اكثار البطاطس بزراعة الانسجة (معمليا ) - الصفحة 2
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 29 من 29

الموضوع: اكثار البطاطس بزراعة الانسجة (معمليا )

المهنة
    موظف

مشاركة: اكثار البطاطس بزراعة الانسجة (معمليا )

انا شقت قبل كدا في زراعة الخضروات مثلا البازنجان والفلفل الأخضر وغيرها من الخضروات في الري بعد الناس توضع( روس المواشي الخام في المياه)غير السباخ البلدي في الري فل لو فعلت هذا سوف يصيب البطاطس عندي ببعض الأوراض وهل هو مفيد في المياه ام لالا وهل من الممكن ان اضعه بدل من السباخ البلدي في بدايه الزراعة .................
    الجير هل هو يستعمل في زراعة البطاطس وكيف يستعمل

المهنة
    مهندس زراعي

الاخى العزيز bl3ck_horseا انا ضيفتك الى ايميل على الياهو وبعت ليك رسالة ومستنى الرد
    ثانيا الاخ العزيز mohamrd
    بالنسبة لموضوع العروة الشوية والنيلية والصيفية
    يتم زراعة العروة الشتوية والنيلية بتقاوى من العروة الصيفة التى تم زرعها العام السابق
    ام العروة الصيفية فتزرع بتقاوى مستورد وتزرع بغرض تقاوى العروة القادمة ( الشوية والنيلية ) وبغرض الانتاج المحلى والتصدير
    ام التقاوى فبعد الحصاد تترك حوالى اسبوعين فى مكان مظلل وتوضع البطاطس ككومة ويتم وضع عليها طبقة من القش وتعرف بعملية ( العلاج التجفيفى ) والهدف الاساسى منها هو تصلب الطبقة الخارجية ( القشرة ) للبطاطس
    ام موضوع الزراعة فيتم اخراج البطاطس من الثلاجة قبل الزراعة باسبوعين ويتم وضعها فى مكان مظلل والغرض هو كسر طور السكون فى البطاطس
    بالنسبة للمكافحة الافات والامراض
    فحضرتك بتقوم بمكافحة الافات ذات الفم الماص ( المن والذبابة البيضاء والعنكبوت الاحمر ) كل اسبوع فى العروة الصيفية ام العروة الشتوية والنيلية فل يتم مكافحتهم نظرا لبرودة الجو
    ام الامراض فهناك مرضين يمكنهم القضاء نهائيا على البطاطس وهم
    الندوة المبكرة والندوة المتاخرة فمبجرد ظهورهم حضرتك بتقوم بعملية المكافحة لهم
    وهناك حشرة اخر ى هى فراشة درنات البطاطس فيتم المكافحة بمجرد الظهور
    وهذة اخطر الحشرات والامراض التى تصيب البطاطس
    تسميد البطاطس
    يحتاج الفدان حوالى 5 مقاطير سمد عضوى
    التسميد الازوتى فيحتاج حوالى 150 الى 180 وحدة ازوت تضاف على دفعات الدفعة الاولى وتكون عند الزراعة وتكون فى صورة سلفات ام الدفعة الثانية فتكون فتضاف بعد تمام الانبات اى بعد حوالى 45 يوم فى صورة نترات ام الدفعة الثالثة فتكون بعد 3 اسابيع من الدفعة التانية فى صورة نترات
    التسميد الفوسفاتى
    فيضاف حوالى 60 الى 75 وحدة فوسفور 15 % بعد الحرت ويضاف من السماد العضوى ليعمل على تحللة
    التسميد البوتاسى فيحتاج 96 وحدة بوتاسيوم فتضاف مع الدفعة الثانية من الازوت والدفعة الثانية تضاف بعد ثلاث اسابيع من الدفة الاولى للبوتاسيوم
    ام طريقة التسميد اللى انت ذكرتها تسميد عضوى مع مياة الرى فلى داعى نظرا لبط تحلل السماد وبالتالى فل يستفيد منة النبات
    العناصر الورقية تضاف بعد 40 يوم من الزراعة وتضاف دفعة ثانية بعد 20 يوم

المهنة
    موظف

متشكر جدا يابش مهندس محمد..... السماد البلدي دا بدل من السماد الأزوتي ولا هما الأثتنين لازم ..........................
    عاوز اقول كمان ممكن تقولي اي نوع من انواع الرش لفراشه الدرنات كمان الندوه المبكرا الندوه المتاخر ارش لهم عند ضهورهم اي نوع من الرش اسمهه ..............ولو ممكن ارشه هذا الرش من غير ما يصاب الزرع بالأمراض ما هو ميعاد الرش الأولي والثانيه........................... ....
    انا مش عارف ياعني ايه وحت الفوسفور دي يعني السوبر

المهنة
    موظف

انشاء الله لما اسقي ثم بعد ما تخف احرسه وبعدين اشقيه وبعدين احرسه مره تانيه ........... السوال بق هو اني احرس الأرض الحرسه الاخيرا بعد ما اضيف السماد والسوبر ىوهي الأرض رطبه ولا لما تخف افضل يعني تكون الأرض مثل تخضير القمج ........... السوال تاني هو اني ممكن ان اضبف بعض السماد الأزوتي قبل الحرس ولا ولا ............... كمان سؤال انت قلت سلفات ونترات فهل لي ان اضع بدل منهما (لوريا)..............ز يعني ايه عنصر ورقي اي مغزي الورق

المهنة
    مهندس زراعي

اة يا عم فية اة انا كنت مشغول شوية اليومين دول مش اكتر
    لابد من اضافة السماد البلدى والسماد الازوتى
    بالنسبة لرش الندوى المبكرة والمتاخرة
    الندوى المبكرة يتم الرش وقائيا خلال 50 يوم من الزراعة بمادة ( الكوبرا انتراكول ) 350مجم لكل 100 لتر ويكرر الرش كل 2الى 3 اسبوع وفى حالة الاصابة ترش بمادة الاسكور 50 سم لكل 100 لتر ماء
    الندوى المتاخرة يتم رش النباتات وقائيا (بالدياثين م45) بمعدل 250 جرام لكل 100 لتر ماء عند الاصابة اول نزول المطر
    بالنسبة لفراشة درنات البطاطس
    يتم الرش باجرين 6.5%wpبمعدل 200جم للفدان
    السوبر هو الفوسفات واسمة العلمى سوبر فوسفات الكالسيوم
    ميعاد اضافة السوبر والسماد البلدى بعد الحرث الاولى ثم الرث الثانية ثم التزحيف ثم التخطيط تم الرى بعد ذلك بحوالى10 الى 15 يوم يكون ميعاد زراعة الدرنات
    اضافة السماد الازوتى قبل الحرث فل يوجد منة فائد لانة عنصر متحرك وسريع التطاير
    اليوريا سريعة الذوبان وبالتالى فل يستفيد منها النبات ويتم اضافتها فى صورة سلفات ونترات لانها بطئية الذوبات
    عناصر ورقية هى عناصر يتم وضعها فى الماتور وتضاف على اوراق النبات وهى الزنك والحديد والمنجنيز

المهنة
    مهندس بشركة السكر

السلام عليكم
    ممكن اعرف طريقة التي يتم بها تكوين البريدرم في حالة جروح البطاطس

المهنة
    مهندس زراعي

تسمى بعملية العلاج التجفيفى
    وهى عبارة عن وضع درنات البطاطس فى مكان مظلل وهاو ويتم وضعها فى صورة كومة ويتم تغطيتها بالقش لمدة اسبوعين الى حين تكوين طبقة البرديوم وتصلب القشرة

المهنة
    موظف

باجماعة انا ابحث عن تقاوي بطاطس ها من احد يساعدني انا من سكان الجيزه

المهنة
    موظف

شكرا جدا يا اخ محمد الحسيني انت انا اسان كويس جزاك الله عني الخير

المهنة
    موظف

انت قد تكلمت الكثير والكثي عن البطاطس المعمليه من اتي بهذ البطاطس في شهر واحد حتي توفر علي مصر الكثير من العملات

المهنة
    مستورد

شكرا لك اخى محمد
    شفت يا اخى انت مهم جدا لنا وحقيقى الناس بتفهم منك ربنا يحفظك ويخليك
    وانا لى طلب عند الاستاز عونى انه يضيف لك قبل اسمك نجم المنتدى

التعديل الأخير تم بواسطة gamal amin amin ; 30-07-2007 الساعة 04:44 PM

المهنة
    موظف

شكرا جدا علي هذه المعلومات ممي يجعلني ان اطع وان اسال سوال يهمني ما هي المده المتبعه حتي او المضبوطه لعمليه كمور النبته بمعني انا اريد ان ازرع البطاطس بعد بدون ما اضعه في الثلاجه لزم اضعه وكام المدي العضمي والصغري يعني ممكن اضع الدرنه في الثلاجه 10 اشهر او 15 يوم فقط

[IMG]images/buttons/edit.gif[/IMG]

المهنة
    مهندس زراعي

سلامى للجميع
    انا بحب اشكر الاخ الاكبر العزيز جمال على الكلام الرائع دة بس انا مش بكتب على المنتدى من اجل لقب ولا غيرة بس انا بكتب معلومات وخبرات اكتسبتها وبالتالى يجب علية اخراج هذة المعلومات وانا بحب اشكرك على الكلام اللى انت بتكتبة
    ام الاخ mohamrd
    عادة يتم تخزين البطاطس فى الثلاجات من اجل اطالة مدة السكون ( طور الراحة ) من اجل الزراعة فى المواعيد المناسبة وعادة توضع فى الثلاجة من 6 الى 8 شهور ثم يتم اخراجها قبل الزراعة باسبوعين من اجل كسر طور السكون ولتهويتها
    ام التخزين فى النوالة فيكون من اجل التخزين للبيع وفى حالات قليلة يتم تحزينها للزراعة حيث لا يتم التحكم فى طور الراحة فى النوالات مما يؤدى الى انبات الدرنات وبالتالى عدم زراعتها

المهنة
    موظف

شكر بشمهندس محمد علي هذه المعلومات لكن قد قلت هذ من قبل ولكن انا اسال هل من الممكن اطال فترة التخزين ام لا هل عندك من اجابه لسؤالي.......وعلي العموم شكرا جدا علي هذ المعلومات مره تانيه

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12