر

سوف أنقل لك مناقشة غاية في الاهمية للاستاذ ربيع جمعة متخصص الاكوابونيك كانت على الفيس بوك سوف تفيدك كثيراً

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

رأيئ المتخصصين في هذا الامر ان اقل مساحة ليكون المشروع تجاري في الاكوابونيك لا يقل عن 1000 متر

سوف أنقل لك مناقشة غاية في الاهمية للاستاذ ربيع جمعة متخصص الاكوابونيك كانت على الفيس بوك سوف تفيدك كثيراً

هل الاكوابونيك مشروع مجدي اقتصاديا ؟
    هل الاكوابونيك مشروع ذو عائد مادي كويس ؟
    اغلب الناس بدور علي المشاريع و الافكار الجديدة و عندهم امل انها تكون مشروع كويس ممتميز و ليه عائد مادي يضاهي تكاليفه العالية
    و انا من خلال تجاربي في الاكوابونيك احب اوضح لناس انه فيه نقطة لازم تفهمها في اي مشروع بشكل عام المشروع بينقسم الي انتاج و تسويق .الانتاج هو هدف المشروع و هو المكسب و التسويق هو تحويل الانتاج الي عائد مادي .
    الاكوابونيك كمشروع منتج ناجح جدا و دا مش كلامي دي تجارب خارج مصر وداخلها و تجارب و ابحاث لمنارات علمية خارج مصر و اصبح الان مطبق علي نطاق تجاري في داخل مصر ووخارجها اذا الاكوابونيك كمشروع منتج للاسماك و الخصروات مافيش فيه مشكلة و لدينا الخبرة الكافيه في مصر و النماذج الحية
    التسويق
    التسويق في مصر اصعب شي في اي مشروع لان الوسيط و المستهلك
    لايهتمون بالجودة و لكن بالسعر و لايهتمون بمخاطر المنتج و لكن بالمكسب .
    منتج الاكوابونيك سواء الاسماك او النباتات منتج صحي نظيف بمعني الكلمة و لايصح ان يكون غير ذلك لان المنظومة الانتاجية لاتتحمل اي تلاعب في الانتاج فهي منظومة بيولوجية اكثر العمال فيها كائنات حية حساسة جدا .
    اذا لدينا منتج صحي و نظيف لكن تكلفته عالية فهل يصح ان يسوق بسعر النتج المدمر لصحتنا و جهازنا المناعي و يتسبب في اغلب الامراض التي يعاني منها الشعب المصري .
    للاسف احنا لو حسبناها صح و دورنا علي صحتنا في المنتج ال بنتغذي عليه هتلاقي اننا بنشتري المنتج الرخيص بسعر الغالي بس بندفع الفرق من صحتنا و تكلفة العلاج و الدواء
    واخيرا ممكن نقول ان مشروع الاكوابونيك بيلملك التكاليف من خلال المنتج السمكي لو بعته بسعر العادي و النباتات هي مكسبك فلو عايز تنشيء مشروع الاكوابونيك كمشروع تجاري لاوم تدرس التسويق ويكون عندك خطة كويسة و تستهدف فئة معينة من المستهلكين او تتجه الي التصدير .
    و اخير عايز اقول ان (الاكوابونيك هي مستقبل الزراعة )
    واسف علي الاطالة
    اخوكم ربيع جمعة
    ترانيم الحصاد
    الله يعطيك العافية ..
    Hesham Haggag
    اعتقد ياربيع ان الاكوابونيك ارخص في مصاريف التشغيل مقارنة بالزراعة التقليدية وده بيخلي السعر منافس
    Rabie Goma
    وبالنسبة لمصاريف تشغيله اكيد اسهل نظام زراعي ممكن تديره باقل عدد عمال
    Mahmoud Ahmed Hassan Badawi
    تكايلف الانشاء هيا المرتفعه
    Hesham Haggag
    ده فعلا لكن المردود الاقتصادي عالي بالمقارنة
    د.سهير منصور
    تسلم ايدك يا ربيع
    رانيم الحصاد
    نعم أخي Hesham Haggag
    هناك ميزانية تأسيسية و ميزانية تشغيلية ...
    التأسيسية مكلفة جدا .. و التشغيلية رخيصة جدا ..
    أنا الآن في طور تأسيس .. و بنيت 6 أحواض تتسع لأكثر من 5 طن سمك بإذن الله .. و سأنتقل للمرحلة الثانية قريبا .. و هي رفوف النباتات .. على أساس عشرة أمتار ارتفاع ^^ بإذن الله .. أحتاج سقالة متحركة بشكل أفقي و رأسي .. برأس مال 2 مليون ريال ..
    أسأل الله أن ييسر لي عملي ..
    هذا بالنسبة لﻹنتاج .. أما التسويق فله خطته و أصوله الثابتة .. ﻷني أريد الاحتكاك بالمستهلك بشكل مباشر و بدون و سيط ..
    الامل في الله
    اخي‏ ‏الكريم، كم‏ ‏حجم‏ ‏هذه‏ ‏الاحواض‏ ‏التي‏ ‏تتسع‏ ‏٥‏ ‏طن‏ ‏من‏ ‏الاسماك‏ ‏وهل‏ ‏هي‏ ‏اسمنتية‏ ‏ام‏ ‏لا، وكم‏ ‏ستكون‏ ‏مساحة‏ ‏المزرعة‏ ‏المستهدفة‏ ‏بهذه‏ ‏الاسماك.
    ترانيم الحصاد
    مرحبا الأمل في الله
    في الزراعة السمكية المكثفة احسب حساب ما بين 20 حتى 50 كيلو ناتج كل متر مكعب (طن ) .. نعم اسمنتية ناعمة ..
    Mohammed Qahwaji
    بالتوفيق في مشروعك القادم اخي. بعض النقاط الي اكيد ماغابت عن بالك لكن فقط للتذكير:
    ١) مهم جدا موازنه احتياج الاسماك مع احتياج النبات( كميه العلف، درجه حراره الماء، درجة ال بي اتش المناسبه، الخ..) حتى يتيسرلك اكبر كميه انتاج بإقل تكلفه تشغيليه ممكنه.
    ٢) تصميمك للنظام بصورة هندسيه صحيحه (مقاس المواسير، الاعتماد على الجاذبيه في نقل المياه من الاحواض، تصميم نظام ضخ الهواء، سرعه جريان المياه داخل الاحواض، سرعه انتقال المياه والفضلات من احواض الاسماك الى الفلاتر، الخ..) يقلل عليك التكلفه التأسيسية ويقلل عليك تكلفه الصيانه مستقبلا.
    ٣) احيانا الاحواض الاسمنتيه ممكن تسبب خلل في البي اتش. اعمل تحليل للماء بعد بناء الاحواض لمعرفه اذا كنت حتحتاج عازل بلاستيك في الاحواض ولا لا.
    ٤) يفضل دائما عند تصميم النظام، تصميمه على افتراض على كثافه ممكنه سواء في الجانب الزراعي او السمكي، وعند عمل دراسه الجدوى، يفصل اخذ اقل الارقام، خصوصا لو كان صاحب المشروع او مدير المشروع لايملك خبره في الاستزراع المكثف، لأن الوصول إلى كثافه عاليه يحتاج الى تصميم ممتاز، ومدير مشروع فاهم شغله كويس.
    ٥) من المعلوم انه يجب ازاله الفضلات الصلبه من النظام بأسرع صورة ممكنه، بعض الانظمه تتخلص من الفضلات وتستخدمها في تربه او نحو ذلك، في طرق حديثه للتخلص من الفضلات في احواض منفصله ويتم بعد استخدامها في النظام مره اخرى. هذه الطريقه حتقلل عليك استخدام اسمده او محاليل في حال حصول نقص عناصر لاقدر الله.
    ٦) من الي فهمته من تعلقيك، ان النظام حيكون عبارة عن رفوف فوق بعض او vertical rack system, مهن جدا تعرف احتياج النباتات الي ناويه تزرعها من الاضاءه، حتى تقوم بتصميم نظام اضاءة مناسب للنباتات الي تنوي زراعتها. هذه الطريقه حتوفر عليك فلوس على الصعيد التأسيسي والتشغيلي. لاتتوقع ان نور الشمس حيكون كافي لهذه الطريقه ( من خبره)
    ٧) قبل بدء المشروع، اذا الارقام ماطلعت مجديه، لاتبدأ احسن. نصيحة اخ محب.
    ٨) خليك واقعي في ارقامك عشان ماتنصدم بالواقع بعدين. الفرصه جدا حلوة في هذا المشروع، وطرق التسويق الحديثه جدا كثير. حاول تستفيد من مزارع الاكوابنكس في كل العالم وشوف هما كيف بيشتغلوا.
    بالنسبه لمزرعه عملوا تصميم مشابه لتصميمك، اعمل بحث على مزرعه اكوابنكس اسمها urban organics. انا اتدربت في الشركه الي عملتلهم النظام. شغل جدا مرتب ماشاء الله.
    اسف على الاطاله وبالتوفيق يارب
    ترانيم الحصاد
    أخي الغالي محمد قهوجي
    أشكرك شكرا جزيلا
    لا أخفيك .. أنت أكثر شخص فهم التفكير الذي رسمته .. ..
    ترانيم الحصاد
    الأكسجين رغم دخوله مع الماء تم تمديد أنابيب و أحجار توزيع لﻷكسجين
    تانيم الحصاد
    الحرارة مربوطة بترموستاتين ... واحد يعطي تدفئة عند 22 و وواحد يعطي تبريد عند 28
    ترانيم الحصاد
    السقف المسموح به مبدئيا 25 كيلو لكل متر مكعب .. علما أن طاقة الزراعة المكثفة تصل 50 كيلو
    ترانيم الحصاد
    الفضلات و الماء يتم مرورها عبر تربة نهرية و طبقات من حجارة متفاوتة و فحم قبل رجوعه
    ترانيم الحصاد
    انسياب الماء في الخروج مدروس
    ترانيم الحصاد
    دخول الماء بكهرباء طبعا
    ترانيم الحصاد
    القاع يتجه للمركز و قوة الفلاتر في المركز زائدة
    ترانيم الحصاد
    في حال التغيير التقليدي للماء التصريف من القاع و الضخ من الأعلى
    ترانيم الحصاد
    بالنسبة للرفوف .. ستكون نسخة من مزرعة رأيتها في موسكو .. cut flowers farm ..
    ترانيم الحصاد
    كل حساباتي فيها تطرف ^_^
    أسوأ احتمالات الأعباء في الأعلى
    أقل النتائج المرغوبة في الأسفل
    ترانيم الحصاد
    كنت رائعا في ملاحظاتك .. و كأنك مطلع على شغلي عن كثب
    ترانيم الحصاد
    تحدثت و تحدث لي كثيرون فشعرت بفجوة في الفهم بيننا إلا أنت
    ترانيم الحصاد
    إضافة نقطة ما ذكرتها .. الترموستاتين احتياطية و لا أظن تشتغل .. ﻷني ربطت مجال الهواء المحيط بالماء بترموستاتين أيضا بفارق تسع درجات عن ال23 و ال27 .. يعني بين 32 و 36 ^_^
    ترانيم الحصاد
    دمت بخير يا غالي .. سأضعك في قائمة الناس الفهمانة ^_^
    ترانيم الحصاد
    اصبر اصبر اصبر ... أنت من وين ؟؟؟
    ترانيم الحصاد
    الله يغفر لي أنك تعرف دوعن و العين و شبوة ^_^
    Mohammed Qahwaji
    ترانيم الحصاد ليس كافي دخوله مع الماء اذا كنت تريد ان تصل لكثافه ٥٠ كيلو في المتر. اكيد انت حاسب احتياج الاوكسجين على حسب كميه الاعلاف الداخله للنظام. مثل حسبه الفلتر البيولوجي.
    Mohammed Qahwaji
    ترانيم الحصاد جدة، السعوديه. انت من فين؟
    Mohammed Qahwaji
    ترانيم الحصاد مافهمت موضوع دخول الماء بالكهرباء.
    Mohammed Qahwaji
    ترانيم الحصاد ليش الفلاتر بتايمر؟ وما نوع الفلاتر المستخدمه في النظام؟
    ترانيم الحصاد
    طبعا على الحرارة عندنا ما بيحتاج كثير أكسجين ( برد ) لكن شغلي في السمك داخل صوبة .. الصيف عندنا يوصل 34 درجة في أشد حرارة .. يعني 25 درجة في الماء تقريبا .. طبعا بتحتاج أكسجين بيدخل عن طريق الماء الداخل عن طريق الفلتر لأنه سيدخل من عدة جهات بضخ لا بأس
    Mohammed Qahwaji
    ترانيم الحصاد عفوا سامحني على كثرة التداخلات، لكن على اي اساس عرفت ان الاوكسجين كافي؟ كم كيمه الاوكسجين المحسوبه عندك في النظام (متر مكعب/ دقيقه) ؟وممكن اعرف نوعية الفلاتر او طريقتها؟ ايضا هل ضخ الماء من احواض السمك الى الفلاتر يكون عن طريق الجاذبيه او بمضخه؟ الهدف من هذه الاسئله اني شايفه مشاكل محتمله في تصميم وتشغيل النظام، لكن قد تكون سوء فهم مني. لعلك توضحلي الصورة
    ترانيم الحصاد
    الفلاتر ليست لبحيرة المسك هههههههههههه أقصد يمكنها فلترة البحيرة .. اسمع يا أبو الشباب .. أنا نازل جدة قريب .. اشتقت لليغمش و المنتو و فيه واحد من ثلاثين سنة داخل معي في لعبة كشكللي .. ممكن أفاجئه بزيارة
    ترانيم الحصاد
    ممكن أطلعك على شغلي إذا نزلت جدة .. غالبا أنزل ترايدنت
    Mohammed Qahwaji
    ترانيم الحصاد اتشرف ياسبدي. وبالتوفيق في مشروعك
    ترانيم الحصاد
    الله يسعدك يا غالي ^_^
    مشغول شوية .. طلع لي كوبرا في المزرعة هههههههه صورتها فيديو .. أشوف لها حل قبل لا تضر احد من العمال .. الله يستر
    Rabie Goma
    تعليقاتكم رائعة وومفيدة و فرصة لناس ال عايزه تفهم النقاط الحساسة في السيستم و ال يتوقف عليها نجاح الانتاجية واتمني لو كان هناك صور لاننشاءات و التجهيزات حتي تعم الفائدة
    Hesham Haggag
    كلام رائع ومرتب ومفهوم ارجوا ان يستفيد منه الكثير ونتمني منكم زيارة كما نعدكم بزيارة ان شاء الله
    الامل في الله
    السؤال‏ ‏لو‏ ‏سمحت، اذا‏ ‏بيعت‏ ‏منتجات‏ ‏الاكوابونيك‏ ‏بنفس‏ ‏اسعار‏ ‏المنتجات‏ ‏العادية، هل‏ ‏سيبقى‏ ‏مشروع‏ ‏ذو‏ ‏جدوى‏ ‏اقتصادية‏ ‏ام‏ ‏لا.
    Rabie Goma
    بالاسعار العادية مش هتعرف تلم التكاليف الثابته
    Mahmoud Osman
    طيب بعيدا عن التكلفة الثابتة
    هل تحقق ربح بعد تغطية التكلفة المتغيرة لكل دورة ولا بردو مش هتلم حتي التكلفة المتغبرة من زريعة وعلف وشتلات وكهربا؟؟
    Rabie Goma
    Hesham Haggag
    لو في مساحة الف متر المشروع مجدي اقتصاديا جدا
    Rabie Goma
    منتج الاكوابونيك لو اتباع اورجانيك العائد هيكون محترم و السمك بيلملك التكاليف المتغيرة من علف ووعمالة و كهرباء و خلافه فالنباتات هي مكسبك بعتها بسعر الاورجانيك هتكون ذو عائد محترم بعتها بسعر العادي هتحس ان العائد بسيط
    الامل في الله
    ‏ ‏اخ‏ ‏هشام‏: مساحة‏ ‏الف‏ ‏متر‏ ‏هذه‏ ‏‏ ‏كم‏ ‏تقريبا‏‏ ‏تكون ‏التكلف‏ة‏ ‏الثابتة، وكم‏ ‏تحتاج‏ ‏من‏ ‏السمك.
    Sherif El-moghazi
    الله المستعان
    Solar Lights
    اعتقد انه في الوقت الحالي ليس له جدوي اقتصادية
    Rabie Goma
    فيه مزارع في مصر شغالة ليها اكثر من 5 سنين و ماشاء الله بيكبروا المشروع كل فترة و شايف انهم ناجحين
    Solar Lights
    ا. ربيع ... ايمحلي اسالك .... لو عاوز تعمل مزرعة بسيطة زي اللي في البوست .... هتكلفك كام ???
    Solar Lights
    الصوبة لوحدها 25000 + 3 احواض 15000 + حوض سمك 15000 ........

Rabie Goa
    المزرعة دي اتكلفت 250 الف بس هي دي التكاليف الثايته

Rabie Goma
    فيها 4 احواض سعة 15 م مكعب و 3 احواض نباتات طول 40 م في عرض مترين
    ...
    Farmer Sarah
    انسى يا ربيع الناس بتدور على الرخيص حتى ولو بيضر صحتهم و هما عارفين
    القوة الشرائية للاغلبية اصبحت معدومة الناس بتحشي بطنها و السلام
    Rabie Goma
    للاسف الثقافة عندنا ثقافة ملوثة اجري وراء الررخيص و مش واخد باله انه هيدفع الفرق من صحته و تكلفته العلاج و ياريته هيرجع زي الاول
    Farmer Sarah
    تعرف العقلية و الثقافة المصرية مغرقة في الجهل و الله العظيم
    احييني النهاردة و موتني بكرة
    موضوع التسويق لازم رابطه او جمعيه تجمع كل المنتجين
    Mohammed Qahwaji
    شكرا اخ ربيع على الموضوع الجميل جدا.
    إبراهيم خليل
    المشروع رائع وكلام حضرتك ممتاز بس للاسف ياهندسه
    الناس بتدور ع الى يمشى حالها لان ظروفنا الاقتصاديه لاتسمح بتغيير الثقافه الفكريه
    يعنى احينى النهارده وموتنى بكره ..
    Sherif Mahmoud
    لوهعمل المزرعة دي وسط ارض زراعيه ونظام صوبه هل في ترخيص ولا لا
    Rabie Goma
    اهي دي من الامور المبهمة لان وزارة الزراعة و هي الثروة السمكية ووزارة الري لاتعرف حاجة اسمها الاكوابونيك
    Sherif Mahmoud
    بلدمتساعدشي شبابها علي التقدم
    فى الظهير الصحراوى عادى لكن الطين صعب
    Ibrahim Mostafa
    ﻻتصريح لمزارع اﻷسماك حتى لو فى المناطق الصحراويه ﻷنهم بيعتبروها اهدار للمياه . لكن اعمل اﻷحواض وحط الزريعه والشتﻻت عليها واشتغل وربنا يسهل .لسه وزارة الزراعه بتموت اى شئ من قبل مايتولد هى دى العقليات اللى بتدير الزراعه من زمان وعلشان كده مصر تدهورت فى الزراعه وبقينا نستورد كل الحبوب .
    Ahmed Elbaghdady
    ربنا يوفقك دائما ويجازيك كل خير
    وعايزين نعرف تكاليف المزرعه بالمتر
    Rabie Goma
    اي مزرعة
    الاكوابونك المتر يكلف كام وانتاجه فى الميه كام
    Rabie Goma
    مابتتحسبش بالمتر بتتحسب المساحة علي بعضها كوحدة انتاجية
    Mahmoud Osmn
    طيب ممكن سؤال !!!!
    هو طن العلف بكام
    و1000سمكة يستهلكو اد اية
    Rabie GomaRabie Goma
    طن العلف دلوقتي قفل ال 6000 ال 30 في الماية بروتين و ال 1000 سمكة لو هنوصل بيهم لنصف كيلولسمكة يعني 500 ك يحتاجو الي حوالي من 1500ك الي 1750 ك
    Mahmoud Osman
    طيب اسمع عن طحالب وازولا ممكن استزراعها وتستخدم كعلف ؟؟؟
    Rabie Goma
    علاءالدين امين
    متابع
    فارس فارس عرب
    تعديل بسيط ربيع باشا
    ال500 كيلو اسماك بعلف عالي الجودة بسعر 6 الاف جنيه. و30 بروتين مطبوخ طافي
    يحتاج من600 كيلو الي 700 كيلو فقط
    Rabie Goma
    صباح الفل ياهندسة انا بتكلم علي الاكوابونيك و دي معدلات التحويل ال تم الوصول اليها في الاكوابونيك بعد ضبط كل العوامل الاخري
    Mahmoud Osman
    طيب والازولا؟؟
    فارس فارس عرب
    Rabie Goma
    M Abd Eltawwab
    معلش استفسار
    معني كدا ان السمك في الاكوابونيك بياخد ضعف العلف في الزراعه السمك العاديه ? Rabie Goma
    Rabie Goma
    في الاستزراع العادي بيكون معدل التحويل بين 1200 الي 1400 تقريبا و فيه ناس بتقول انها وصلت لاقل من كدا لكن مش دا الشائع الاكوابونيك بتزيد شوية عن معدل تحويل الاستزراع العادي لان الاعتماد شبه كلي علي العلف
    Rabie Goma Mahmoud Osman الازولا و الدكويد مش موثرين قوي لا مشكلتهم انه محتاجين يتجففوا قبل مايتقدموا لسمك و التجفيف و الزراعة محتاجة مساحات كبيرة و بردوا هيكونوا وجبة جنب العلف بس لايمكن الاعتماد عليهم كليا
    M Abd Eltawwab
    طيب معني كدا ان لو واحد عمل مزرعه في سيوه الميه فيها متوفره بكدا ميكنش في مشكله في تغيير الميه
    والميه يستخدمها في الزراعه
    هتقلل معاه التسميد
    الامل في الله
    اخ‏ ‏ربيع‏ ‏؛كم‏ ‏يعادل‏ ‏المتر‏ ‏المربع‏ ‏زراعة‏ ‏اكوابونيك‏ ‏مقابل‏ ‏مساحة‏ ‏زراعة‏ ‏عادية.
    Rabie Goma
    النقطة دي بذات محل خلاف و لم تجزم لاعتبارات عديدة .مثلا في مشروع ال uvi اعتمدوا علي العلف و قالوا 2 جرام لكل خساية و فيه ناس قالت سمكة لكل نبتين و فيه ناس قالت كل متر سمك بكثافة 150 سمكة يعادله 5 متر نباتات بس كل الحسابات دي مجرد تجارب و استنتاجات
    Rabie Goma
    و من خلال التجربة انا شايف اننا لازم نراعي في تصميم السيستم ان يكون مرن قابل اننا نزود احواض سمكية او نباتية علي نفس الوصلات و الفلاتر و بتالي لازم الفلاتر تكون اكبر من سعة السيستم المستهدفة و ممكن في البداية نمشيها كل متر سمك بكثافة 150 الي 200 سمكة نظيط قصاده 5 متر نباتات ودا من واقع التجربة بيكون كافي وزيادة
    Rabie Goma
    السبب في هذا الخلاف انه العلف ليس هو مصدر التغذية و لكن المصدر هو النترات و علشان نوصل لنترات لازم السمك ياكل و يخرج و بعدين البكتريا تشتغل و لازم علشان البكتريا تشتغل يكون كل العوامل المهمة لها مثل السطح و الاوكسجين ودرجة الحرارة كافيه
    Rabie Goma
    وايضا النبات لايحتاج الي النيتروجين بنفس النسب علي طول عمره في مراحله الاول يحتاجه بكثرة و في نهاية عمره يحتاج بكميات قليلة
    Omar Mokhtar
    سوال بعد اذنك 5 متر نباتات دول حوالي كام واحده
    Rabie Goma
    كل متر مكعب سمك يقابله 5 متر مربع مسطح نباتات
    الامل في الله
    هل‏ ‏هذا‏ ‏يعني‏ ‏مزرعة‏ ‏الف‏ ‏متر‏ ‏مربع‏ ‏تحتاج‏ ‏تقريبا‏ ‏الى‏ ‏الى‏ ‏٢٠٠ حوض‏ ‏سعة‏ ‏كل‏ ‏منها‏ ‏١ متر‏ ‏مكعب‏ ‏وتحتوي‏ ‏في‏ ‏المجموع‏ ‏حوالي‏ ‏٣٠ الف‏ ‏سمكة‏ ‏على‏ ‏الاقل.

هناك بقيه للتعليقات ولكن لكبر حجمها لا تصلح للنشر دفعة واحدة

المهنة
    محاسب مالي

Omar Mokhtar
    المتر المربع بياخد كام شتله
    Rabie Goma
    من 30 الي 40 خساية
    Omar Mokhtar
    هو في علامات ان النظام سليم ومتوازن
    او محتاج زرع اكتر
    Rabie Goma
    كل ما كانت النترات عالية تقدر نزود نباتات
    Adel Yousef
    مهندس ربيع
    هل توجد طريقة متوفرة بسعر معقول في مصر لقياس نوعية المياه ومكوناتها ليتسنى لنا معرفة مدى كفاية النباتات لتتوازن مع كمية الاسماك Rabie Goma
    Rabie Goma
    موجود وسائل كثير للقياس بس سعرها عالي لانها مستوردة
    عبد الرحمن أمين ابوركاب
    ممكن استخدام عيش جاف مطحون او كنسة مخابز
    Mahmoud Osman
    حضرتك بتسأل ولا بتقول معلومة؟؟
    عبد الرحمن أمين ابوركاب
    معلومة
    Mahmoud Osman
    بنسبة اد اية ؟؟
    عبد الرحمن أمين ابوركاب
    والله مااعرفش النسبة بس كتير من اصجاب المزارع يقدر يحددهالك
    عبد الرحمن أمين ابوركاب
    حظكم وحش والله من 4شهور كان فية جمبري ابوليفة كان الكيلو بجنية ونصف كان احلي علف
    عبد الرحمن أمين ابوركاب
    ولو حنشان متربية او ممكن فرزة صيد مزرعة السمك الشر بيبقي سعر ة في حدود 3جنية بيساعد مع العلف
    Mookaa Kassab Rabie Goma اخ ربيع لو تسمح حوضين سمك مقاس 5*5 و3 احواض زرع مقاس 5*6 يحتاجو مضخة مياه ومضخة هواء بقوة كام وايه النوع المناسب وهل ممكن استخدام عدس الماء فى تغذية السمك مع العلف الجاف مشكور
    Rabie Goma
    بالنسبة لبلور الهواء هييقي علي حسب كثافة الاسماك و النباتات و يفضل يكون 2 بلور مش واحد و يشتغلوا بتبادل علشان تحافظ عليهم و بالنسبة للطلمبة علي حسب المسافة ال هتمشيها المياه و ترجع تاني . وبالنسبة لعدس الماء انا بقدمه لسمك هو ورد النيل و شغال كويس
    Mohamed Elgamal
    الموضوع ماشاء الله شيق وجميل .
    بالأمس تشرفت بلقاء الدكتور هشام حجاج داخل مزرعته وأد إيه الدكتور كان إنسان خلوق ومتعاون لأقصى درجة ( شكراً جزيلاً دكتور هشام ) .
    ولكن من وجهة نظرى المتواضعة أرى أن هذا المشروع لازال مبهم وغير مكتمل الوضوح ويقابله مشكلتان هامتان .

المشكلة الأولى : لا توجد أى دراسة أو خطة تفصيلية عن كيفية بدء مشروع الأكوابونيك وأن كل ما قيل مع إحترامى الشديد للجميع هو عبارة عن إجتهاد شخصى يختلف من إنسان لآخر ( أنا مش عارف الناس المتخصصين الدارسين والحاصلين على دكتوراهات وماجيستيرهات فى الزراعة والثروة السمكية فين من الموضوع ده !! وليه الإتجاه للأكوابونيك إتجاه خاص ؟ بمعنى الإهتمام به من قبل الأشخاص وليس الحكومات أو المنظمات الكبيرة ) . لكن عزاءنا الوحيد إن فى ناس محترمين ومثقفين زى حضراتكم بيفكروا إزاى يرتقوا بأنفسهم ومجتمعاتهم بمثل هذه المشاريع .

المشكلة الثانية : هى التوعية لدى الناس وقلة معرفتهم بأفضلية منتجات الأكوابونيك عن نظيراتها فى السوق ( وأنك من الأفضل أن تدفع ثمناً أعلى فى أكل أكثر جودة وصحة ) .

مش عارف أنا كتيير معجب بالأكوابونيك ومتحمس له بس لازلت متردد ...
    أه نسيت أعبر عن إعجابى بالحوار الجميل ده بينكم كلكم وخاصة الأساتذه (تذكروه في دعائكم و Mohammed Qahwaji )
    Mohamed Magdy Shawky
    يعوق المشروع قوانين الاستزراع السمكى فى مصر اللى بتلزمك تستخدم مياه صرف صحى معالج ولم يندرج فى قائمتهم كوزاره للزراعه الاكوابونيك انها وسيله انتاج ويجب سن قوانين تناسبها فى حيث العالم كله عدى المرحله دى
    الامل في الله
    هل‏ ‏هذا‏ ‏يعني‏ ‏مزرعة‏ ‏الف‏ ‏متر‏ ‏مربع‏ ‏تحتاج‏ ‏تقريبا‏ ‏الى‏ ‏الى‏ ‏٢٠٠ حوض‏ ‏سعة‏ ‏كل‏ ‏منها‏ ‏١ متر‏ ‏مكعب‏ ‏وتحتوي‏ ‏في‏ ‏المجموع‏ ‏حوالي‏ ‏٣٠ الف‏ ‏سمكة‏ ‏على‏ ‏الاقل
    Rabie Goma
    لا اخواض السمك بتكون سعة 20 م وفيه 30 م
    Rabie Goma
    الحوض الواحد
    محمد حسن
    طيب حضرتك انا عجبانى الفكره جدا ومتابعك من زمان بس لحد الان مفيش اى دراسه جدوى عن المشروع ولا عن تكلفه البدء ولا انا ممكن اتدرب على المشروع فين اصلا اذلك اتمنى من حضرتك تقولى اتدرب فين او اخد فكره عن المشروع فين ولو فى سطح مساحته 100متر تقريبا ابدا ازاى وبكام ارجو الرد ولكم جزيل الشكر
    Rabie Goma
    بالنسبة لتدريب فيه دورة كل شهر في جمعية عين البيئة يوم نظري و يوم عملي و بالنسبة لمساحة الى100 م تتكلف في حدود من 20 الي 30 الف حسب التصميم و الخامات
    محمد حسن Rabie Goma طب فين مكان الدوره دى وبكام
    Rabie Goma
    أحمد معوض عين البيئة في كوسيكا ب 100
    حمد حسن Rabie Goma انا من الاسماعيليه فى حاجه هنا
    Rabie Goma
    للاسف مااعرفش
    محمد حسن Rabie Goma طب اجيب دراسه الجدوى منين والتصاميم الخاصه منين
    Mahmoud Abdel-Hady
    اها برده ماجوبتش هو اقتصادى ولا لا؟ يعنى يتكلف كام ويكسب كام مقولتش يا زعيم؟
    Rabie Goma
    ماانا قلت المشروع في مصر ليه فئة معينة بيستهدفها بالاضافة لسوق التصدير لو تم تسويقه صح يبقي مكسبه ممتازة و خارج مصر اعتقد ان سوقه واسع و المنتج معروف فالامشروع ناجح جدا لكن احنا في مصر عندنا سوق الاورجانيك محدود
    Abdulla Mohammad
    توكل علي الله وبداء المشروع اهم حاجه هو تأمين الاسماك والأعلاف ومقياس ph وtdsاللي هو قلوية الماء وملوحة الماء ومضخة الأوكسجين كل مازاد الأوكسجين في الماء كان أفضل للأسماك والزراعة جميع الدول الغربيه زراعة طبيعية بواسطه الاسماك
    Ahmed M.Elhendy
    اخي الاستاذ ربيع..ده مشروعي..بس مش عارف ازاي ارخص المشروع ..ويكون بشكل رسمي
    Rabie Goma
    اعتقد المشروع بيترخص مزرعة نباتات لانك لو رخصته سمك هتلاقي سدود و كباري و عواقب ضخمة
    ابراهيم الشيخ قاسم
    اشكرك جزيل الشكر
    Fatema Elzahraa
    حضرتك لو علي السطح وضع المشروع ايه وتكلفته تقريبا بالمتر لوهايكون ١٠٠ م
    Abdel-hameid El-deeb
    في حدود 400 -500 ج للمتر
    Samy Ali
    السلام عليكم لو عايزه اعمل حوض سمك فى بلكونة الروف مش تجاره لكن للاستهلاك الشخصى ممكن يكلف كام لو شركتك قامت بالعمل ولكم جزيل الشكر
    ممكن 2000 او اقل بكتير حسب الكمية
    Rabie Goma
    حوض سمك بس من غير النباتات و تركيبة الاكوابونيك مش هتبقي مجدية و هتكون متعبة لانك مش هتقدر تزود عدد الاسماك و هتضر تغير ربع الماء كل يوم ثم كل يومين بعد ماتظبط الدورة الييولوجية الافضل ك انتاجية انك تعمل الاكوابونيك لانها منظومة متكاملة
    Adel Yousef
    انا من اسكندرية... هل يوجد بالقرب مني اي نموزج شغال فعلا يمكن زيارته للاطلاع على المشروع؟ Rabie Goma
    Rabie Goma
    ان شاء الله مع انتهاء الشتاء هنفذ حاجة صغيرة في اسكندرية
    Adel Yousef
    انسب وقت للبداية امتى؟
    Ahmed Abary
    بلكونتى متى ×متر و نص
    و كنت عايز اعمل مشروع اكوابونيك بسيط فيها ينفع؟
    Rabie Goma
    طبعا ينفع بس المهم يكون فيه مصدر شمس مباشرة مش اقل من 5 ساعات في اليوم
    Ahmed Abary
    متاح
    ممكن اعرف الخطوات؟
    مغزى سمك واحواض للسمك
    نحن نصمم مزارع الاسماك بدون الحاجه الى زراعه الفلاتر الميكانيكى وفلاتر بيولجى ومضخات الاكسجين
    مصطفى شوكت
    الاكوابونيك كمشروع يصلح في البلاد التى تفتقد الأرض ....يعنى في اليابان في الفضاء ..اما في مصر وهى جنه من جنات الله في ارضه .......
    فأنتم كمن قال " فقالوا ربنا باعد بين أسفارنا وظلموا أنفسهم"
    Taha Khalil Eisa
    ماشاء الله ربنا يبارك . حضرتك جربت مادة عازلة للحوض غير المشمع
    Rabie Goma
    جربت بس المشمع يعتبر اقلهم تكلفة