عندي ارض مزروعه رمان جديد ومحتار ازرع خضار ايه معاه ... ارجو المساعده من اهل الخبره
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 26

الموضوع: عندي ارض مزروعه رمان جديد ومحتار ازرع خضار ايه معاه ... ارجو المساعده من اهل الخبره

المهنة
    مهندس زراعي

demand عندي ارض مزروعه رمان جديد ومحتار ازرع خضار ايه معاه ... ارجو المساعده من اهل الخبره

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

عندي ارض مزروعه رمان جديد ومحتار ازرع خضار ايه معاه ... ارجو المساعده من اهل الخبره
    هما 15 فدان وطبعا محتاج احمل عليهم خضروات استغلالا للارض لحد ما الرمان ينتج ان شاء الله
    ملوحه المياه 950 جزء فى المليون
    انا بافكر ازرعها فلفل و فول
    لكن المشكله بصراحه انى محتاج راسه جدوى سريعه او خطوط عريضه للتكاليف و المبيعات والانتاج
    فاتمنى من مهندسينا الافاضل المساعده بالمعلومات
    واكون شاكر ليه جدا

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    مهندس زراعى أستشارى خضار - محميات - الاشراف الكامل للمشروعات الزراعية- استصلاح اراضى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samy35211 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

هما 15 فدان وطبعا محتاج احمل عليهم خضروات استغلالا للارض لحد ما الرمان ينتج ان شاء الله
    ملوحه المياه 950 جزء فى المليون
    انا بافكر ازرعها فلفل و فول
    لكن المشكله بصراحه انى محتاج راسه جدوى سريعه او خطوط عريضه للتكاليف و المبيعات والانتاج
    فاتمنى من مهندسينا الافاضل المساعده بالمعلومات
    واكون شاكر ليه جدا
    السلام عليكم ................................... .....................
    وتحياتى لشخصكم الكريم
    لو حضرتك عاوز رد سريع ممكن تتواصل
    معى مباشرة على الموبيل لكى يتم عمل الازم
    عمل دراسة جدوى كاملة
    وكمان ممكن اوضح الى حضرتك الاصناف المفضلة والاجود فى الانتاج
    ومواعيد الزراعة وموعد انتاج ومتى ينتهى
    بيحث ينتهى فى وقت تتم فية زراعة اصناف اخرى
    فى توفيتها المناسب
    وعلى نفس الخدمة (السماد العضوى)

مهندس شوقى ابوعزيز

الاستشارى الزراعى شوقى ابوعزيز 01277770866

المهنة
    مهندس زراعي

مهندس شوقى
    تحياتي
    جزاك الله خيرا على المساعده
    ارجو لو فيه رقم فودافون لانى عندى مشكله فى الاتصال بشبكه غيرها فى المكان الى ان فيه
    فى انتظار ردكم الكريم

المهنة
    مهندس زراعى أستشارى خضار - محميات - الاشراف الكامل للمشروعات الزراعية- استصلاح اراضى

اوك مستر سامى
    تم ارسال رقم الموبيل
    تحياتى لشخصكم الكريم

التعديل الأخير تم بواسطة aahmed0055 ; 30-08-2012 الساعة 09:16 PM

المهنة
    Eng

استاذ شوقي انا عندي نفس الحاله بتاع استاذ سامي عندي 30 فدان رمان وكنت عاوز احملهم بزراعات تقليديه حتي و قت اثمار شجر الرمان و انا استخدم نظام المصاطب في الزراعه وكانت الفكره المقترحه تحميل بصل او بطيخ او كوسه بجانب الشجره بس الفكره دي هتحقق انتاج ضعيف علشان كده كنت بفكر امدد خطوط ري بالتنقيط في المسافات المنخفضه بين المصاطب واقوم بزراعة كل الممرات بين المصاطب بالزراعات التقليديه زي البصل او الكوسه او التوم الي اخره بس هل الفكره دي قابله للتنفيذ ام لا

المهنة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed HAMDY 81 مشاهدة المشاركة
    استاذ شوقي انا عندي نفس الحاله بتاع استاذ سامي عندي 30 فدان رمان وكنت عاوز احملهم بزراعات تقليديه حتي و قت اثمار شجر الرمان و انا استخدم نظام المصاطب في الزراعه وكانت الفكره المقترحه تحميل بصل او بطيخ او كوسه بجانب الشجره بس الفكره دي هتحقق انتاج ضعيف علشان كده كنت بفكر امدد خطوط ري بالتنقيط في المسافات المنخفضه بين المصاطب واقوم بزراعة كل الممرات بين المصاطب بالزراعات التقليديه زي البصل او الكوسه او التوم الي اخره بس هل الفكره دي قابله للتنفيذ ام لا
    السلام عليكم ................................... .................
    تحية طيبة وبعد
    طبعا كلام حضرتك مظبوط بالنسبة الى استغلال الارض مطلوب لكى توفر بعض المصاريف المستمرة من اجور عمال وخلافة
    بالنسبة الى استغلال الارض مطلوب هناك اكثر من طريقة
    طبعا زراعة الخضار المتنوع على مدار العام وهى تحتاج الى مجهود مستمر والمتابعة والاشراف الزراعة مثل الطماطم والبطيخ والكانتلوب
    ليما لها من فترات مختلفة فى الزراعة وفى الجمع وتنزيل نوع اخر بمعنى اخر تحتاج الى المتابعة والمصاريف المرهقة
    انا ممكن اقترح على حضرتك ان تزرع صنف من اصناف الخضار يفضل معاك لمدة عام وبعد كدة تغيرة او ممكن تعمل لة عملية تعقير ويستمر معاك فترة ثانية وليكن 4 شهور كمان
    ويحتاج الى متابعة اقل ومصاريف بسيطة والعائد ان شاء الله ممتاز
    ممكن حضرتك تقسم الارض على حسب تقسيمها على نظام الرى فى المزرعة عشرة فدان
    ممكن تزرع عشرة فدان بذنجان هجين مقاوم للبرد رومى او عرس اسود وليكن باترة او كيم
    ممكن تزرع عشرة فدان شطة هجين يكون صنف ممتاز وليكن حريف سينا او بج مامة او شطة حسام
    ممكن تزرع عشرة فدان بصل اصفر او ممكن تزرعها فلفل رومى هجين صنف مميزة وليكن فلفل مادير او توب استار او كريم او سليرو
    بكدة تكون اقد استغليت المساحة كلها
    وممكن تعمل خط بين خط بين خطوط الرمان فى المسافات الخالية تفرد سماد عضوى وشبكة رى
    والرمان هيستفيد اكتر مع مرور التسميد المستمر للخضار
    وهكذة تضرب عصفورين بحجر واحد بالمثل الدارج بين الناس العمالة الموجودة استغلتها والارض وكمان
    العائد انشاء الله ممتاز كما تعلم كل عام الارتفاع المستمر فى الخضار
    وخاصة فى التوقيت الشتوى .
    وكمان الاستفادة من السماد اليومى يوزع على الجميع سواء كان الرمان او الخضار الموجود
    والعائد اكتر ان شاء الله
    تحياتى لشخصكم الكريم
    لو فى اى استفسار او فى حاجة غير واضحة تفضل بالاتصال او الحضور الى المشتل
    مشتل سماء
    01224367962
    لجميع شتلات الخضار

التعديل الأخير تم بواسطة aahmed0055 ; 04-09-2012 الساعة 09:28 AM

المهنة
    Eng

السلام عليكم استاذ شوقي
    انا شاكر جداً لمجهود حضرتك بالرد والتوضيح بس انا كنت سمعت ان زراعه الفلفل و الشطه غير جيده مع الرمان ولكن يفضل البصل و الكوسه و الخيار و البطيخ و الشمام ارجو التوضيح و

سؤال اخير لو سمحت اذا قمت بزراعة الارض كما سبق ذكره من زراعات تقليديه كم الربحيه السنويه للفدان تقريباً ؟؟

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 08:34 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 12:39 PM --||-----

استاذ سامي انا حاولت ارد علي رسالتك بس انا لسه عضو جديد ومش مسموحلي ابعت رسائل الان عموما فبستاذن لو حضرتك تبعتلي رقمك في رساله و عموماً انا خرج مصر حاليا وهرجع ان شاء الله يوم 23 / 9

المهنة

تحياتى ليك مستر احمد حمدى
    ممكن اعرف من حضرتك مصدر المعلومة فى حين شجرة الرمان تعتبر غير موجودة وفى الشتاء تنقرض اكتر
    وفى ظل الرش الفطرى والحشرى المتكرر ما هو التأثير المباشر على الشطة والفلفل
    طبعا نرجع الى كمية الانتاج المباشر لكل صنف
    اولا البذنجان سعة الفدان 5000 نبات وانتاج النبات الواحد متوسط من 6 الى 7 ك
    الشطة الهجين سعة الفدان 10000 نبات تتم الزراعة على 30سم ومتوسط انتاج النبات متوسط من 3 الى 4ك
    الفلفل الهحين نفس نظام الشطة
    تحياتى ليك مستر احمد

المهنة
    مهندس زراعى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aahmed0055 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ................................... .................
    تحية طيبة وبعد
    طبعا كلام حضرتك مظبوط بالنسبة الى استغلال الارض مطلوب لكى توفر بعض المصاريف المستمرة من اجور عمال وخلافة
    بالنسبة الى استغلال الارض مطلوب هناك اكثر من طريقة
    طبعا زراعة الخضار المتنوع على مدار العام وهى تحتاج الى مجهود مستمر والمتابعة والاشراف الزراعة مثل الطماطم والبطيخ والكانتلوب
    ليما لها من فترات مختلفة فى الزراعة وفى الجمع وتنزيل نوع اخر بمعنى اخر تحتاج الى المتابعة والمصاريف المرهقة
    انا ممكن اقترح على حضرتك ان تزرع صنف من اصناف الخضار يفضل معاك لمدة عام وبعد كدة تغيرة او ممكن تعمل لة عملية تعقير ويستمر معاك فترة ثانية وليكن 4 شهور كمان
    ويحتاج الى متابعة اقل ومصاريف بسيطة والعائد ان شاء الله ممتاز
    ممكن حضرتك تقسم الارض على حسب تقسيمها على نظام الرى فى المزرعة عشرة فدان
    ممكن تزرع عشرة فدان بذنجان هجين مقاوم للبرد رومى او عرس اسود وليكن باترة او كيم
    ممكن تزرع عشرة فدان شطة هجين يكون صنف ممتاز وليكن حريف سينا او بج مامة او شطة حسام
    ممكن تزرع عشرة فدان بصل اصفر او ممكن تزرعها فلفل رومى هجين صنف مميزة وليكن فلفل مادير او توب استار او كريم او سليرو
    بكدة تكون اقد استغليت المساحة كلها
    وممكن تعمل خط بين خط بين خطوط الرمان فى المسافات الخالية تفرد سماد عضوى وشبكة رى
    والرمان هيستفيد اكتر مع مرور التسميد المستمر للخضار
    وهكذة تضرب عصفورين بحجر واحد بالمثل الدارج بين الناس العمالة الموجودة استغلتها والارض وكمان
    العائد انشاء الله ممتاز كما تعلم كل عام الارتفاع المستمر فى الخضار
    وخاصة فى التوقيت الشتوى .
    وكمان الاستفادة من السماد اليومى يوزع على الجميع سواء كان الرمان او الخضار الموجود
    والعائد اكتر ان شاء الله
    تحياتى لشخصكم الكريم
    لو فى اى استفسار او فى حاجة غير واضحة تفضل بالاتصال او الحضور الى المشتل
    مشتل سماء
    01224367962
    لجميع شتلات الخضار
    الأخوة الأفاضل مع كل الإحترام والتقدير كلامكم غير مضبوط لأن الزراعه بين خطوط أشجار الفاكهه تؤدى لإزاحة أملاح التربة لمصاطب الزراعه مرة آخرى
    ومن ناحيه آخرى فأنت توفر العوائل للحشرات والأمراض طوال السنة مما يؤدى لزيادة تكلفة المكافحة وقد تكون هذه الزيادة أكبر من العائد من زراعة الخضروات بين الخطوط
    وفقنا الله وإياكم لما هو فيه الخير

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    مجدى عسيلى 01099678263

المهنة
    Eng

استاذ شوقي تحياتي لحضرتك

مصدر المعلومه مهندس زراعي ومن الواضح ان موضوع الزراعه فيه اراء كتير بين ما يمكن زراعته و مالايمكن

شاكر لمساعدة حضرتك واكيد في بينا تليفون علي اخر الشهر ان شاء الله

المهنة
    Eng

استاذ مجدي نورتنا بالمشاركه الغاليه لكن بما ان انا مبتديء في موضوع الزراعه وواضح اني بشوف اختلافات في الاراء بين المحترفين مثل حضرتك و المهندس شوقي يبقيواحد مبتديء زيي يقدر ياخد قرار ازاي ومين هي الجهه التي يوجد بها من يعلم الخبر اليقين هل مركز البحوث الزراعيه في الدقي مثلاً او كلية الزراعه او ماذا ؟؟؟؟؟؟

برجاء النصح حيث اني عند مفترق طرق ولا ادري اي طريق اسلك ...

شاكر جداً لمجهود حضرتك و لو سمحت ان شاء الله هيكون بينا تليفون قريب لو وقتك يسمح

المهنة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MAGDY ABD RABO OSSELY مشاهدة المشاركة
    الأخوة الأفاضل مع كل الإحترام والتقدير كلامكم غير مضبوط لأن الزراعه بين خطوط أشجار الفاكهه تؤدى لإزاحة أملاح التربة لمصاطب الزراعه مرة آخرى
    ومن ناحيه آخرى فأنت توفر العوائل للحشرات والأمراض طوال السنة مما يؤدى لزيادة تكلفة المكافحة وقد تكون هذه الزيادة أكبر من العائد من زراعة الخضروات بين الخطوط
    وفقنا الله وإياكم لما هو فيه الخير
    'طبعا مع احترامى الشديد ليك مهندس مجدى
    عملية طرد الاملاح الى الاشجار فى حالة وجود املاح فى الارض او مشاكل فى المياة او التربة او فى حالة عدم استواء الارض او فى حالة انخفاض كل منهما على الاخر
    وفى حالة تواجد الحشرات والامراض وخلافة فى حالة عدم الرش الحشرى او الفطرى
    طبعا كما تعلم فى المرحلة الاولى من زراعة الشجر لا يوجد نمو خضرى كامل
    معلومة اخر كل من يريد او يفكر فى زراعة الخضار بين الاشجار نسبة الاملاح فى المياة لا تزيد عن 1000 جزء فى المليون معنى كلامى مش كل واحد زارع شجر ممكن يزرع خضار
    تحياتى
    واختلاف الرى لا يفسد للود قضية

التعديل الأخير تم بواسطة aahmed0055 ; 05-09-2012 الساعة 04:46 PM

المهنة
    مهندس زراعى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed HAMDY 81 مشاهدة المشاركة
    استاذ مجدي نورتنا بالمشاركه الغاليه لكن بما ان انا مبتديء في موضوع الزراعه وواضح اني بشوف اختلافات في الاراء بين المحترفين مثل حضرتك و المهندس شوقي يبقيواحد مبتديء زيي يقدر ياخد قرار ازاي ومين هي الجهه التي يوجد بها من يعلم الخبر اليقين هل مركز البحوث الزراعيه في الدقي مثلاً او كلية الزراعه او ماذا ؟؟؟؟؟؟

برجاء النصح حيث اني عند مفترق طرق ولا ادري اي طريق اسلك ...

شاكر جداً لمجهود حضرتك و لو سمحت ان شاء الله هيكون بينا تليفون قريب لو وقتك يسمح

أهلا وسهلا بك أخ أحمد والمنتدى اتشرف بيك
    بخصوص مركز البحوث فى الدقى به عباقرة الزراعه فى مصر وهم أساتذتنا كلنا ويمكنكم إستشارتهم فى أى شئ تريده
    وأهلا بيك أخى الكريم وأنا فى إنتظار تليفونك

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:57 AM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:23 AM --||-----

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aahmed0055 مشاهدة المشاركة
    'طبعا مع احترامى الشديد ليك مهندس مجدى
    عملية طرد الاملاح الى الاشجار فى حالة وجود املاح فى الارض او مشاكل فى المياة او التربة او فى حالة عدم استواء الارض او فى حالة انخفاض كل منهما على الاخر
    وفى حالة تواجد الحشرات والامراض وخلافة فى حالة عدم الرش الحشرى او الفطرى
    طبعا كما تعلم فى المرحلة الاولى من زراعة الشجر لا يوجد نمو خضرى كامل
    معلومة اخر كل من يريد او يفكر فى زراعة الخضار بين الاشجار نسبة الاملاح لا تزيد عن 1000 جزء فى المليون معنى كلامى مش كل واحد زارع شجر ممكن يزرع خضار
    تحياتى
    واختلاف الرى لا يفسد للود قضية

أهلا بك أخى العزيز كما قلت إختلاف الريئ لا يفسد للود قضية
    وسبب ماقلته أن معظم الأراضى الصحراوية الرملية او الطفلية يكون بها نسبة كبيرة من الاملاح ونقوم كمهندسين زراعيين باضافة الاسمدة العضوية والرى الغزير لغسيل الاملاح وعمل ازاحة لمعظم الاملاح الموجودة فى خط الزراعه لتكون بعيدى الى حد ما حسب كميةمياه الرى
    وموضوع الزراعه بين المصاطب يعمل على إسترجاع الأملاح مرة آخرى مما يسبب عدة مشاكل لأشجار النبات الأساسى
    شكرا لتفهمكم ولقبولكم فتح باب النقاش لنستفاد ونفيد الجميع

المهنة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MAGDY ABD RABO OSSELY مشاهدة المشاركة
    أهلا وسهلا بك أخ أحمد والمنتدى اتشرف بيك
    بخصوص مركز البحوث فى الدقى به عباقرة الزراعه فى مصر وهم أساتذتنا كلنا ويمكنكم إستشارتهم فى أى شئ تريده
    وأهلا بيك أخى الكريم وأنا فى إنتظار تليفونك

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:57 AM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:23 AM --||-----

أهلا بك أخى العزيز كما قلت إختلاف الريئ لا يفسد للود قضية
    وسبب ماقلته أن معظم الأراضى الصحراوية الرملية او الطفلية يكون بها نسبة كبيرة من الاملاح ونقوم كمهندسين زراعيين باضافة الاسمدة العضوية والرى الغزير لغسيل الاملاح وعمل ازاحة لمعظم الاملاح الموجودة فى خط الزراعه لتكون بعيدى الى حد ما حسب كميةمياه الرى
    وموضوع الزراعه بين المصاطب يعمل على إسترجاع الأملاح مرة آخرى مما يسبب عدة مشاكل لأشجار النبات الأساسى
    شكرا لتفهمكم ولقبولكم فتح باب النقاش لنستفاد ونفيد الجميع

كلام حضرتك مظبوط فى الفقرة الاخيرة معظم الاراضى فيها مشاكل بس لو ثب بأن الارض تمام ونسمة الاملاح معقولة فى مياة الرى يبقى عادى يكون فى مجال
    طبعا لو فى مشاكل فى الارض زى ما حضرتك ذكرت يبقى كدة بنقف جميعا مع الشجرة حتى تتخطى المرحلة دى بوسائل مختلفة بنرفع المصطبة وغسيل مستمر حتى نطرد الاملاح من جانب الشجرة
    بس منقدرش ناخد قرار انة لالالا يجوز الزراعة او غير صحيح الزراعة بين الاشجار الصغيرة او التى فى بداية زراعتها
    المنطقة المشهور التى لا يجوز بها زراعة الخضار طريق العلمين شمال ويمين على طول الطريق الا طبعا بعض الاراضى
    وطبعا القرار النهائى فى الموضوع هو تحليل التربة والمياة هو الحل الفاصل
    وكذلك بعض اراضى وادى النطرون
    تحياتى للجميع

المهنة
    Eng

انا ارضي في طريق العالمين طريق الشجاعه شمال الطريق و انت ذاهب الي العالمين وعلي ما ظن ان الملوحه معقوله ولكن الملوحه في المياه حوالي 1400 ppm وده كان السبب اننا اخترنا الرمان وانا شفت المزارع المجاوره بتقوم بزراعة بصل و توم و كوسه و بطيخ و كوسه بنجاح ولكن ده بجانب الشجره علي المسطبه من اعلي ولكن ده بيحقق انتاجيه ضعيفه و لذلك كنت افضل الزراعه بين المساطب وبعضها لزيادة الانتاجيه و لكن من الواضح ان الفكره دي لنت تكون مناسبه فبالتالي بفكر ازرع المسطبه طولياً ب الزراعات التقليديه مثل البصل و التوم و الخيار و الكوسه وليس بجانب الشجره فقط و ان كان هناك فكره او طريقه اخري لزيادة المحصول او النتاج برجاء الافاده و جزيل الشكر لحضراتكم وللمجهود الوافر و للعلم والاستفاده

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة