كيفيه اخذ عينه وزن واهميتها فى دجاج التسمين
النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: كيفيه اخذ عينه وزن واهميتها فى دجاج التسمين

المهنة
    طالب جامعي

important كيفيه اخذ عينه وزن واهميتها فى دجاج التسمين

من المهم جدا جدا ان اكون عارف ايه هى الاوزان الى المفروض تكون فيها الفراخ اخر كل اسبوع وانى اخد عينه وزن من خلالها اقدر احكم على نجاح الاسبوع وان الفراخ كده ماشيه فى المعدل المضبوط بتاعها .
    بالنسبه ليوم الاستقبال وهو اليوم الى بتيجى فيه الكتاكيت المزرعه المفروض انى اخد عينه وزن ازاى انى اجيب سقايه واحط فيها عدد معين واحسب وزنهم وبعدين اقسم الوزن الكلى على العدد علشان اقدر اعرف متوسط الوزن الى هو المثالى بتاعه انه يكون 50 جرام لكن ده طبعا صعب نلاقيه فى الفيلد بس المفروض ان الوزن يكون اكتر من 40 جرام لانه اقل من كده يبقى الكتكوت مش حلو ومش هاقدر احصل على الى انا عاوزه منه خلال الدوره يعنى ما استلمش اصلا القطيع ده لو الاوزان بالشكل ده وانا هاحكى علىموقف حصل معايه شخصيا
    فى احداالمرات كان فى قطيع قلت اخد عينه وزن للاطمئنان كنت باوزن كل 10 كتاكيت مع بعض الاقى الميزان بالضبط 500 جم يعنى الكتكوت 50 جم اقول ايه الحلاوه دى مره واتنين وتلاته بس الكتكوت نفسه من شكله الخارجى عمره ما يدى الوزن ده واكتشفت الخديعه ان جواه كيس المح بسم الله ما شاء الله كبير زى الطماطمايه كده وده الى كان متقلهم وهى ده كانت الخدعه بالصدفه اكتشفتها الخلاصه يعنى ان وزن الكتكوت المفروض انه يكون فوق الاربعين جرام عند الاستلام ولما اعرف انه بيزيد كل يوم فى الاسبوع الاول 15 جرام يبقى النمفروض لو وزنه 50 جرام وده صعب يبقى اخر الاسبوع الاول يكون وزنه 140 جرام .
    الاسبوع التانى على اخره المفروض انه يكون جاب 400 جرام
    الاسبوع التالت 750 جرام
    الاسبوع الرابع 1100 جرام
    الاسبوع الخامس 1700 جرام
    طيب ازاى اخد عينه وزن المفروض فى قاعده عامه
    انى اخد عينه الوزن فى الصباح الباكر ويفضل على صيام وانه يكون من نفس المكان وادها فى نفس الوقت وده بعمل تحجيزه على الفراخ بشكل عشوائى واوزنهم واقسم على عددهم علشان اعرف المتوسط .

يعنى الفراخ لو ماشيه كويس الاسبوع الاول والتانى وجايبه الاوزان المفروضه يبقىالدوره انشاء الله تكتمل علىده ما دام ما فيش اى امراض توثر على الاوزان والقطيع تحت اشراف بيطرى جيد

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    جامعي

برافو يا باشمهندس
    بس دي منقوله ولا انت اللي عارف الحاجات دي؟

المهنة
    مهندس زراعي

رائع رائع رااااااااااائع
    جويت خيراااا

المهنة
    طالب جامعي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer.khalefa مشاهدة المشاركة
    برافو يا باشمهندس
    بس دي منقوله ولا انت اللي عارف الحاجات دي؟
    بصراحة بصراحة خي منقولة بس انا قريتها وحبيت افيد بيها الاخرين