عرض صوب زراعية موفرة للتكاليف جدا ومعمرة +تقنية جديدة لحفر الابار باقل تكلفة وباى عمق - الصفحة 2
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 30 من 30

الموضوع: صوب زراعية موفرة للتكاليف جدا ومعمرة +تقنية جديدة لحفر الابار باقل تكلفة وباى عمق

المهنة
    دكتور بيطرى

www.greenahram.com
    يوجداختراعين بهذا الموقع سوف يساهموا فى التنمية الزراعية والتوسع الزراعي وتوفير الاراضي بشكل واسع وحلول جذرية ايضا لتكاليف الحصول على المياه النقية بأسرع وقت ومن ثم القضاء على الحروب على الاراضي والمياه وذلك بفضل الله . وبداية كنبذة مختصرة عن الصوب الزراعية او البيوت المحمية ومميزاتها هي -1 - توفير اراضى كثيرة حيث أن انتاجية الفدان تكون فى بعض المحاصيل 6 اضعاف انتاجية الفدان العادي بدون صوب نتيجة لنوعية النباتات التي وهبنا اياها الله 2 ويمكن ان تصل الى 20 ضعف الانتاجية بكمية تصل الى 500 طن بالعام - توفير كميات كبيرة من المياه حيث يكون الري بالتنقيط 3- مشروع مربح جدا وينتج المحاصيل فى غير موسمها الزراعي وبكميات كبيرة جدا بفضل التحكم بدرجات الحرارة وبالتالى توفير مساحة الرقعه الزراعية والاستفادة من التصدير ايضا 4 -تنتج محاصيل ذات جودة تسويقية عالية جدا .

الفكرة الأولى وهي الأهرامات الخضراء وهي تصميم جديد للبيوت المحمية يكون هرمي الشكل وهو يوفر أموال طائلة اقل في تكاليف الإنشاء
    ويستغل كافة المساحة المنزرعة ويعطي انتاجية قياسية
    لأول مرة بالعالم تصل الى 500 طن من الطماطم ويمكن عملها فى محاصيل اخري تكون طول النبتة فيها يصل الى 30 متر وهذا اما بتعديلها وراثيا لجين الطول وهذا ليس به ضرر لأنه بجين الطول والنمو فقط وليس بنوعية الطماطم ذات نفسها كما ان امريكا ياجماعه تزرع محاصيل عدة كفول الصويا معدل وراثيا ولم تثبت التجارب الى الان ان هذه الاغذية المعدلة ضارة
    ويمكن انها هذه التقاوي اطويلة النمو تكون موجودة بالشركات

والفكرة هي أن المشكلة في كل التصميمات التقليدية مثل التصميمات المقوسة أنها
    تكون غالية التكاليف في صناعتها في ورش الحديد + مستلزماتها بالنسبة الى انتاجيتها القليلة مقارنة بهذا الاختراع
    تكلفة مساحة هرم عالى 900 متر بنظام زراعه افقية ما يعادل 2.5 صوبة 9*40= تقريبا 40 الف جنيه مصري بانتاجية تقترب من 35 طن على الاقل طماطم بدلا من 12 طن
    تفضلوا بالدخول على الموقع وشاهدوا الصور المفصلة
    ملحوظة الزراعه الافقية موجودة وتسمي زراعه الجدران ولم تستخدم فى محاصيل الصوب الزراعية حتي الان
    مميزات هذه التكنولوجيا الجديدة فى العالم هي انها تعالج مشكلة انكسار جذع النباتات الطويلة النمو مثل الطماطم التى يتركها المزارعون فى البيوت العالية التقليدية لكي تطول وتعطي انتاجية عالية ويقومون بثنيها ليسهل عملية صعود العصارة والمياه عبر الساق وذلك به مخاطرة خشية انكسارها كما ان لها طول معين لا تطول عنه حيث يقومون بتقليمها اما فى نظام الزراعه الافقية تحت الاهرامات العالية فان ذلك يعطيها الحرية كاملة لتنمو حتي 35 متر وهذا طبيعي فى بعض سلالات الطماطم وجاري البحث عن سلالات بمحاصيل اخري او تهجينها وهذا يعالج مشكلة صعوبة صعود العصارة والمياه عبر جذوع وساق الشتلة الطويلة حيث افقيا تكون اسهل
    ملحوظة مهمة هذه الافكار كانت ولازالت مسجلة منذ فترة داخل مؤسسات حقوق الافكار المصرية
    وانا بانتظار التعاون مع اهل المنتدي الكريم www.greenahram.com

تعالو نحسبها ياجماعه الوقتى مساحة هرم على نصف فدان 45*45 متر ارتفاعه 17 متر وطول عمدانه الجانبية اللى هي طول جدران الزراعه 13 متر اذن مساحة الجدار المزروعه=13ارتفاع*45 متر طول * مسافة للنباتات لتطول 21 متر جهتين او جدارين زراعه اذن كل جدار مساحته 13*45=585 متر مربع وعدد الشتلات المزروعه بالجدار= 36 سطر طولي السطر به 26 شتلة لأن المسافة بين السطور الطولية = 1.25 متر والمسافة بين الشتلات بالطول 0.5 متر اذن كل شتلة تأخذ مساحة نصف متر مربع مما يترك فرصة للسلم اذن الجدار الواحد يتم زرعه به 936 شتلة لتترك لتنمو بطول 21 متر بدلا من 2 متر اذن الانتاجية التقليدية لشتلة 2 متر تكون 5 كلجم اما لشتلة 21 متر تكون اضعاف 10.5 مرة فتكون الانتاجية لكل شتلة واحدة طويلة 10.5*5 كلجم = 52.5 كلجم فى ضرب 936 شتلة = 49140 كلجم من الجدار الواحد والهرم به جدارين اثنين اذن الانتاجية لكل هرم 98 طن والفدان يسع هرمين قريبا اذن الانتاجية 98+98= 196 طن بالستة اشهر اذن بالسنة 400 طن تقريبا واذا حسبنا المساحة المهدرة حيث ان 45*45=2025 متر فان الانتاجية يمكن ان تصل الى 500 طن اذا جعلنا المسافة بين السطور 1 متر بدلا من 1.25 متر يبقى كلامي علمي ولا لا ياجماعه ارجو اعادة تثبيت الموضوع لأنه خطير ووالله لو عرفتوا الباقى تطبيقات الهرم هتعرفوا قيمته وعلشان اقربها لكم هو مبنى ضخم وممكن تكييفه وواقى من كافة العوامل الجوية ده غير انه ممكن يتعمل عالى وبرخص التراب يبقى تفتكروا انه ممكن يستخدم بايه؟؟؟ كمان؟؟ على العموم محدش يقول بالمنتدي واللى عاوز يعرف يتصل بيا

التعديل الأخير تم بواسطة mohamedhusen951 ; 22-06-2011 الساعة 04:47 PM

المهنة
    مهندس زراعى

يا بش مهندس الفكره قديمه جدا ومكلفه انا عامل المجمع الهرمى ال حضرتك بتتكلم عنه من 2004 والفرق فى الانتاج بينه وبين المجمع المقوس لا يذكر ويتساوى معه وموضوع الحفر ال حضرتك تقصده ابار فواره ولا تقصد ايه

المهنة
    دكتور بيطرى

الصوب الهرمية موجودة بالفعل بتبنى بالحديد وتقليدية معروفة
    اما هذه التقنية تقنيتي المسجلة باكاديمية البحث العلمي والشهر العقاري هي لأول مرة لآننا نستخدم عمود بالمنتصف خرسانة وهذا لأول مرة ثانيا بنسخدم سلوك وبنركب المشمع فيها خلف خلاف وهذا لأول مرة مما يعطيها متانة ضد الرياح فى كلا الاتجاهين ده غير اننا نقدر ننشىء مساحة كبيرة جدا يعني ممكن هرمين على فدان واحد وتكون قوية جدا نتيجة لقوة عمود الخرسانة الذى يستطيع ان يحمل عمارة بحالها وهذا غير موجود بالتصميم الهرمي التقليدي الا اذا كان تصميم اخر زجزاج جمالوني
    فارجوكم ياجماعه محدش يدعي كلام خاطىء ثانيا الانتاج الكثير له تقنية فى زراعه للطماطم واحتمال باقى المحاضيل المطوره بالشركات التقاوي نتيجة لطول النباتات
    حفر الابار هي ابار المياه الجوفية بالمواسير والطلمبات
    ممكن نعلى الهرم فى الارتفاع بدون اى خوف من الرياح لأننا ياجماعه مثبتين العمدان بالارض بالخرسانة والظلط
    بدون خوف من الرياح لأننا بنضع سلك على الجدران
    ونركب المشمع به خلف خلاف والسلك بيعمل كعصب قوي يسند المشمع يعني ياجماعه لا يوجد خوف لأن السلك كل متر والعمدان كل خمسة متر: ده غير ان العمدان باسمنت مدفونة بالارض نصف متر على الاقل: ده غير الاسياخ اللى بتدق فى الارض وعليها الاسمنت يعني انت بتبنى قلعه حصينة
    : يعني حاجة جبارة بمشيئة ربنا

ياجماعه كمان عمدان الخرسانة المسلحة بتشيل ابراج سكنية كاملة وبتكون جامدة جدا يبقى المسئلة سهلة جدا انها تشيل شوية سلك عليهم مشمع بيصد فيه الهواء مهما كانت قوته

التعديل الأخير تم بواسطة mohamedhusen951 ; 23-06-2011 الساعة 05:40 PM

المهنة
    دكتور بيطرى

المفاجأة الكبري تم التوصل لتقنية جديدة جدا وخطيرة وتم عمل دراسة الجدوي لها بدقة شديدة فكانت مساحة 800 متر ما يعادل 2 بيت 9*40 تتكلف تكلفة 16 الف جنيه مصري فقط لا غير بانتاجية تصل ضعف الانتاجية
    :
    لآن الهرم عالى 4 متر تقريبا طول الجدار اى انها ارخص فى التكلفة من الصوب التقليدية وتعطي ضعف الانتاجية مما يحقق ارباح طائلة
    كما يوجد دراسة جدوي لهذه التقنية فى انشاء بيت تقليدي مقوس جميع المقاسات حيث يتكلف البيت الكبير 9*40 تكلفة 4000 جنيه فقط لا غير بجميع مستلزماته مواسيره المبتكرة شبكة ري +مشمع ..... اما الصغير 6*40 يتكلف من 2500 الى 3000 جنيه فقط لا غير وقوته غير عادية وعمره ابدي الاستخدام من يريد الفكرة يتصل بى وهي فكرة غير محتكرة ولكنها سر وثمنها هو نسبة قليلة ومتواضعه من الارباح

المهنة
    دكتور بيطرى

important اخر دراسة جدوي مساحة 1440 متر ب 24000 جنيه تقريبا

ولدي تصميم قديم تم عمله ولدي صوره على حقل العمل العام الماضى بالصوب التقليدية ويمكن عمله بالحديد المجلفن المضاعف القوة بالابتكار الجديد مساحة 1440 متر ما تعادل 4 بيوت كبيرة 9*40 تتكلف 24 الف جنيه مصري فقط لا غير بجميع المستلزمات وبارتفاع 3.5 او 4 متر مما يعطي ضعف الانتاجية التى تصل الى 48 طن بالعروة www.greenahram.com المسئلة ليست احتكار اطلاقا وانما طلب لحق الانتفاع كنسبة من الربح وعلى استعداد لمشاركة جميع الورش بهذه الفكرة المتميزة وانا تحت الاتصال والطلب

المهنة
    مستثمر

شكرا علي المعلومات

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedhusen951 مشاهدة المشاركة
    فكرة حلوة جدا انه ممكن نستخدم حديد اسمر او مجلفن حتي لأننا محتاجين قطعه حديد طولها مترين فقط جميل جدا وشكرا لمشاركتك والسعر مش هيبقى عالى بردو
    بس ايه رايكم زمان بتوع الحديد والتقويس بالشركات التقليدية زعلانين ياجماعه متزعلوش احنا بنتكلم فى توفير كبير بالارض وفلوس الانشاء والفكرة دي فرض كفاية
    ولى طلب
    بس انا ياجماعه اناشد الاخوة فى اى دولة بها شركات متخصصة فى انشاء الصوب انا خريج طب بيطري 2005 ووالدي عاوز يشغلني بالمهنة باسرع وقت وانا لو اشتغلت طبيب بيطري مش هنفذ مشاريعي واختراعاتي بحفرالابار والاهرامات الخضراء وهيتنفذوا كمان سنه اواكثر وانا عاوز انفذهم قبل كده وباسرع ما يكون فاى واحد يعرف شركة تبعتلى فيزا للخارج ونقدر نجرب وننفذ ونفيد الناس اكون شاكر
    وان الله سوف يجعله فى ميزان حسناته لانه مش هيخدمني لوحدي هيخدم كله الناس وفى العالم كله واناشد الاخوة بالمنتدي تثبيت موضوعي ده

المهنة
    دكتور بيطرى

ياجماعه مطلوب وكلاء لهذه التقنية ويستحسن يكونوا مهندسين فى جميع الدول وجميع المحافظات المصرية الفكرة ليها طريقة بالعمل مش اى حد يعرف يعملها واحنا كا بنتدرب وبنجرب موديل بمواسير من نوع اخر من يهتم يبعتلى اميل ويراسلنى او يكلمني تلفون او شات وانا ابعتله صورها وله نسبة من الارباح هذا غير اجرة عمله فى حقل العمل

المهنة
    مستشارة وباحثة اقتصادية

ماشاء الله تبارك الله مشروع رائع ومميز ولكن ارجو منك الاستماع جيدا لعرض الاستاذ ابراهيم والاستاذ محمد السنان وستجد لديهم الدعم الكافي
    لاتحاول ان تبحث عن مستثمرين ممولين فقط لمجرد الحصول على المال انا انصحك ان تبحث عن من يتبنى الفكره ونجاحها على المدى البعيد وليس مجرد البحث عن الربح المادي
    لو اطلعت جيدا على عرض الاخ ابراهيم ستجد انك حظيت بعرض ممتاز جدا وسيتم دعمك بقوه وستعطي اكثر وانت بمصر افضل بكثير من كونك خارجها

المهنة
    دكتور بيطرى

شكرا يا اختي على شعورك وتشجيعك ولكني لا اعرف من الاستاذ ابراهيم ومن محمد السنان على العموم الفكرة مقبولة ولا يوجد مشكلة من يريدها يقابلني وانا تحت امره وانا حذفتها من على الموقع لانه للاسف فى ناس من اسرائيل دخلوا عليها

المهنة
    مهندس زراعي

طيب انا كنت مع كيميائي اسمه احمد جابر بيدور علي اي حد عنده فكرة بس تكون عملية وقابلة للتنفيذ لتحلية مياه البحر وتخزينها في تنكات كبيرة لعمل ابيار صناعية واستخدامها في الزراعة لبعض النباتات مثل نبات الهوهوبا وهو ابدي استعداده لتبني الفكرة ماليا وتنفيذها فهل في عندك حاجة كده التواصل علي الصفحة للمنتدي

المهنة
    دكتور بيطرى

تمام ابعث لى اميل على اميلى

ابعث لى اميل على اميلى بالموقع elhaysha[at]gmail.com وانا اعطيك التفاصيل كاملة ل 3 افكار فى مجال المياه العذبة حاجات جميلة جميلة وخطيرة ياسلام لو اتنفذت حل نهائي ومحصلش لمشكلة نهر النيل ولمشاكل المياه فى العالم كله
    0189805520 هذا تلفوني بانتظار اتصال سيادتكم

المهنة
    دكتور بيطرى

المعذرة يااخواني

الفكرة ياجماعه بالموقع لازالت ناقصة كثيرا ولم اضع جميع المعلومات عليها نظرا لأهمية الاحتكار للعرب فقط قبل الدول الاخري بالتحديد الدول المعادية للعرب
    للأسف منذ بداية الموضوع من سنة قابلت اكثر من 20 شخص لكن للاسف بيرجعوا فى كلامهم وشغل وكلام اطفال صغار كله للاسف

فعلشان كده انا لن اضع الفكرة وانتظر مجهودي الشخصي لكي انفذها بعد شهور او سنين
    الاتصال يكون للجادين فقط من فضلكم

المهنة
    خبير ومهندس زراعي

اعتقد ان الانتاجية لن تتحق ولم ويستحيل انها تتحقق لمساحة عشرون فدان وليس فدان واحد

م/أسعد الفقى **0533021646 بالمملكة العربية السعودية
    http://omrasad.blogspot.com/
    اعداد دراسات جدوى المشاريع الزراعية

المهنة
    رجل أعمال

يادكتور انا سعيد جدا بالافكار الجميله

أنا باهر العشماوى صاحب شركه ووكاله زراعيه هنا فى الامارات ومتخصصين فى تركيب البيوت البلاستيكيه <الصوب>

وكمان عندى مزرعه فيها صوب وباقي فيه تقريبا كمان 16 فدان غير مستغلين تماما

وعجبتنى فكرتك بس محتاك أخد عنها فكره أكتر من كده ولو عندك صور من الواقع يا ريت تمدنا بيها ولو عجبنى الموضوع واقتنعت بيه فعلا

انا ماعنديش مانع اتعاون معاك
    مع العلم ان الوضع هنا مختلف بعض الشئ من حيث الانشاء لأن هنا الصوبه لازم يتوفر فيها مراوح كبيره لسحب الهواء من الصوبه وفى الجهه المقابله للمراوح لازم يكون فى فلاتر تبريد
    وده علشان الهوا البارد يمر فى الصوبه علشان انت عارف ان الجو هنا حر شويه
    وده رقمى والميل
    00971509305333
    alawael2211[at]yahoo.com
    باهر العشماوى

المهنة
    رجل أعمال

مهندس اسعد الفقى اود ان اتواصل مع سيادتكم لو امكن ورقمى موجود فى المشاركه السابقه

باهر العشماوى

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12