عرض (الخطايا العشرة) لمشروع شراء مزرعة - الصفحة 8
صفحة 8 من 11 الأولىالأولى ... 4567891011 الأخيرةالأخيرة
النتائج 106 إلى 120 من 156

الموضوع: (الخطايا العشرة) لمشروع شراء مزرعة

المهنة
    مدرس

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د. ياسر التلمسانى مشاهدة المشاركة
    لا انصح بأراضى وضع اليد. طبقا للقوانين الساريه لن يمكنك تملكها لأنها غير مزروعه قبل 2006.

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

أنا أسمع عن الشركه و لكن لم أتعامل معها، نصيحتى لك كالآتى: أسأل عن ورق الملكيه باسم الشركه و راجعه مع محامى في هيئة التعمير. اذا كان هناك توكيلات للشركه تأكد من صحتها في الشهر العقارى. قم بأخذخ عينه من التربه و المياه و حللهم في معامل وزارة الزراعه قبل الشراء. اعرض نتائج التحليل على مهندس زراعى مختص ليفتيك فيهما. لا تشترى بالثقه أو بسماع رأى الغير و أى خطوه فيما ذكرته لم تتم كما ينبغى فلا تشترى.
    جزاك الله خيرا يا دكتور ياسر..بجد انت نورتنا كتير جدا جدا جدا و ربنا أكيد هيجعله فى ميزان حسناتك..

أنا مع الإخوة اللى اتكلموا عن مزارع لاند مارك و أفرو لاند.. فأرجو إن حضرتك تساعدنا على الأقل فى التعرف على مدى مصداقية الشركات دى لإن بصراجه انا شايف ناس كتير بتتعامل معاهم و بس الله أعلم بمدى المصداقية و قانونية الوضع..هما بيقولوا عندهم أراضى مقننه و أراضى مسجله..فهل حضرتك ممكن تتحرى عن الموضوع ده بنفسك لإن أكيد بخبرتك تقدر تدلنا على الحل السليم..لإن معظمنا لا يعرف محاميين ولا متخصصين..و فى كتير من الشباب نفسهم فى مشروع زى ده و هياخدوا قروض عشانه و أنا منهم..فحضرتك ربنا بعتك لينا عشان تقولنا نعمل ايه مع الشركات دى..و كمان بما يخص الموقع و جودته و مستقبله.... و هل عدم وجود الخرائط للأرض يقلق؟

و الطلب التانى و معلش لو كنت تقيل على حضرتك..أراضى جمعية الأرض الخضراء و جمعية الفيوم الجديدة..موجوده فى الكيلو 45 و 52 و 66 فى طريق أسيوط الغربى و الرى نيلى من ترعة وهبة و ترعة المريوطبة حسب علمى..و فيها كهرباء و الفدان بيبدأ سعره من 20 ألف جنيه..أعتقد لو حضرتك تحريت أيضا عن الموضوع ده هتوفر على ناس متاعب و مشاكل كتير بس تعب حضرتك هيظل فى ميزان حسناتك دنيا و اخره..لإن الإعلانات دى ماليه النت..و مهما شوفنا من أوراق فمش هنعرف زى ما يكون حد ليه خبرة زى حضرتك..

أتمنى يكون طلبى مفيهوش إثقال على حضرتك بس الواحد تعب من اللف و القلق و مش عارفين ناخد قرار حتى فى الحاجات المضمونه و السليمة...و محتاجين اللى يحطنا على الطريق و احنا هننطلق بإذن الله...و فى انتظار رد حضرتك و خد وقتك فى التحرى و احنا كلنا مع حضرتك ان شاء الله

المهنة
    زراعي

السلام عليكم يا د. ياسر
    انا متابع مواضيع حضرتك الرائعه من زمان و نويت ان شاء الله اشتري في الخطاطبة بناء على نصيحتك.
    السؤال هل ممكن اشتري مباشرة من جهاز مدينة السادات والا من شركه؟
    ولو ممكن حضرتك تبعتلي عناوين شركات او جمعيات هناك اكون شاكر للمعروف
    لاني لا اعرف احد في المكان نهائيا

انا اعرف ان الفدان هناك حوالي 70 الف وانا مش عايز اكثر من فدانين لعمل مشتل وبيوت محمية اذا ربنا وفقنا

وجعله الله في ميزان اعمالكم

المهنة
    زراعي

للرفع ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiii

المهنة
    ربة منزل

......جزاك الله خيرااااااا .... .....

المهنة
    ربة منزل

مشكوووووووور اخي الفاضل ... وجزاك الله خيرا

المهنة
    صاحب مشروع

شكرا على المعلومات القيمة دى
    انا عندى قطعة ارض تتوفر فيها جميع الشروط دى في شمال التحرير
    مساحة 7 فدان +بيت+حظيرة مياة غمر (بحارى) قابلة للتوسع 10 فدان
    متوفر كهربا مياة صالحه للشرب
    اسفلت
    تصلح لجميع الزراعات
    توافر عمالة
    يوجد حيازة وعقد تمليك او توكيل من المالك
    السعر 180000للفدان
    والسعر شامل البيتو كل شىء

التعديل الأخير تم بواسطة سعيدغنيم ; 20-02-2014 الساعة 11:04 AM سبب آخر: اضافة سعر

المهنة
    طبيب بشرى

الأخ (سواح فى البلاد) .. أعتذر بشده عن تأخرى فى الرد .. بس أنا بقالى عدة أشهر مشغول و لا ادخل المنتدى مطلقا.

بالنسبة لمساحة فدانين لن تجدهم فى الخطاطبه لأن مستوى المياه الجوفيه منخفض .. يصل الى 60 - 70 متر فى بعض المناطق و لذا تكلفة البئر تكون مرتفعه و الحيازات الزراعيه لا تقل عن 15 فدان و الأسعار كما ذكرت فى حدود من 70 - 80 ألف للفدان فى هذه المساحات.

لكى تأخذ فدانين أرض, مطلوب أن تكون المياه الجوفيه قريبه و هذا متوافر فى مدينة السادات فى بعض المناطق مثل (مفارق العجيزى) و طريق مطار البريجات، و لكن سعر الفدان بيكون فى حدود 140 - 150 ألف جنيه و مستوى المياه الجوفيه من 6 - 15 متر فقط.

الشراء يكون من الأفراد فلا يوجد شركات و لا جهاز المدينة لديه أراضى للبيع.

أنصحك اذا كانت هذه الأسعار مناسبه بالنسبة لك ان تنزل الى المنطقة و تسأل اصحاب محلات الأسمدة أو الرى المنتشرين على الطريق الأقليمى عن سمساسرة المنطقة و سيعطونك أرقام تليفونات و ابدأ البحث بهذه الطريقة .. عندما تصل الى مرادك و قبل التخليص رجاء إعلامى على الخاص بتفاصيل الشراء و المنطقة و أوراق الملكية و سأساعدك ما أستطعت بالمشورة.

ا. سعيد غنيم .. هل حضرتك بتعرض أرضك للبيع أو للأيجار أم ماذا فأنا لا أفهم الغرض من ذكرها هنا .. رجاءا توضيح الأمر لنا مع ذكر السعر سواءا بالبيع أو بالإيجار.

ا. eltasweek .. شكرا لك على ثقتك فى شخصى .. الحقيقة أنا ذهبت لهم مره مع عديلى لأنه كان يرغب فى الشراء .. أنا عندى (حساسيه) من الأراضى الرخيصه بزياده و المقسطه .. لأنها عادة ما تكون رديئه إما فى المياه أو طبيعة التربة أو مستندات الملكيه.

أنظر الى الأسعار التى ذكرتها فى ردى على ا. (سواح فى البلاد) و انت تعرف قصدى .. مثل هذه الأراضى قد تضيع مدخراتك فيها و لا تصل الى شىء .. الأفضل أن تشترى فدانين أرض فى منطقة محترمه من عشرة أفدنه فى مثل هذه المناطق النائيه .. و إذا لم تستطع فعليك بالإيجار .. و إلا لا تشترى.

هذا رأىى و أنت حر.

telmissany64.blogspot.com

المهنة
    زراعي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د. ياسر التلمسانى مشاهدة المشاركة
    الأخ (سواح فى البلاد) .. أعتذر بشده عن تأخرى فى الرد .. بس أنا بقالى عدة أشهر مشغول و لا ادخل المنتدى مطلقا.

بالنسبة لمساحة فدانين لن تجدهم فى الخطاطبه لأن مستوى المياه الجوفيه منخفض .. يصل الى 60 - 70 متر فى بعض المناطق و لذا تكلفة البئر تكون مرتفعه و الحيازات الزراعيه لا تقل عن 15 فدان و الأسعار كما ذكرت فى حدود من 70 - 80 ألف للفدان فى هذه المساحات.

لكى تأخذ فدانين أرض, مطلوب أن تكون المياه الجوفيه قريبه و هذا متوافر فى مدينة السادات فى بعض المناطق مثل (مفارق العجيزى) و طريق مطار البريجات، و لكن سعر الفدان بيكون فى حدود 140 - 150 ألف جنيه و مستوى المياه الجوفيه من 6 - 15 متر فقط.

الشراء يكون من الأفراد فلا يوجد شركات و لا جهاز المدينة لديه أراضى للبيع.

أنصحك اذا كانت هذه الأسعار مناسبه بالنسبة لك ان تنزل الى المنطقة و تسأل اصحاب محلات الأسمدة أو الرى المنتشرين على الطريق الأقليمى عن سمساسرة المنطقة و سيعطونك أرقام تليفونات و ابدأ البحث بهذه الطريقة .. عندما تصل الى مرادك و قبل التخليص رجاء إعلامى على الخاص بتفاصيل الشراء و المنطقة و أوراق الملكية و سأساعدك ما أستطعت بالمشورة.
    شكرا لك يا دكتور على النصيحة، انا فعلا لاحظت ان الخطاطبة اقل حاجة تتعرض 10 فدادين. انا كنت في مصر من شهرين بس للاسف الاجازة كانت قصيرة والدنيا مش واضحة هناك، ربنا يسهل الاجازة الجاية لو لينا عمر.
    سؤال بالنسبة للميه القريبة من السطح كيف اعرف اذا كانت طويلة الامد او لمدة قصيرة وتختفي؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سعيدغنيم مشاهدة المشاركة
    شكرا على المعلومات القيمة دى
    انا عندى قطعة ارض تتوفر فيها جميع الشروط دى في شمال التحرير
    مساحة 7 فدان +بيت+حظيرة مياة غمر (بحارى) قابلة للتوسع 10 فدان
    متوفر كهربا مياة صالحه للشرب
    اسفلت
    تصلح لجميع الزراعات
    توافر عمالة
    يوجد حيازة وعقد تمليك او توكيل من المالك
    بكام الفدان يا استاذ سعيد؟

المهنة
    It Support

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اانا كاغلب الاخوه هنا ليس لي مجال خبرة بالزراعه لا من بعيد ولا من قريب
    بس كنت بحلم بقطعه 2.5 فدان بحد اقصي ابني فيها بيت مناسب واربيي فيها انواع مختلفه من الماشيه والاغنام عدد قليل نوعا ما
    وابني فيها مزرعة دواجن وبس كده

ممكن الاقي ده فين واييه اقل سعر مع الاخذ في الاعتبار اني مش عاوز ازرعها وتكون ده الهدف الرئيسي ممكن ازرع منها فدان مثلا للحصول علي الغذاء اللازم للماشية وحيوانات المزرعة
    برجاء الافاده

المهنة
    صاحب مشروع

د.ياسر
    الارض معروضه للبيع
    والسعر المطلوب للفدان 180000جنيه

الارض معروضه للبيع
    والسعر المطلوب للفدان 180000جنيه

المهنة
    معلم

الأخ المحترم د.ياسر / السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، أريد شراء 5أفدنة في وادي النطرون برجاء إفادتي عن طبيعة الأرض هناك ، مع جزيل الشكر

المهنة
    محاسب

ا / ياسر التلمسانى
    حمد الله على السلامة نورت تانى
    عودا حميدا

المهنة
    مهندس حاسب الى

جزاك الله الخير يادكتور يس والحلول سليمة وانا اوئمن ان نجاح الزراعة فى مصر لن يكون الى بالشركات المساهمة بس الشركة تكون من المزارعين ونلغى موضوع الحدود والاحقاد والله البلد دى هتبقى جنه بس الناس تتعاون على الخير وتعاونا على البر والتقوى ولا تتعاونوا على الظلم والعدون ولله المثل الاعلى

المهنة
    سمسار ارضى زراعية

كل الشكر والتقدير على المعلومات القيمة

المهنة
    جامعي

رد

جمييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييييييل

راااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااائع

16. 05-07-2014, 05:16 PM

سبب آخر
    بامكانك الدعاية في موضوع مستقل مع مراعاة ضوابط المنتدى