انا هبدأ فى مشروع زراعه طماطم وعنب وخضار وغيره بس انا مش عارف منين اجيب الشتلات ساعدونى
النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: انا هبدأ فى مشروع زراعه طماطم وعنب وخضار وغيره بس انا مش عارف منين اجيب الشتلات ساعدونى

المهنة
    مهندس زراعي

انا هبدأ فى مشروع زراعه طماطم وعنب وخضار وغيره بس انا مش عارف منين اجيب الشتلات ساعدونى

هل من الممكن انى اجيب مثلا ثمره طماطم واحطها فى تربه واسقيها واعوض عن الشتله لان اماكنها بعيده
    طب مثلا انا عاوز ازرع شجرة عنب فى برميل كبير يعنى حجم 100 لتر او اكتر

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    محاسب

اهلا بحضرتك يا فندم

حضرتك مينفعش تزرع الثمره حضرتك ممكن تاخد البذور من الثمار و تجففها كويس و بعدين تزرعها بس هتاخد وقت الاني جربت كده و بصراحه خدت و قت طويل ولسه مزرعتهاش في المكان الدائم

بس حضرك بكل سهوله ممكن تحصل علي شتلات الطماطم من اي مكان ( مشتل ) و تزرعهم في وقتها و تكون اختصرت وقت طويل في الزراعه

بالنسبه الاماكن البيع المشاتل اكيد حضرتك الاخوه هيفيدوك في الاماكن بس حضرتك تكتب انت من اني محافظه

مدونتيhttp://a5dar-free.blogspot.com
    يوجد لدي بذور خضروات للتبادل

المهنة
    مهندس زراعي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Freespirit مشاهدة المشاركة
    اهلا بحضرتك يا فندم

حضرتك مينفعش تزرع الثمره حضرتك ممكن تاخد البذور من الثمار و تجففها كويس و بعدين تزرعها بس هتاخد وقت الاني جربت كده و بصراحه خدت و قت طويل ولسه مزرعتهاش في المكان الدائم

بس حضرك بكل سهوله ممكن تحصل علي شتلات الطماطم من اي مكان ( مشتل ) و تزرعهم في وقتها و تكون اختصرت وقت طويل في الزراعه

بالنسبه الاماكن البيع المشاتل اكيد حضرتك الاخوه هيفيدوك في الاماكن بس حضرتك تكتب انت من اني محافظه
    انا من محافظة الشرقيه بس فى اخرها انا عارف ان فى فكلية الزراعة بالزقازيق بس بعيده
    احنا عندنا محل مكتوب عليه المكتب الفنى للبذور والسماد بس مش عارف عندو شتلات ولا عندو حتى البذر الى انا عاوزو ثانيا شجره عنب عاوز اعرف اكتر عنها وشتلاتها
    وكمان انا جبت طينة عاديه مفيهاش اسمنت طينة زى اى طينه بيتزرع بيها هحتاج بارليت والحجات دى ثانيا السماد ممكن احط سماد عضوى وكل اد ايه
    ثالثا اسف تعبتك بس ممكن اجيب فلفل وانشف بذرو اوزرعو او خيار او طماطم
    مع العلم انا جبت بذر من طماطميه كبيره وزرعتها فى طينة لسه مستنى النتيجه

المهنة
    محاسب

اهلا بحضرتك يا فندم

اي محل للبذور هتلاقي عنده البذور بس مش هتلاقي شتلات

لو حضرتك عايز تزرع بالبذور ممكن بس في الطماطم مش هتلاقي بذور طماطم و ده انا مش عارف ليه كله بيقول لازم شتلات و كمان الفلفل

بالنسبه للتربه التربه الطينيه كويسه بس في الزراعات المنزليه بنزرع بأستخدام البتموس و البرليت او البتموس و الرمل او الكمبوست

و النسب للبتموس و البرليت او الرمل بتكون 2 الي 1

بالنسبه لأستخراج البذور انا جربت الطريقه دي من بذور ثمره طماطم و كانت ناجحه جدا

طلعت البذور منها و نشفتها و روحت زارعها و الحمد الله طلعت بس لسه منقلتهاش للارض الرئيسيه

بس بالنسبه للفلفل ممكن برضوا زراعته من بذور الثمره

المهنة
    الحمدلله

, اشتري شتلات جاهزة وبذور وشوي شوي تتعلم تعملهم بنفسك لما تكون عندك تجارب تسأل وتتعلم واليوتيوب في اشياء حلوة عن الزراعة

المهنة
    مهندس زراعي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Freespirit مشاهدة المشاركة
    اهلا بحضرتك يا فندم

اي محل للبذور هتلاقي عنده البذور بس مش هتلاقي شتلات

لو حضرتك عايز تزرع بالبذور ممكن بس في الطماطم مش هتلاقي بذور طماطم و ده انا مش عارف ليه كله بيقول لازم شتلات و كمان الفلفل

بالنسبه للتربه التربه الطينيه كويسه بس في الزراعات المنزليه بنزرع بأستخدام البتموس و البرليت او البتموس و الرمل او الكمبوست

و النسب للبتموس و البرليت او الرمل بتكون 2 الي 1

بالنسبه لأستخراج البذور انا جربت الطريقه دي من بذور ثمره طماطم و كانت ناجحه جدا

طلعت البذور منها و نشفتها و روحت زارعها و الحمد الله طلعت بس لسه منقلتهاش للارض الرئيسيه

بس بالنسبه للفلفل ممكن برضوا زراعته من بذور الثمره
    شكراااااااااا يا باشا بس هو بالنسبه للعنب ممكن

المهنة
    محاسب

بالنسبه للعنب اعتقد انه عقل بس انا دورت لحضرتك علي موضوع و ده موضوع عن زراعه العنب بالبذور

http://f.zira3a.net/t25226

و اكيد خبراء المنتدي هيفيدوا حضرتك اكثر مني

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

و العقل دي يعني ان حضرتك تاخد فرع من فروع شجره العنب وتشيل منه الورق و كده و تحطه في ميه او في التربه علطول او ممكن في محلول لتجزير العقل

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

و ده حضرتك موضوع عن زراعه العقل و كيفيه اخدها و كده

http://f.zira3a.net/t35199

المهنة
    صاحبة مزرعه

تحياتي لكم

ان شاءاللـه تتوفق بزراعـة الخضـار وتجــد حاجتـك

دائما انا ضد ان ازرع خضروات في المنزل

لكن مشاركة اخوتي واخواتي في المنتدى ومتابعة زراعـة الخضــار في المنزل

انا نفسي فوجئت بأني اخذ من بذور المزرعه وازرعها في المنزل((( سبحان اللي يغير وما يتغير)))

لم استخدم البرلايـت لكن استخدمت : زميج نهري (تربه خفيفه) + كمبوســت + مخلفات مواشي خلطت الجميع وزرعت البذور مباشره بالارض وقسم بالاصيص الكبير

هذا التغييـر في زراعتي اعتبره دليل واضح ان المنتدى ناجح من خلال تأثيره على عقول صعبة التغيير

نـــوره حــبيب

المهنة
    مهندس زراعى أستشارى خضار - محميات - الاشراف الكامل للمشروعات الزراعية- استصلاح اراضى

السلام عليكم تحياتى للجميع نحن مجموعة مشاتل سماء لانتاج جميع شتلات الخضار والفاكهة وشتلات الموز وكذلك متخصصون فى انشاء وتصميم وتوريد وتركيب البيوت المحمية اى الصوب الزراعية واستصلاح واستزراع الاراضى الصحراوية وعمل دراسة جدوى للمشروعات الزراعية وعمل برامج تسميد مع الاشراف والمتابعة ادارة المهندس شوقى ابوعزيز 01224367962

الاستشارى الزراعى شوقى ابوعزيز 01277770866

المهنة
    موظف

جميل الزراعه
    و ربي يوفقك

و بإنتظار أخر المشروع