سؤال عن زراعه الاسطح
النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: سؤال عن زراعه الاسطح

المهنة
    مهندس كمبيوتر

سؤال عن زراعه الاسطح

عندى بذوزر جرجير وفجل وشبت وعايز ازرعها فى السطح ايه المطلوب عشان ينجح وهل ينفع زراعته بالاصص

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    مهندس كمبيوتر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد طاهر1 مشاهدة المشاركة
    عندى بذوزر جرجير وفجل وشبت وعايز ازرعها فى السطح ايه المطلوب عشان ينجح وهل ينفع زراعته بالاصص
    ممكن حد يفيدنى

المهنة
    محاسب مالي

السلام عليكم اخى

الموضوع ميسر ان شاء الله

فقد اخترت اسهل البذور زراعة ونجاحها كبير جدا جدا معك ان شاء الله

كل ما عليك فعله هو نثر البذور على سطح التربة ثم تغطية البذور بطبقة خفيفة جدا من التربة نفسها ثم الرى بحرص شديد حتى لا تنجرف البذور ومن الافضل ان تغطيها بكيس بلاستيك اول يومين فقط ثم تكشف عنها بعد ذلك وفى اليوم الثالث او الرابع على الاكثر تبدأ البذور بالانبات باذن الله وتواليها بالرى وتبدا بالتسميد من بداية ظهور الورق الحقيقى للبذرة وذلك بعد حوالى 10 ايام من الزراعة ويمكنك الزراعة فى اصص صغيرة او اى مقاس متاح عندك واى استفسار انا تحت امرك اخى

المهنة
    لا يوجد

السلام عليكم انا لسة مبتداء وجديدة فى المنتدا الحقيقة انو اكثر من رائع وعندى سوال ارجوا سرعة الرد علية انا زرعت جرجير وشبت وبقدونس وكسبرة وكرفس والحمد لله بداء فى الانبات الا البقدونس ولا اعرف السبب وسوالى هو كم الوقت الزى يحتاجة البقدونس للانبات انا زرعتوا من حوالى اسبوعين وتقبلوا شكرى

المهنة
    محاسب مالي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EMAN مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم انا لسة مبتداء وجديدة فى المنتدا الحقيقة انو اكثر من رائع وعندى سوال ارجوا سرعة الرد علية انا زرعت جرجير وشبت وبقدونس وكسبرة وكرفس والحمد لله بداء فى الانبات الا البقدونس ولا اعرف السبب وسوالى هو كم الوقت الزى يحتاجة البقدونس للانبات انا زرعتوا من حوالى اسبوعين وتقبلوا شكرى
    السلام عليكم ورحمة الله

فعلا بذور البقدونيس تظل فترة كبيرة قبل الانبات حوالى اسبوعين وقد تزيد عن ذلك

كان من الممكن الاسراع فى عملية الانبات بنقع البذور فى ماء لمدة 24 ساعة ثم زراعتها وتغطية العبوة الموجود بها البذور بعد عملية نثرها ليساعد ذلك فى الاسراع من عملية الانبات

المهنة
    لا يوجد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد سكر مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله

فعلا بذور البقدونيس تظل فترة كبيرة قبل الانبات حوالى اسبوعين وقد تزيد عن ذلك

كان من الممكن الاسراع فى عملية الانبات بنقع البذور فى ماء لمدة 24 ساعة ثم زراعتها وتغطية العبوة الموجود بها البذور بعد عملية نثرها ليساعد ذلك فى الاسراع من عملية الانبات
    اانا فعلا عملت كدا النهاردة زى ما انت قولت نقعتوا فى المياة وهحطوة بكرة ان شاء الله بس مش عارفة المفروض اصفية من المياة وبعدين اعيد نثرة ولازم اغطية بعد الزرعة وشكرة جداااااااااااااا محمد

المهنة
    محاسب مالي

لن يفرق هذا الامر كثيرا فى عملية نجاح الانبات من عدمه تصفية البذور او عدم تصفيتها عادى تغطية البذور بعد زراعتها يوفر جو نموذجى للانبات مما يسهل عملية الانبات من توفير الرطوبة اللازمة للانبات وعدم جفاف التربة حتى عملية الانبات اما لو تركت التربة بدون تغطية تجف التربة سريعا فتضطرى الى الرى مره اخرى مما قد يتسبب فى عملية تجريف للبذور وبالتالى تقل فرص انباتها