كيف تم عمل خلطة البيتموس؟
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 22

الموضوع: كيف تم عمل خلطة البيتموس؟

المهنة
    مدرس

كيف تم عمل خلطة البيتموس؟

الحمد لله استطعت الحصول على شكارة بيتموس وجبت رمل لانى ملقيت البيريلت وجبت عدد 15 اصيص 40 سم لزراعه طماطم وخيار وفلفل
    ياريت حد يقولى ابدا ازاى لانى مش عارف اخلط الرمل والبيتموس ازاى يارت تقولو لى على النسب المظبوطه لخلط الرمل مع البيتموس وهل من الممكن اضافه تربه طينيه معاهم لانى بتاع المشتل قالى ممكن تضيف معاهم تربه طينيه فهل دة صحيح وايه نوع السماد اللى المفروض اضيفه لهم والكميه وهل التربه الصناعهي دى لها مدة صلاحيه معينه وبعدها لازم تستبدل
    الرجاء الاجابه على اسئلتى وجزاكم الله كل خير

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 10:57 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:46 PM --||-----

يا جماعه حد يرد على الله يكرمكم انا جبت البيتموس بعد عناء وحاسس انى مش عارف ابدأ ازاى حد يعرفنى اعمل ايه

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    محبة للزراعة

هذه الروابط ممكن تفيدك الى ان يجيب اهل الاختصاص على سؤالك

وبالنسبة للبيرلايت ممكن تستفسر من الاخوة عن مكان تواجده

http://www.zira3a.net/leaflets/genral-infos/soilless-gardening.php

http://f.zira3a.net/showthread.php?t=25722

http://f.zira3a.net/showthread.php?t=28535

المهنة
    طالبة

البيرلايت هتلاقيه بيتباع عند حمزة للمستلزمات الزراعية فى شارع التحرير اللى عند محطة البحوث...شكارة كبيرة بس خفيفة
    انا دايما بخلط ثلث بيتموس على ثلث بيرلايت و ثلث فيرموكيلايت "مكان الرمل" ..انا بفضل الفيرموكيلايت اكتر عشان اخف..بس الرمل بديل كويس..
    انا مش بستبدل التربة الصناعية الا لو النباتات اللى كانت فيها جالها مرض او حشرات..
    بالنسبة للطين انا مش بحبه فى الاصيص ...مش بيعمل تهوية كويسة ولا بيخلى امتصاص المياه عالى..بس كمية قليلة هتبقى كويسة لو هتسمد عضوى..

المهنة
    مدرس

جزاكم الله كل خير على اهتمامكم وردودكم وما زلنا فى انتظار المختصين واهل الخبرة

المهنة
    محاسب مالي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_2008 مشاهدة المشاركة
    الحمد لله استطعت الحصول على شكارة بيتموس وجبت رمل لانى ملقيت البيريلت وجبت عدد 15 اصيص 40 سم لزراعه طماطم وخيار وفلفل
    ياريت حد يقولى ابدا ازاى لانى مش عارف اخلط الرمل والبيتموس ازاى يارت تقولو لى على النسب المظبوطه لخلط الرمل مع البيتموس وهل من الممكن اضافه تربه طينيه معاهم لانى بتاع المشتل قالى ممكن تضيف معاهم تربه طينيه فهل دة صحيح وايه نوع السماد اللى المفروض اضيفه لهم والكميه وهل التربه الصناعهي دى لها مدة صلاحيه معينه وبعدها لازم تستبدل
    الرجاء الاجابه على اسئلتى وجزاكم الله كل خير

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 10:57 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:46 PM --||-----

يا جماعه حد يرد على الله يكرمكم انا جبت البيتموس بعد عناء وحاسس انى مش عارف ابدأ ازاى حد يعرفنى اعمل ايه

اولا الوقت الان غير مناسب لزراعة ما ذكرت من الطماطم والخيار والفلفل الا تحت الصوب واعتقد من كلامك انك مبتدا فى هذا الامر وليس لديك خبره فى موضوع زراعة النباتات تحت الصوب البلاستيكيه

بالنسبة لخلط البيتموس مع الرمل يمكنك بسهوله وضع كميات متساويه لكل منهما اى بنسبة 1:1

ويمكن اضافة تربه طينيه ولكن هذا الامر يضر اكثر مما ينفع فانت قمت بشراء البيتموس والرمل حتى تبتعد عن استخدام التربه الطينيه لمساوئها المتعدده عند استخدامها فى الاوعيه فلا تدخل نفسك فى هذه الدائرة مره اخرى وابتعد نهائيا عن استخدام التربه الطينيه عند زراعة النباتات المأكوله
    وانت لو اضفت التربه الطينيه بكميات صغيره لن تضر ولكن ابتعد عنها افضل

بالنسبة للتسميد يمكنك شراء المحلول المغذى من قسم الاراضى القاحله كلية الزراعة جامعه عين شمس الموجوده فى محطة مترو كليه الزراعة خط شبرا سعر اللتر (5ج) يعطى لك لترين احداهما (أ) والاخر (ب) هذا اللتر يخفف على 100 لتر مياه ولكن احذر ان تضع المحلولين على بعضهما قبل اضافة المياة فهذا سوف يفسد المحلول وسوف تحدث ترسبات تفسده
    فتضع المياه اولا فى برميل كبير ثم تضع لتر ( أ ) ثم (ب) وتقوم بالرى كل قصريه تضع بها لتر من هذا المحلول لمدة ثلاثة ايام وفى اليوم الرابع تسقى بمياه عادية بدون محلول لغسل التربه ثم تبدأ هذا الدوره مره اخرى وهكذا الى ان يبدأ النبات فى الازهار فتزيد من المحلول المغذى بدل من لتر واحد على 100لتر تضع 1.75 لتر على 100 لتر مياه اى اثنين الا ربع من المحلول على 100 لتر مياه لزياده احتياج النبات للعناصر الغذائيه فى هذه المرحله وبداية تكوينه للثمار

واى سؤال فى حدود علمى انا تحت امرك ونريد منك ان شاء الله ان تمدنا بالصور اولا باول لكل خطواتك لهذا العمل حتى يكون الامر اوضح للقارئين وان ظهرت مشكله تجد الاجابات الشافيه باذن الله من اعضاء المنتدى

بالتوفيق ان شاء الله وبارك الله لك فيما تصنع

المهنة
    مدرس

كنت منتظر مشاركتك من فترة استاذ محمد شكرا لك
    ولكن لى سؤال اذا كان الوقت الان لا يصلح لرزاعه ما ذكرته من خضراوات الا باسخدام الصوبه
    طيب ايه اللى اقدر ازرعه الوقتى بدون عمل صوبه وهل من الممكن ان استغنى عن المحلول المغذى لانى من المنصورة والمشوار بعيد جدا عنى هل من الممكن استخدام السماد المركب 20-20-20
    ولو فى طريقه سهله لعمل الصوبه ممكن تدلونى عليها علما بان الشمس ضاربه السطح عندنا باستمرار

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:28 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:21 PM --||-----

ياريت ترد على بسرعه يا استاذ محمد بخصوص لو فى بديل متاح للمحلول المغذى ونوع النباتات التى يمكن زراعاتها الان

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:47 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:28 PM --||-----

وهل لو انا زرعت الطماطم والخيار والفلفل الان بدون سوبه مش هيطلع يعنى ولا هيطلع ويموت ولا مش هيثمر ولا ايه بالضبط
    اعذرنى لكثرة الاسئله وذلك لقله خبرتى

وبخصوص الصور ان شاء الله ساقوم بتصوير كل الخطوات من البدايه الى النهايه واتمنى ان يكتب الله تعالى لى النجاح فى هذة التجربه التى اتمنى القيام بها اليوم قبل غدا

المهنة
    محاسب مالي

كنت منتظر مشاركتك من فترة استاذ محمد شكرا لك
    ولكن لى سؤال اذا كان الوقت الان لا يصلح لرزاعه ما ذكرته من خضراوات الا باسخدام الصوبه
    طيب ايه اللى اقدر ازرعه الوقتى بدون عمل صوبه وهل من الممكن ان استغنى عن المحلول المغذى لانى من المنصورة والمشوار بعيد جدا عنى هل من الممكن استخدام السماد المركب 20-20-20
    ولو فى طريقه سهله لعمل الصوبه ممكن تدلونى عليها علما بان الشمس ضاربه السطح عندنا باستمرار

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:28 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:21 PM --||-----

ياريت ترد على بسرعه يا استاذ محمد بخصوص لو فى بديل متاح للمحلول المغذى ونوع النباتات التى يمكن زراعاتها الان

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:47 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:28 PM --||-----

وهل لو انا زرعت الطماطم والخيار والفلفل الان بدون سوبه مش هيطلع يعنى ولا هيطلع ويموت ولا مش هيثمر ولا ايه بالضبط
    اعذرنى لكثرة الاسئله وذلك لقله خبرتى

وبخصوص الصور ان شاء الله ساقوم بتصوير كل الخطوات من البدايه الى النهايه واتمنى ان يكتب الله تعالى لى النجاح فى هذة التجربه التى اتمنى القيام بها اليوم قبل غدا

يمكنك الان زراعة الخس وهو سهل فى زراعته جدا ما عليك الا ان تقوم بشراء البذور ثم نثرها على سطح الوعاء ثم تغطيتها بالتربه ثم الرى وبعد اول ظهور للورق الحقيقى للخس تبدأ فى عملية التسميد وتواليه بالرى والتسميد حتى تشتد كل شتله فتقوم بنقل كل شتله فى وعاء خاص بها ولو الوعاء واسع يمكنك وضع اكثر من شتله فيه

ويمكنك زراعة الجزر وهو ايضا سهل فى زراعته وايضا البقدونيس والجرجير والفجل ولو متوفر عندك شتلات الفراوله فيمكنك زراعتها الان

بالنسبة للتسميد نعم يمكنك استخدام السماد المركب n-p-k وتقوم بوضع جرام لكل لتر وتسقى وطبعا لن تقوم بوضع جرام لكل لتر بل يجب عليك احضار برميل كبير تملئه بمثلا 100 لتر ماء وتضع عليه 100 جرام سماد وتقوم بالتقليب الجيد ثم تسقى منه حتى ينتهى
    وتقوم باعداده مره اخرى عند انتهائه ويمكنك تقدير الكميه بمعلقة الشاى الصغيره فهى تحمل تقريبا 5جرام من السماد فتضع 20ملعقه على 100 لتر ماء وبذلك يكون لديك محلول مغذى وتبحث عن نوع من السماد مضاف عليه عناصر صغرى اى
    تجد اسمه (سماد مركب 20-20-20 +عناصر صغرى)

بالنسبة لموضوع عمل صوبه سوف اضع لك رابط لطريقه عمل صوبه بابسط الطرق واسهلها باقل تكلفه

http://f.zira3a.net/showthread.php?t=25182&p=189807#pos t189807

واما ما يحدث للنباتات التى تزرع فى غير وقتها بغير حمايه اكيد سوف يكون مصيرها الموت حتما ولن تكمل نموها الا اذا كان الجو مناسبا لها

المهنة
    مدرس

الف شكر لردك استاذ محمد ولكن فى حته مش فاهمها
    دلواتى انا هشترى سماد 100جم n-p-k وهشترى معاة سماد 20-20-20مركب ولا الاتنين دول نوع واحد
    وبخصوص الفراوله الافضل زراعتها فى اصيص حجم 40سم ولا فى ترابيزة عمق 35سم وعرض 100سم فى 80سموالاتني موجودين عندى الحمد لله
    واما بالنسبه للصوبه انا فهمت منها ان الغرض منها حمايه النبات فى الصيف من شدة الحرارة وفى الشتا من شدة البرد
    طيب انا عندى الشمس تقيربا موجودة على السطح طول اليوم لان المنزل مرتفع ينفع انى اسيب الزرع مكشوف بالنهار واغطيه باليل عن طريق صوبه اشبه بالخيمه مثلا متحركه يعنى وهتكون من المشمع بردة

المهنة
    محاسب مالي

الف شكر لردك استاذ محمد ولكن فى حته مش فاهمها
    دلواتى انا هشترى سماد 100جم n-p-k وهشترى معاة سماد 20-20-20مركب ولا الاتنين دول نوع واحد
    وبخصوص الفراوله الافضل زراعتها فى اصيص حجم 40سم ولا فى ترابيزة عمق 35سم وعرض 100سم فى 80سموالاتني موجودين عندى الحمد لله
    واما بالنسبه للصوبه انا فهمت منها ان الغرض منها حمايه النبات فى الصيف من شدة الحرارة وفى الشتا من شدة البرد
    طيب انا عندى الشمس تقيربا موجودة على السطح طول اليوم لان المنزل مرتفع ينفع انى اسيب الزرع مكشوف بالنهار واغطيه باليل عن طريق صوبه اشبه بالخيمه مثلا متحركه يعنى وهتكون من المشمع بردة

هذه الحروف ترمز لاسم العنصر
    فحرف (k) يرمز لعنصر البوتاسيوم
    وحرف (p) يرمز لعنصر الفوسفور
    وحرف (n) يرمز لعنصر النيتروجين

فعندما نقول سماد مركب متوازن فيكتب هكذا (20-20-20)
    اى ان نسبة البوتاسيوم الى الفوسفور الى النيتروجين نسب متساويه
    ويمكن ان تختلف هذه الارقام حسب نسبة العنصر
    فلو ذهبت لبائع الاسمده وقلت له اريد سماد مركب عالى البوتاسيوم فتكون النسبة مثلا (20-15-15)
    فظلت نسبة البوتاسيوم 20 وقلت نسبة النيتروجين والفوسفور وهكذا
    اذن (n-p-k) هو (20-20-20) ولكن هذه الارقام تحدد نسبة العنصر الموجود

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:04 AM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 09:25 AM --||-----

بالنسبة للزراعة فى اصص او احواض أظن ان الاحواض الموجوده عندك سوف تكون أفضل

أما بما يخص الصوبه ما تريد ان تقوم به من تغطية النباتات بالمشمع وكأنها خيمة يمكنها ان تحمى النباتات ولكن النتيجه غير مضمونه
    لان هذه الخيمه لن تكون محكمه الغلق ولن تحمى النباتات من السقيع ليلا وايضا اثناء النهار هناك ايام تكون بارده فلن تضمن ذلك لهذا
    اقترح عليك الا تزرع نباتات صيفيه فى الشتاء الا اذا كان لديك صوبه محكمه الغلق لكى تكون النتيجه موفقه ان شاء الله

المهنة
    مدرس

معذرة استاذ محمد انا قصدى بخصوص السماد هل السماد 20-20-20 يكفى ولا لازم معاة المحلول المغذى
    واذا كانت الصوبه محكمه الغلق تنفع ولالا وهل المفروض انها تكون محكمه بمعنى ان مفيش فيها منفذ خالص يدخل اى نسبه هواء للزرع

المهنة
    محاسب مالي

السماد المركب يكفى 20-20-20 ولكن يتغير التركيز مع نمو النبات

بالنسبة للصوبه اكيد لابد من دخول الهواء ولكن هذا الامر يكون نهارا والجو مشمس بتقوم بعمل باب من المشمع ايضا يفتح وقت الحاجه

المهنة
    مدرس

انا اشتريت السماد المركب اليوم واسمه فلورال 20-20-20 ودى صورته وان شاء الله يوم السبت هجيب المحلول المغذى من كليه الزراعه بالمنصورة ايه رايك استخدم ايه فيهم وبالنسهب للصوبه هو لازم يكون لها ارتفاع معين يعنى مثلا لو ارتفاع 140سم تنفع ولا لا

المهنة
    أخصائى تسويق

يمكنك أضافة زرق الحمام المتحلل نظيف وخالى من البذور للخضروات فى الشتاء يعمل على تدفئة التربة والتدفئة عليها عامل مهم جدا للخضروات وخصوصا الطماطم وأرخص من الأسمدة المعدنية الكيماوية ولا يوجد لة أى أثر صحى سلبى مقارنة بالتسميد الكيماوى واللة يوفقك

ربنا أتنا فى الدنيا حسنة وفى الأخرة حسنة وقنا عذاب النار

المهنة
    مدرس

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد عبد ربة مشاهدة المشاركة
    يمكنك أضافة زرق الحمام المتحلل نظيف وخالى من البذور للخضروات فى الشتاء يعمل على تدفئة التربة والتدفئة عليها عامل مهم جدا للخضروات وخصوصا الطماطم وأرخص من الأسمدة المعدنية الكيماوية ولا يوجد لة أى أثر صحى سلبى مقارنة بالتسميد الكيماوى واللة يوفقك
    شكرا لمشاركتك اخى الكريم ولكن هل تقصد ان استخدام السماد المركب له اضرار صحيه اذا تم استخدامه مع التربه الصناعيه

المهنة
    أخصائى تسويق

لا انا أقصد المبدأ بشكل عام وهو الضرر من أستخدام الأسمدة المعدنية الكيمياوية وهو تاثير بعيد المدى وأذا كنت ستزرع هذة الأصناف بطريقة غير تجارية أو العكس فعليك بتجربة الأسمدة العضوية فهى نافعةوغير ضارة بالبيئة المحيطة بها والله يوفقك

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة