اخر اخبار نباتاتى و نباتات جديدة و استفسارات - الصفحة 2
صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 43

الموضوع: اخر اخبار نباتاتى و نباتات جديدة و استفسارات

المهنة
    صاحبة مزرعه

اخي محمـد بدلا من الانتحار لاســامح اللـه غير نوع اختيارك

هنالك من يتمنى الاجـواء الظليله المكشــوفه كي تنتعش عنده النباتات الظليه في خارج في الهواء الطلق

تحياتي

نـــوره حــبيب

المهنة
    طالب

طيب ايه انواع النباتات الى لاتحب الشمس

المهنة
    مشاتل

بسم الله لاقوة الا بالله اخي محمد مبروك النباتات الجديدة
    ممكن استعير القليل من الكرفس من عندك حابة نطبخ شربة الحريرة ههههه
    ابعثلك منها شوية لو تحب

المهنة
    مساعد مهندس في الاعلامية

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حسنى مشاهدة المشاركة
    انا شكلى هانتحر انا معنديش شمس خالص
    مفيش خالص ولا فى البلكونة ولا على السلم و بيجى شوية على شباك المطبخ ساعة الغروب بس انا شكلى هبطل اربى زرع وخلاص

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

انا حاطت الزرع على السلم قدام باب الشقة انا ممكن ادخلهم البلكونة على الاقل الاضاءة اقوى بس الشمس مستحيل

أخي
    محمد أنا حقا أسفة لم اقصد أن أوصلك إلى هذه الحالة من الإحباط
    لكن لا بأس بامكانك تربية العديد من نباتات الظل المهم أن تعلم قبل أن تشتري النبات
    أما الخضروات فهي لأسف الشديد تحتاج للشمس و بعضها يحتاج لإضاءة كافية كالكسبرة و البقدونس و الكرافس
    أما النباتات المتسلقة بامكانك وضعها في البلكونه إن كان هناك متسع لها

مما زادنــي فخـــــرا و تيـــــها و كدت بأخمصي أطأ الثريا
    دخولي تحت قولك يا عبادي و أن صيرت أحمد لي نبيا

المهنة
    صاحبة مزرعه

اعتقد الجرجير ايضا لايحب الشمس المباشره وممكن ينمو في ضوء ســاطع

وكل انواع الظليات تحب الضوء الساطع والهواء المتجــدد وستجد عندك غابه استوائيه رائعه خصوصا لو تم الاختيار بتباين الالوان فه ستعطيك بتغير الالـوان البديل عن الزهــور

المهنة
    طالب

انا حطيت انهاردا الزرع فى البلكونة و مش مصدق لقيت شمس داخلة البلكونة بس مش جوة على السور كدا انا حطيت الطماطم على السور وصورتها و حطيت الزرع و خلاص انا نقلت الذرة فى طبق احمر كبير عميق انا لما جيت اشيله من الاصيص القديم لقيت الجذور بتعته كبيرة جدا ينفع ازرع حاجة معاه فى الطبق و كمان انا عندى كذا اصيص فاضى ياريت تقولوى ازرعهم ايه انا رايح بكرة ان شاء الله معرض الزهور ياريت تقولوى اجيب ايه ولو فى اسمدة ولا حاجة وهو انا ينفع ازرع خيار و فلفل ولا لا انا ملاحظ انا افضل نبات كان كويس حتى لما كنت حاطته على السلم هى الفراولة كانت بطلع ورق و فراولة ياريت تفيدونى

المهنة
    محاسب مالي

السلام عليكم اخى محمد

انا سعيد جدا جدا بك يامحمد ومعجب جداً بتلهفك على زراعة النباتات وحرصك على رعايتها

ان شاء الله بعد ايام قليلة ستصبح خبيراً زراعياً

بعد معرفة الجو عندك محمد لابد وان تختار ما يناسب ذلك الجو حتى لا تضيع مجهودك فى نباتات لا تتحمل هذا الجو وتشعر بالاحباط

والنباتات التى تناسب هذا الجو عندك كثيرة جدا جدا

كما اوضح اخواتى وردا ونورهان الجرجير والفجل يمكن ان يعيشوا فى ضوء قوى بدون اشعة شمس مباشرة على فكرة ان قمت بزراعة شتلات طماطم كما هى موجودة عندك او خيار او باذنجان كما ظهرت من الصور او غيرها من الخضراوات سوف تعيش معك ولكن لا تنتظر منها ثماراً يمكن ان تجد منها اوراقاً خضراء ولكن الثمار حتى تخرج وتكبر لابد لها من اشعة شمس قوية

اذاً عليك بالنباتات التى تتحمل الظل وما اكثرها

وطالما انك ذاهب ان شاء الله لمعرض زهور الربيع سوف تجد هناك انواع لا حصر لها ويتناسب مع الجو عندك

مثل البوتس والدراسينا والسنجونيوم والعتر يكون مناسباً جداً فى البلاكونة وايضاً النعناع يمكنك زراعته بالبلاكونة وانواع كثيرة جدا سوف تجدها هناك ان شاء الله

المهنة
    مساعد مهندس في الاعلامية

أخي محمد حسني أعجبني كثيرا اصرارك و شغفك بالزراعةو ذلك ما سيجعل مستقبلك زاهر باذن الله في مجال الزراعة
    لكن في البدايات كلنا نخطئ لنتعلم بخصوص
    المكان بالبلكونة جيد فالإضاءة به كافية
    لنباتاتك مع العلم أن الشمس التي لا تصل في فصل الشتاء ستصل في فصل الصيف بشكل مناشب
    و بامكانك الإحتفاظ بما لديك حاليا لأنه سيتأقلم خاصة إذا كان الجو لديكم حار لكن أنت نسيت ما أخبرتك به في السابق من ضرورة الإنتباه
    عند نقل النبات الذي نشأ في الظل مباشرة إلى الشمس قد تفقده ألم تلاحظ أن الفجل كله ذبل
    بالبلكونه يمكنك تعليق بعض الأواني أو وضعها فوق شيء مرتفع ليصلها اكبر قدر من الضوء و بعض الشمس
    و بالتالي سينمو الياسمين و الجهنمية بشكل رائع و تغطي بها جدران البلكونه
    لكن أعيد لك معلومة الإناء العميق فالجذور تحتاج العمق اكثر من التمدد بالعرض لأنك نقلت الذرة في وعاء أكبر لكنه غير عميق
    أنت قلت بأنك وجدت جذورها كبيرة و هي بهذا الحجم تصور لو انها كبرت اكثر قطعا ستتوقف عن النمو و لن تثمر
    بالنسبة للباذنجان و الطماطم يمكنك لإستفادة كثيرا من موضوع أخونا
    محمد سكرتجربتي الثانية في زراعة الطماطم و اخيار
    تمنياتي لك بالتوفيق

المهنة
    طالب

[QUOTE=وردا;241666]
    أخي محمد حسني أعجبني كثيرا اصرارك و شغفك بالزراعةو ذلك ما سيجعل مستقبلك زاهر باذن الله في مجال الزراعة
    لكن في البدايات كلنا نخطئ لنتعلم بخصوص
    المكان بالبلكونة جيد فالإضاءة به كافية
    لنباتاتك مع العلم أن الشمس التي لا تصل في فصل الشتاء ستصل في فصل الصيف بشكل مناشب
    و بامكانك الإحتفاظ بما لديك حاليا لأنه سيتأقلم خاصة إذا كان الجو لديكم حار لكن أنت نسيت ما أخبرتك به في السابق من ضرورة الإنتباه
    عند نقل النبات الذي نشأ في الظل مباشرة إلى الشمس قد تفقده ألم تلاحظ أن الفجل كله ذبل
    بالبلكونه يمكنك تعليق بعض الأواني أو وضعها فوق شيء مرتفع ليصلها اكبر قدر من الضوء و بعض الشمس
    و بالتالي سينمو الياسمين و الجهنمية بشكل رائع و تغطي بها جدران البلكونه
    لكن أعيد لك معلومة الإناء العميق فالجذور تحتاج العمق اكثر من التمدد بالعرض لأنك نقلت الذرة في وعاء أكبر لكنه غير عميق
    أنت قلت بأنك وجدت جذورها كبيرة و هي بهذا الحجم تصور لو انها كبرت اكثر قطعا ستتوقف عن النمو و لن تثمر
    بالنسبة للباذنجان و الطماطم يمكنك لإستفادة كثيرا من موضوع أخونا
    محمد سكرتجربتي الثانية في زراعة الطماطم و اخيار
    تمنياتي لك بالتوفيق
    [/QUOTEشكرا جدا بس على فكرة الوعاء الاحمر عميق هو بس الصورة مش مبينة حضرتك عرفتى ازاى ان الفجل ذبل هو فعلا ذبل بس انا قررت ازرعه تانى بس مش هاحط بذور كتير هاعمل فى النص حفرة صغيرة و احط فيها 3 بذرات بس و اخطيها بشوية رمل صح و لا خطأ

[QUOTE=محمد سكر;241652]
    السلام عليكم اخى محمد

انا سعيد جدا جدا بك يامحمد ومعجب جداً بتلهفك على زراعة النباتات وحرصك على رعايتها

ان شاء الله بعد ايام قليلة ستصبح خبيراً زراعياً

بعد معرفة الجو عندك محمد لابد وان تختار ما يناسب ذلك الجو حتى لا تضيع مجهودك فى نباتات لا تتحمل هذا الجو وتشعر بالاحباط

والنباتات التى تناسب هذا الجو عندك كثيرة جدا جدا

كما اوضح اخواتى وردا ونورهان الجرجير والفجل يمكن ان يعيشوا فى ضوء قوى بدون اشعة شمس مباشرة على فكرة ان قمت بزراعة شتلات طماطم كما هى موجودة عندك او خيار او باذنجان كما ظهرت من الصور او غيرها من الخضراوات سوف تعيش معك ولكن لا تنتظر منها ثماراً يمكن ان تجد منها اوراقاً خضراء ولكن الثمار حتى تخرج وتكبر لابد لها من اشعة شمس قوية

اذاً عليك بالنباتات التى تتحمل الظل وما اكثرها

وطالما انك ذاهب ان شاء الله لمعرض زهور الربيع سوف تجد هناك انواع لا حصر لها ويتناسب مع الجو عندك

مثل البوتس والدراسينا والسنجونيوم والعتر يكون مناسباً جداً فى البلاكونة وايضاً النعناع يمكنك زراعته بالبلاكونة وانواع كثيرة جدا سوف تجدها هناك ان شاء الله
    [/QUOTE;f اشكرك جدا انا فعلا بحب الزرع جدا بس حضرتك قولت لازم علشان الخضراوات محتاجة شمس علشان تثمر طب ازاى اثمرت عندى الطماطم ممكن تكون دى وخلاص يعنى لما ان شاء الله تكبر الطماطماية دى اقطفها ومش هاتثمر تانى صح ؟

انا رفعت الزرع عن الارض شوية علشان تزيد الاضاءة يارت حد يقولى هو الزرع محتاج سماد انا رايح المعرض بكرة علشان اجيبه و انا بعدل الزرع لاحظت ان الجهنمية الورد بتعاها ضعيف جدا لدرجة ان تساقط معظمه انا عايز اعرف ليه و اتفادى الموضوع ده ازاى و عايز اعرف الزرعتين الى جمب الجهنمية دول ايه اللى جنبها من الناحيتين

المهنة
    مساعد مهندس في الاعلامية

جازاك الله خيرا اخي محمد حسني على تلك الوردة الرااائعة و على تلك الكلمات الطيبة
    نحن هنا أخوة يسعدنا كثيرا تقديم المعلومات لبعضنا البعض و الإستفادة من تجاربنا
    بالنسبة لزراعة البذور يمكنك مراجعة هذا الموضوع سيفيدك كثيرا
    الزراعة من البذور

المهنة
    طالب

السلام عليكم انا رحت انهاردا المعرض و جبت صبار غريب جدا هتلاقوا بين الفراولة و جبت فراولة و جبت بوتس و بذور جرجير و ملوخية و كان عندى فجل و بامية بس انا معرفش عنها اى حاجة وزرعت بصل اخضر ياريت معلومات عنه

المهنة
    صاحبة مزرعه

اخي محمـد حسـني

مبروك عليك نباتاتك

من المفروض ان تســمد نباتاتك كل 15 يوم لاسيما ان النبات يعيش في اماكن صغيره فه يجب ان تساعده بالنمو برشه بالاسمده الورقيه وسقي النبات بالسماد

المهنة
    مراقب جودة

أولا مبروك عليك الموسم الجديد
    أما بالنسبة للزهرة الصفراء الجديدة فعندنا يطلق عليها اسم الجميلة ويطلق عليها في بلدان اخرى اسم المزدهرة
    لانها تزدهر على مدار السنة وللعلم فهي موجودة بالوان متعددة كما يوجد منها شتول تحتوي عاى اكثر من لون في الغصن الواحد
    والله الموفق

المهنة
    طالب

[QUOTE=norhan;241799]اخي محمـد حسـني

مبروك عليك نباتاتك

من المفروض ان تســمد نباتاتك كل 15 يوم لاسيما ان النبات يعيش في اماكن صغيره فه يجب ان تساعده بالنمو برشه بالاسمده الورقيه وسقي النبات بالسماد
    طيب ايه انواع السماد انا معرفش اى حاجة عن السماد خالص

المهنة
    صاحبة مزرعه

[QUOTE=محمد حسنى;241818]
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 241799

طيب ايه انواع السماد انا معرفش اى حاجة عن السماد خالص

اخي الاســمده انواع

فه اذا كان عندك نمو خضري فقط فه الافضل استخدام سماد اليوريا

واذا ازهار وثمار فه افضل عدم استخدام اليوريا وانما تستخدم السوبرفوسفات

والافضل من كل ذلك استخدام السماد الكامل العناصر(بضمنها العناصر الصغرى) يكون انفع لك

لان لا مجال لاستخدام السماد الحيواني الان لارتفاع درجات الحراره

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة