نباتاتي تموت ولا اعرف ما الحل؟
النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: نباتاتي تموت ولا اعرف ما الحل؟

المهنة
    خريج جامعي

important نباتاتي تموت ولا اعرف ما الحل؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    بدايه احب انم اسجل اعجابي بهذا المنتدي الرائع والمفيد وجزي الله القائمين عليه خير الجزاء......... اللهم امييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييييييين
    اما بالنسبه لموضوعي فانا بحب الزرع جدا ولكني كل ما اقتني زرع وابتدي افرح بشكله وانتجه افاجأ انه بيموت مني؟؟؟؟؟؟؟
    دلوقتي عندي زرع لتاالت مره وبرضه المشاكل اتي اواجهها لا تنتهي........نبتدي علي بركه الله:
    اولا نبات مسك الليل:كان شغال زي الفل ومره ظهر عليه مرض اظن انه البياض الدقيقي (انظر الصوره المرفقه) بس الغريب انه جذب معاه حشرات النمل والتي بدورها انتشرت في معظم المزروعات
    ثانيا الورد البلدي:انا كنت اشتريت اربع شتلات حطيت اتنين في كل حوضوابتدت الشتلات بالموت فجأه علي الرغم من اني كنت مراعيها كويس جدا وبسقيها بانتظام وكمان كنت بطلهم في مياه الري مقوي(k20 n20 p20) j)
    ثالثا النعناع :كنت زارع نعناع وكنت كل ما يكبر اخفه خالص لحد ماييجي علي الارض وبفضل الله كان بيرجع يكبر اكتر من الاول ولكن من شهرين حصدته ومن ساعتهات مكبرش ولا طلع خااااااااااااااااالص والجذور كمان ماتت
    ارجوكم ارجوكم ارجوكم افيدوني عشان من كتر من متعقد مش عاوز اخش البلكونه عشان مشوفش منظر الزرع وهو متبهدل كده ومتنسوش مشكله النمل عشان مبهدلي كل الزرع
    اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	01072012764.jpg 
مشاهدات:	1524 
الحجم:	177.1 كيلوبايت 
الهوية:	5696اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	01072012765.jpg 
مشاهدات:	1430 
الحجم:	167.1 كيلوبايت 
الهوية:	5695

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    محبة للزراعة

المهنة
    خريج جامعي

يا جماعه ارجوكوا حد يرد عليا انا حاسس اني ضايع جدا.........بجد محتاج مساعده

المهنة
    طالبة

إن شاء الله أهل الخبرة في المنتدى هيساعدوك .. لكن مبدئيا هقولك رأيي يمكن يساعدك .. لو عندك كحول في البيت بلل بيه قطعة قطن او منديل وامسح بيه ورق مسك الليل ... ^_^ ولو كان عندك البق الدقيقي فأنا تقريبا اعرف انه بيعمل بقع عسلية بتجذب حشرات اخرى زي النمل والله اعلم ...اما بالنسبة للورد البلدي فده تقريبا اعراض احتراق لسبب ما فياريت تقول تفاصيل اكتر عن طريقة سقيك للنبات والتسميد ..والله أعلم ... ومتقلقش المنتدى هنا ماشاء الله ملئ بأهل الخبرة اللي هيفدوك ^_^

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 02:51 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 02:46 PM --||-----

بالنسبة للنعناع انت قصدك ىالجذور ماتت إزاي اتعفنت يعني ؟

المهنة
    خريج جامعي

يا جماعه ارجوكوا حد يرد عليا انا حاسس اني ضايع جدا.........بجد محتاج مساعده<br><br>

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 03:07 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 03:03 PM --||-----

اشكر الاخت LAMIS11علي الرد وبانسبه لورد انا بسقيه كل ما الاقي التربه جافه يعني مبسقيهوش والتربه طريه وبانسبه للتسميد انا بديله عناصر(N20 P20 K20)كل اسبوعين في مياه الري والميه دي عموما بسقي بيها كل النباتات اما النعناع فهو نشف لوده من غير الجذور ما تعفناما النمل مش لاقيله حل لغايه دلوقتي
    الحقووووووووووووووووووووووووووووووو وووووووووووووووووووووووووني

المهنة
    موظف حكومي

|[

يمكن مزود السماد الله يعطيك العافيه
    كل اسبوعين انا اشوف انه زياده عليهن بالوقت الحار الحالي خليها من شهر لشهر
    وخلي الري معتدل
    وان شاء الله يفيدونك باقي الاعضاء
    مـ أرق تحياتي ـع

المهنة
    خريج جامعي

اشكر الاخ راوي الجرح علي رده ولكن بالنسبه للري ما المقصود بالمعتدل؟؟؟؟انا بسقي الارض لما بلاقيها نشفت وابتدت تشقق فهل ده غلط مع الورد؟؟؟؟؟

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:13 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:10 PM --||-----

انا عندي فكره وممكن الاخوه الاعضاء يساعدوني فيها
    انا اقولكم علي انواع الزرع اللي عندي وانتوا تقولولي احسن طريقه للري والتسميد ونوع التسميد وايه المبيدات الوقائيه
    انا عندي بردقوش_عتر_ريحان_الورد البلدي_فل مفرد_يا سمين_زعتر_روز ماري_مسك الليل
    ارجو الافده وعدم الاهمال
    انا بحب الزراعه جدا ولكنني احس انني معدوم الخبره كلما اري المشاكل اتي اواجهها

المهنة
    دكتوراه نباتات زينة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    اخ فتحي... نبات مسك الليل مصاب بحشرة البق الدقيقي و يمكنك ازالتها باليد بسهولة لان نباتك يبدو صغيرا,
    اما الورد فيبدو عليه اعراض احتراق ربما بسبب اشعة شمس الصيف القوية, عادة يدخل النبات في ما يشبه السبات الاجباري بسبب الحر او ينمو ببطئ و تتساقط اوراقه و يعطي اوراقا جديدة صغيرة و ربما لا يزهر ابدا, حافظ عليه في مكان لا تصله شمس الظهيرة الحارقة لحين حلول الخريف ثم ضع السماد و ليس الان (نصيحة للورد.. ابحث في قلب اغصانه و بالقرب من سطح التربة عن النمل الابيض),
    اما النعناع فيبدو انه عانى من الحر ايضا فعندما حصدته هذه المرة الى قرب سطح التربة لم يستطع ان يعطي اوراقا جديدة فمات, في المرة القادمة ان شاء الله عندما تزرع النعناع و اي نبات اخر تؤكل اوراقه, اترك بعض الافرع او جزء اكثر منها على النبات و لا تزلها بالكامل لانها مهمة في تصنيع الغذاء الذي يمد النبات بالطاقة اللازمة لنموه و اعطاءه اوراقا جديدة.

بالتوفيق.

اللهم علمنا ما ينفعنا و انفعنا بما علمتنا و زدنا علما يا رب العالمين
    (الكمال لله وحده)

المهنة
    صاحبة مزرعه

اخي اهلا بك بين هذه العائله الصغيره

بالنسبه للمسك الليلي فه الردود لك واضحه

بالنسبه للورد البلدي فه ايضا الكل رد عليك وانت ادرى ماذا اكثرت بالتسميد او نوع الماء المستخدم؟ او الحراره التي تتعرض لها النبته

طبعا الاحظ انه في نمو جديد للورد البلدي معناه انه النبته نشطه ولكن تتعرض لظروف تحرقها وكل ظني ان الحراره شديده عليها

اما بالنسبه للنعناع فه الان الوقت هو لا يساعد على نموه من جديد ويبدوا انه فعلا الاجواء عندك شديدة الحراره وستظهر لك نمو النعناع حال انتهاء فصل الصيف

وايضا المختصين سيكون لهم رد اخر

المهنة
    مدمن زراعة :)

بالنسبة للورد نفس الموضوع معي الاغصان خضراء وبها حياة ولكن الحرارة لا تساعد على نمو الاوراق
    النعناع لدي اخذ منه عدة ورقات في الصيف لان النعناع لا ينتج الكثير من الاوراق في الصيف