سؤال مش لاقيله اجابه على النت كله عن الخضراوات
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 20

الموضوع: سؤال مش لاقيله اجابه على النت كله عن الخضراوات

المهنة
    مربى ديناصورات وتنانين

urgent سؤال مش لاقيله اجابه على النت كله عن الخضراوات

مع انى شايف نفسى من اللى بيعرفوا يدورا فى جوجل كويس الا انى بقالى اسبوع بدور على كتب او معلومات عن الفترة الى محتاجها الخضار من وقت زراعته حتى نضجه يعنى مثلا الجرجير الطماطم الجزر الخ ..محتاج وقت قد ايه من اول ما ازرعه حتى وقت حصادة لكن للاسف فشلت :(.. لقيت منتداكم وعملت تسجيل وقلت اجرب عندكم يمكن حد يفيدنى..
    ملحوظه: ماليش خبرة فى الزراعه كل الموضوع انى قررت اعمل البلكونات فى البيت لحديقه وبدل ما احط نباتات زينه قلت ليه ما ازرعش بدالها شئ استفيد منه زى الخضار

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    Accountant

اهلا ومرحبا بك فى المنتدى اخى شريف وتاكد بانك جئت الى المكان المناسب للرد على كل اسئلتك حيث يوجد بالمنتدى هنا مجموعه رائعه من الاصدقاء من مختلف الدول والذين لا يتاخرون عن المساعده ولا يبخلون بعلومه
    ان شاء الله تحصل على اجابات لاسئلتك فى اقرب وقت
    مره اخرى مرحبا بك

شكرا لمساعدتكم ودعمكم
    ايهاب سالم

المهنة
    طالبة

المهنة
    Accountant

ماشاء الله عليكى زهره السلفيوم - اعجبنى ردك جدا المدعم بالمرجع العلمى- واضح جدا انك مثقفه زراعيا على اعلى مستوى او ربما كان مجال مجال دراستك فى كل الاحوال المنتدى محظوظ لوجودك به ومشاركتك فيه تقبلى تحياتى

المهنة
    مربى ديناصورات وتنانين

الف الف شكر يا زهرة هانم بالنسبه للانجليزى طبعا انا ثقافتى الايطاليه زى الفل ..بس على العموم هاحاول واخبط مع الكتاب دة .لكن والنبى يا شيخه لو عترتى فى واحد عربى ماتنسيش اخوكى

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

قريت الكتاب والصور يا زهرة طبعا هو اكتر حاجه قريبه من اللى انا عاوزة..لكن ببديلك وقت الزراعه ووقت الحصاد والمفروض ان انا اطرح دة من دة هايطلعلى فترة الزراعه تقريبا . فى انتظار جدول واضح وصرييييييييح للمدة اللى بيحتاجها كل خضار من وقت الزراعه للحصاد ...صحيح مالقيش بقى معاكى بالمرة حاجه للفواكه اصلى زرعت بذور كيوى ويوسفى والشتلات طلعت فا احساس الزراع عندى متضخم اليومين دول

المهنة
    طالبة

شكرا استاذ ايهاب علي كلامك الحلو , انا بكون سعيده بعد اكتب شي مفيد ويارب انكون دووم يد واحده , نتعلم من بعض التجارب والافكار وانساعد بعض , وانا المحظوظه بوجودي في هالمنتدي الرائع والذي يوجد به الكثير من الاعضاء المحترمين ,

اخي شريف بكر ,
    1- الصورة الاخيرة فيها رمز H ( عدد الايام من بعد خروج البراعم إلي وقت الحصاد ,يعني لا تتعب نفسك في طرح الايام)
    2- للاسف ما اعتقد انه في شي باللغه العربية في هالموضوع ,
    3- في اشياء كثيرة تتحكم بموضع الحصاد ( كمية اشعة الشمس و درجة الحرارةو نوع ماي المستخدمه للري و التسميدو نوع التربة و اصابة النبات بحشرات او امراض ........ واشياء كثيره بعد )
    انت توكل علي الله عز وجل و ازرع واكتب كل معلومه وكل شي بنفسك في كتاب خاص عندك , وان شاء الله مع الوقت تصير عندك المعلومات كثير عن هالموضوع وتعرف الفترة التي انت محتاجها في كل نبات
    4- الفواكه تحتاج صبر , الكثير من الفواكه تنتج بعد سنتين واتمني من الاخوة و الاخوات الاعضاء يفيدوك اكثر لانو انا ما زرعت فواكه من البذور

المهنة
    وتخصص ليسانس فرنسى ازى معرفش خصائيه مكتبه

السلام عليكم اهلا بك اخى اشرف ف بيتك الثانى هههه ديناصورات فين بتربهم ف الحديقه هو فيه اصلا منهم دلوقتى ولا خشب تقصد ههه بمزح والله ربنا يعينكولا تقصد نوع من السحالف اخى المسئله سهل جدا اخى الجرجير سهل تريته وبيطلع بسرعه حضرتك منيين اى محافظه اقصد لو زراعيه التربه الطينيه هيطلع بسرعه ان شء الله او جرب انباته ف تربه بتموس وانقله وهيطلع ان شء الله بس جرب بتموس انا بعمل كده وكل الخضراوات او البذور وربنا يبارك لك وشكرا لزهره واخى محمد واخى اشرف انا بمزح من حايه الدينصورات بص ارجو التوضيح نوع من السلحاف للمعرفه بس وشكرا

من يتقى الله يجعل له مخرجا

المهنة
    مربى ديناصورات وتنانين

شكرا جزيلا اختى العزيزة زهرة على التوضيح بس انا قولتلك فى الاول ان ثقافتى ايطاليه وطبيعى انى مافهمش اوى المكتوب بالانجليزى ههههههههههه تسلم ايدك على الكتاب والصور والمعلومات والتوضيح

لا يا شيمو مابربيش سلاحف بربى تنانين ودينصورات بس السلاحف تربيتها صعبه ههههههههههه
    اما بالنسبه للزراعه لا ياستى انا من القاهرة ومعنديش ارض طينيه انا بزرع فى البلكونات والشبابيك فى البيتموس .زى ما قولت بدل ما ازرع نباتات زينه قولت ازرع حاجه استفيد بيها وتبقى لون اخضر فى البيت .وكان سؤالى عن طول فترة الزراعه انى اعرف مثلا بدل ما ازرع خضار يقعد مثلا سنه لوقت المحصول ما ازرع خضار بينضج واحصدة مثلا بعد شهرين ولا حاجه

المهنة
    طالبة

الكتالوج الخاص بالخضروات ( الفقرة في الاخير باللون الوردي هي عدد الايام من الزراعة إلي الحصاد )
    اخي شريف بكر مميزات هذا الكتالوج وجود صور للخضروات بالتالي راح يكون مفيد لحضرتك اكثر من الصور والكتاب الموجودة في مشاركتي الاوله ,

http://www.sgaravatti.net/download/a...retto-orto.pdf

المهنة
    مربى ديناصورات وتنانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهرة السلفيوم مشاهدة المشاركة
    شكرا استاذ ايهاب علي كلامك الحلو , انا بكون سعيده بعد اكتب شي مفيد ويارب انكون دووم يد واحده , نتعلم من بعض التجارب والافكار وانساعد بعض , وانا المحظوظه بوجودي في هالمنتدي الرائع والذي يوجد به الكثير من الاعضاء المحترمين ,

اخي شريف بكر ,
    1- الصورة الاخيرة فيها رمز H ( عدد الايام من بعد خروج البراعم إلي وقت الحصاد ,يعني لا تتعب نفسك في طرح الايام)
    2- للاسف ما اعتقد انه في شي باللغه العربية في هالموضوع ,
    3- في اشياء كثيرة تتحكم بموضع الحصاد ( كمية اشعة الشمس و درجة الحرارةو نوع ماي المستخدمه للري و التسميدو نوع التربة و اصابة النبات بحشرات او امراض ........ واشياء كثيره بعد )
    انت توكل علي الله عز وجل و ازرع واكتب كل معلومه وكل شي بنفسك في كتاب خاص عندك , وان شاء الله مع الوقت تصير عندك المعلومات كثير عن هالموضوع وتعرف الفترة التي انت محتاجها في كل نبات
    4- الفواكه تحتاج صبر , الكثير من الفواكه تنتج بعد سنتين واتمني من الاخوة و الاخوات الاعضاء يفيدوك اكثر لانو انا ما زرعت فواكه من البذور
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شيمو حنه مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم اهلا بك اخى اشرف ف بيتك الثانى هههه ديناصورات فين بتربهم ف الحديقه هو فيه اصلا منهم دلوقتى ولا خشب تقصد ههه بمزح والله ربنا يعينكولا تقصد نوع من السحالف اخى المسئله سهل جدا اخى الجرجير سهل تريته وبيطلع بسرعه حضرتك منيين اى محافظه اقصد لو زراعيه التربه الطينيه هيطلع بسرعه ان شء الله او جرب انباته ف تربه بتموس وانقله وهيطلع ان شء الله بس جرب بتموس انا بعمل كده وكل الخضراوات او البذور وربنا يبارك لك وشكرا لزهره واخى محمد واخى اشرف انا بمزح من حايه الدينصورات بص ارجو التوضيح نوع من السلحاف للمعرفه بس وشكرا
    الكتالوج الخاص بالخضروات ( الفقرة في الاخير باللون الوردي هي عدد الايام من الزراعة إلي الحصاد )
    اخي شريف بكر مميزات هذا الكتالوج وجود صور للخضروات بالتالي راح يكون مفيد لحضرتك اكثر من الصور والكتاب الموجودة في مشاركتي الاوله ,

http://www.sgaravatti.net/download/artAll/20140606162823-Libretto-orto.pdf

هوووووووووووووو دة...تعبتك معايا يا زهرة ربنا يجازيكى كل الخير..
    ملحوظه:..علشان ما افهمش غلط تقصدى قبل الاخير اللى هو
    Harvest (Days from sowing or from transplanting)

لو فيها غلاسه منى يا زهرة ممكن باقى الكتاب الاخير او لينك لتحميله ..تحياتى

المهنة
    مهندس زراعي

السلام عليكم اول شي حلوه مهنتك ديناصورات وتنين ثاني شي شوف اخوي المحاصيل في الخضار تختلف حسب العروه المزروعه بها اقصد فصل الانتاج مثلا الطماطم او نسميها بسوريا بندورة هي تزرع بسوريه في الحقل المكشوف مرتين مره في نيسان وتكون قبل بحدود شهر زرعة بذورها في مكان كي نحصل على شتول بعد زراعة الشتول بيحوالي 80 --90 يوم تنضج الثمار وهناك عروه خريفيه تزرع في الشهر السادس وتنتج بعد حوالي 90--100 يوم اي منتصف التاسع واوائل العاشر اي حسب فصل النمو كل ما كانت الحرارة اكبر يقل عمر النضج لانه الجو بسوريا مائل للبروده اما الجرجير يزرع لدينا مباشر في الارض لا يحتاج تشتيل يوكل منه بعد 20 يوم هذه الامور تتعلق اذا في نوع المحصول ودرجة الحرارة والخدمة الجيدة وكذللك الصنف هناك مثلا اصناف تبكر وهناك اصناف تتاخر ارجوا من الله ان يبارك للك بزراعتك وديناصوراتك وويوفقك وانصحك نصيحه اعمل باايدك عشان تكتشف لحاللك وتبدع واحنا هون بلخدمة ونوعدك ما يطول سؤاللك اكثر من يوم انشاء الله تصل لجواب شافي ووافي معنا شعارنا ازرع ونحن ننصحك عن بعد ولا تخاف مارح ناكل نص الانتاج لانو مافينا حدا يحسن يوصل عندك والديناصورات بمزرعتك اشكرك اخي الغالي لمجرد محاولتك للمعرفة

المهنة
    طالبة

(Harvest Days from sowing or from transplanting) شريف كلامك صحيح , اريد اكتب (قبل الاخير) , كتبت (في الاخير)

رابط تحميل الكتالوج , ( موقع التحميل )

القوائم في الكتاب
    1-عدد البذور في الجرام الواحد
    2-موعد الزراعة البذور في الخارج (في الارض )
    3-موعد الزراعة البذور في الداخل (في البيوت المحميه )
    4- كم جرام تحتاج لزراعة 100 متر مربع في الخارج (في الارض )
    5- كم جرام تحتاج لزراعة 100 متر في الداخل (في البيوت المحميه )
    6- العمق الصحيح للبذور داخل التربة بالسنتيمتر (هذه النقطه مهمه جدا )
    7-!!!!!!
    8-!!!!!!
    9- عدد النباتات في 100 متر مربع
    10-عدد الايام من الزراعة إلي الحصاد Harvest Days
    11- متوسط الانتاج بالكيلو من زراعة 100 متر مربع

المهنة

السلام عليكم ههه ديناصور ازى بس اه نوع من انواع السحالى عرفى لو سمحت واخى القاهرى مرحبا انا من الشرقيه وحديقتى بلكونه ي اخى بص ابدء بالجرجير سهل الطلوع وجرب طيب التربه بقا اكيد هتجبها منيين من باب الخلق تربه صناعى صح ربنا يبارك لك وجرب ونشوف التجربه وشكرا زهره ع المعلومات انتى واخى خليل اه اخى خليل ديناصورات هنخاف بقا هههه وشكرا

المهنة
    مربى ديناصورات وتنانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المهندس خليل العسكر مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم اول شي حلوه مهنتك ديناصورات وتنين ثاني شي شوف اخوي المحاصيل في الخضار تختلف حسب العروه المزروعه بها اقصد فصل الانتاج مثلا الطماطم او نسميها بسوريا بندورة هي تزرع بسوريه في الحقل المكشوف مرتين مره في نيسان وتكون قبل بحدود شهر زرعة بذورها في مكان كي نحصل على شتول بعد زراعة الشتول بيحوالي 80 --90 يوم تنضج الثمار وهناك عروه خريفيه تزرع في الشهر السادس وتنتج بعد حوالي 90--100 يوم اي منتصف التاسع واوائل العاشر اي حسب فصل النمو كل ما كانت الحرارة اكبر يقل عمر النضج لانه الجو بسوريا مائل للبروده اما الجرجير يزرع لدينا مباشر في الارض لا يحتاج تشتيل يوكل منه بعد 20 يوم هذه الامور تتعلق اذا في نوع المحصول ودرجة الحرارة والخدمة الجيدة وكذللك الصنف هناك مثلا اصناف تبكر وهناك اصناف تتاخر ارجوا من الله ان يبارك للك بزراعتك وديناصوراتك وويوفقك وانصحك نصيحه اعمل باايدك عشان تكتشف لحاللك وتبدع واحنا هون بلخدمة ونوعدك ما يطول سؤاللك اكثر من يوم انشاء الله تصل لجواب شافي ووافي معنا شعارنا ازرع ونحن ننصحك عن بعد ولا تخاف مارح ناكل نص الانتاج لانو مافينا حدا يحسن يوصل عندك والديناصورات بمزرعتكاشكرك اخي الغالي لمجرد محاولتك للمعرفة

اشكرك اخى العزيز م/ خليل
    على كلامك الطيب وردك على سؤالى..اما بخصوص مواعيد الزراعه دى عندنا فى مصر اسمها العروة ودى لقيت مواعيدها على النت كتير لكن اللى كنت بسأل عنه هو طول مدة زراعه انواع الخضروات والفواكه يعنى مثلا بدرت بذور خيار مثلا هايقعد قد ايه علشان بتحصد وكنت بدور على جدول او ما شابه واكتر شئ لفيته مقيد كان من اختنا زهرة
    تحياتى لك ولكل اهلنا بسوريا الغاليه وربنا يكرمنا وتعود سوريا الى افضل ما كانت

(Harvest Days from sowing or from transplanting) شريف كلامك صحيح , اريد اكتب (قبل الاخير) , كتبت (في الاخير)

رابط تحميل الكتالوج , ( موقع التحميل )

القوائم في الكتاب
    1-عدد البذور في الجرام الواحد
    2-موعد الزراعة البذور في الخارج (في الارض )
    3-موعد الزراعة البذور في الداخل (في البيوت المحميه )
    4- كم جرام تحتاج لزراعة 100 متر مربع في الخارج (في الارض )
    5- كم جرام تحتاج لزراعة 100 متر في الداخل (في البيوت المحميه )
    6- العمق الصحيح للبذور داخل التربة بالسنتيمتر (هذه النقطه مهمه جدا )
    7-!!!!!!
    8-!!!!!!
    9- عدد النباتات في 100 متر مربع
    10-عدد الايام من الزراعة إلي الحصاد Harvest Days
    11- متوسط الانتاج بالكيلو من زراعة 100 متر مربع
    يا زهرة انتى لازم نرشحك لجايزة نوبل فى الزراعه وتتعملى كتاب ونسميه لهفه الملهوف فى زراعه الطماطم والملفوف هههههههههههههه
    معلش تعبتك معايا يا اختنا الغاليه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شيمو حنه مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ههه ديناصور ازى بس اه نوع من انواع السحالى عرفى لو سمحت واخى القاهرى مرحبا انا من الشرقيه وحديقتى بلكونه ي اخى بص ابدء بالجرجير سهل الطلوع وجرب طيب التربه بقا اكيد هتجبها منيين من باب الخلق تربه صناعى صح ربنا يبارك لك وجرب ونشوف التجربه وشكرا زهره ع المعلومات انتى واخى خليل اه اخى خليل ديناصورات هنخاف بقا هههه وشكرا

وعليكم السلام ورحمه الله.. يا شيمو ديناصورات حقيقيه ولا انتى مش مصدقانى :(
    ويا اختى الشرقاويه(علشان اللى من برة مصر ومايعرفش . معروف عن اهل محافظه الشرقيه حاجتبن مهمين جمال نسائها الاوروبى. وكرم رجالها مثل حاتم الطائي)
    اما جكايه التربه فعلا بزرع فى بيتموس وجيبته من كارفور.ولسه مزرعتش جرجير انا لحد دلوقتى بزرع الحاجات اللى اقدر اطلع بذورها من البيت زى الطماطم والحاجات دى (طبعا بالاستعانه باليوتيوب) لان صعب الاقى محل للبذور جنبى لكن عرفت ان وزاره الزراعه عامله معرض للبيع جنبى فى الدقى هابقى اروح واجيب الحاجات اللى ما اعرفش اطلع بذورها.لحد الان انا زارع يوسفى وكيوى وتفاح و فلفل وطماطم
    وباذنجان

المهنة

السلام عليكمي اخى اشرف القاهرى اصدق والله بس لم اسمع ان احد بيربيها هنا فى مصر وتقصد بى ايه نساء اوربا هههه يعنى ايه بقا تقصد طبتهم صح ولا ايه نساء اوربا ايه ى قاهرى احنا كرم بجد والله شكرا ع ذوق ربنا يعينك وفكره جيده ان تجرب ما تجده فى البيت وان شاء الله ربنا يوفقك طيب البازنجان لازم تنشف بذوره او يكون الثمار كبيره فى العمر لتجد بذور ناضجه ممكن توضح جبت بذوره منين وشكرا وربنا يوفقك ىرب وشكرا ابقى ورينا الصور ان شاء الله

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة