تجربتى الاولى فى زراعة الطماطم و الخيار و الفلفل - الصفحة 2
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 20 من 20

الموضوع: تجربتى الاولى فى زراعة الطماطم و الخيار و الفلفل

المهنة
    طالب

اخي العزيز ليس من الضروري استخدام السماد الكيماوي اذا كانت التربة جيدة ويوجد عند كميات مناسبة من السماد الطبيعي لكن المحصول سيقل خاصة اذا كانت التربة اول مرة يزرع فيها
    اما بخصوص موت البادرات عندك انصحك بشراء شتلات الباذنجان والطماطم فهذة اسهل واسرع ويمكنك البحث عن طرق الزراعة بالتفصيل عبر شريط البحث المتقدم اعلى يسار صفحة المنتدى

المهنة
    هاوى

انا لم اجد السماد الثلاثى و شكرا ساحاول

المهنة
    بكالوريوس دراسات سياحيه

افضل سماد متوفر ورخيص ومفيد جدا ويؤدي الغرض هو الكمبوست وانا ازرع عندي في البيت بيه
    وبالنسبه لعلب السمنه هتبقى صغيره هتعمل ايه بقى انك من مصر هتنزل عند اي محل بتاع منظفات وتسأله عن الجرادل الفاضيه بتاعه المسحوق بيبيعوا الجردل في حدود 5 جنيه وانا اشتريت منهم كتير بس اهم حاجه تغسله كويس لأزالة اي شوائب من المسحوق اللي كانت موجوده جوا
    وبالنسبه للطماطم استخدم كمبوست مع بيتموس مع رمل او طينه عاديه ومش كلها تكون طينه عاديه علشان تتحرك الجذور بحريه وان شاء الله خير ومتزعلش ع اللي يموت عندك انا عندي بلاوي مات هههههههههه شجرة مشمش وشجرة خوخ 3 زيتون مابيطرحوش خالص و 2 جوافه و2 برتقال و 2 رمان ة 2 جوافه بس الجوافه لسه فيها امل ان شاء الله ههههههههه فامتزعلش على حاجه اديك بتتعلم

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

وطبعا لو استخدمت الجرادل هتعمل فيها ثقوب من تحت علشان الميه الزايده

المهنة
    هاوى

السلام عليكم انا لقيت الجرادل الى انت قلت عليها بس هى ب3جنيه للجردل و لكن لا اعرف حظى غريب مع الطماطم فانا قد زرعتها من فترة طويلة من بداية الاجازة و لكن العصافير قد اكلتها ثم زرعتها مرة اخرى وكنها جفت و ماتت وو مرة اخرى زرعتها و لكن ابن خالى عندو سنتين قطفها ومرة تانية زرعتها بس ما طلعتش ومرة كمان زرعتها ولكنى تغيبت عنها فماتت من العطش ولكن هناك امل
    وطريقة الزراعة كالاتى:
    اخذ بذور الثمرة التى بها مادة جيلاتينية و اضغط عليها بين اصبعين الابهام و السبابة فتخرج من المادة ثم افصلها عنها و انقعها فى الماء لمدة36 ساعة فتنبت جذرا طويلا ثم ازرعها بالتربة و بعد مرور يومين اجدها انبتت ورقتين
    و عندى نبات فلفل ولكنى لست متاكدا من انه فلفل نبت ورقتين سفليين و 6اوراق اخرى وعود صغير لا اعرف ما هو

المهنة
    بكالوريوس دراسات سياحيه

الزراعه حلوه وماتزعلش على النالف عندك دا شئ اساسي علشان تتعلم انا عندي اشجار فواكه كتير مش بتطرح واشجار تانيه بتطرح كميات كبيره ولكن الثمره من الداخل فيها دود ومنهم جوافه ومشمش وكمثرى ومتزعلش على حاجه اديك بتتعلم .
    انا عن نفسي بغسل البذر على طول وبجهز التربه وازرعه وارش الميه وبعد اسبوع او 5 ايام بتبدأ تنبت بس هي بتاخد وقت علشان تطرح ثمره وبالنسبه للفلفل ياريت ترفع صورته انا عندي زرعته وبدأ يطلع ثمار بعد 5 او 6 شهور تقريبا ههههههه وبالتوفيق ياكبير

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12