تجربتى الثانية فى زراعة الطماطم والخيار والفلفل والباذنجان فوق سطح المنزل - الصفحة 13
صفحة 13 من 19 الأولىالأولى ... 391011121314151617 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 181 إلى 195 من 275

الموضوع: تجربتى الثانية فى زراعة الطماطم والخيار والفلفل والباذنجان فوق سطح المنزل

المهنة
    نجار

[QUOTE=اشرف جعفر;233689]السلام عليكم
    --- اخى انيمون تحياتى لك والى اهل المغرب جميعا .
    --- هذه النباتات ( الكزبره - البقدونس - الشبت - الكرفس -وما يشبهها ) بذورها صغيره ومن الافضل زراعتها فى الارض مباشرة حيث تخلط البذور بقليل من الرمل ثم تنثر على الارض وبراحة اليد امسح على الارض حتى تنزل البذور بين حبيبات الارض .
    --- اما الزراعه ثم نقل الشتلات فيكون متعبا جدا ومملا ولا تقلق من سوء توزيع البذور
    هذا حوض للكزبره

--- هذه النباتات ( الكزبره - البقدونس - الشبت - الكرفس -وما يشبهها ) بذورها صغيره ومن الافضل زراعتها فى الارض مباشرة حيث تخلط البذور بقليل من الرمل ثم تنثر على الارض وبراحة اليد امسح على الارض حتى تنزل البذور بين حبيبات الارض .
    --- اما الزراعه ثم نقل الشتلات فيكون متعبا جدا ومملا ولا تقلق من سوء توزيع البذور
    هذا حوض للكزبره

و عليكم السلام أخي العزيز و أسأل الله أن ينصركم على كيد الكائدين.

شكرا أستاذي على نصحك، بالنسبة للبذور هل نقعها في الماء يسرع عملية الإنبات؟ لأنه بعد نقعها يصعب نثرها.

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

[QUOTE=اشرف جعفر;233689]السلام عليكم
    هذا حوض للكزبره

هذا حوض للكزبره

و عليكم السلام أخي العزيز و أسأل الله أن ينصركم على كيد الكائدين.

شكرا أستاذي على نصحك، بالنسبة للبذور هل نقعها في الماء يسرع عملية الإنبات؟ لأنه بعد نقعها يصعب نثرها.

الصورة الرمزية اشرف جعفر
     غير متصل  مشرف قسم الأراضي و التسميد
    المهنة
    مدرس تربيه زراعيه

تحياتى اخى العزيز
    --- نقع البذور يسرع من الانبات ولكن ستوجد صعوبه فى الزراعه ويتم نقع البذور الصعبه فى الانبات او خوفا عليها من تلفها فى الارض .
    --- اما ومجموعة النباتات هذه لم اقم بنقع اى منها حتى انه يوجد حوض بقدونس البذور موجوده من نباتات العام الماضى ونمت مع الرى من تلقاء نفسها .
    --- فمن الافضل والمريح بذر هذه البذور جافه على الارض الجافه ثم الرى الخفيف ---( بالرش او الرزاز ) ثم الرى الغزير حتى تشبع التربه بالماء . ولا اترك التربه تجف حتى تنبت البذور ثم انتظم بالرى كل 10 ايام ومع زيادة الحراره اقلل المده الزمنيه .
    واطلع على زراعة السبانخ فى قسم الخضر
    ونحن معك ان شاء الله

المهنة
    نجار

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اشرف جعفر مشاهدة المشاركة
    تحياتى اخى العزيز
    --- نقع البذور يسرع من الانبات ولكن ستوجد صعوبه فى الزراعه ويتم نقع البذور الصعبه فى الانبات او خوفا عليها من تلفها فى الارض .
    --- اما ومجموعة النباتات هذه لم اقم بنقع اى منها حتى انه يوجد حوض بقدونس البذور موجوده من نباتات العام الماضى ونمت مع الرى من تلقاء نفسها .
    --- فمن الافضل والمريح بذر هذه البذور جافه على الارض الجافه ثم الرى الخفيف ---( بالرش او الرزاز ) ثم الرى الغزير حتى تشبع التربه بالماء . ولا اترك التربه تجف حتى تنبت البذور ثم انتظم بالرى كل 10 ايام ومع زيادة الحراره اقلل المده الزمنيه .
    ونحن معك ان شاء الله
    شكرا أخي أشرف، بالنسبة للتربة هل ممكن الإستغناء عن البتموس لأنه مكلف عندنا وجعل الخليط كالآتي :
    3تربة طينية+ 2 دبال + 1 رمل، وماهي الخلطة المثالية للزراعة البطاطا بشكل عمودي كما هو مبين في مشاركة الأخ
    s3ooode
    http://f.zira3a.net/t30393

التعديل الأخير تم بواسطة Anemone ; 16-02-2013 الساعة 02:12 AM

المهنة
    مهندسه

الاخ الفاضل / م. اشرف
    عندى شجرتين للطماطم اقوم بريهم بالمحلول المغذى و قد وصلوا للتزهير ولكن الزهر لا يتحول الى ثمر - لست ادرى هل ذلك لبرودة الجو او ان الشمس لا تأتى على الشجر - حيث اننى زرعتهم بحديقة المنزل الخلفيه و لا يوجد بها شمس فى الشتاء .
    ارجو من سيادتكم الرد حيث اننى اشتريت شتلات جديده هذه الايام و قمت بزراعتها و اخشى ان يتكرر ذلك .
    و لسيادتكم جزيل الشكر

المهنة
    محاسب

استاذ محمد هو حضرتك لما قطفت الثمار هل طلع ثمار اخري من نفس الزرعه تاني ولا هي مره واحده بس الانتاج بتاعها

و معلش عندي سؤال اخر انا حاطط بذور باذنجان و خيار و هي لحد دلوقتي منبتتش حتي فهل ده الان الجو لسه بارد ولا ايه

و ارجوا من حضرتك توضحلي بأيجاز ايه المطلوب علشان احافظ علي الزرع خالي من الامراض و ايه هي المبيدات اللي حضرتك استخدمتها و اقلها سميه علي الانسان بعد ان تدخل في النبات

شكرا جزيلا لحضرتك

مدونتيhttp://a5dar-free.blogspot.com
    يوجد لدي بذور خضروات للتبادل

المهنة
    محاسب مالي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Freespirit مشاهدة المشاركة
    استاذ محمد هو حضرتك لما قطفت الثمار هل طلع ثمار اخري من نفس الزرعه تاني ولا هي مره واحده بس الانتاج بتاعها

و معلش عندي سؤال اخر انا حاطط بذور باذنجان و خيار و هي لحد دلوقتي منبتتش حتي فهل ده الان الجو لسه بارد ولا ايه

و ارجوا من حضرتك توضحلي بأيجاز ايه المطلوب علشان احافظ علي الزرع خالي من الامراض و ايه هي المبيدات اللي حضرتك استخدمتها و اقلها سميه علي الانسان بعد ان تدخل في النبات

شكرا جزيلا لحضرتك
    اولاً نريد اخى ان نتشرف بأسمك لانى مستغرب ان اقول لك freespirit

الثمار تخرج تباعاً من شتلة الطماطم فلا تخرج جملة واحدة فيمكن ان تظل تقطف منها حوالى ثلاثة أشهر متتالية وتزداد هذه الفترة او تقل على حسب قوة النبات ورعايته فكلما كان النبات قوياً اعطى انتاجاً اكثر فتخرج شتلة الطماطم عدة افرع كل فرع يحمل عدة ثمار وتكون متباينة الظهور وبذلك تظل فترة كبيرة تثمر

الاستفسار الثانى اخى

الوقت الان مناسب جدا لانبات البذور ولكن لابد وان تتاكد من امور :

اولاً تتاكد ان البذور سليمة ليست تالفة ويمكن معرفة ذلك بانباتها على قطنه داخل البيت

ثانياً التربة التى قمت بوضع البذور بها هل هى تربة صالحة وقد افرد الاستاذ اشرف موضوع عن ذلك

ثالثاً هل قمت بتغطية البذور بكيس بلاستيكى حتى بداية الانبات ليسرع ذلك من الانبات

رابعاً هل واليت البذور بالرى فلم تترك التربة جافة ولم تغرقها بالماء

ان تاكدت من هذه الامور ان شاء الله سوف تجد ما يسرك ان شاء الله

باختصار اخى بالنسبة لمتابعة النبات لحمايته من الافات والامراض

لابد اولاً ان تاتى بشتلات سليمة ليست مصابة

المتابعة اليومية للنبات بتفحصها جيداً لاكتشاف اى بوادر اصابة مبكرة وبالتالى القضاء عليها مبكراً قبل انتشارها ويصعب بعد ذلك القضاء عليها

رش الشتلات كل اسبوع فى الشتاء وكل اسبوعين فى الصيف بالكبريت الزراعى وهذا الاجراء يحمى الشتلات من العديد من الاصابات

المهنة
    محاسب

شكرا لرد حضرتك يا فندم انا اسمي فادي

بالنسبه للبذور هو انا مغطيتهاش ولا نقعتها في ميه علشان انا حطيتها علطول في كوبايات بلاستيك مكونه من تربه البتموس فقط و طبعا عملت فتحات تصريف لحد اما توصل للجحم المناسب و بعدين انقلها للمكان الدائم

بس انا حاليا غطيت كل الكوبايات ببلاستيك شفاف و منتظر اشوف النتيجه

شكرا جزيلا

المهنة
    محاسب مالي

اهلا ومرحباً بك اخى فادى -- كم مر على البذور حتى الان من يوم زراعتها اخى

المهنة
    محاسب

حضرتك انا زارع اكثر من نوع الاني هزرع في احواض كبيره فزرعت البذور في كوبايات الاول

الباذنجان الاسود الكبير : لسه البذور منبتتش و كان بقالها حوالي 11 يوم حاليا

الفلفل الحلو : حوالي 6 ايام و لسه منبتش

الخيار : حوالي 8 ايام و لسه منبتش

فلفل ملون مشتريه من الخارج : 11 يوم ولسه منبتش حتي

طماطم بفتيك نوع اجنبي مشتريه من بره بقالها : 11 يوم و لسه برضوا منبتتش

طبعا الكلام ده بدون تغطيه البذور او نقعها قبل زراعتها

بس انا حاليا حضرتك انا غطيت جميع الكوبايات دي و منتظر اشوف النتيجه كمان 3 ايام ولا حاجه

فرأي حضرتك ان المده دي لسه صغيره ولا لأ

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

و زارع الانواع دي و لكنها نبتت :

كوسه : في خلال 3 ايام نبتت

الخس الصيني : نبت بسرعه و كبرت في اليوم ال 6

الشمام : نبتت و كبرت في اليوم ال 6

المهنة
    ربة منزل

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    من فضلك
    بتجيب منين الشتلات لانى مش عارفه مكان فى شبرا بيبيع الشتلات ده
    ولو امكن تقولى اركب ايه بالضبط من شبرا الخيمه لانى خيبه اوى فى المواصلات ومعرفش اى حاجه عنها
    ولك جزيل الشكر

المهنة
    محاسب مالي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يارب الجنه مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    من فضلك
    بتجيب منين الشتلات لانى مش عارفه مكان فى شبرا بيبيع الشتلات ده
    ولو امكن تقولى اركب ايه بالضبط من شبرا الخيمه لانى خيبه اوى فى المواصلات ومعرفش اى حاجه عنها
    ولك جزيل الشكر

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

تقريباً نحن جيران لاننى من سكان شبرا الخيمة -- منطقة بيجام--

سوف اقول لك الاماكن التى تبيع الشتلات

أول مكان قريب جدا منك هو كلية الزراعة الموجودة فى نهاية كوبرى عرابى وعندما تصلى للبوابة تسأليه عن قسم الاراضى القاحلة سوف يوصفه لكى وهو فى الكلية من الخلف عندما تصلى لقسم الاراضى القاحلة سوف تجدى عندهم المحلول المغذى الذى يوضع على الشتلات وايضاً الشتلات ولكن فى بعض الاحيان لا يقومون بزراعة شتلات وايضا عندهم التربة المكونة من البيتموس والبيرليت جاهزة للزراعة مباشراً ولكنها تكون اغلى طبعاً من التى نقوم بشرائها ونقوم بخلطها هذا اول مكان واقرب مكان

اما لو اردت شتلات فاكهة كافة الاصناف فهى متوفرة بسعر زهيد جدا جدا فى منطقة ابراهيم بك هناك منطقة تابعة لوزارة الزراعة كلها صوب زراعية مخصصة لشتلات الفاكهة عنب موالح مانجو كل شئ متوفر لديهم

اقرب مكان اخر به شتلات خضر قليوب ولكن هذا المشوار متعب بعض الشئ

مكان اخر ولكنه بعيد بعض الشئ ولكنه اكثر الاماكن توفر الشتلات فى اى وقت وشتلات مضمونة خالية من اى امراض وهو المعمل المركزى للمناخ الزراعى بالدقى بالمترو تنزلى محطة الدقى وتسألى عن وزارة الزراعة ومن عند وزارة الزراعة تسالى عن الصوب هكذا يعرف اسمها هناك ام اسمها فعلاً المعمل المركزى للمناخ الزراعى فحتى الموظفون فى وزارة الزراعة والهيئات الزراعية المجاورة لا يعرفون ذلك ولكن لابد وان تكون الزيارة قبل الساعة الواحدة ظهراً

المهنة
    ربة منزل

جزاك الله خيرا
    ونعم الجار والله
    اصل احنا جيران فعلا انا من منشيه عبد المنعم رياض
    بس ابنى قالى انه راح كلية الزراعه ملقاش ولا منفذ بيع هناك وقولت انه بضحك عليا لكن باين انى ظلمته لان حضرتك قولت من داخل الكليه
    ربنا يسامحنى وشكرا على تعبك وزوقك

المهنة
    محاسب مالي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يارب الجنه مشاهدة المشاركة
    جزاك الله خيرا
    ونعم الجار والله
    اصل احنا جيران فعلا انا من منشيه عبد المنعم رياض
    بس ابنى قالى انه راح كلية الزراعه ملقاش ولا منفذ بيع هناك وقولت انه بضحك عليا لكن باين انى ظلمته لان حضرتك قولت من داخل الكليه
    ربنا يسامحنى وشكرا على تعبك وزوقك

جزاكم الله كل خير

هو فعلاً لو سأل الامن الخاص بالكلية غالباً لن يكون عنده علم بان هناك بالكلية من يبيع الشتلات لذلك فعليه ان يسال اولاً عن قسم الاراضى القاحلة وهناك سوف يجد ان شاء الله الشتلات والتربة والمحلول المغذى ولكن كما قلت سابقاً بعض الاحيان لا يكون عندهم شتلات جاهزة للبيع لانهم ينتجون كميات صغيرة اما بالمعل المركزى للمناخ الزراعى بالدقى دائما متوفر لديهم شتلات

المهنة
    نجار

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اشرف جعفر مشاهدة المشاركة
    تحياتى اخى العزيز
    ونحن معك ان شاء الله

شكرا أخي أشرف أنا هو Anemone،لقد تم حضري و لا أعرف السبب، بالنسبة للتربة هل ممكن الإستغناء عن البتموس لأنه مكلف عندنا وجعل الخليط كالآتي :
    3تربة طينية+ 2 دبال + 1 رمل، وماهي الخلطة المثالية للزراعة البطاطا بشكل عمودي كما هو مبين في مشاركة الأخ
    s3ooode
    http://f.zira3a.net/t3039

المهنة
    مهندسه

الاخ الفاضل / محمد سكر
    حاولت هذا العام ان اقلد تجربتك فى زراعة الخضروات و لكن ليس على السطح ولكن فى خلفية الحديقه بالمنزل .
    اشتريت من وزارة الزراعة بالدقى شتلات طماطم و خيار و باذنجان من حوالى 35 يوم و احضرت ايضا المحلول المغذى من شبرا
    اقوم بالرى بالمحلول المغذى طول الاسبوع و يوم الجمعه اقوم بالرى بماء الصنبور فقط .
    شتلات الطماطم تسير بخطواط سليمه - ولكن الخيار لازال نموه بطئ و مع ذلك ظهر فى احدى شتلات الخيار زهر بالرغم من ان النبات لازال صغير
    مش عارفه هل ده طبيعى ولا لإ

صفحة 13 من 19 الأولىالأولى ... 391011121314151617 ... الأخيرةالأخيرة