الحمد لله ... مشروعي الأول في الهيدروبونك
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 28

الموضوع: الحمد لله ... مشروعي الأول في الهيدروبونك

المهنة
    مهندس زراعي

picx الحمد لله ... مشروعي الأول في الهيدروبونك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الغرض من هذا الموضوع هو بث الهمة في النفوس ... فأنا قد بدات مشواري هنا وهذا هو أول مواضيعي ... http://f.zira3a.net/t35445
    وها ما قد انتهيت اليه
    فأدعوكم الى العمل والبحث بجد وعدم اليأس ... ستصل باذن الله

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    عاطلة

جميلة أوى ومنظمة

ربنا يباركلك فى زرعك ويزيده

المهنة
    موظف

ماشاء الله شيء جميل ومرتب ان شاء الله من حسن الى احسن

المهنة
    محاسب مالي

ما شاء الله لا قوة الا بالله

زادك المولى من فضله وبركته أخى الحبيب مهندس سعيد

بارك المولى لك فى عملك وحياتك

الحمد لله وجدنا من نعصره فى الاسئلة ولن يبخل علينا كما عاهدناه دائما

أخبرنا أخي

المحلول المغذى الذى تقوم بإستخدامه متوازن طوال حياة عمر النبات أم إنك تقوم بإستخدام محلول متخصص لكل مرحلة عمرية للنبات وإن كان كذلك بمحلول متخصص لكل مرحلة هل هناك إمكانية لعمله بالبيت ام ان هذا الامر يحتاج لامور يصعب توفيرها بالبيت .

الشتلات قمت بزراعتها وعملها انت بنفسك ام قمت بشراء الشتلات جاهزة وإن قمت بزراعتها بنفسك فمن اين حصلت على البذور لان مصدر البذور من اخطر الامور التى تحدد جودة وكمية الثمار بعد ذلك .

اكيد خلال مراحل عمر النبات عانيت من الامراض الفطرية والاصابات الحشرية والفيروسات فكيف قمت بمواجتها ومكافحتها .

جزاك الله خيرا أخى

المهنة
    وتخصص ليسانس فرنسى ازى معرفش خصائيه مكتبه

السلام عليكم مشاء الله اخى ربنا يبارك لك لو سمحت نفسي اعرف حاجه هو الزراعه بدون تربه دى مش بتتصور من اول مرحله ليه خطو ه خطوه حتى من تركيب المواسير الشتلات وكده ووضع لنعرف اكتر وشكرا

من يتقى الله يجعل له مخرجا

المهنة
    مهندس زراعي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شيمو حنه مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم مشاء الله اخى ربنا يبارك لك لو سمحت نفسي اعرف حاجه هو الزراعه بدون تربه دى مش بتتصور من اول مرحله ليه خطو ه خطوه حتى من تركيب المواسير الشتلات وكده ووضع لنعرف اكتر وشكرا

دي صورة الانشاءات ... لو ركزتي شوية مع الصورة هتاخدي بالك الموضوع ماشي ازاي
    القصة بسيطة جدا ...مضخة داخل الخزان بتضخ المحلول على الشبكة , وصرف البوكيتس بيرجع تاني على نفس الخزان بكل سهولة ويسر

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد سكر مشاهدة المشاركة
    ما شاء الله لا قوة الا بالله

زادك المولى من فضله وبركته أخى الحبيب مهندس سعيد

بارك المولى لك فى عملك وحياتك

الحمد لله وجدنا من نعصره فى الاسئلة ولن يبخل علينا كما عاهدناه دائما

أخبرنا أخي

المحلول المغذى الذى تقوم بإستخدامه متوازن طوال حياة عمر النبات أم إنك تقوم بإستخدام محلول متخصص لكل مرحلة عمرية للنبات وإن كان كذلك بمحلول متخصص لكل مرحلة هل هناك إمكانية لعمله بالبيت ام ان هذا الامر يحتاج لامور يصعب توفيرها بالبيت .

الشتلات قمت بزراعتها وعملها انت بنفسك ام قمت بشراء الشتلات جاهزة وإن قمت بزراعتها بنفسك فمن اين حصلت على البذور لان مصدر البذور من اخطر الامور التى تحدد جودة وكمية الثمار بعد ذلك .

اكيد خلال مراحل عمر النبات عانيت من الامراض الفطرية والاصابات الحشرية والفيروسات فكيف قمت بمواجتها ومكافحتها .

جزاك الله خيرا أخى
    أخي محمد سكر
    مازلت أحتفظ لك في قلبي بالجميل .. فأنت أول من دفعني بموضوعاتك الدسمة في هذا الاتجاه
    فأسأل الله عز وجل أن يبارك لك في عمرك وولدك وأهلك ...
    أما بالنسبة لموضوع المحلول والمرحلة العمرية .. فنعم ... أي نبات على وجه الكرة الأرضية له أحتياجات سمادية معينة , وتتغير هذه الاحتياجات على حسب المرحلة العمرية للنبات , وهذا راجع الى التركيبه الفسيولوجية للنبات في العموم ... وسواء كان النبات مزروع بدون تربة أو فيتربة وسواء كانت زراعة منزلية أو على نطاق واسع وتجارية .
    في الخيار : انا عملت 2ستوك للمحلول على مرحلتين _ المرحلة الأولى بتركيزات متوسطة في بعض العناصر وفي المرحلة الثانية بتركيزات أعلى وذلك لأن إحتياج النبات يزداد بازدياد المسطح الخضري ثم النمو الثمري
    ... وبالفعل تقدر تعمل المحلول ده عندك في بيتك بكل يسر على فكرة والموضوع مهواش صعب ولا بالتعقيد اللي كتير من الناس فاهماه ولا الغموض اللي كتير من المتخصصين اضفوه عليه علشان محدش ينافسهم في أكل عيشهم (كما يزعمون), كل ما في الأمر انك محتاج تعرف الاحتياجات السمادية لكل نبات على حدة وفي مراحله العمرية المختلفة , ودي موجوده على النت بس محتاجه جهد ولغه علشان تقدر توصلها من بطوووون الابحاث والمواقع , لأن برضو هتلاقي ناس كتير مش عاوزة تعرفهالك او هو نفسه ميعرفهاش والدنيا ماشية بالبركة . (خلاصة الموضوع ده معايا )
    الأمر الثاني وهو موضوع الشتلة... فالأمر في النطاق التجاري لا تسير كما في النطاق الضيق في المنازل , ولكن انت تذهب لمشتل انت تثق به تماما وتختار انت الصنف الذي تريد زراعته واما ان تجلب البذرة للمشتل او تكلفه بذلك حسب ثقتك فيه ويقوم هو بتحضين البذرة وتستلمها منه على الزراعه مباشرة . وهذا ما تم معي ..
    الأمر الثالث وهو موضوع الاصابات الحشرية والفطرية : فذلك أمر مفروغ منه في الزراعه في الأجواء المفتوحة ولذلك ينبغي ان يكون هناك برنامج وقائي قوي تستعد به لتأمين نباتاتك قبل ان يحدث لها الاصابه , وان حدثت لا قدر الله الاصابة فانت مستعد أيضا ببرنامج علاجي سريع , وهنا لا يجب ان نبحث عن الرخيص فغالبا ما يكون مضروب ولا يأتي بالنتيجة المرجوة ...
    أنا في خدمتكم
    جزاكم الله خير ا

- -

المهنة

السلام عليكم شكرا اخى ربنا يوفقك ى رب اه انا كنت عوزه كده علشان افهم لانى عمال افكر ازى المشروع ده قائم واكيد فيه مواتير تساعد ع عمليه الضخ صح بسئل طيب سؤال الشتلات عيمه فى المحلول او ايه بسئل وكمان لاحظت ان حضرتك عامل خيوط للشتلات حتى تمد عليه او لسبب اخر اسف ع كثره سؤالى بس افهم والجميع معى يستفيد واصلا لانى معنديش خبره ف الزراعه المائيه وشكرا وىرب يجعله فميزان حسناتك وشكرا

المهنة
    مهندس زراعي

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    الشتلات مزروعه في صوف صخري زي منتي شايفة في الصورة دي كده
    والخيوط دي لابد منها لأن النبات متسلق ولازم نحددله مساره والا هيفرش عالأرض وخلاص ويبقى زي الزراعة المفتوحة

المهنة

السلام عليكم شكرا اخى جزاك الله خير ع المعلومه والصوره وربنا يبارك لك طيب سؤال واسفه ع كثره اسئلتى ما هو الصوف الصخرى لانى لا اعرفه هل هو صوف الذى نعرفه اما ماذا وشكرا ولماذا الصوف عن غيره ف الاستخدام وشكرا

المهنة
    Dentist

بسم الله ما شاء الله ربنا يباركلك فى زرعك شكله يفرح اكيد
    كنت حابب اسالك على الصوف الصخرى منين اجيبه فى مصر و كمان لو عند حضرتك فكره عن اجهزه ph meter & tds meter اماكن بيعهم و اسعارهم لانى ناوى ان شاء الله ابدا حاجه مصغره على السطح

المهنة
    محاسب مالي

الصوف الصخري من منطقة السبتية انا اشتريت من هناك لوح من شهر تقريبا ب25ج اما ph meter و tds اخى سعيد هيجوبك إن شاء الله

المهنة

السلام عليكم ياجماعه ايه الصوف الصخرى ده لو سمحتوا وشكرا

المهنة
    Dentist

الصوف الصخرى ده الوسط المستخدم فى الزراعه واحد من بدايل التربه زى البيتموس و البيرليت ،،
    شكرا محمد سكر على ردك بس معلش انا مش من القاهره ممكن تقولى المكان فين بالظبط او عند محل اسمه ايه

المهنة

السلام عليكم شكرا اخى dantish ع الرد 'طيب هل به مواد غذائيه تفيد النبات كالتربه ولماذا يستخدم بدلا من البتموس والكمبوست اسفه ع كثره اسئلتى بس اود ان اعرف وشكرا ىرب يجعله ف ميزان حسنتكم

المهنة
    محاسب مالي

للاسف لم التفت لاسم المحل ولكن لو ذهبت هناك سوف تجد الكثير من العارضين له ولكن على هيئات مختلفة فمنه نوع ملفوف على شكل رول كبير ومنه على شكل الواح وهذا الذى تقوم بشرائه اللوح متر و20 سم تقريبا فى عرض 70 سم السبتيه تركب المترو وتنزل محطة الشهداء وتسأل اى شخص هناك فين السبتيه هيوصلك فهو مكان مشهور جدا جدا هناك - اما بالنسبة لاستفسارك شيمو الصوف الصخري لا يحتوى على اى عناصر مغذية وهو لا يستخدم بديلا للبيتموس بل هو خيار اخر بجانب البيتموس والميزة فيه انه وسط خامل لا يتفاعل مع المحلول المغذى فيظل المحلول بتركيبته دون تغير

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة