درجة حرارة المياه الجوفية (مشروع تخرج)
النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: درجة حرارة المياه الجوفية (مشروع تخرج)

المهنة
    student

debate درجة حرارة المياه الجوفية (مشروع تخرج)

السلام عليكم
    انا طالب فى كليه الهندسة قسم انتاج فى سنة رابعة ومشروع التخرج بتاعى له علاقة بتوفير الطاقة عن طريق استخدام طرق بديلة فى التبريد والتكييف وكنت بفكر ان استخدم المياه لجوفية علما بان المشروع فى مصنع ببرج العرب وبما ان المياه الجوفية بتكون درجة حرارتها اقل من درجة حرارة الجو صيف وشتاء ففكرة المشروع ان احنا نحفر بير مياه وناخد منه مياه بمعدل 270 م3 /س ونستخدمها فى التبريد وبعد كده نرجعها تانى تحت الارض.

فالاستفسار دلوقتى من خبراتكم الكبيرة فى موضوع المياه الجوفيه هل فعلا درجة حرارة المياه اقل من درجة الحرارة الجو و متوسط الفرق بيكون كام فى الصيف والشتاء وهل يمكن اعادة حقن المياه المستخدمة مرة تانية تحت الارض بالمعدل الكبير المستخدم (انا مش عايز المياه بحد ذاتها انا عايز الحرارة بتاعتها بس) وتكاليف حفر 2 بير اعتقد لعمق 120 متر و بمعدل ضخ المياه الكبير ده يكلف فلوس اد ايه ؟؟؟؟؟

وشكراااااااااااا مقدمااااا

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    موظف

ادخل الى شركات حفر الابار و سوف تعرف انواع الحفر و السعر بالمتر اما عمق (120) متر فيحتاج الى ماكينه غاطس و بالتاكيد هي مكلفه و ايضا مصدر الكهرباء بالنسبة لها و بدون ان اناقشك في الموضوع فاظن ان طرق التبريد و التكييف كثيره بدون استخدام المياه الجوفيه التي سوف نحتاج اليها عندما لا نجد ماء النيل .

المهنة
    مهندس مدني

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed mustaf مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    انا طالب فى كليه الهندسة قسم انتاج فى سنة رابعة ومشروع التخرج بتاعى له علاقة بتوفير الطاقة عن طريق استخدام طرق بديلة فى التبريد والتكييف وكنت بفكر ان استخدم المياه لجوفية علما بان المشروع فى مصنع ببرج العرب وبما ان المياه الجوفية بتكون درجة حرارتها اقل من درجة حرارة الجو صيف وشتاء ففكرة المشروع ان احنا نحفر بير مياه وناخد منه مياه بمعدل 270 م3 /س ونستخدمها فى التبريد وبعد كده نرجعها تانى تحت الارض.

فالاستفسار دلوقتى من خبراتكم الكبيرة فى موضوع المياه الجوفيه هل فعلا درجة حرارة المياه اقل من درجة الحرارة الجو و متوسط الفرق بيكون كام فى الصيف والشتاء وهل يمكن اعادة حقن المياه المستخدمة مرة تانية تحت الارض بالمعدل الكبير المستخدم (انا مش عايز المياه بحد ذاتها انا عايز الحرارة بتاعتها بس) وتكاليف حفر 2 بير اعتقد لعمق 120 متر و بمعدل ضخ المياه الكبير ده يكلف فلوس اد ايه ؟؟؟؟؟

وشكراااااااااااا مقدمااااا
    انا بحث في هذا الموضوع من اجل تكييف الصوب. درجة الحرارة في حدود 25 درجة على مدار العام. ابحث عن اقرب بئر وقيس درجة الحرارة.

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

معدل التصريف ضخم جدا وممكن يعمل اختلال في البئر. ومكلف جدا في الضخ. ان كان ولا بد يبقا اعمل بئر حقن لارجاع المائ الى البئر في دورة مغلقة تماما حينها قدرة المضخة التي ستحتاجها ستقل جدا للتغلب على friction loss لانابيب البئر والمبدل الحراري فقط. راي الشخصي هات قياسات الارصاد سنة فاتت للمنطقة. حرارة ورطوبة وضغط جوي عشان تحسب مدى كفائة التبريد التبخيري مرحلة واحده او مرحلتين مقارنة بالجيوثيرمال.

المهنة
    مهندس ري

رايي ان الجدوي الاقتصادية عالية ولا يوجد توفير للطاقة
    اري ان يتم انشاء المشروع بجوار بئر مزرعة قائم و الاستفادة من المياه قبل الري

المهنة
    مهندس

تحية طيبه ارجو التواصل لطفا

السلام عليكم
    تحيه طيبه
    اخي احمد ممكن التواصل معك بخصوص مشروعك الي نشرته في الموقع بخصوص الاستفادة من ماء البير البارد في تبريد اجهزه التبريد

لاني الان احاول ايكون موضوعي في الماجستير البحث نفسه واحاول استفاد من معلوماتك ومشروعك

مع التقدير

م احمد عبدالله
    الاردن
    eng_ahmedabd70[at]yahoo.com