اريد رائيكم يا اهل الخير والخبرة فى شراء ارض
النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: اريد رائيكم يا اهل الخير والخبرة فى شراء ارض

المهنة
    باحث

اريد رائيكم يا اهل الخير والخبرة فى شراء ارض

السلام عليكم اعضاء المنتدى المحترم
    انا شاب لسه فى بداية حياتى ومعايا قرشين ورث وبفكر اشترى ارض وازرعها, بس انا معنديش خلفية عن الزراعة , بس مهاراتى جيدة وسريع التعلم الحمد لله , المشكلة انى شفت تجارب فشلت فى الزراعة , وبفكر اشترى ارض , وحابب تعرفونى بحكم خبرتكم اى انواع الارض فى مصر خصبة وممتازة وعقدها كويس ؟ وكم يكون سعر الارض لو مساحة خمسة فدان , ومتوسط تكلفة زراعة الفدان , بس اهم حاجة عاوز ارض خصبة متتعبنيش ويكون عقدها كويس من وزارة الزراعة ولا تبخلو عليا بنصحكم لانى جديد يا شباب , ولا اريد اعلانات لاراضى يا اخوان اريد نصيحة لوجه الله , وجزاكم الله خيرا

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    طبيب بشرى

من المهم عند تحديد المساحة أن تحدد أيضا المبلغ المراد استثماره لأن الموضوع مرتبط ببعضه.

مثال: لو معك 300 الف جنيه من الممكن أن يشتروا لك:

فدان فى المنوفيه (أرض سوداء)
    2.5 - 3 فدان فى البستان (ارض صفراء قديمة)
    4 - 5 فدان فى السادات (أرض صفراء متوسطة العمر)
    8-10 فدان فى وادى النطرون (أرض صفراء حديثه)
    كل الاراضى السابقه هى بعقود من الحكومه.

أو أن تذهب مثلا الى الواحات البحريه أو واحة سيوة بنفس المبلغ لتشترى 20 - 30 فدان وضع يد.

اذا الموضوع متغير حسب ما تريد أن تدفعه فلا تحدد المساحة و انما حدد المبلغ المستثمر أفضل.

باقى الأرشادات بعد سماع الرد.

ملحوظة:

من الممكن أن تقرأ مدونتى لأن بها مقالات سترشدك عما تفعل.

telmissany64.blogspot.com

المهنة
    .........

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    حياك الله اخي الفاضل
    - اولا اخي احمد الله انك فكرت بكسب الحلال الله يبارك فيك
    - ثانيا عليك باسخارة الله و ذالك بصلاة ركعتين و استشارة الناس و منهم اصحاب المهن
    - ثالثا اخي اياك ان تبدا بالفشل اياك ثم اياك لان الشيطان و العياذ بالله اذا راى عبدا محبا للخير و بعيد عن المنكرات يفكره بالخسارة و الفشل من بادئ الامر و دليل قةله ( الشيطان يعدك الفقر و يامركم بالفحشاء)
    - رابعا اخي فيه قاعدة للرزق الا و هي اذا عزمت فتوكل على الله فمن خلال البورصات صعودها و انحطاطها قد يرى العبد انه سيفشل في الامر و لكن على العبد اتخاذ الاسباب كالسؤال عن المهنة و التكلفة لا ان تدع الارض دون سقي و تقول سوف تنتج و كما قال النبي صلى الله عليه و سلم للرجل الذي ترك الدابة اعقلها و توكل .
    - خامسا اخي انك بين اخوانك في منتدى الزراعة و هم نحسبهم كذالك في اتم الاخلاق و المعاملة الحسنة و نعينك قدر المستطاع الله يبارك فيك و اسال الاخوة المشرفين و الناشطين و لن يتركوك اخي لا تقلق و من كان في حاجة اخيه كان الله في حاجته
    و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

المهنة
    باحث

اولا اشكر حضرتك يا دكتور للرد ,

بالنسبة للمبلغ هو 150000 , انا اتمنى ارض مريحة حتى لو مساحة صغيرة , واقصد بمريحة اى انها تساعدنى لانى مش خبير , انا حديث عهد بالموضوع , واسف جدا لتأخرى فى الرد , لانى انتظرت كتير من بداية كتابة الموضوع ولم ياتنى رد , فلم ادخل الموقع الا اليوم
    وجزاكم الله خيرا , لتكرم حضرتك وردك

المهنة
    باحث

اخى الكريم عبد السلام الجزائرى,
    جزاكم الله خيرا لكلامك الجميل والرائع
    نصائحك كلها جميلة وتزيد الهمة , وزودت الامل والطموح عندى , اشكرك حبيبى جدا جدا لرقة كلامك ومشاعرك , وادعيلى اخى الحبيب , واعتذر للتأخر فى الرد

المهنة
    باحث

شكرا لحضرتك يا دكتور ياسر ... تم الرد عليا فى موضوع اخر ..تقبل تحياتى