عرض حلم المزرعة وامكانية التحقق
صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 46

الموضوع: حلم المزرعة وامكانية التحقق

المهنة
    مدير شركة

debate حلم المزرعة وامكانية التحقق

السلام عليكم ورحمة الله
    اخوانى الاعزاء أعضاء المنتدى
    نا متابع موضوعات المنتدى الرائع منذ فترة (قراءة فقط - يعنى مشارك سلبى) والنهاردة بس قررت اشارك معاكو واكون ايجابى.
    باسم الله نبدأ
    قرأت مشاركات كثيرة جدا عن اللى نفسة فى مزرعة صغيرة يزرعها بنفسة ويقيم فيها وتعددت أسباب الناس ومآربهم فى هذا الغرض فمنهم من يريد ذلك هربا من زحام المدن الذى لا يطاق، ومنهم من يريد عمل مشروع بعد غربة السنين، ومنهم من يريد مشروع يؤمن له حياه كريمة له ولأولادة، ومنهم من ضاقت به أرضة ولم تعد تدر عليه سوى أقل القليل وان تعبه وشقاه فى الارض الصغيرة لم يعد مجديا، ومنهم الشباب وما أكثرهم الذىن يريدون بدأ مشروع صغير ويكبرون به، ومنهم ومنهم ومنهم، تتعدد الاسباب ولكن الهدف واحد "نفسى اعمل مزرعة"

الحلم دة مش مستحيل ولا حاجة ولا هو ضرب من الخيال زى ما البعض بيصور لأن فى ناس بالفعل عملت كدة ومن أمثلتهم أ/ خالد ابو عيسى وهذا الرجل حكايته هنا على المنتدى بدأ فى 2009 يدعو لتأسيس جمعية من اعضاء المنتدى ليشتروا قطعة ارض ويستصلحوها وانا كلمته تليفونيا من اسبوعين علشان اشارك معاه وقالى الموضوع تم من زمان وتم تقسيم الاراضى بالفعل على المساهمين.
    كمان فى شركة ابناء دمياط عبارة عن مجموعة معارف بعضهم من بعيد لبعيد، أسسوا الشركة واخدوا مساحة 5000 فدان فى منديشة بالواحات البحرية وانا اتصلت بأحد المساهمين من يومين فقط على شان اشترى منه والراجل وافق وبكل ترحاب وذهبت اليه فى الدقهلية وفطرت عنده كمان وحكالى القصة كلها بتاعت الارض.
    وفى الاخ ياسر اللى اخد 300 فدان ومشى شوية فى المشروع وبعدين فلوسة كلها صرفها على الارض ولم تنتج بعد واضطر يبيع جزئ من المساحة علشان يستثمر فلوسه فى باقى المزرعة وحاليا الامور مشيت كويس مهاه والحمد لله وانا اتصلت به شخصيا 3 مرات.
    وهناك العديد من المحاولات منها من نجح واخذ قطعة ارض يبنى عليها حلمه ومنهم من ظل يتحدث فقط وحتى النهاردة فى دعوى مثلا بدأت هنا على المنتدى من قبل أحد الاعضاء من 2009 وحتى اليوم مازال كلام فقط (الله يكون فى عون اللى كتب الموضوع).
    ولو فى أحد هنا فى المنتدى نفسه يحقق حلمة بجد ويشتغل بجد ويتعب ويعرق ومش بتاع كلام وبس فأنا معاه.

والفكرة باختصار (للحق واعطاء كل ذى حق حقه ليست من بنات أفكارى، فكما أشرت سابقا هناك من سبقنا إليها) انى وجدت على المنتدى اطياف من الناس: المزارع الصغير والمهندس والشاب وعلى المعاش والمحامى والبيطرى واللى بيشتغل فى التسويق والادارى والعامل البسيط وأطياف اخرى من الناس كلهم يبحثون عن قطعة ارض ماتكونش غالية ويقدر على تمنها علشان يعمل فيها حلمه. فلماذا لا نتحد سويا ونستفيد من خبرات بعضنا البعض ونبحث سويا عن قطعة ارض بسعر معقول ونقوم بتقسيمها بين المساهمين فى المشروع يعنى مثلا نبحث عن قطعة ارض 1000 فدان وتقسم بين المساهمين 50 فدان مثلا على كل مساهم (علشان العائد الاقتصادى يجون مجدى) أو أكثر أو أقل حسب نسبة مشاركته وطبعا حتى تتم الاستفادة القصوى فنحن بحاجة لكل الخبرات السابق ذكرها.
    طبعا الفكرة ممكن تأخذ شكل شركة أو جمعية ولكن يجب ملاحظة ان الفترة القادمة ان شاء الله هيكون الاهتمام أكثر بالفرد ودة لأن الشركات عملت مشاكل كتير فى الفترة السابقة وفى مداخلة للأستاذ "أبو اليسر" بيتكلم فيها عن القانون الجديد الموحد لأراضى الدولة وهذا نصها:

أبو اليسر
    زراعي جديد

تاريخ التسجيلMay 2011الدولةمصرالمهنةمعاشالجنسذكرالمش اركات39
    أكد اللواء عمر الشوادفى، رئيس المركز الوطنى لاستخدامات أراضى الدولة، أن هناك إجماعاً داخل اللجنة القانونية المنوط بها إعداد القانون الموحد للتصرف فى أراضى الدولة، على تخصيص المساحات الكبيرة من الأراضى للمستثمرين بنظام حق الانتفاع، لضمان الدولة لحقوقها وإجبار المستثمر على عدم تغيير النشاط المتفق عليه عند تخصيص المساحات.
    وقال «الشوادفى» فى تصريح خاص لـ«المصرى اليوم»، إن هناك توجهاً لقصر التمليك على المساحات الصغيرة التى لا تزيد على‏ 100‏ فدان،‏ وبعض الاستثناءات المرتبطة بالمنفعة العامة والتى تحددها الجهات الحكومية طبقا لضوابط مشددة محددة تضمن حق الدولة.
    وأشار إلى أن تطبيق «حق الانتفاع»، يمثل واحداً من الطرق التى تضمن للحكومة عدم تغيير المستثمر للنشاط الرئيسى المخصصة من أجله الأراضى، لافتا إلى أن فترات الانتفاع ستتحدد وفقا لطبيعة النشاط وأهميته.

ولو عايزين نبدأ بجد يبقى نحدد ميعاد ونتقابل فيه كل اللى عايز يشارك ونشوف هل نأسس شركة أو جمعية و ممكن نشترى قطعة ارض ونقسمها على بعض ونسعى مع بعض فى اجراءات التقنين أو نوكل أحد المحامين المخضرمين فى هذا المجال علشان يقنن لنا وضع الارض.

انا شخصيا أفضل أرض الواحات البحرية لعدة اسباب:
    1- المياه قريبة مما يوفر من تكلفة حفر البئر (حتى انى سمعت من ناس انه ممكن يركب طلمبة مياه عاديه اللى هى الدويتس اللى بنشوفها على الترع اللى الفلاحين بيستعملوها) وطبعا دة لو حقيقى يبقى هنوفر ثمن طلمبة الاعماق ولوحة التحكم ومولد الكهرباء (طبعا هنحتاج مولد علشان يولد لنا كهرباء لزوم المعيشة لكن لن يكون بنفس قدرة المولد فى حال استخدام طلمة الاعماق) وكمان ملوحة المياه لا تتعدى 300 جزئ فى المليون.
    2- نوعية التربة العديد من الخبراء هنا على المنتدى اشادو بجودة التربة فى الواحات البحرية.
    3- سعر الارض (ممتاز بالنسبة لأماكن أخرى) بل انه خيالى.
    ولكن اهم العيوب هو الوضع القانونى للأرض (وضع يد) يعنى هنشترى من العرب أو من حد شارى من العرب أو البدو.
    ثم نبدأ اجراءات التقنين . وأنا لا أعرف لو اشترينا النهاردة هل ممكن نبدأ اجراءات التقنين ولا ماينفعش زى ما قال د/ التلمسانى ان هيئة التعمير لن تقبل طلبات جديدة بعد تاريخ 31/12/2010. (يا ريت لو فى حد عندة معلومة بهذا الخصوص يفيدنا)
    وانا عن نفسى هتوكل على الله وهشترى سواء الناس اشتركت معايا أو لم تشترك ولكن فى الاتحاد قوة ويد الله مع الجماعة ولو الواحد له طلب و مظلمة يقولوا لك دة له طلب شخصى ولو مجموعة يقوا لك دى مطالب فئوية . طب يا عم خلينا تبع الفئات أحسن من الفردى يعنى خلينا نطالب بشئ كمجموعة وهو السعى فى طلب تقنين الارض.

طبعا اللى عايز يشترى معانا ويسقع الارض ويستفيد من تعب وعرق غيره نقول له اتقى الله وابعد عننا احنا عايزين نعمر مش ندمر.
    دة حلمى نتحد ويكون لنا كيان ماهو أصل انا مش هكون أجير فى ارضى وفى ملكى تيجى الشركات الكبيرة والمستثمرين الاجانب يفتحوا لهم كل الابواب المغلقة اما احنا الشباب ناكل طين ونشتغل عندهم بالاجرة فى ارضنا وفى املاكنا. (وهذا ليس حقد أو حسد على أحد ربنا يعطى الجميع ما يستحقون ولكن أنا بتكلم عن الأوضاع المقلوبة والمشوهه).
    قانون 148 لسنى 2006 والقوانين السابقة عليه المتعلقة بالاراضى وتقنين اوضاعها بتسمح للفرد المصرى بتملك 100 فدان من الاراضى الصحراوية أو 10 فدنة من اراضى الوادى القديم (الدلتا والنيل) فلماذا لا نستغل هذا الحق.
    سافرنا واتغربنا واتبهدلنا علىشان لقمة العيش أنا اكلها بالزل فى حين ان الغريب مرحب به يأخذ من الارض وخيرها ما يشاء اما انا المصرى لا حرام ليه تاخد 10 فدادين ولا عشرين مش هتقدر عليهم يا راجل ومش هتعرف تسوق منتجك ومش هتعرف تنقله اصل انت لسة شاب ومش فاهم حاجة (دة انت حتى مش هتعرف تحلم الحلم دة). طيب انا علشان اثبتلكم انى شاب بجد وراجل بجد قمت بأعظم ثورة فى تاريخ مصر.

وانا لن انتظر رئيس جديد او دستور جديد. انا هاخد حته ارض وضع يد وابدأ فى تقنين أوضاعها مثل ما الكثيرين عملوا وهزرعها ان شاء الله بأيدى واسنانى والناس اللى هتدخل على الموضوع وتحبط فى عزيمتنا بلاش منكم اللى عايز يقول خير ويساعدنا فى طريق المشروع اهلا وسهلا واللى داخل يكسر مقاديفنا بقول له عذرا ملاكش لازمة.

وعلشان ما حدش يشكك فى النوايا انا ما عنديش أرض ببيعا وبسوق لها ولا صاحب شركة تقسيم أراضى أنا مش عايز غير قطعة ارض أزرعها وأكل من خيرها وتكون مشروع لى ولأولادى (لأنى شايف أن دة مشروع حلال 100*100 ان شاء الله وليس به اى شبهه من اى نوع) وكمان مش عايز اكون رئيس المجموعة انا عايز حته الارض بتاعتى اللى ازرعها بدراعى. وطبعا هشارك معاكم بخبرتى الادارية البسيطة لوجه الله وياريت يكون معانا محامى ومهندسين زراعيين ومزارعين.
    ويا جماعة صدقونى احنا لو اتحدنا حنقدر نوفر على بعض فلوس وخبرات كتير جدا.

والموضوع مفتوح للتواصل

محمد متولى
    0114403770

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    مهندس زراعى

انا على استعداد للدخول فى المشروع ارجو التواصل yasser-wahba[at]hotmail.com

المهنة
    مدير شركة

السلام عليكم
    أ/ ياسر
    ان شاء الله انا حاليا بتكلم مع ناس واخدين اراضى فى الواحات وهروح اليومين اللى جايين إلى الواحات علشان اشوف قطعة ارض وسأبلغك بالجديد فور عودتى ان شاء الله

المهنة
    مهندس زراعى

إنشاء الله انا معاكمأرجو التواصلوعذرا على عدم تواجدى بالمنتدى

المهنة
    مهندس زراعى

إنشاء الله انا معاكم أرجو التواصل وعذرا على عدم تواجدى بالمنتدى

المهنة
    مهندس زراعي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بالتوفيق يا أستاذ محمد.. وربنا يوفقك في رحلتك.. وفي انتظار نتيجة هذه الرحلة التي أرجو أن تكلل بالنجاح.

المهنة
    محامية

ربنا يوفقك يا ا/ محمد

وعلشان الواحد يكون معاك في الفكرة الجميلة دي

لازم يكون معاه م
    بلغ اد ايه لكي يبدأ ؟

إيمي

المهنة
    إداري

الأخ محمد
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
    أنا معاك وبجدية تامة ، كنت مقيم بالسعودية وجئت لمصر نهائي لذلك السبب وهو حلم المزرعة ، ولكني مش عارف احصل على متر ارض في بلدي ومش عارف أتحرك من مكاني ، وكل يوم يزيد عندي حالة الاحباط من شدة الملل ، لأني مش متعود على الجلوس في البيت ، وللاسف كل ما أملكه حوالي 120 الف جنيه هو كل ما حوشته من الغربة . وعندي أفكار كثيرة ممكن تدر دخل سريع من خلال الأرض الزراعية ، ليتم الصرف على الزراعة في الأرض الجديدة لأن الزراعة في الأرض الجديدة نتيجته بطيئة ، فياريت نتواصل وأيميلي هو awad_455[at]hotmail.com , والفيس بوك بتاعي هو mody awad والاسكاي بي هو mody_455

المهنة
    مهندس زراعى

فى انتظار ردك و يوجدك صديق لى عنده 90 فدان فى و ادى النطرون يمكن استغلالهم

المهنة
    مدير شركة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إيمي 111 مشاهدة المشاركة
    ربنا يوفقك يا ا/ محمد

وعلشان الواحد يكون معاك في الفكرة الجميلة دي

لازم يكون معاه م
    بلغ اد ايه لكي يبدأ ؟
    المبلغ هيتحدد على اساس سعر الارض وكمان هنشوف اذا كنا كمجموعة سنقوم بحفر بئر واحد أو بئرين وتوزيع المياه وكم تبلغ تكلفة حفر البئر ؟
    وشكرا على اهتمامك

المهنة
    مدير شركة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد العقيلي مشاهدة المشاركة
    الأخ محمد
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
    أنا معاك وبجدية تامة ، كنت مقيم بالسعودية وجئت لمصر نهائي لذلك السبب وهو حلم المزرعة ، ولكني مش عارف احصل على متر ارض في بلدي ومش عارف أتحرك من مكاني ، وكل يوم يزيد عندي حالة الاحباط من شدة الملل ، لأني مش متعود على الجلوس في البيت ، وللاسف كل ما أملكه حوالي 120 الف جنيه هو كل ما حوشته من الغربة . وعندي أفكار كثيرة ممكن تدر دخل سريع من خلال الأرض الزراعية ، ليتم الصرف على الزراعة في الأرض الجديدة لأن الزراعة في الأرض الجديدة نتيجته بطيئة ، فياريت نتواصل وأيميلي هو awad_455[at]hotmail.com , والفيس بوك بتاعي هو mody awad والاسكاي بي هو mody_455
    الاخ الكريم / محمد العقيلى
    زى ما قلت قبل كدة اننا باتحادنا ممكن نوفر على بعض كتير لو كان عندنا النية اننا نشتغل بجد ونساعد بعض وانا زى حضرتك بالضبط جئت من سفر منذ فترة قريبة جدا وفكرت فى المشروعات الزراعية ولأن البلد لم يعد فيها مكان فدان واحد للشباب (حتى ارض الوادى الجديد كلها تقريبا تم توزيعها) فكرت فى الشراء فى الواحات بنظام وضع اليد ثم تقنين السعى فى مشوار تقنين الارض. وقد اتصلت اليوم بالأستاذ سالم عياد المحامى (له عدة مشاركات على المنتدى بخصوص توفيق اوضاع واضعى اليد) وقد رحب بأن يساعدنا فى مسألة تقنين الارض.
    المهم انك ما تخليش الاحباط يسيطر عليك وخليك متفائل خصوصا بالفترة الجاية ان شاء الله. وأنا كنت قرأت ان الدوله حاليا بتناقش اصدار قانون جديد لتقنين وضع واضعى اليد على اراضى الدوله بحيث تسمح بتملك الافراد فيما لا يزيد عن 100 فدان وأن يكون بنظام حق الانتفاع بالنسبة للشركات ودة طبعا على اساس ان الاهتمام هيكون بالفرد فى الفترة القادمة (هذا إن صدقوا فى ذلك الزعم).

المهنة
    مدير شركة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasserwahba مشاهدة المشاركة
    فى انتظار ردك و يوجدك صديق لى عنده 90 فدان فى و ادى النطرون يمكن استغلالهم
    أ/ ياسر وهبة
    شكرا على اهتمامك
    وياريت لو حضرتك تعطينا فكرة عن الارض اللى حضرتك بتقول عليها بتاعت صديقك: يعنى مكانها فين بالضبط فى وادى النطرون وأقرب طريق لها وهل هو على استعداد للبيع أم انه يريد المشاركة بالأرض او كيف سيكون وجه الاستغلال للأرض، وهل قام بعمل بعض التحاليل للتربة والمياه أم ان الارض ما زالت كما هى كما اشتراها؟
    اعذرنى الاسئلة كتير. لكن احنا قررنا اننا نساعد بعض.....
    كما ارجو كتابة رقم التليفون بعد اذن الادارة لكى نتواصل بشكل مباشر
    رقم تليفونى موجود فى اول المشاركة بأعلى.
    وبارك الله فى كل من شارك وكل من لم يشارك وأرجو من أصحاب الخبرة أن يشاركونا بخبراتهم وألا يبخلوا علينا بما أنعم الله عليهم به (العلم).
    ولكم خالص تحياتى واحترامى

المهنة
    مدير شركة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adelnabil مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بالتوفيق يا أستاذ محمد.. وربنا يوفقك في رحلتك.. وفي انتظار نتيجة هذه الرحلة التي أرجو أن تكلل بالنجاح.
    أ/ عادل نبيل
    متشكر جدا على كلامك الجميل وداعأك الاجمل. وبإذن الله انا اليوم تحدثت هاتفيا مع عدد من الاشخاص وجار تربيط موعد معهم بحيث أن الرحلة ستكون لمدة 3 ايام وازور خلالها عدة اراضى فى الواحات البحرية.

المهنة
    مدير شركة

اتصل بى الاخ الكريم أ/ نبيل تليفونيا مرتين
    وانا استأذنه فى انى أذكر التالى هنا فى المنتدى لتعم الفائدة على الجميع
    ويقترح أ/ نبيل أن يكون المشروع فى مكان قريب (أقرب من الواحات البحرية) ويقترح وادى النطرون على سبيل المثال.
    طبعا انا بالنسبة لى ليس لى اعتراض على مكان المشروع طالما ستكون الفائدة للجميع ولا شك أن قرب المكان وبعده له عامل هام ومؤثر فى نجاح المشروع ولكن أيضا هناك ايجابيات وسلبيات لكل مكان، وان سأذكر هنا ما خلصت اليه من قراءات على مدار الشهرين السابقين ولا أدعى مطلق العلم ولا أدعى ان ما اقول هو القول الفصل ولكن هذه هى خلاصة ما وصلت اليه شخصيا.
    وادى النطرون:
    المميزات:
    1- قرب المسافة النسبى عن الواحات البحرية أو طريق اسيوط الغربى.
    العيوب:
    1- مستوى سطح الماء الجوفى بعيد (ملحوظة: فى مشاركات قرأت فى مشاركة واحدة فقط أن سطح الماء قريب على 18 متر) وللأمانه قول أن مستوى سطح الماء الجوفى يختلف من قطعة لأخرى.
    2- نسبة ملوحة الماء تتراوح من 1500 جزئ فى المليون إلى 4000 جزئ فى المليون.
    3- الارض ملحية نوعا ما.

الواحات البحرية
    العيوب:
    1- البعد النسبى عن الحضر.
    المميزات:
    1- مستوى سطح الماء الجوفى (وش المياه) بشكل عام فى اراضى الواحات ما بين 6 أمتار إلى 20 متر. وذلك من شأنه تقليل تكلفة حفر البئر.
    2- نسبة ملوحة الماء تتراوح ما بين 190 جزئ فى المليون ألى 1500 جزئ فى المليون (وأن كانت فى معظم الاراضى لا تتجاوز 400 جزء فى المليون حسب عمق البئر).
    3- نسبة ملوحة الارض قريبة من المستوى الطبيعى وإذا وجدت يكون السبب هو قرب مستوى سطح الماء الجوفى وعادة تكون فى الاراضى اللى وش الماء فيها على أقل من 6 متر.
    4- وهو العامل الاكثر تأثيرا وهو سعر الارض فسعر الارض هناك يبدأ من 1000 جنية للفدان (وضع يد) طبعا عند التقنين سوف يتم تقدير ثمن الارض بواسطة الحكومة.
    طبعا البعض هيقول ان الكلام دة مش علمى سأرد عليه وأقول انى قلت أن هذا الكلام خلاصة القراءات التى قمت بها فى هذا المنتدى الرائع وفى غيره من المنتديات الزراعية طوال الشهرين السابقين طما انه نتاج بعض اللقاءات الشخصية مع بعض الاشخاص الذين لهم اراضى فى الواحات البحرية وكذلك هو نتاج العديد من المحادثات الهاتفية مع بعض الشخصيات الاخرى صاحبة الاهتمام.
    ان اختيارى لأراضى الواحات ليس لتعصب شخصى ولكن بعد أن تحدثت مع بعض من لهم سابق خبرات هناك ولا يوجد مانع من ان يدلوا كل منا بدلوه فى هذا الصدد .
    والشكر موصول لكل من شارك وقال رأيه.
    وكما قلت سابقا أرجو ألا يبخل علينا أهل الخبرة العلمية بما اتاهم الله.
    وجعله الله فى ميزان حسناتكم

وملحوظة مهمة جدا جدا انا لسة والحمد لله ماعنديش ارض لا فى الواحات ولا فى غيرها انا بسعى جاهدا علشان ابنى حلمى. والكلام دة علشان ماحدش يقول انى عندى ارض فى اى مكان وعايز اخلص منها. والله على ما اقول شهيد.

المهنة
    مدير شركة

قمت اليوم بالاتصال بـ أ/ سالم محمد سالم عياد المحامى
    وهو له عده مشاركات هنا فى المنتدى بخصوص تقنين وضع واضعى اليد وشرحت له الموضوع واتفقت معه مبدئيا على ان يقوم مشكورا بإجراءات تقنين وضع الارض بعد ان نقوم بالشراء ان شاء الله.
    وقد رحب بذلك على ان اقوم بزيارة قريبا لمكتبه فى الاسكندرية.
    وذلك للعم.

صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة