سؤال مش لاقيله اجابه على النت كله عن الخضراوات - الصفحة 2
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 20 من 20

الموضوع: سؤال مش لاقيله اجابه على النت كله عن الخضراوات

المهنة
    مربى ديناصورات وتنانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شيمو حنه مشاهدة المشاركة
    السلام عليكمي اخى اشرف القاهرى اصدق والله بس لم اسمع ان احد بيربيها هنا فى مصر وتقصد بى ايه نساء اوربا هههه يعنى ايه بقا تقصد طبتهم صح ولا ايه نساء اوربا ايه ى قاهرى احنا كرم بجد والله شكرا ع ذوق ربنا يعينك وفكره جيده ان تجرب ما تجده فى البيت وان شاء الله ربنا يوفقك طيب البازنجان لازم تنشف بذوره او يكون الثمار كبيره فى العمر لتجد بذور ناضجه ممكن توضح جبت بذوره منين وشكرا وربنا يوفقك ىرب وشكرا ابقى ورينا الصور ان شاء الله
    يا شيمو مش عارف ليهحاسس انك مش مصدقانى فى موضوع الديناصورات والتنانين دة ههههههههه
    على العموم شوفى الخبر اللى لسه منشور فى اليوم السابع دلوقتى
    http://www.youm7.com/story/2015/4/11...Mfzu4.facebook
    اما موضوع الباذنجان .زى ماقولتلك عملت المواضيع دى بالاستعانه باليوتيوب ونقيت بتنجانايه كبيرة وطلعت قلبها اللى فيه بذر وحطيتها فى برطمان مع شويه مياه وسيبتهم اسبوع لحد ما اتخمر .البذر فصل عن اللحم ممكن تشوفى الطريقه من الفيديو دة
    https://www.youtube.com/watch?v=I7p7XpeF8WA

المهنة
    وتخصص ليسانس فرنسى ازى معرفش خصائيه مكتبه

السلام عليكم هههه والله مصدقك بس كنت بستفسر الشكل ايه وكمان مشفتش حد بيربيهم وفعلا كما اعتقدت اشكال السلحاف ع اعتقادى اما بالنسبه لل بذنجان سئلت ليه لانى جبت ثمره كبيره واخرجت منها البذور ونشفت وزرعتها والحمدلله انبتت ربنا يبارك لكى ونشوف الخير لك اه تقصد بايه نساء اوروبا وشكرا

من يتقى الله يجعل له مخرجا

المهنة
    مهندسه

الاخ شريف
    انا فاهمه سؤالك لأَنِّي كثيره المحاولات للزراعة احيانا تنفع وأحيانا كثيره تفشل لكني اجد دائما سعاده في تكرار المحاوله واكيد با أستفيد عن طريق التجربة او الاستفسار من موقع زراعه نت المفضل لدي
    بالنسبه لزراعه الطماطم او الفلفل ( الحديقه عندي كانت رمليه وتغيرت الي اللون الداكن قليلا بتكرار خلط أوراق الشجر ) :
    تاخذ البذره حوالي 21 يوم حتي يمكن شتلها وتقدر تعرف بالضبط متي يمكن شتلها عندما يكتمل نمو 4 ورقات من النبات
    بعد ذلك لاستقرار الشتله في الارض يأخذ من أسبوع الي عشره ايام
    لاكتمال نمو النبات يأخذ حوالي 30 يوم
    يبدأ في التزهير وتمام النضج حوالي 60 يوم
    لو حسبنا الفترة كلها تتراوح مابين 3 شهور الي 4 شهور

هذا عند الري بماء الصنبور مع أضافه برنامج تسميدي

لو حبيت تعرف بالتفاصيل اكتر مع الصور تقدر تدخل علي موضوع للاستاذ محمد سكر في هذا الموقع كان اكثر من رائع واستفدت منه كثيرا

ارجو ان تكون هذه الإجابة المطلوبه

المهنة
    مربى ديناصورات وتنانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شيمو حنه مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم هههه والله مصدقك بس كنت بستفسر الشكل ايه وكمان مشفتش حد بيربيهم وفعلا كما اعتقدت اشكال السلحاف ع اعتقادى اما بالنسبه لل بذنجان سئلت ليه لانى جبت ثمره كبيره واخرجت منها البذور ونشفت وزرعتها والحمدلله انبتت ربنا يبارك لكى ونشوف الخير لك اه تقصد بايه نساء اوروبا وشكرا
    نساء اوربا مممممممممم باختصار ........من اجمل نساء العالم بعد العربيات (طبعا بكذب هههههه)

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abeermohamed3 مشاهدة المشاركة
    الاخ شريف
    انا فاهمه سؤالك لأَنِّي كثيره المحاولات للزراعة احيانا تنفع وأحيانا كثيره تفشل لكني اجد دائما سعاده في تكرار المحاوله واكيد با أستفيد عن طريق التجربة او الاستفسار من موقع زراعه نت المفضل لدي
    بالنسبه لزراعه الطماطم او الفلفل ( الحديقه عندي كانت رمليه وتغيرت الي اللون الداكن قليلا بتكرار خلط أوراق الشجر ) :
    تاخذ البذره حوالي 21 يوم حتي يمكن شتلها وتقدر تعرف بالضبط متي يمكن شتلها عندما يكتمل نمو 4 ورقات من النبات
    بعد ذلك لاستقرار الشتله في الارض يأخذ من أسبوع الي عشره ايام
    لاكتمال نمو النبات يأخذ حوالي 30 يوم
    يبدأ في التزهير وتمام النضج حوالي 60 يوم
    لو حسبنا الفترة كلها تتراوح مابين 3 شهور الي 4 شهور

هذا عند الري بماء الصنبور مع أضافه برنامج تسميدي

لو حبيت تعرف بالتفاصيل اكتر مع الصور تقدر تدخل علي موضوع للاستاذ محمد سكر في هذا الموقع كان اكثر من رائع واستفدت منه كثيرا

ارجو ان تكون هذه الإجابة المطلوبه
    اشكرك على الرد والنصيحه يا عبير
    نفس شعوزك فى السعادة مع الزرع هو نفس شعورى....... بس ايه حكايه برنامج تسميد دى على العموم هادور على الموضوع اللى قولتى عليه

المهنة
    وتخصص ليسانس فرنسى ازى معرفش خصائيه مكتبه

السلام عليكم اخي شريف زرعت من اسبوع ين تقريبا البذور للبذنجان وطلعت الحمدلله فقصيص كبير وان شاء الله هبقاعرضها وفين الصور بتعك

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12