ممنوع دخول المحبطين ,, انا اكتفيت احباط
النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: ممنوع دخول المحبطين ,, انا اكتفيت احباط

المهنة
    مفيش للاسف

finger-up ممنوع دخول المحبطين ,, انا اكتفيت احباط

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا محتاجه مساعدتكم اوى والله
    انا هدخل في موضوع علطول
    انا بحب الزرع والورد اوى كنت بزرع بس حجات بسيطه يعني نعناع حجات كدا فكرت اني ازرع السطح بتاعنا ورد ومنه ممكن اطور الموضوع ويكون مشتل صغير
    بس لما توغلت في الموضوع شويه عرفت ان الموضوع كبير اوى ومحتاج دراسه ومعرفه كبيره وكل لما اقول لحد اني نفسي اعمل مشروع دا بيحبطوني جامد بصراحه
    حتي لما نزلت سالت اصحاب محلات الورد :(
    المهم اني في وسط كل الاحباط دا انا بجد نفسي ازرع ورد كتير وان شاء الله هزرع وهعمل المشروع
    بس انا محتاجه مساعدتكم في اني اعرف كل حاجه بالتفصيل من اول الصوبه , وانواع الورد المستخدمه او اللي الناس بتطلبها كتير , والكميه واماكن مشاتل ممكن اشتري منها, نوع التربه طريقه الزراعه وامتي كل كل كل حاجه بالتفصيل
    ودراسه جدوي للموضوع !! يعني عايزه اسعار كل حاجه
    فاياريت اللي يعرف حاجه يقولي او موضوع ممكن يساعدني , اسم كتاب مثلا , حد جرب الموضوع دا قبل كدا ؟؟؟؟؟
    ممكن !!! ^_^

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

3. 28-11-2014, 12:51 PM

المهنة
    زوجة وأم

أهلا بيكي أختي نوران

أنا بشجعك جدا لعمل مشروعك وربنا يوفقك يا رب

لكن حبيبتي .....

إدرسى الموضوع كويس من كل جوانبه خاصة إن الورد بالذات من النباتات الحساسة جدا و محتاج عناية خاصة جدا جدا

ربنا يوفقك وطمنينا باستمرار على مشروعك

التعديل الأخير تم بواسطة سلمى المعبدى (تسبيح الورد) ; 28-11-2014 الساعة 07:39 PM
    سبْحانَك اللَّهُمّ وبحَمْدكَ أشْهدُ أنْ لا إله إلا أنْت أسْتغْفِركَ وَأتَوبُ إليْك

المهنة
    Wildlife Rehabilitator

مارأيك في البدا في زراعة بذور الازهار ؟ اعتقد زراعة البذور افضل من تعقيل اغصان النباتات
    المشكلة الوحيد التي يجب ان تهتمي بها هي كميات مياه الري والاسمده المطلوبه
    يجب ان لا يكون هنالك تقصير او افراط في الاستخدام
    وان شاء الله شوية نظافه واهتمام باوراق النباتات وتفصحها يوميا راح تستطيع السيطره علي جميع الحشرات الضاره والافات الزراعيه

والواحد لا يستعجل وشويه شويه ان شاء الله بعدها يتم طلب بذور ازهار فريده من نوعها من الانترنت وغير موجوده في الاسواق
    بس انصحك التركيز علي انواع النباتات الحولية
    حيث انه يكون الطلب عليها اكثر من النباتات المستديمه ,
    ان الزبائن يقومون بشراء النباتات الحولية عند بداية كل موسم وفي كثير من الاحيان يتم شرائها اكثر من مره وبكميات كبيرة في تنسيق الحدائق
    ---------------------
    إنتي بس محتاجه إلي توفير البذور ازهار شتوية وصيفيه

اما بالنسبة لطريقة الزراعة
    هذه صورة للاستاذ الفاضل محمد سكر الخاص بزراعة العقل http://f.zira3a.net/t24571
    والصراحه طريقة سهله جدا وتوقوم بنفس وظيفة الصوبة

يعني تكون الزراعة مباشرة في الكيس الاسود المخصص لتوفير التربة الازمه للرزاعة وهي اقتصادية اكثر من الاصص

فكره ثانيه حلوه , زراعة اي بذور فواكه يمكن الحصول عليها في البيت

وبعد ان تنمو قد تحتاج بعض انواع الفاكهه إلي عمليات تطعيم فيتم تطعيمها من خلال التنسيق مع احد المشاتل
    -------------------------
    المهم بإختصار يجب ان تكون لديكي خبره كافية كما ذكرت في موضوع الري علشان هذا اهم شيئ في الزراعة
    وبعد ذلك تحاولي ان يكون المشروع كبير ليتم البيع بالجمله لاصحاب المشاتل بدلا من البيع قطاعي للزبائن
    يعني انتي ستكونين من يقوم بتزويد المشاتل بالنباتات الموسيمه والنباتات الحوليه في بداية الخريف وبداية الربيع
    -----------
    علي فكرة شراء البذور لكل نوع يكون مره واحده , يعني انتي راح تنتجين بذور من النباتات المزروعه لديكي
    وبعد فتره ان شاء الله تستطيعن كتابة اعلان لبيع البذور من خلال ارسالها بكل سهوله عبر البريد في حالة الرغبة في ذالك ,

نتمني لكي التوفيق

التعديل الأخير تم بواسطة mohi12 ; 28-11-2014 الساعة 07:15 PM

المهنة
    مفيش للاسف

ربنا يخليكي يا سلمي وشكرا جدا علي تشجيعك ليا ربنا يكرمك يارب

حاضر بحاول والله محتاجه دعواتكم كمان معايا

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohi12 مشاهدة المشاركة
    مارأيك في البدا في زراعة بذور الازهار ؟ اعتقد زراعة البذور افضل من تعقيل اغصان النباتات
    المشكلة الوحيد التي يجب ان تهتمي بها هي كميات مياه الري والاسمده المطلوبه
    يجب ان لا يكون هنالك تقصير او افراط في الاستخدام
    وان شاء الله شوية نظافه واهتمام باوراق النباتات وتفصحها يوميا راح تستطيع السيطره علي جميع الحشرات الضاره والافات الزراعيه

والواحد لا يستعجل وشويه شويه ان شاء الله بعدها يتم طلب بذور ازهار فريده من نوعها من الانترنت وغير موجوده في الاسواق
    بس انصحك التركيز علي انواع النباتات الحولية
    حيث انه يكون الطلب عليها اكثر من النباتات المستديمه ,
    ان الزبائن يقومون بشراء النباتات الحولية عند بداية كل موسم وفي كثير من الاحيان يتم شرائها اكثر من مره وبكميات كبيرة في تنسيق الحدائق
    ---------------------
    إنتي بس محتاجه إلي توفير البذور ازهار شتوية وصيفيه

اما بالنسبة لطريقة الزراعة
    هذه صورة للاستاذ الفاضل محمد سكر الخاص بزراعة العقل http://f.zira3a.net/t24571
    والصراحه طريقة سهله جدا وتوقوم بنفس وظيفة الصوبة

يعني تكون الزراعة مباشرة في الكيس الاسود المخصص لتوفير التربة الازمه للرزاعة وهي اقتصادية اكثر من الاصص

فكره ثانيه حلوه , زراعة اي بذور فواكه يمكن الحصول عليها في البيت

وبعد ان تنمو قد تحتاج بعض انواع الفاكهه إلي عمليات تطعيم فيتم تطعيمها من خلال التنسيق مع احد المشاتل
    -------------------------
    المهم بإختصار يجب ان تكون لديكي خبره كافية كما ذكرت في موضوع الري علشان هذا اهم شيئ في الزراعة
    وبعد ذلك تحاولي ان يكون المشروع كبير ليتم البيع بالجمله لاصحاب المشاتل بدلا من البيع قطاعي للزبائن
    يعني انتي ستكونين من يقوم بتزويد المشاتل بالنباتات الموسيمه والنباتات الحوليه في بداية الخريف وبداية الربيع
    -----------
    علي فكرة شراء البذور لكل نوع يكون مره واحده , يعني انتي راح تنتجين بذور من النباتات المزروعه لديكي
    وبعد فتره ان شاء الله تستطيعن كتابة اعلان لبيع البذور من خلال ارسالها بكل سهوله عبر البريد في حالة الرغبة في ذالك ,

نتمني لكي التوفيق
    ربنا يخليك يا استاذ mohi وشكرا علي معلومات حضرتك
    عجبتني طريقه استاذ محمد اكيد هتوفر كتير
    دعواتكم معايا بقي

المهنة
    وتخصص ليسانس فرنسى ازى معرفش خصائيه مكتبه

السلام عليكم حبببتى نورهان اهلا بيكى ف بيتك التانى لصى ي نورهان هقولك حاجه منذ ما بدات ازرع من 6 شفت كميه احباط من حولى حتى الان وغير كمان انى النباتات كانت تموت لقله خبرتى وكتييير ومع ذلك الحمد الله لا احبط وسرفت فلوس اه وكما كان المشتل بعييييد بدات بريحان والحمد للله عندى نباتات كثيير الى يموت بموت اجيب تانى وانتى عرفه انى احيانا اتى بناباتات من مشتل ف عاصمه محافظتى وانا ف مدينه بعيده لا املك سياره موصلات بجيب الحمد لله تانى ولا احبط المهم ارادتك طيب حضرتك مشروع مشتل بيع لو كده ربنا يعينك ابدى بحاجات بسيطه ف الاول ريحان وكده وعرفى اصدقك انك هتبدى وحببيهم ف النباتات يعملوا لكى دعايه وشفيهم الى عندك وهنا الناس ف المنتدى اجدع ناس والله يسعدوكى ف اى اشتشاره وانا كمان ف حود علمى وربنا يوفقك لو هويه ابدى باشياء بسيطه برده وجربى و شكرا

من يتقى الله يجعل له مخرجا

المهنة
    طبيب

احباط ايه يابنتي انتي لسه صغيره........ هل تمتلكي أرض لعمل مشتل

المهنة
    محاسب مالي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بداية نرحب بك بين إخوانك أعضاء زراعة نت
    أحب أن أعلق اولاً على موضوع الاحباط ممن حولنا فمن يعرف نفسه وقدراته لا يهمه كلام الناس فكلا ادرى بنفسه فلا وقت للإلتفات لاحد فهناك أعمال كثيرة يجب القيام بها .

أريد أن أوصيك ببعض النصائح البسيطة لعلها تكون مساعدة لك على إكمال الطريق على خير :

أولاً يجب أن تفرغى لمشروعك هذا جزء كبير من وقتك وتفكيرك فما نركز عليه نحصل عليه
    ثانيا أقرأى وأبحثى عن زراعة النباتات وبداية عمل مشتل فى كل مكان كتب مكتبات منتديات إستشارات تليفزيون أى شئ متاح أقرأى كل ما تجدينه امامك له علاقة بهذا الموضوع فبداية أى عمل ناجح العلم أولاً .
    ثالثاً لو أتيحت الفرصة لحضور دورة تدريبية فى اعمال اللاند سكيب وزراعة النباتات وإقامة المشاتل فإن كان متاحاً أن تكونى من ضمن الحاضرين فلا تترددى .
    رابعاً كلما وجدتى متخصص فيما تريدى القيام به لا تترددى فى السؤال والاستفسار والمحاورة ومعرفة كل التفاصيل الممكنة فالكثير من المعلومات لا تكون بين صفحات الكتب بل تكون فى عقول البشر .

ناتى للعملى :

لا أنصحك بالاستعجال تمهلى قليلاً فأهم ما نحتاج اليه فى البداية الخبرة والخبرة لن تأتى الا بالتجارب العملية ليس بالقراءة والمطالعة أبدأى بعمل إكثار لكل ما يقع امامك من نباتات مع إختيار الوقت المناسب طبعاً ففى الشتاء نقوم بإكثار نباتات الشتاء وفى الصيف نقوم بتجربة زراعة نباتات الصيف أما عن الحصول عن العقل فسوف تجدى صعوبة كبيرة فى الحصول عليها فأصحاب المشاتل الكبرى لا يبيعون العقل إلا نادراً أما البذور فهى متوفرة لذلك فنحتاج لشراء نباتات أمهات كبيرة ناخذ منها العقل على سبيل المثال شجيريتن ورد بلد كبيرتين تصلح لاخذ عقل للتجارب نباتين او ثلاثة من الجارونيا بحجم كبيروالعتر ايضا وعلى فكرة 90% من المشاتل لا تقوم بزراعة عقل الورد البلدى فهى تقوم بشراء العقل جاهزة ولا يقوم بزراعة العقل الا اماكن بسيطة جدا فالورد خصوصا يحتاج لرعاية خاصة عن غالب النباتات نباتين بوتس كبيرين لاخذ العقل نبات سنجونيوم كبير بها العدبد من الخلفات نباتين دراسينا ويوكا كبيرين لاخذ العقل نباتين روز مارى كبيرين وهكذا أما النباتات الحولية فبذورها متوفرة بمنطقة باب الخلق خلف مديرية امن القاهرةعلى سبيل المثال لا الحصر شتاءا البيتونيا والجازانيا وابو خنجروالختمية
    والقرنفل الصينى وابصال الفريزيا واما صيفاً على سبيل المثال القطيفة الريحان الونكا عرف الديك والزينيا وابصال الزنبق ونبات الساعة الرابعة وهكذا

واما عن التربة المستخدمة فيمكن البداية مع التربة الطينية العادية مع خلطها بالرمل والمخلفات الدواجن والماعز المتحللة بنسب متساوية والميزة فى هذا الخليط انه رخيص الثمن فتستطيعى عمل اعداد كبيرة بسعر منخفض أما البديل فهى التربة المكونة من البيتموس والبيرليت والفيرموكليت فهى رائعة فى الزراعة ولكنها غالية الثمن فيمكن إحضار هذه التربة للانواع التى تحتاج الى ظروف خاصة وتفضل التربة جيده التهوية جيده الصرف مثل الجاردينيا مثلاً والبوتس
    وأما عن وجود الصوبة فهى هامة جدا جدا وهناك طرق كثيرة لعمل نماذج بسيطة للصوبة وهذا رابط لموضوع عن عمل صوبة زراعية بسيطة فوق السطح

وانصحك الا تبدأى بالاصناف التى تحتاج الى رعاية خاصة وحساسة لاى تغير مثل الجاردينيا فحتى غالب المشاتل لا يقومون بإنتاجها لما تتطلب من توفير رطوبة عالية وهذا لا يتوفر الا فى عدد قليل من المشاتل

هناك بعض الاصناف التى تكون رائجه فى التسويق ومطلوبة جدا منها الريحان والعتر ومسك الليل والجارونيا والنعناع والروز مارى والقرنفل والياسمين البلدى وكل هذه الاصناف سهلة الاكثار ويمكن البدء بها ولا تحتاج الى رعاية خاصة أما بالنسبة للتسويق يمكن عمل صفحة على الفيسبوك لبيع النباتات وتضعى صور للنباتات المتوفرة عندك سوف يسهل ذلك كثيراً من عملية التعريف بالمشتل ولكن نؤجل هذه المرحلة قليلا حتى يكون لديك كمية من النباتات تكفى لعملية التسويق

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

رابط الموضوع الاول لعمل نموذج بسيط لصوبة

http://f.zira3a.net/t25182

وهذا الرابط الثانى لنموذج أخر لعمل صوبة

http://f.zira3a.net/t35816