زراعة نباتات مزهرة
النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: زراعة نباتات مزهرة

المهنة
    teacher

زراعة نباتات مزهرة

لسلام عليكم..
    انا متبدئه في الزراعه و لدي جوري(4)-فل(4)-هيبسكس(4)-اكزورا(4) شريتهم من المشتل و حابه ازرعهم في حوض (على الارض) تقريبا 3.5*1 (مرفق صورة) عندي جنب الجدار على نافذه كبيرة لدي. الصراحة ما اعرف كيف ارتبهم و لا كيف احضر
    التربة
    لاني تلخبطت من الاسمدة الي كتبتوها ما اعرف هل البيتموس هو نفسه الكومبست!! الحديقة الصغيرة كان فيها قبل زرع نبت من نفسه و قلعته و قلبت التربة شوي و حطيت معها شي حبوبه بيضاء دائري و خلطت معها سماد طبيعي بس ما ادري بالضبط وشو.. ياليت تساعدوني لان دايما ازرع في هذا الحوض زهور و تموت ما ادري وش السبب علما ان مكان الحوض يقع على ظل البيت فما تجيه الشمس الا بالصباح بعد كذا يظلل البيت عليه.

انا من الرياض شكرا
    اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	garden.jpg 
مشاهدات:	9132 
الحجم:	96.9 كيلوبايت 
الهوية:	7342

مواضيع مشابهة:
    التعديل الأخير تم بواسطة دراسينا ; 01-08-2013 الساعة 12:54 AM سبب آخر: تغييرحجم الصورة

2.    روابط المنتدى

المهنة
    محاسبه

الحبوب البيضاء غالبا ما بتكون يوريا وحضرتك كمان بتضيفى سماد حيوانى

ده غلط جدا على جذور النبات لانه بيحرق الجذور لان النبات لا يمكن ان يتحمل كل كميه السماد دى

حضرتك تشترى بيتموس وتشترى كومبوست ورمل وتخلطيهم سوا بدون اى اسمده ولا اى اضافات

وتزرعى فيهم وتحطى النباتات المزهره فى مكان يتعرض لشمس قويه جدا على الاقل من 4 ل 5 ساعات يويما لان الشمس مهمه جدا لتكوين الازهار

وخلى النباتات فى نفس الاصيص الى اشتريتها فيه لفصل الخريف لان نقل النباتات فى الوقت الراهن مش صحيح

لارتفاع درجات الحراره وخطوره النقل والتدوير على النبات

وبالنسبه للسماد الابيض (اليوريا ) حضرتك تضيفى نه معلقه صغيره جدا على ماء سقى النبات تتركيه فيها لمده ساعه
    يدوب والكلور يطير من المياه وبعدين تسقى النبات مره كل 15 يوم بحساب لان ده خطر جدا وممكن لو زادت الكميه يحرق النبات

والسماد الحيوانى معلقه برضه صغيره وتضاف كل فتره لانه سماد قوى جدا جدا ممكن كل شهر او اتنين وبحساب برضه

يارب اكون قدرت افيدك واى سؤال انا تحت امرك

المهنة
    مهندس زراعي

السلام عليكم ورحمة الله

_شكرا للاخت ياسمينة.

لوتفضلت ووضعت صورة للسماد الموجود لديك. للتعرف عليه اكر ربما هو السماد المركب وهو الافضل اضافته للنباتات المزهرة. واما بالنسبة لليوريا فيضاف. للنباتات. الورقية وتستفيد منه اكثر من النباتات المزهرة ...

وبالنسة للحوض. مم تتكون ارضيته. وماهو عمقه. لانه يستوجب وجود فتحات تصريف في حال تكون الارضية من الخرسانة او اذا تعذر نضع طبقة من الحصى ومن ثم نضع التربة ...للمحافظة على النباتات من بقاء ماء السقي في اسفل الحوض ويقتل النباتات وكذلك الاملاح ..
    تحياتي

احفظ الله يحفظك ........احفظ الله تجده تجاهك
    الحياة

المهنة
    teacher

الاخت ياسمينة:
    انا ابي ازرع مخصوص بالحوض هذا لانه واجهة البيت بس مشكلته زي ماقلت الشمس، اذا كان لازم اغير النبات لنبات ثاني مزهر ياليت تعطيني اسماءهم. الحين نباتاتي الهبسكس ذبل ما ادري ليه بحوضه من يوم ما شريته ثاني يوم ذبل عندي و الاكزورا بعض اوراقها صفرت شوي الي موجودة اسفله اما الجوري صار لون اوراقه رمادي شوي على ابيض ما ادري وش جاه!!! تقول اخلط كمبوست و بيتموس و تراب هذا بالحوض حقي كم قد ايش كم لتر اقصد هو و البيتموس؟

الاخت ندوة:
    ارضية الحوض تراب ما في بلاط. للاسف ما عندي صورة للدوائر البيضاء بس هي زي الدوائر الزرقاء بالضبط بس لونها ابيض اقصد شكلها كروي صغير ما هو فتات مثلا او رملي لا دائري. الدوائر الزرقا هي الNpk؟ لان عندي منها بس ما اعرف وشي؟

ارجوا مساعدتي لان مشكلة حوضي هذي قديمة ما لقيت لها حل ابي اي نبات مزهر فيها طول العام مع الطريقة لاني تعبت منه

المهنة
    محاسبه

وارد جدا ذبول النبات فى ايامه الاولى لتغير الجو ودرجات الحراره والاضاءه وخلافه

انتى استمرى فى العنايه بيه وتعريضه للشمس الهبسكس من النباتات المحبه لاشعه الشمس

وكذلك الوضع مع الورد الجورى هو من نباتات الشمس

وزى ما قولت لحضرتك ان اغلب النباتات المزهره محبه جدا لضوء الشمس لانه مهم فى تكويت الازهار

بالنسبه لتخلطى قد ايه بيتموس وكومبوست وخلافه

ممكن توضعى 2 مقدار بيتموس ومقدار كوموبوست وكمان مقدار من الرمل

ممكن تخلى اصيص صغير للمقادرير دى بمعنى انك تملئ الاصيص ده مرتين بالبيتموس وتانى مره كومبوست وكمان مره رمل وتخلطيهم سوا وبكده هيكون عندك تربه كويسه تقدرى تزرعى فيها

انما حضرتك تراعى ان نقل النبات فى الجو الحا قد يعرضك لخسارته

لو الجذور مش ظاهره من فتحات الاصيص يبقى افضل تخليه فى اصيصه الى ان ياتى فصل الخريف

شهر 9 او 10 وتقدرى تقومى بعمليه نقل النبات فى الوقت ده لاصيص تانى كبير

وانتى الافضل تبدأى بنباتات سهله العنايه زى الجارونيا او العطر دى نباتات حلوه اوى وبتتحمل الجو الجاف

وكذلك ممكن ريحان بس ده نبات يحب الميه

وكذلك ممكن لو عندك مكان مشمس تقدرى تزرعى فيه ياسمين وفل وجهنميه و الياسمين الهندى (الفتنه ) دى نباتات تتحمل الحر والجو الجاف بس محتاجه شمس قويه لمده طويله وشكلها بيكون جميل اوى اوى

ممكن تحتفظى بيها فوق السطح انا بعمل كده

موفقه ان شاء الله اختى الغاليه

المهنة
    ازرع ولا اقطع

عزيزي نباتاتك حلوة ربي يسعدك بيها لكن حاولي زراعة نباتات تتحمل الملوحه وازرعي صباريات وعصاريات
    وكمان الوقت غير مناسب الان

حريتي ان اكون كما لايريدون لي ان اكون

المهنة
    مهندس زراعي

السلام عليكم اختي يختلف الكمبوست عن البيتموس في الخصائص الفيزيائية والكيميائية انا انصح باستخدام التورب الزراعي (الدبال ) وهو افضل مااستخدمته لنباتات الزينة وهو اقرب بخصائصه للكمبوست

المهنة
    teacher

للاخت ياسمينة:
    إذا كان الهيبسكس يحب الشمس هل راح يموت لمن انقله للحوض؟ أنا ضروري أحط زرع بها لمكان و يفضل ورد بس مو عارفه مين الي يقدر يعيش بظروف قل الشمس رغم أن المزارع قال لي أن مكان الحوض ممتاز و كم ساعه شمس كافيه للنبتهًً!!!! أحيانا افكر ازرع نباتات داخلية تصير برى يصلح؟؟

بالنسبة للجارونيا شكلها زي الجهنمية بس ليه قلتي أنها سهلة العناية؟
    بالنسبة للري عندي سؤال كم مقار الري الصحيح لو كان في أصيب و لو كان في الحوض؟ لان كثير ناس بالمنتديات تقول أن الري الزائد يموتها أخاف أصير ساقيها زيادة و انا ما ادري. هل في علامات للنبات المروي زيادة و علامات للي قليل ريه؟

للاخت روحي الورد:
    ماقصدك بنباتات تتحمل الملوحة؟ على فكرة ماء الري حلو مو مالح. بالنسبة للصبار انا ما احب شكله.

للأخ تيمور:
    وش فرق الدبال عن الكمبوست انا شريت اليوم كمبوست

و بضيف معه محسن تربة بيرلايت بس هل أخلطه معه ولا ارشه فوق الزرع إذا انتهيت؟

المهنة
    محاسبه

بصى يا حبيبه قلبى هو انتى ممكن تشترى نبات يحب الضوء الغير مباشر زى الجاردينا بس ده نبات صعب العنايه بيه جدا

لانه محتاج اجواء معينه ودرجات حراره منخفضه ورش للاوراق بالميه لانه بيحب الميه والرطوبه جدا

فى حوضك ده ممكن تزرعى ونكا او بيتونيا دى نباتات مزهره جدا ومش محتاجه شمس طول الوقت تتحمل شويه الضل ومتوفره جدا البذور ممكن تشتريها وتزرعيها هتكون اجمل بكتير لما تكبر قدامك كل يوم

ممكن برضه تزرعى شجره اسمها مسك الليل دى جميله جدا وبتعطى ريحه للمكان خصوصا فى الليل وممكن تتحمل جدا الظل ومزهره وبرضه

وبرضه تقدرى تسالى فى المشتل على نباتات مزهره تتحمل الظل كان اتعرض عليا حاجه اسمها كولومينا دى مزهره وتتحمل برضه شمس خفيفه ومش غاليه

و بالنسبه للهبسكس اكيد ان شاء الله مش هيموت بس مش هيكون مزهره اوى هتتأخر عمليه الازهار فيه على حسب علمى
    انتى برضه ممكن تشترى مرايه تعكس الضوء دى طريقه حلوه جدا بتعكس الضوء للنبات بكل فوائده وبتوفر معاكى المساحه ومتبعه فى مزارع كتير

بالنسبه للجارونيا لا شكلها غير الجهنميه هى نبته صغيره وشديده الازهار وسهله العنايه لان مش محتاجه ميه كتير وممكن جدا تتحمل الحر وتتحمل الاجواء الجافه فى المملكه

بالنسبه للرى لو فى اصيص بتروى لما تخرج الميه من فتحات الاصيص السفلى

لو فى حوض بتحطى مقدار متوسط لان كده كده الميه الزياده بتزل فى اعماق التربه

علامات النبات المروى زياده هتلاحظى اصفرار على اوراق النبات وذبول وسقوط للورق بكميات كبيره بس دى نادرا ما تحدث فى الحوض لو على الارض لان زى ما قولت بتنزل الميه فى الاعماق مش بياخد منها النبات

علامات قله الرى تلاحظى ذبول النبات تماما بدون اى اصفرار او جفاف للاوراق على حسب النبات فى الحاله دى تسقيه ميه

وتجنبا لقله الرى او زيادته تسقى يوم بعد يوم فى الصيف لو النبات فى اصيص كبير وكل يوم مره لو الاصيص صغير

وفى الشتا عدد مرات الرى بيكون اقل ممكن مرتين او تلاته فى الاسبوع

موفقه حبيبتى الغاليه

المهنة
    teacher

شاكرة جداً لك أختي ياسمينة.
    زهرة الونكار بذورها إذا زرعتها قد إيش وقت يبغالها و تكتمل و تصير كبيرة و تزهر؟ و لو شريتها شتلات كيف اعتني فيها اذا زرعتها بالحوض؟
    وش الاشجار الي ممكن ازرعها تطرد الذباب و الحشرات و النمل من الحوض؟ سمعت ان الريحان يفيد هل صح؟
    بالنسبة للري في الحوض قلتي متوسط يعني قد ايش بمقدار كاسه مثلا للنبته؟
    فعلا الهبسكس ذابل جدا و كل يوم قاعده اقطع منه الورق الميت لانه صار متكسر معناه نقص ري؟اما الاكزورا فورقها صفر من تحت معناه زيادة ري؟ و الجوري صار ورقه على ترابي هذا وش يعني ؟ كل هذا و انا لسى ما طلعتهم من الاصيص

شاكرة جدا لكم

المهنة
    محاسبه

بصى هى حكايه قديش وقت للونكا دى بتحكمها عوامل كتير زى البيئه ودرجات الحراره ومعدلات الاضاءه وخلافه

انا فى مصر زرعتها نبتت فى خلال اسبوع

وعلى ما اسمع التزهير فى خلال شهرين او تلاته يمكن اكتر اول اقل الله اعلم

بس انا معرضها لضوء شمس وبسقى مرتين فى اليوم مره الصبح ومره فى المساء

بالنسبه للنباتات الى تطرد الناموس وتديكى ريحه جنان مسك اليل

حوضك ده ممكن يشيل اتنين او تلاته ومع الاهتمام هيزهر وهيدى ريحه جميله ومنظر لشكل البيت حلو اوى اوى

الرى فى الحوض على حسب احتياج النبات هل يحب الميه ولا يحب الاجواء جافه

لازم تعملى سيرش على النبات وتعرفى احتياجه للماء والضوء قد ايه

الهبسكس وغيره متاخفيش عليهم لان الطبيعى فيه ورق هيجف ويدبل ويسقط ويظهر غيره جديد دى دوره حياه طبيعيه
    بس طبعا لاحظى اسقى يوم بعد يوم لو استمر الذبول يبقى جربى تسقى كل يوم ولاحظى هل استمر الذبول او لا

بالنسبه للورد هو صعب اوى وبيحتاج تقليم ورعايه خاصه جدا ومحتاج مزارع شاطر انا معنديش اى خبره فيه للاسف لانى بشوفه صعب جدا عليا

موفقه يا غاليه

المهنة
    مهندس زراعي

الاخت العزيزة الكثير من المراجع تعتبر ان الدبال هو الكمبوست لكن هذا صحيح فقط اذا كان الكمبوست ناتج عن تحلل مواد نباتية حصرا
    نعم اختي كوني خلطة افضل واضيفي القليل من بودرة البلاط لها حتى يتوازن الPh