استفسار بخصوص خط انتاج الصلصة - الصفحة 2
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 26 من 26

الموضوع: استفسار بخصوص خط انتاج الصلصة

الصورة الرمزية amonaa
     غير متصل  مشرفة قسم الصناعات الغذائية
    المهنة
    مهندسة زراعية -ماجستير صناعات غذائية

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م- عمرو نجيب مشاهدة المشاركة
    المصيبة أن أغلب الاخوة المهندسين كلامهم جميل لاكن مبيخدوش بالهم من موضوع التكاليف والانتاج التجاري والتسويق خط زي اللي حضرتك بتشرح فية ياهندسة يعملة مستريح200 ألف منها 50 الف غلاية فورث هاند يا جماعة تبسطوا في الكلام مع الناس شوية الكلام علمي سليم لكن السائل عامل خط بتكاليف لاتتجاوز 4000 جنية أقوم انا أنصح بملاين هوة دة كلام برضة ... المقصد نصيحة للأخوة المهندسين لازم يتحك في المصنع من أول الموريدن وحتي المستهلك ولا يقصر نفسة في مكان كدة يفهم أكتر وسعرة يكبر وأن الله مع الصابرين
    يابشمهندس دى مش مصيبة لانه لفظ غير مناسب حضرتك تقدر تفيد وغيرك يفيد واكيد مش كله زى بعض لان اللى اشتغل فعليا غير اللى درسه غير اللى تدرب عليه غير اللى مجاله صناعات غذائية ولكن لم يعمل الا فى مجالات محدده منها .......واكيد العامل بالتصنيع الغذائى لابد من التدريب فى احد المصانع الحقيقة او الاستعانة بمستشار كمهندس تصنيعى متخصص فى المنتج مع بعض الاسئله التى قد تفيده فى المنتدى ولكن ليس الاعتماد على راى الاعضاء الاجتهادية فى المنتدى (الخبرة ليها حساب اخر عن اكثر الناس للاسف).......ونشكرك مرة اخرى للمشاركة برايك التصنيعى وخبرتك المفيدة...........تحياتى

المهنة
    مركزات الفاكهة - مركزات الطماطم - العصائر - صلصة الطماطم - المثلجات المائية - دبس وعجينة التمور

أختى الغزيزة
    مهندسة / amonaa
    شكراً لحضرتك جداً

تحياتى

م / عماد حمدى على
    00966532431072 - واتساب - food_industries87[at]yahoo.com

المهنة
    استشاري تصنيع غذائي

عودا حميدا انا دلوقتي نفسي انفتحت بدوامي الدائم للمنتدي برجوع الدكتورة اماني والمهندس عمرو اكبر مشاغب في المنتدي وتواضع المهندس احمد عبدة والخبرات العلمية للمهندس الجميلي والمهندس القوي محمد الهواري وجميع الاخوة المهندسين ذو الحضور القوي في المنتدي صح النوم يامنتدانا بالخبرات القوية لمهندسينا

الصورة الرمزية م- عمرو نجيب
     غير متصل  مشرف قسم تكنولوجيا الألبان
    المهنة
    مدير بحوث وتطوير المنتجات

جميل جدامهندس جمال وأنا معك ماديا وفنيا بس والله مش مشاغب ... و الاخ حمدي لم أتعرض للمادة العلمية بشيئ من التقليل بل علي العكس صحيحة جدا ومحترمة وهذا ما أفعلة يوميا ولكن القصد هو تبسيط المعلومة للناس لأن ناس كتيرة أتصلت بي أثناء أجازتى الماضية في مصر والحمد لله نفذت لها خطوط جيدة وأستفادوا من ذالك ولم أتقاضى منهم مليم أحمر سواء في المربات أو الخل أو منتجات الطماطم و الجبن و الشامبوهات والحمد لله مازلت علي اتصال معهم حتى ليلة أمس و بالنسبة للأخت أمونا ليس هجوم علي أي أحد و لكن لما يكون السائل علي قدة ويطلب المساعدة وأقوم أرد وأقولة أصناف جيدة و نشرات وزارة الزراعة والنظافة وضربات الشمس وكمان نظام هاسب وهو مش عارف يعنى أية دبل جاكت من أصلة... حطي نفسك مكان السائل وتوقعي الرد ......لابد أن يكون الجواب علي نفس مستوى السائل وليس علي نفس درجاتنا العلمية والعملية وليس المقصد أبدا فرد عضلات ولا أستعراض خبرات لا لا كلنا لازلنا بنتعلم والشخص اللي يقول عندي كل حاجة أعرف أنة أنسان فاشل بالمرة ومش عيب أبدا تكون النصيحة قاسية حبة ... لأن في المنتدي بجد حبة أراء تودي ورا الشمس لو طبقت في المصانع والناس للأسف معندهاش الخبرة الكافية للفهم والفتاوي كتير جدا وكلة بيفتي في غير تخصص يا جماعة دة علم ولة أصول وناس بتدفع عمرها عشان تتعلم وناس بتخسر فلوس علشان رأي خطأ وليست حسابات أخري " للأسف" ولكن صنايعي فاهم شغلة أحسن أحيانا من 10 مهندسين قارئ كتب فقط... مع فائق الاحترام والاعتذار للكل

المهنة
    استشاري تصنيع غذائي

اخي العزيز مهندس عمرو انت تعرف جيدا كم انا اعزك واتمني ان يديم علينا الحب والصداقة وطبعا كما قلت الكلام الذي يقال والاستشارات التي تقولها ويقولها كل الاخوة في المنتدي بالطبع لحبنا لذلك المجال وحبنا لنشر العلم وخبراتنا ولكن هناك نقطة ان كلامنا هذا يساوي ملايين تدفع من اجل الحصول علي تلك المعلومات لذلك لابد من عمل لجنة من الاستشاريين للرد العلمي والعملي ولابد ان يكون النقاش مع بعض علي مستوي المسئولية

المهنة

الله يخليك ياهندسة والله نفس الشعور وأكتر حبة ومعلش الموبايل بيفصل عشان اليومين دول قاعد في صحراء واسعة وأقرب شبكة تقوية ياااااااااااااااادوب تلقط المسدات وهحاول أكلمك قريب وعلي فكرة انا حذفت الهوت ميل بتاعي

المهنة
    استشاري تصنيع غذائي

انا في انتظار اتصالك ولك تحية حب وتقدير ويكفيني الموقع اللي بعتة افادني كتير ودة لوحدة يساوي كتير قوي ---------------------------------------

المهنة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جمال عبد العظيم مشاهدة المشاركة
    ولكن هناك نقطة ان كلامنا هذا يساوي ملايين تدفع من اجل الحصول علي تلك المعلومات لذلك لابد من عمل لجنة من الاستشاريين للرد العلمي والعملي ولابد ان يكون النقاش مع بعض علي مستوي المسئولية

صحيح جدا وأنا ناس بتتصل بي من سوريا والجزائر والسعودية بس لضيق الوقت مش بكون فاضي وأحيانا بتخنق من بعض الأسئلة منخفضة الجودة بس بحاول أساعد ويشهد الله أنى لم أخذ فلس ولا هللة ولا مليم من حد وكلة خالص لوجة الله وعل هذا يكون بداية مشروع مادي مربح للأستشارات الفنية يشترك فيها الاخوة الكرام مثل مهندس محمد الهواري وأخي احمد والأخت امونا والأخ حمدي وغيرهم من النشطاء بالمنتدي

الصورة الرمزية amonaa
     غير متصل  مشرفة قسم الصناعات الغذائية
    المهنة
    مهندسة زراعية -ماجستير صناعات غذائية

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م- عمرو نجيب مشاهدة المشاركة
    جميل جدامهندس جمال وأنا معك ماديا وفنيا بس والله مش مشاغب ... و الاخ حمدي لم أتعرض للمادة العلمية بشيئ من التقليل بل علي العكس صحيحة جدا ومحترمة وهذا ما أفعلة يوميا ولكن القصد هو تبسيط المعلومة للناس لأن ناس كتيرة أتصلت بي أثناء أجازتى الماضية في مصر والحمد لله نفذت لها خطوط جيدة وأستفادوا من ذالك ولم أتقاضى منهم مليم أحمر سواء في المربات أو الخل أو منتجات الطماطم و الجبن و الشامبوهات والحمد لله مازلت علي اتصال معهم حتى ليلة أمس و بالنسبة للأخت أمونا ليس هجوم علي أي أحد و لكن لما يكون السائل علي قدة ويطلب المساعدة وأقوم أرد وأقولة أصناف جيدة و نشرات وزارة الزراعة والنظافة وضربات الشمس وكمان نظام هاسب وهو مش عارف يعنى أية دبل جاكت من أصلة... حطي نفسك مكان السائل وتوقعي الرد ......لابد أن يكون الجواب علي نفس مستوى السائل وليس علي نفس درجاتنا العلمية والعملية وليس المقصد أبدا فرد عضلات ولا أستعراض خبرات لا لا كلنا لازلنا بنتعلم والشخص اللي يقول عندي كل حاجة أعرف أنة أنسان فاشل بالمرة ومش عيب أبدا تكون النصيحة قاسية حبة ... لأن في المنتدي بجد حبة أراء تودي ورا الشمس لو طبقت في المصانع والناس للأسف معندهاش الخبرة الكافية للفهم والفتاوي كتير جدا وكلة بيفتي في غير تخصص يا جماعة دة علم ولة أصول وناس بتدفع عمرها عشان تتعلم وناس بتخسر فلوس علشان رأي خطأ وليست حسابات أخري " للأسف" ولكن صنايعي فاهم شغلة أحسن أحيانا من 10 مهندسين قارئ كتب فقط... مع فائق الاحترام والاعتذار للكل
    اشكرك اولا مهندس عمرو لافادتك للاخرين ..........لوجه الله طبعا ..........واظن اننا كلنا لوجه الله الحمد لله ...........ثانيا اخى فى المنتدى الكثير يرى الامور من كذا وجهت نظر مش من وجهة واحده فقط والكتب هى اساس العلوم لانها مش مجرد اساسيات ولكن ايضا عبارة عن مجهود خبراء عمليا ليستفيد به الاخرين ............ اما بالنسبة للسائل فقد حدد سؤاله فى اى نصيحة للعمل ولم يسال على خطوات انتاج معينة وكل واحد شايف من وجهت نظره الخطورة تكمن فى اى اتجاه وبالتالى يسدى النصيحة بها .............انا عملت فى القطاع الخاص وبسبب اخطاء فى التبريد واستلام المواد الخام والتخزين للناتج اضطر انه يعدم بضائع بحوالى 5 مليون جنيه ولا عزاء للفاقد .................فارجو من حضرتك افادتنا من خبرتك ويسعدنى انا شخصيا الاستفادة منك وافيدك انا الاخرى واستفيد ايضا من المهندس جمال وباقى الاخوة المهندسين ...............( بس معلش مش واحد داخل يسال وواضع خط تصنيع والشركه بتدى معاه دورة تدريبية للخط وتقولى مش يعرف دابل جاكيت ولو مش يعرف يسال يعنى ايه وحنجاوب برحب صدر (ونعتذر لضيق الوقت فى بعض الاحيان نضطر للاختصارات ويجى زى حضرتك تعوض عننا ومش عيب لاننا كلنا لنفس الهدف المساعده لوجه الله ).........ولكل صناعة عديد من الخطوط الالى كامل او نصف ألى او يدوى كامل وكلا حسب امكانياته التصنيعية والمادية ............وبالنسبة للنشرات او غيره من الابحاث فهى طريق للمعرفة وخبره الاخرين مثل حضرتك وان شاء الله اتوقع من حضرتك تكتب عن خبرتك لتفيد بها الاخرين وكما قلت انا اول من يريد المعرفة لاننا لحد الممات لن ينتهى العلم والتعليم واكتساب الخبرات اخى ...........تحياتى

10. 30-03-2011, 12:50 AM
    سبب آخر
    يرجى التقيد بقوانين كتابة الردود واستخدام أيقونة "شكرا لك".

المهنة
    مهندس زراعى

أشكركمعلى هذه المداخلات واستفدت من المناقشة وانا الان فى طريقى مرة اخرى للرجوع الى تصنيع الصلسة بعد انقطاع دام 5و2 سنة

المهنة
    صاحب شركة اغذية

شكرا على جهودكم موضوع جميل شكرا على جهودكم

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12