عفونة فى زرع البامية
النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: عفونة فى زرع البامية

المهنة
    بكالوريوس سياحة و فنادق

important عفونة فى زرع البامية

زرعت بامية من اسبوع وكنت قفله عليها بكيسة وكنت حتها فى البيت لحد ما تبدق تنبت انهرده بفتح عليها علشان احت ماية لقيت زى شعر العنكبوت معرفش ده عفونة ولا ايه بس انا حتيت عليها فيتامين الزرع

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    محاسب مالي

لن تؤثر هذه الاعفان على البذرة وطالما ان العبوة مغطاة بشكل جيد لن تحتاج الى الرى الا اذا كانت التربة رملية وجفت سريعا يفضل إازالة هذه الخيوط وإعادة تغطية البذور طالما انها لم تنبت بعد

المهنة
    بكالوريوس سياحة و فنادق

شكرا استاز محمد سكر هل ان انا لو حتيت فيتامين على الزرع كل اسبوعين مره فيها حاجه علشان انا لسه مجبتش المحلول
    بنسبة للى الارض هيا رامله و بتموس بزقيها يوم و يوم
    وبنسبة للى الفلفل انا زرعتة من يوم 4/3/2014 ولحد دلوقتى مفيش ايى حاجه طالعه يبقى كده مش حيطلع

التعديل الأخير تم بواسطة yousra abd salam ; 21-03-2014 الساعة 03:42 AM

المهنة
    محاسب مالي

ماذا تقصدى بكلمة فيتامين -- هل تقصدى السماد المركب npk الذى يباع لتسميد النباتات أم تقصدى شئ أخر ارجو توضيح هذا الفيتامين جيداً لانه سوف يفرق فى وضعه بعد ذلك -- التربة رمل وبيتموس جميل ولكن كم نسبة الرمل الى البيتموس هل متساوية جردل رمل وجردل بيتموس ام الرمل نسبته أكبر ام ان البيتموس هو الاكبر فإن كان الرمل متساوى مع البيتموس فهذا جيد وإن كان البيتموس ازيد قليلا فهذا جيد أيضا ولا يوجد مشكلة اما ان كان الرمل أزيد من البيتموس سوف يؤدى ذلك الى سرعة جفاف التربة ولابد من موالاتها دائما بالرى

بذرة الفلفل تنبت بعد تقريبا سبعة أيام ومن يوم 4الى يوم 21 --17 يوم أكيد فيه مشكلة إما أن تكون البذور تالفة من البداية او ان البذور تعرضت لجفاف فترة كبيرة أثناء هذه الفترة وخصوصا فى بادية زراعتها فتسبب ذلك فى موتها -- لو مازال عندك بذور الفلفل يمكنك عمل إختبار لها بوضعها على قطنة مبللة وغلق العبوة وتكون القطنة مبللة ولا يقف فيها الماء حتى لا تتعفن وتغطيها بقطعة قطنه خفيفه جدا وتشاهدى النتيجة بعد اربع او خمس ايام فإن نبتت فتكون البذور جيده وحدث خطأ فى الزراعة تسبب فى عدم إنباتها

بالنسبة للطماطم والخيار والباذنجان نضع بذرتين فى العبوة او ثلاثة وبعدما تكبر الشتلات نقص شتلتين ونترك واحدة فقط أما الفلفل يمكن وضع ثلاثة شتلات بالعبوة

المهنة
    بكالوريوس سياحة و فنادق

استاز محمد سكر انا عندى ريحان كان مصفر وبعين كنت كتبة هنا قالولى ان نقص فيتامين روحت جبت فيتامين بحت معلقة كبيره على لتر مايه وبحت شويه على كل شلية

التعديل الأخير تم بواسطة yousra abd salam ; 23-03-2014 الساعة 03:53 AM