اماكن شراء الشتلات في المنصورة - الصفحة 2
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 19 من 19

الموضوع: اماكن شراء الشتلات في المنصورة

المهنة
    طالب جامعي

شكرا جدا لحضرتك على الرد الشافي ده ولكن كان عندي بعض الاستفسارات بخصوص ما ورد ذكره في التعليق وهذكر كل الاستفسارات المتعلقة بكل جزئية مسبوقة برقمها:
    1- ايه الطريقة الصحيحة لتجهيز التربة؟ أجيب شرب من أي أرض زراعية وأنشفه علشان لو فيه حضرات تموت وأجيب رمل حرشة وأغسله وأصفيه علشان لو فيه شوائب أو أملاح وحصى مختلف الأحجام وأخلطهم كلهم مع بعض ولا بيبقوا على شكل طبقات؟ والحاجات دي بتبقى بنسبة كام لكام؟
    النبات اللي وردته صفرا اسمه ايه؟ ووردته عطرية؟
    2- أنا بحاول أوفر في التكلفة: سعر الزلط بتاع أحواض السمك ده بكام؟ ولو غالي ممكن أكسر زلط وألونه أنا بألوان جواش مثلا؟ وهل الألوان دي هتضر التربة؟ وأكسر الحصى أو الزط ازاي؟
    3- هم للأسف الشديد مش كاتبين أسعار وأنا زي ما قلت بوفر في التكلفة علشان بابا وماما ميزعقوش لأنهم كانوا رافضين موضوع الزرع من البداية وشايفين إنه إهدار للمال
    4- عندي جركنين أبعادهم : 45 سم ارتفاع ، 25 سم عرض ، 21 طول واحد مفتوح من الوجه اللي بعديه 25 * 21 والتاني من الوجه اللي بعديه 45 * 21 وعندي جركن بويا
    قطره حوالي 30 سم وعمقه حوالي 35 سم وعندي جركن تاني بتاع مصر للبترول الأزرق ده وعندي أصص فخار 20 سم دول ينفعوا لايه؟
    5- في أول صورة النبات اللي ورقه أصفر وفيه خطوط بني اسمه ايه؟ والنبات اللي زهره بنفسجي عطري؟ واسمه ايه هو كمان؟ والنبات البني اللي شبه النخل ده اسمه ايه؟
    6- اللافندر موجود في وزارة الزراعة بس سؤال هو مستديم أو معمر ولا بيدي زهرة ويموت؟
    7- كل الاقتراحات دي جميلة ما شاء الله لكن أنا كنت عايزة أزهار عطرية علشان تدي ريحة جميلة وألوناها مختلفة علشان يبقى فيه تناسق في الألوان
    عندي كروتن عدسي زي اللي في أول صورة في نمرة 2 هو في إصيص بلاستيك أسمر قطره حوالي 17 سم وعمقه حوالي 14 سم أسيبه في الإصيص ده ولا أنقله وأزرع كوليوس حواليه؟ وينفع أبقى أجيب شتلة كوليوس واحدة وأبقى آخد منها عقلة وأكترها في الإصيص توفيرا للتكلفة بردو؟
    عندي صبار جلد النمر ومش هينفع أجيب صبار فيه شوك زي عمة القاضي والأمريكي علشان ميشوكش حد في البيت أدخل جلد النمر مع ايه؟
    الدورانتا جميلة بس هي بتكبر وبتبقى شجرة هتنفع تتزرع في إصيص؟
    المساحة الكلية المتاحة ليا في البلكونة مستطيل طوله عرضه مترين وطوله حوالي 35 سم بالكتير جدا علشان أسيب مكان للي هيعدي والارتفاع 3 متر تقريبا يا ريت حضرتك تقولي ازاي أستغل المساحة دي أحسن استغلال بما ان حضرتك مهندس معماري
    كنت بفكر أجيب نبات من مغطيات التربة زي كزبرة البئر والاسبرجس بنوعيه الناعم والخشن وغيرهم حضرتك تنصحني بايه؟
    ملحوظة: إن شاء الله هجيب ورد بلدي الأسبوع الجاي علشان حضرتك تبقى عامل حسابه في التنسيق
    وشكرا جدا لحضرتك مرة تانية

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

وكنت عايزة رقم باشمهندس جابر لو مع حضرتك علشان أسأله على الأنواع إذا كانت موجودة ولا لأ من قبل ما أروح لأن المشوار بعيد عليا

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

معلش هي زهرة الـ Gladiolus أحسن ولا الزنبق (Lily) ولا hydrangea ولا الفريزيا؟ وموجودين عند عمو جابر؟ وهي أزهار عطرية؟ ويا ريت بردو لو حضرتك تقولي أسماء زهور عطرية لونها أزرق أو موف بأي درجة من درجاتهم الهادية ما عدا الألوان الفاقعة

المهنة
    مهندس معماري

1- التربه الطينيه الزراعيه المعروفه افضل تربه في وجهه نظري - المشاتل الكبيره زي مشتل مهندس جابر - عنده خليط من افضل انواع التربه الطينيه بتاعه الاراضي و عليها سماد عضوي - مخلفات حيوانات - يابسه بنسبه بسيطه و جاهز للاستخدام في المشتل ممكن تاخدي منه في شكاره او كيس
    - في شكاير بيتموس جاهزه لكنها غاليه و هي خفيفه و مناسبه مع نباتات الظل تحديدا ......

2- كيس كسر الزلط في محلات بيع الاسماك بيبدا من 3 جنيه للابيض و 8 جنيه للالوان ..... كمان في خامات بلاستيك ملون و شفافه اللي بتستخدم في حلي البنات بتتباع عند بتوع اسماك الزينه ايضا عشان الاحواض ممكن تستخدميهم
    - في شكاير زلط شكاره صغيره مليانه زلط بتتباع عند تجار المون زي مركز المهندس صلاح نصر في شارع الترعه ميدان الاديب - اطلبي منه شكاره حصو ...بس هو زلط صغير و شكاره واحده تكفي جدا لكنه غير ملون
    - تجربه تلوين الاحجار في عدد كبير متهيالي هتاخد وقت و تكلفه تساوي شراء الملون

3- طبعا الشركه مش كاتبه السعر كمان هو بيختلف من تاجر لاخر - ارخص مكان معرض الشريف في عبدالسلام عارف بضماني الشخصي

4- الجراكن تنفع لاي حاجه طالما فيها فتحه تصريف المياه انا شخصيا جرادل الدهانات بخرمها من تحت و اعيد تشغيلها كاصيص زرع اي زرع .....

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> >>>>>>>>>>>>>>>>>>
    اكمل لاحقا باذن الله

المهنة
    طالب جامعي

1- أنا معرفش مكونات التربة الطينية الزراعية المعروفة
    لو أخدت من مشتل م/ جابر هيبقى for free ولا بيبيع الشكارة بكام؟
    2- تمام بس هي شكارة الحصو دي بكام؟ ووزنها قد ايه؟
    4- أنا عارفة ان الجراكن تنفع لأي حاجة وأنا عاملة فيها فتحات صرف بس بسأل أبعادها دي تناسب ايه؟

(وقل رب اغفر وارحم وأنت خير الراحمين)

المهنة
    مدرس

باشمهندس أحمد
    اسمح لى اولا ان اشكرك على سعة صدرك وكرمك فى اهداء المعلمات للغير لوجه الله جعل الله عملك هذا فى ميزان حسناتك وبعد
    هل اطمع فى تليفون او ايميل مشتل المهندس جابر للتواصل معه ؟
    انا من الاسكندرية فاذا كنت تعرف مشتل فى الاسكندرية يتحلى بصفات مشتل صديقك المهندس جابر فلا تبخل على بتلفنه وعنوانه
    مع قبول شكرى وامتنانى.. (KINGMAGY)

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12