إلى اصحاب الخبرة في حدائق الخضروات برجاء مساعدتي
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 24

الموضوع: إلى اصحاب الخبرة في حدائق الخضروات برجاء مساعدتي

المهنة
    ---

urgent إلى اصحاب الخبرة في حدائق الخضروات برجاء مساعدتي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

برجاء مساعدتي .. اخواني

انا عندي حديقة خلفية مغطاة بألواح البلاستيك ( البولي كربونيت ) على هيئة حرف L

مساحتها حوالي 60 م2 وفي شباك واحد من الجهة الاخرى لها على الشارع للتهوية ...

كنت عايزة ازرعها حديقة خضروات ولو جزء منها ...

بس لما سألت قالولي انها لا تصلح لان الغطاء البلاستيك ده ح يخلي نسبة بخار الماء عالية جدا

وكمان لو اتجمعت بعض الاتربة فوقه ح يحجب ضوء الشمس

ولو لم اقم بإزالة الاتربة ح تتسبب في موت النباتات

والاحسن ازرعها نباتات ظل .. ولا اعمل حديقة لاندسكيب

وانا كان نفسي جدا ازرعها خضروات لو حضراتكم تنصحوني أعمل ايه أكون شاكرة جدا ..

ياريت اسمع آراء اصحاب الخبرة من حضراتكم

ولكم جزيل الشكر

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    محاسب مالي

يمكن زراعة بعض الخضراوت التى لا تحتاج الى اضاءه عاليه وان كان معظم الخضراوت تحتاج لاضاءه عاليه ممكن زراعة الجرجير والبقدونيس والخس لو قمتى بتصوير هذا المكان وعرض صوره له سوف يكون الامر اكثر وضوحا فى بيان الاصلح لما يمكن زرعه بها

المهنة
    صاحب مشتل

اختي العزيزة يبدو انك من مصر قطعة الارض خاصتك تصلح للاناناس فهناك صنف شوكي سهل التفسيخ مع الاسف اسمه لدينا (بالعبري)فقبل نضوج الثمرة تكون النبتة قد اعطت مالا يقل عن خمسين فسيلةوهكذا
    مع التمنيات بالتوفيق

المهنة
    ---

urgent إلى اصحاب الخبرة في حدائق الخضروات برجاء مساعدتي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

برجاء مساعدتي .. اخواني

انا عندي حديقة خلفية مغطاة بألواح البلاستيك ( البولي كربونيت ) على هيئة حرف L

مساحتها حوالي 60 م2 وفي شباك واحد من الجهة الاخرى لها على الشارع للتهوية ...

كنت عايزة ازرعها حديقة خضروات ولو جزء منها ...

بس لما سألت قالولي انها لا تصلح لان الغطاء البلاستيك ده ح يخلي نسبة بخار الماء عالية جدا

وكمان لو اتجمعت بعض الاتربة فوقه ح يحجب ضوء الشمس

ولو لم اقم بإزالة الاتربة ح تتسبب في موت النباتات

والاحسن ازرعها نباتات ظل .. ولا اعمل حديقة لاندسكيب

وانا كان نفسي جدا ازرعها خضروات لو حضراتكم تنصحوني أعمل ايه أكون شاكرة جدا ..

ياريت اسمع آراء اصحاب الخبرة من حضراتكم

أنا حطيت الموضوع قبل بس تقريبا مش في مكانه الصح .. برجاء افادتي بخبراتكم

ولكم جزيل الشكر

الصورة الرمزية م/عارف محمد بشلي
     غير متصل  مشرف قسم المواضيع الزراعية العامة
    المهنة
    مهندس زراعي

السلام عليكم
    حديقتكم يمكن زراعه الخضروات بها بدون اي غطاء بلاستيكي او غيره بشرط
    ان تزرع تلك الخضروات في المعاد المناسب
    تزرعي في الشتاء الشبت والبقدونس والخس والجرجير والبصل ...وفي الصيف خيار وشمام
    يكون اجسن لو السور مش عالي
    واشجعكم علي زراعه مستلزمات البيت فيها بعيد عن الرش والمبيدات والكيماويات
    اهم حاجه تكون التربه كويسه وتتخدم كويس قبل الزراعه
    الكلام ده مش لاني مهندس ..لاني عندي حديقتي بالبيت فيها كل حاجه حتي الشطه والفلفل فيها
    حتي هنا في شغلي في ابوطبي مجهز حته ارض بزرع فيها بدون كيماويات لي ولاصحابي

مهندس/ عارف محمد بشلي محمد

المهنة
    ---

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م/عارف محمد بشلي مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    حديقتكم يمكن زراعه الخضروات بها بدون اي غطاء بلاستيكي او غيره بشرط
    ان تزرع تلك الخضروات في المعاد المناسب
    تزرعي في الشتاء الشبت والبقدونس والخس والجرجير والبصل ...وفي الصيف خيار وشمام
    يكون اجسن لو السور مش عالي
    واشجعكم علي زراعه مستلزمات البيت فيها بعيد عن الرش والمبيدات والكيماويات
    اهم حاجه تكون التربه كويسه وتتخدم كويس قبل الزراعه
    الكلام ده مش لاني مهندس ..لاني عندي حديقتي بالبيت فيها كل حاجه حتي الشطه والفلفل فيها
    حتي هنا في شغلي في ابوطبي مجهز حته ارض بزرع فيها بدون كيماويات لي ولاصحابي

م/عارف محمد بشلي

انا مش عارفة اشكر حضرتك ازاي على ردك

هو الحقيقة الحديقة في دور ارضي في عمارة كنا غطيناها بالبلاستيك وكنا عملينها ملعب للاطفال .. وبعدين فكرنا نزرعها ونستفاد باللون الاخضر .. فياترى الغطاء البلاستيكي ده ممكن يكون عائق لزراعتها ؟؟؟

في الحقيقة انا فعلا عايزة ازرعها تلبي مستلزمات البيت بس ياريت لو حضرتك تساعدني بارشاداتك

لو في امكان حضرتك تفهمني ازاي اوفر التربة ليها اشتري الطين من فين ؟ لانو طبعا التربة مش متوفرة

وازاي اسمدها .. لو مافيها تكليف حضرتك توجهني بالخطوات اللي لازم اعملها بخصوص تحضير الارض وتجهيزها للزراعة .. والحبوب وايه افضل انواع الخضار اللي ممكن تحقق نتيجة كويسة مع حد مبتدئ مثلي .. ومن فين اتحصل على البذور ..

يكون لحضرتك جزيل الشكر

المهنة
    ---

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد سكر مشاهدة المشاركة
    يمكن زراعة بعض الخضراوت التى لا تحتاج الى اضاءه عاليه وان كان معظم الخضراوت تحتاج لاضاءه عاليه ممكن زراعة الجرجير والبقدونيس والخس لو قمتى بتصوير هذا المكان وعرض صوره له سوف يكون الامر اكثر وضوحا فى بيان الاصلح لما يمكن زرعه بها
    أخي الكريم محمد

ربنا يجزيك خير على سرعة الرد ...

لو كان البلاستيك المستخدم شفاف وداومت على نظافة السطح الخارجي ليه ..

هل ده يساعد ؟؟ هو المكان ف الاصل كنا بنستخدمه ملعب للاطفال وفكرنا انو نزرعه تفتكر حضرتك ممكن تنجح الفكرة ؟

ولو حبيت اجهز التربة لانو حضرتك عارف التربة الخاصة بالزراعة مش متوفرة ليه حضرتك تنصحني بإية ؟

اشتريها من فين في القاهرة لو حضرتك تقدر ترشدني يكون ليك جزيل الشكر ..

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 03:14 AM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 03:10 AM --||-----

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فخري ملحم مشاهدة المشاركة
    اختي العزيزة يبدو انك من مصر قطعة الارض خاصتك تصلح للاناناس فهناك صنف شوكي سهل التفسيخ مع الاسف اسمه لدينا (بالعبري)فقبل نضوج الثمرة تكون النبتة قد اعطت مالا يقل عن خمسين فسيلةوهكذا
    مع التمنيات بالتوفيق
    اخي الكريم فخري

اشكرك على ردك وربنا يكرمك

بس انا لسا ميتدئة في موضوع الزراعة اللهم بس عندي شوية معرفة بسيطة من زمان لانو اهلي كانوا بيزرعوا حديقتهم بالخضروات قبل .. بس نسيت حاجات كتير عن اعداد الاحواض للزراعة .. وتقسيمها وطريقة الري .. و بذر البذور ...

يعني لسا بحاول ابتدي الموضوع فياريت لو حضرتك عندك نصائح حول الموضوع اكون شاكرة جدا لحضرتك

الصورة الرمزية م/عارف محمد بشلي
     غير متصل  مشرف قسم المواضيع الزراعية العامة
    المهنة
    مهندس زراعي

حاضرين
    اولا بالنسبه للبلاستيك مش كل غطاء بلاستيك ينفع للنبات "" الاغطيه اللي في الصوب غير "
    ثانيا توضحي حضرتك انت من اي محافظه علشان ممكن اقول لكم الاماكن اللي تلاقي فيها البذور والسماد وخلافه
    ثالثا لازم الارض دي ما تكونش من كل الجوانب عمارات عاليه تمنع الشمس والضوء
    رابعا التجهيز سهل جدا وانتي ممكن اي واحد يعمل ده في يوم عمل واحد
    الارض تعزق بالفاس كويس وتتنظف من الحشايش وتترك للتشميش شويه
    وممكن تكون ماتحتاج تربه غير تربه الارض ولا حاجه علي حسب

المهنة
    مهندس زراعي

السلام عليكم ورحمة الله

اشكر اخي م عارف على ابداء المساعدة والتوجيهات ..

ولكن الذي اعرفه ان البولي كاربونيت هو من الاغطية التي تستخدم في البيوت المحمية ويستخدم بيل للزجاج تحديدا في البيوت الزجاجية ..

فكرة استخدام المكان كحديقة خضر فكرة رائعة وبالامكان زراعة نباتات ايضا تستخدم في الطب البديل مثل البيبون للاستفادة منه لعمل الشاي والروز ميري ايضا اضافة الى ستخدامه كتحديد او اسيجة نباتية وهناك الكثير من الاعشاب والخضر للاستفادة من الارض .. ولاضير زراعة بعض نباتات التنسيق الداخلي لاكثارها وتجميل المنزل بها ..

احفظ الله يحفظك ........احفظ الله تجده تجاهك
    الحياة

المهنة
    محاسب مالي

المكان الموجود به كل مستلزمات الزراعة فى القاهرة منطقة باب الخلق خلف مديرية امن القاهرة وهو شارع جانبى بجوار المديرية مباشرا تسمى المنطقة هذه خصوصا تحت الربع هناك التربة التى تحتاجينها من بيتموس وبيرليت وهم يباعوا باللتر بالة البيتموس 400 لتر سعرها 130ج وشيكارة البيرليت 100 لتر 60 ج يمكن احضار شيكارة من البيتموس وشيكاره من البيرليت وخلطهم مع تربة هذا المكان خلط جيد فتحسن من خواص التربة وتصبح جيده جدا لزراعة الخضراوات ويمكن شراء الاسمدة من نفس المكان ولكنى انصحك بشراء المحلول المغذى افضل من الاسمده المركبه التى تباع عندهم وهو متوفر فى المعمل المركزى للمناخ الزراعى بالدقى المقابل لبوابة نادى الصيد وان لم يتوفر عندهم تجدينه فى كلية الزراعة الموجوده فى محطة مترو كلية الزراعة خط شبرا الخيمة فى قسم الاراضى القاحلة فانا اشترى ما احتاجه من المحلول من عندهم دائما

المهنة
    ---

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م/عارف محمد بشلي مشاهدة المشاركة
    حاضرين
    اولا بالنسبه للبلاستيك مش كل غطاء بلاستيك ينفع للنبات "" الاغطيه اللي في الصوب غير "
    ثانيا توضحي حضرتك انت من اي محافظه علشان ممكن اقول لكم الاماكن اللي تلاقي فيها البذور والسماد وخلافه
    ثالثا لازم الارض دي ما تكونش من كل الجوانب عمارات عاليه تمنع الشمس والضوء
    رابعا التجهيز سهل جدا وانتي ممكن اي واحد يعمل ده في يوم عمل واحد
    الارض تعزق بالفاس كويس وتتنظف من الحشايش وتترك للتشميش شويه
    وممكن تكون ماتحتاج تربه غير تربه الارض ولا حاجه علي حسب
    سلام عليكم م/عارف محمد بشلي

شاكرة لحضرتك اهتمامك .. جزيل الشكر

بالنسبة للغطاء هو بالفعل المستخدم ف عمل الصوبات ده كلام المهندس اللي كان ركبهولنا من قبل ---

انا ساكنة في القاهرة ياريت حضرتك ترشدني لاماكن الحصول على البذور والسماد

بالنسبة للاحاطة بالعمارات هو في فراغات يعني حضرتك عارف كل عمارة بتترك حواليها حديقة يعني في مجال للشمس

اما عن الارض هي خرسانة لانو تحتها سرداب ... جراج العمارة وكنا فرشينها رملة كانوا قالوا لي انه ممكن افرشها بالتربة ياترى ده ممكن ؟

انا عاجزة عن شكر حضرتك ... و بعتذر عن كثرة الاسئلة

جزاك الله عني خيرا

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 09:23 AM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 09:13 AM --||-----

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ندوة مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله

اشكر اخي م عارف على ابداء المساعدة والتوجيهات ..

ولكن الذي اعرفه ان البولي كاربونيت هو من الاغطية التي تستخدم في البيوت المحمية ويستخدم بيل للزجاج تحديدا في البيوت الزجاجية ..

فكرة استخدام المكان كحديقة خضر فكرة رائعة وبالامكان زراعة نباتات ايضا تستخدم في الطب البديل مثل البيبون للاستفادة منه لعمل الشاي والروز ميري ايضا اضافة الى ستخدامه كتحديد او اسيجة نباتية وهناك الكثير من الاعشاب والخضر للاستفادة من الارض .. ولاضير زراعة بعض نباتات التنسيق الداخلي لاكثارها وتجميل المنزل بها ..
    السلام عليكم م/ ندوة

متشكرة جدا لاهتمام حضرتك هو بصراحة مش تخصص زراعة لكن بردودكم عليا حمستوني اكتر انو اطبق الفكرة ... ماشاء الله الجميع هنا عطائين بسخاء .. شاكرة جدا ليكم اهتمامكم وردودكم ..

وياريت لو حضرتك عندك اي نصائح تنصحيني بيها .. تكون نقطة بداية وانطلاق

يعني حضرتك تنصحيني ابتدي ازاي ؟ ايه الاصناف اللي حضرتك تنصحيني بيها كبداية ؟؟

واشكرك جزيل الشكر على اهتمامك وعلى سرعة الرد

جزاك الله خيرا

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 09:34 AM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 09:23 AM --||-----

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد سكر مشاهدة المشاركة
    المكان الموجود به كل مستلزمات الزراعة فى القاهرة منطقة باب الخلق خلف مديرية امن القاهرة وهو شارع جانبى بجوار المديرية مباشرا تسمى المنطقة هذه خصوصا تحت الربع هناك التربة التى تحتاجينها من بيتموس وبيرليت وهم يباعوا باللتر بالة البيتموس 400 لتر سعرها 130ج وشيكارة البيرليت 100 لتر 60 ج يمكن احضار شيكارة من البيتموس وشيكاره من البيرليت وخلطهم مع تربة هذا المكان خلط جيد فتحسن من خواص التربة وتصبح جيده جدا لزراعة الخضراوات ويمكن شراء الاسمدة من نفس المكان ولكنى انصحك بشراء المحلول المغذى افضل من الاسمده المركبه التى تباع عندهم وهو متوفر فى المعمل المركزى للمناخ الزراعى بالدقى المقابل لبوابة نادى الصيد وان لم يتوفر عندهم تجدينه فى كلية الزراعة الموجوده فى محطة مترو كلية الزراعة خط شبرا الخيمة فى قسم الاراضى القاحلة فانا اشترى ما احتاجه من المحلول من عندهم دائما
    السلام عليكم أ / محمد سكر

الف شكر على المعلومات الثرية عاجزة عن الشكر

بالنسبة للتربة هو حضرتك المكان ارضيته اسمنتية ينفع افرش فيها التربة ؟

ولو كان متلا المكان اللي عايزة ازرع فيه مساحته حوالي 30 م2 على اعتبار اني مش ح ازرع المكان كله يحتاج ... كام بالة بيتموس؟ وكام شكارة بيرليت ؟ والمحلول المغذي ازاي بيتم استعماله ؟

معليش أرجو المعذرة لضحالة معلوماتي الزراعية ان شاء الله بمساعدتكم وارشادتكم اتعلم ..

وياترى ايه احسن طريقة اقدر اقسم بيها المكان واخططه عشان اقدر استغل المكان استغلال امثل ؟

اعتذر عن كثرة اسئلتي بس فعلا انا محتاجة جدا انو اعرف ..

بجد ربنا يكرمكم ويجزيكم عني جزيل الشكر

المهنة
    محاسب مالي

اريد ان اتاكد من المساحة هل هى 30متر طول * 2 متر عرض فان كانت هكذا فهى كبيرة على استخدام تربة صناعية من البيتموس والبيرليت فلكى نملئ هذه المساحة بالتربة الصناعية سوف نحتاج لكميات كبيرة جدا جدا سوف تكون تكلفتها عاليه جدا فان كان هناك امكانية لاحضار تربة من الحقل عن طريق اى شخص له علاقة بالحقول وشراء ما يكفى لتغطية هذه المساحة فسوف يكون الامر اسهل هكذا والقاهرة لا تبعد كثيرا عن المناطق الزراعية فيكون السمك الخاص بالتربة لا يقل عن 40 سم وتفرش على المساحة المراد زراعتها اما ان كان لا يوجد امكانية لاحضار تربة الحقل يمكننا شراء رمل ولتكن سياره نقل 5 متر اى سيارة ذات حمولة خمسة متر لتر سعر هذه الكمية يتراوح ما بين 250 الى 300 ج وشراء 6 بالات بيتموس باجمالى (400 لتر * 6 بالات) 2400 لتر سعر حوالى 720 ج وشراء فيرموكليت بدلا من البيرليت وهو ارخص منه قليلا نشترى حوالى 500 لتر بسعر حوالى 100 ج ثم يتم الخلط الجيد جدا لهذه المكونات وهذا الامر سوف سحتاج مجهود كبير جدا غالبا سوف تحتاجون لمن يقوم بهذه المهمه لانها شاقة بعض الشئ ثم تفرد هذه الخلطه فى المساحة المراد زراعتها ومهم جدا ان كانت الارض خرسانية ان يتم عمل صرف فيها لصرف المياة الزائدة عن حاجة النبات فلا تركد فى نهاية الارض وتسبب عفن للجذور بعد ذلك

بالنسبة للمحلول المغذى يباع باللتر سعر اللتر خمسة جنيهات وهو يباع على هيئة لترين( محلول أ ومحلول ب) يوضع لتر من النوع الاول على مائة لتر ماء ثم نضع اللتر الاخر على نفس المائة لتر ماء وبذلك يكون لدينا ما نسقى به فيتم الرى من هذه المائة لتر ما ء الموضوع بها المحلول

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 10:05 AM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 09:59 AM --||-----

رائى الشخصى حلاً لهذا الامر هو الزراعة فى اصص بلاستيكية وهى صالحة لان يزرع بها كل الخضراوات بجميع انواعها من طماطم وخيار وفلفل وباذنجان وجميع انواع الخضراوت وعمل ترابيزات لزراعة النباتات الورقيه مثل الجرجير والملوخيه والبقدونيس والنعناع هذا الامر سوف يوفر الكثير والكثير من المجهود الشاق جدا لو قمنا بتغطية الارض كلها بالتربة

المهنة
    مهندس زراعي

عزيزتي

بالنسبة للارض اذا كانت خرسانة . فلاينفع ان تضعي التربة لانك ستواجهي مشاكل منها تصريف الماء حيث انها ستعيق التصريف مما يؤدي الى مشكلة اخرى هي الاملاح .. برأيي ترتيب المكان بشكل اخر ليكون حديقة حاويات وبشكل صناديق ...منسقة بشكل جميل .

او بشكل حاويات كبيرة

وعند زراعة الاحواض من الافضل وضع طبقة من الحصى في الاسفل وقبل وضع التربة مع التاكد من وجود فتحات تصريف كافية ..

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:09 AM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:06 AM --||-----

استغلال الحائط ايضا

المهنة
    ---

السلام عليكم أ / محمد سكر

ربنا يجزيك خير عني الف شكر للاجابة الوافية الجميلة ...

هو بالنسبة للتربة ربنا ييسر واقدر اوفرها ان شاء الله .. شرح حضرتك تمام وواضح جدا ..

بس معليش عايزة اسال حضرتك بالنسبة لفرش التربة .. هو انا افرشها في المساحة كلها وبعدين اقسمها لأحواض ؟ وايه الطريقة الصحيحة لتقسيم الارض لاحواض ؟

ومعليش لو حضرتك بس توضحلي اكتر موضوع صرف ماء الري الزائد ...

وبالنسبة للبداية تنصحني حضرتك ابتدي بزراعة ايه من الاصناف ؟؟

على اعتبار اني معلوماتي مش قوية كتير في مجال الزراعة بس فعلا عايزة اتعلم

انا بجد مش عارفة اشكر حضرتك ازاي ... ربنا يجزيك عني خير

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 10:31 AM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 10:23 AM --||-----

رائى الشخصى حلاً لهذا الامر هو الزراعة فى اصص بلاستيكية وهى صالحة لان يزرع بها كل الخضراوات بجميع انواعها من
    طماطم وخيار وفلفل وباذنجان وجميع انواع الخضراوت وعمل ترابيزات لزراعة النباتات الورقيه مثل الجرجير والملوخيه والبقدونيس والنعناع هذا الامر سوف يوفر الكثير والكثير من المجهود الشاق جدا لو قمنا بتغطية الارض كلها بالتربة

استاذ محمد انا عارفة اني تعبت حضرتك معايا .. طيب على فرض انو استخدمت الاصص البلاستيكية او الحاويات دي .. استعمل التربة البيتموس ؟ طيب المفروض اخلطها الاول بره مع البرليت وبعدين احطها في الاصيص ؟ طيب المفروض ارتفاع التربة تبلغ اد ايه من حجم الاصيص ؟

طيب وترابيزات زراعة النباتات الورقية دي بيكون شكلها ازاي ؟ وارتفاع التربة فيها اد ايه ؟

معليش انا تعبت حضرتك معايا بس فعلا حضرتك افدتني جدا ربنا يجزيك خير عني

ولك جزيل الشكر

إx

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 10:37 AM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 10:31 AM --||-----

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ندوة مشاهدة المشاركة
    عزيزتي

بالنسبة للارض اذا كانت خرسانة . فلاينفع ان تضعي التربة لانك ستواجهي مشاكل منها تصريف الماء حيث انها ستعيق التصريف مما يؤدي الى مشكلة اخرى هي الاملاح .. برأيي ترتيب المكان بشكل اخر ليكون حديقة حاويات وبشكل صناديق ...منسقة بشكل جميل .

او بشكل حاويات كبيرة

وعند زراعة الاحواض من الافضل وضع طبقة من الحصى في الاسفل وقبل وضع التربة مع التاكد من وجود فتحات تصريف كافية ..

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:09 AM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:06 AM --||-----

استغلال الحائط ايضا

اختي م/ ندوة ربنا يكرمك ويجزيكي كل خير عني

نقاشي معاكم علمني كتير مش عارفة ازاي اشكركم ... افكار جميلة جدا ...

ربنا يقدرني وانفذها ... بجد انا مبسوطة جدا انو دخلت المنتدى ده

ربنا يجزيكم خير ...

المهنة
    محاسب مالي

بالنسبة لاستخدام القصارى الموضوع سوف يكون ايسر كثيرا ان شاء الله

سوف نستخدم نفس التربة الصناعية وهى البيتموس والبيرليت بنسبة 2 : 1 اى جردل بيتموس يقابله نصف جردل بيرليت ويتم الخلط الجيد جدا قبل وضع التربة داخل الاصص وتندى بالماء اثناء التقليب وبعد اتمام التقليب والتاكد من الخلط التام يتم تعبئة القصارى بالتربة هذه وتملئ عن اخرها الا مقدار عقلة الاصبع لكى نسمح ببقاء الماء على سطح الاصص دون ان يقع على الارض ويختلف مقاس الاصص على حسب ما يتم زراعته فمثلا لو قمنا بزراعة الطماطم والخيار والباذنجان يحتاجوا لاحجام كبيرة قطر الاصيص 30 سم اما الفلفل والفراوله اصص اقل 20 سم اما الطرابيزات تكون على شكل مربع خشبى له ارجل خشبية وله حواف من الاعلى لكى يحتفظ بالتربه ارتفاع هذه الحافة حوالى 20 سم يتم زراعة النباتات الورقية فى هذه الطرابيزات مثل الملوخية والنعناع والجرجير والبقدونيس والخس وان شاء الله سوف اضع لك صور لهذه القصارى والطرابيزات حتى يكون الامر اكثر وضوحاً

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة