الأرنب ينزف الدم من الفتحة التناسلية
النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: الأرنب ينزف الدم من الفتحة التناسلية

المهنة
    no thing

الأرنب ينزف الدم من الفتحة التناسلية

عندى أرنبه بتنزل دم من الفتحه التناسيه والفتحه التناسليه بتاعتها لونها نبيتى مش وردى ياترى ايه السبب وكان عندها قبل كده انفاخ فى العضو التناسلى بتاعها وعلاجته بالجنتاميسين ودوش مهبلى والحمد لله خفت .بس هيه بتاكل كويس ورغم كده خفت فى الوزن مع النزف ده هل ممكن يكون بسبب بلل الفرشه مع انها جافه ونادرآ ما أتركها مبلله عندى أو نقص فيتامين كاف ؟ وعندى ارنبتين تانى الفتحه التناسليه لونها نبيتى مش وردى بس الحمد لله مش بينزفوا ياترى ايه السبب ؟وعندى تساؤل تانى إذا سمحتوا فى تساقط فى شعر الأرنب معاه قشر احده صغيره مكان تساقك الشعر انا عاللجتها بالإيقوماك والبنزيل بنزوان مع انو التساقط ده بظهر الأرنب مش حوالين فتحه الفم ولا الأرجل وبيبخف بس بيرجع تانى والأرانب الحمد لله حالتها جيده عندى وبتاكل ومهتمه بنظافتهم ومش عارفه ده سببه ايه ياريت تساعدونى وعندى ارانب صغيره عمر 25 يوم اتصابت بالليستريا وعالجتها بالحقن السلفا ديميدين ووكسى تتراسيكلين كويل المفعول بس لفيت افرازات بنيه من الفم والشرج افتكرتا دم بالأول بس طلعت افرازات بنيه مش عارفه سببها ايه وعاوزه اعرف الرغاوى اللى بتطلع من الفم سببها ايه كوكسيجيا معويه والا ايه ارجو الرد علشان انا تعبت

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    خبير ومهندس زراعي

اختى الفاضله الحاله التى لديكى هى كوكسيديا نتيجة تلوث الطعام والفرشة وعدم جفافها يفضل علاجها بالامبروليم او السلفا كينوكسالين الصوديوم

م/أسعد الفقى **0533021646 بالمملكة العربية السعودية
    http://omrasad.blogspot.com/
    اعداد دراسات جدوى المشاريع الزراعية

المهنة
    no thing

متشكره جدآ لرد حضرتك بس مشجاوبتنى عن نزول دم من الفتحه التناسيه والقشور بالظهر كده انا عالجتهم صح علشان نزو الم ده اا اعتبرته التهاب بالرحم بسبب الليستريا اللى مصابه بيها الأرنبه

المهنة
    موظف حكومي

انا اعرف ان الارنب االانثى تأتيها الدوره الشهريه مثل الانسان

وممكن تكون كوكسيديا معويه او كبديه

وهناك علاجات كثيره اعرضيها على الطبيب ولاكن لابد من عزلها حتى لا تنتقل العدوى لبقية الارانب