ياتري ايه اكتر موقف حصل في حياتك ويستحيل انك تنساة؟ موضوع متجدد
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 21

الموضوع: ياتري ايه اكتر موقف حصل في حياتك ويستحيل انك تنساة؟ موضوع متجدد

المهنة
    Agronomist

hurry-up ياتري ايه اكتر موقف حصل في حياتك ويستحيل انك تنساة؟ موضوع متجدد

ياتري حقيقي ايه اكتر موقف حصل في حياتك ويستحيل انك تنساة او لما بتفتكرة بيفكرك بذكريات جميله ؟
    اتمني تشاركوني في السؤال اللطيف الجميل دة وبكل صراحه
    فضفضه من قلوبنا الجميله وماتحمل من حب لكل شيء جميل
    نفتكر بها كل شيء جميل
    وشكرا لكم
    اخوكم احمد

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    Agronomist

hurry-up افتكر!!!!!!!!!!

افتكر موقف لي وانا في اولي جامعه وكنت في معمل الكيمياء وكنت بصراحه عندي اجتذاب للشغل العملي جدا وكنت بشتغل علي التقديرات الوصفيه انك بتضيف محاليل فوق بعضها وتستدل عليها بالوان جميله جدا فكنت شغوب بدة ففجاة لقيت المعمل بيولع مانساش ابدا وكله بيقوليلي يابني سيب اللي في ايديك المعمل بيولع وانا بصراحه مشعايز اسيب الشغل الجميل دة من جوايا قلتلهم والله ماانا خارج غير لما اخلص شغلي وفعلا فضلت اشتغل في المعمل وهما بيطفوا الحريق وبعدين لما خلصت خالص سالتهم هو حصل ايه ؟وهكذاااااااااا

التعديل الأخير تم بواسطة mloshm ; 14-07-2007 الساعة 05:05 PM

الصورة الرمزية amonaa
     غير متصل  مشرفة قسم الصناعات الغذائية
    المهنة
    مهندسة زراعية -ماجستير صناعات غذائية

مشاركة: ياتري ايه اكتر موقف حصل في حياتك ويستحيل انك تنساة؟ موضوع متجدد

جميل جدا موضوع الفضفضة اخى احمد اهو نتشارك فى الذكريات الجميلة بس المهم تكون ذكريات عزيزة لان الاحساس بيكون ناتج من الحديث عنها كأن القارىء لها يعيش الموقف ...............شكرا اخى احمد لموضوعاتك المتجددة دائما

المهنة
    Agronomist

hurry-up مشاركة: ياتري ايه اكتر موقف حصل في حياتك ويستحيل انك تنساة؟ موضوع متجدد

التعديل الأخير تم بواسطة mloshm ; 25-07-2007 الساعة 04:41 PM

المهنة
    مترجم

أكثر موقف أتذكره في حياتي هو موقف حزين وليس سعيد. منذ ست سنوات تقريبا نزلت إلى البحر باكرا. تعرضت لأشعة الشمس طوال النهار, وجلدي من النوع الحساس جدا لذلك.

عدت إلى المنزل عند المساء والتهب جلدي وبت كالمجنون على مدى سبعة أيام, لا أعرف كيف أنام, وحتى عندما أكون صاحيا أشعر وكأن جلدي مسلوخا فلا أدري كيف أجلس أو آكل أو أخرج من المنزل. رأيت الأشباح. بدأت أعصابي تهلوس. تعفّن تفكيري...

قبل تلك الحادثة كنت أظن أن مزاح العذاب سهل. كنت أظن أن العذاب طفلا صغيرا لا يفقه شيئا. ظننت أن المرء يفلت منه بأي طريقة. كلا. إنه حيوان مفترس. لا يفلت منه أحد, وعندما يبطش بيده اليمنى بإنسان, يمرغ أنفه بالتراب حتى يستوي.

كانت سبعة أيام كافية لكي يتعلم فيها المرء دروسا مهمة وأساسية في الحياة. كل ما نتمناه هو أنه مهما واجهنا الصعوبات فلا بد أن نعرف أنها مؤقتة. المهم هو أن نتخطى الصعوبة الأخيرة - عذاب الجحيم الذي لا نهاية له والعياذ بالله.

المهنة
    Agronomist

hurry-up مشاركة: ياتري ايه اكتر موقف حصل في حياتك ويستحيل انك تنساة؟ موضوع متجدد

الله يسعدك يااخ عوني موقف فعلا حزني
    ربنا يجعل كل ايامك سعيدة باذن الله

التعديل الأخير تم بواسطة mloshm ; 16-07-2007 الساعة 06:09 PM

المهنة
    طالب في كلية الزراعه

كنت في سه أولي جامعه و كنت في معمل الكيمياء العضويه و قد وضعت حمض كبريتيك مركز و وضعته حوال ثانيتين علي اللهب فانفجرت الانبوبه و كان المعيد في المعمل واقف فقام و هلل فيا بس و انا كنت محرج جدا لأنني مكنتش أعرف ان ده حمض مركز

لا تأسفن علي غدر الزمان لطالما رقصت علي أسود كلاب لا تحسبن برقصهن تعلو علي أسيادها تبقي الكلاب كلاب و الأسود أسود

المهنة
    Agronomist

المهنة
    Agronomist

سبحان الله
    دة شيء عظيم جدا
    مفيش ولا موقف حصل في حياتك ومستحيل انك تنساة
    ياااة انتم بتنسوا بسرعه جدا .. دة شيء كويس جدا

التعديل الأخير تم بواسطة mloshm ; 14-08-2007 الساعة 03:09 PM

المهنة
    أعمل في شركة كيمياويات

نص مقتبص:
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mloshm مشاهدة المشاركة
    سبحان الله
    دة شيء عظيم جدا
    مفيش ولا موقف حصل في حياتك ومستحيل انك تنساة
    ياااة انتم بتنسوا بسرعه جدا .. دة شيء كويس جدا
    عذرا أخي, ولكن لا يبدو أن النسيان سبب عدم المشاركة في الموضوع, ولا أصدق أن رجلا لم مير به موقف لا ينساه في حياته, ولكن أعتقد أن السبب هو عد الجرأة على كتابة مثل هذه المواقف, ولا تسألني ما حاجة الجرأة, فأنا أراه سببا مقنعا, وشكرا لك.

الصورة الرمزية دعاء
     غير متصل  نائب المدير العام (سابقا)
    المهنة
    مهندسه زراعيه

بالنسبه لي . ..
    اجمل موقف حصل لي وانا بفصل التدريبي للجامعه
    فنحن نتدرب بمنطقه تسمى (الغور)..وللجامعه مزرعه هناك للتدريب نتدرب لمده اسبوع ثم نعود بالاجازه الى البيت وهكذا
    كنا بيوم من الايام تستمع بمحاضره عن البقر وحان وقت استراحة الغداء
    لكن انا وزميله لي راقبنا احد البقرات ولاحظنا انها تظهر عليها اعراض كنا قد اخذناها قبل عدة اسابيع وبقينا نراقب واضعنا فترة الاستراحه واذ بالبقره تلد امام اعيننا .اتصلنا بالدكتور المحاضر والمشرفين كي يسعفوها وانتهى الموضوع ان الجميع (من الطلاب ) خرجو ليشهدو هذه الحادثه وتم تصويرها...ساحاول نشر هذا الفيديو في هذا المنتدى
    لكنه مشهد رائع
    اما للموقف المحرج...
    ففي احد المحاضرات كان دكتور الماده متساهلا جدا لكن احد المرات كان يحضر هذه المحاضره مشرف فاخذت المحاضره اسلوب الجديه جدا وكان الدكتور متوتر قليلا وانا بالعاده اجلس بالمقاعد الخلفيه وفجأه
    عطست...فقالت زميلتي :يرحمكي الله ..فرددت عليها
    فتنرفز الدكتور لأنه اصلا متوتر وتوقع اننا نتحدث ونفسد المحاضره ...وفجأه.. .طردنا من المحاضره
    اصبح لوني كالبندوره ولم استوعب كلامه لثواني بعدها وقفت وخرجت انا وزميلتي دون مناقشه لكن... تعودت بعدها على اي شيء محرج

المهنة
    Agronomist

اشكرك استاذ خالد
    هو انا كنت عارف كدة ويمكن والله كنت هكتب كدة .. ولكن قولت انتظر
    انا يمكن جريء بطريقه صعبه جدا .. عمري ماكنت بخاف من اي شيء .. وكنت اكافح مهما ان كان وابذل كل الجهد للوصول لهدفي لاني شخصيه عندي اصرار علي التحدي والمثابرة ومو بياس بسهوله... عندي امل باذن الله انه يمكني الوصول طالما ان هناك جهد ..عارف يااستاذ خالد احنا من ضمن اسباب فشلنا ايه ؟ اقولك السلبيه .. مافي اي ايجابيه ولو وجدت ستكون محدودة او مقابل شيء .. لدرجه ان مثلا لو شيء غلط ماتجد من يدافع عن الخطا علي الرغم ان الساكت عن الحق شيطان اخرس واحنا الحمد لله بنسمع وبنتكلم حلو جدا عيبنا ان اي شيء بنعتبرة من وجهه نظريه وبشكل سطحي ليس له قيمه ومايفيد بشيء علي الرغم انه ممكن الموضوع اللي الواحد بينظر له انه ملوش لزمه يستفيد به معلومه ويفيد اللي حوليه بيها الشيء التاني عشان اعرفك اننا فعلا في قمه السلبيه بجدمن فترة كنت بشاهد برنامج لعمرو الاديب وكان بيقول ان طبعا اخوانا في فلسيطين والمشاكل اللي بتقابلهم ووالخ فقامت نقابه الاطباء وهي عدد ووضع في الدوله لايستهان به بتجميع مليون توقيع من الناس علي رفضهم برفض الاحتلال الاسرائيلي للقدس هو شيء قريب من كدة انا غير متذكر والله اعلم .. تخيل كم شخص وقع ؟؟؟؟ حوالي 20 الف من مليون شخص دة دليل علي العجز وعدم الجرؤة وعدم القدرة علي اتخاذ قرارات وعشان كدة احنا عمرنا ماهنتغير ابدا .. عمرنا ماهنكون كويسين .. ولا هنقدر نعمل اي شيء والجيل اللي طالع بردة هيكون كدة فاذا كان اللي قبله عمل كدة هو كمان هيعمل كدة .. الشيء التاني احنا شعب رقم واحد عندنا الشكليات .. المظاهر .. ماننظر الي القيمه او الفائدة بننظر الي كل شيء من الجوانب السطحيه لذلك كل تفكيرتنا سطحيه .. لا ينظر الي اي شيء من جوانب عميقه وبذل جهد في التفكير كما يفعلون الاجانب علي الرغم انهم مش علي مله الاسلام واحنا يامسلمين غير كدةحتي في الزراعه اللي كل الشباب اللي متخرج منها كرهها عشان اسمها وكرهها عشان هي مبتشغلش ..فهو نظر بنفس النظرة السطحيه .. لو كان نظر الي محتواها ماكان ينطلق منه هذا التفكير .. فاالعلوم التي تعلمناها في الكليه او في اي كليه whate ever مالها هي ومال الشغل .. دة مشكله الشغل دة حكايه تانيه .. هو ان الشغل عايز واسطه وعايز مستثمرين وخلاص .. لو بني ادم مو متعلم وعايز يشتغل ومعاة وسطه هيشتغل ...دة عيبنا يااستاذ خالد اننا بننظر الي اي شيء بنظرة سطحيه وهذة هي النظرة العقيمه والتي لاتاتي باي شيء جديد بل ستحد من اي شيء جديد انا حدث لي موقف يكاد عقلي يقتلني من التفكير .. بعدما تخرجت من الكليه وبعد عذاب .. ما كنت اسمح لاحد بالتجريح ولو بكلمه .. لا احد يستطيع ان يقلل مني لقوة معلوماتي ودقتها ,,وكنت اسال كثيرا واتناقش كثيرا في المحاضرات ماكان يهمني احد سوي ان افهم مااسال ؟ ويمكن سبب ذلك لي مشاكل كثيرة جدا فالمعيدين لما اسالهم سؤال كان بيفكر اني بتريء عليه .. ولكن طبعا ماكنت اقصد ذلك مطلقا .. اشتركت وانا طالب في مساعدة مدرسين باحثين وفي كذا مجال ودكاترة متخصصه بدرجه عاليه في ابحاث تحتاج الي تفكير بعمق وكاد عقلي ينفجر من الجهد المبذول والتفكير باتقان .. بالاضافه الي دراستي ولكن كنت اشعر بسعادة ذلك لان بطبعي اي شيء جديد او بمعلومه جديدة بيكون شانها عظيم جدا عندي وعندي قدرة علي الاستنباط وكنت اجري التحليلات في المعمل الي نهايه الوقت واحضر بنفسي كل شيء من الكيماويات وخلافه علي الرغم ان ذلك غير مطلوب وتولدت عندي خبرات .. الحمد لله احمد ربي عليها واحاول بقدر المستطاع ان افيد بها غيري لاني اعتقد انه سيحتاج سنين كثيرة حتي يدرك ذلك .. الحمد لله يااستاذ خالد تعلمت كل شيء بنفسي وبالحيلوله والرضا وعن اقتناع ورغبه وحب كل شيء .. لا اكرة اي شيء الا سوي شيء واحد... صعب جدا وجودي في مكان يتناقش موضوعات خاطئه او كلام خاطيء .. اول من يتكلم سيكون انا لاني اكرة الخطا واحب ان يتم تصحيح المعلومه مهما كان من يقولها سواء دكتور او اي ان كان .. كان البعض يكرهني لجراتي وشجاعتي الفكريه والعقليه واسلوبي الحاد والقوي فانا ماكنت استكفي بدراسه المقررات فقط في الكتاب الذي يوضع وانما اقرا واتصفح المراجع .. واجابتي في ورقه الاجابه تكون بمستوي طالب ماجستير او دكتوراة ..ويمكن افضل بكثير ..
    فالسن غير محدد للتحصيل ..كما يظن البعض .. دة في مصر الكلام المتخلف دة .. نظرا للثقافه المحدودة والجهل والتخلف الاجتماعي والثقافي الذي يعيش بيننا .. اعتقد اننا مو بنتقدم احنا ماشيين للخلف .. خلينا هنا في مصر بنفخر بالشهادات وانا معايا ايه ومخلص ايه ومركزي ايه وبس .. هو دة تفكيرنا ...........
    ومن وجهه نظري الشهادة ليس لها قيمه اذا ما اجدت بشيء جديد او عمل جديد ... فابالفعل
    كل ما هو عظيم وملهم صنعه إنسان عَمِل بحرية...
    الحمد لله انتهيت من الكليه وتخرجت وبعد مرور شهور علي تخريجي جريت ابحث عن عمل وذهبت الي مركز البحوث الزراعيه وقد قابلت وانا اسير الي دخولي لمديريه الزراعه اثنان الله اعلم مهندسين ام لا وتناقشت معهم حتي ان كان قلبي هيقف من كثرة الكلام وفي النهايه قال لي استخر ربك قبل صلاة الفجر بساعتين وذهبت من بعدة الي مركز التحاليل وقابلت سكرتير مدير المركز وقلت لها اني خريج ومعي بكالريوس واحتاج الي عمل في وحدة التحاليل الكيميائيه قالت لي لابد من موافقه عضو مجلس شعب او وزير الزراعه فقلت لها.. اني معرفش احد قالت هذ هو الحل ولايوجد سواة حزنت ومشيت وكان الدنيا امام عيني ظلام في ظلام .. ذهبت الي مكتب محافظ الدقهليه بعد عذاب ولكن منعني من الدخول موظف الامن وقال لي لايمكن حدوث ذلك الا اذا وضعت ورقه وبها طلبك في غرفه مو متذكر في نفس المكان وسيجتمع المحافظ بلقاء ويندة باسمك ..عذااااااااااااب والله .. شغل بالفلوس مو نافع شغل من غير فلوس مو نافع بردة ...هو ايه اللي بينفع في الزمن دة .. فللاسف الشديد يااستاذ خالد .. الزمن دة قاسي جدا علي اي انسان بيفكر صح وعايز يكون بني ادم ملتزم خصوصا لما يكون عايش في جو مليء بفساد الاخبار والراي والضلاله من كل مكان وطالما ان هذا الجو هو السائد فمانتوقع اي شيء جديد ممكن ان يبدل من شرها الي خيرها ؟
    حقيقي الحياة مساله مبدا ولابد ان يكون قوي جداا حتي لايتاثر بمايجد من فساد
    وشكرا لكم .. عذرا للاطاله

التعديل الأخير تم بواسطة mloshm ; 14-08-2007 الساعة 06:31 PM

المهنة
    طالب في كلية الزراعه

ما أكثر موقف محرج حدث في حياتك يا أخmloshm ؟

المهنة
    Agronomist

السؤال دة صعب اوي ياشيبو لان انا فعلا حصل كتير مواقف محرجه لكن احاول اقولك منها شيء ...ايام ماكنت في الكليه .. كانت بتسال الزميله في مساله كدة في الاقتصاد وهو المدرس مختصر المساله بطريقه عارف ان اللي هيقراها هيفهم الاختصارات دي فانا كنت شايفها وهي بتسال السؤال للزملاء فقمت اروح اشوف المساله فردت عليه وقالتلي عااارف اتكلم .. مشعارف ماتتكلمش فشعرت باحراج امام الزملاء ..

قال الله تعالى ( إنما المؤمنون أخوة ) وقال النبي صلى الله عليه وسلم ( مثل المؤمنين في توادهم وتراحمهم وتعاطفهم كمثل الجسد الواحد إذا اشتكى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالحمى السهر )
    (المؤمن للمؤمن كالبنيان يشد بعضه بعضاً وشبك بين اصابعه )

المهنة
    مستورد

السلام عليكم اخى احمد
    موضوع جديد كالمعتاد من الاخ الحبيب سيجعل الكل يفكر فى اى موقف يتكلم .. بمجرد قراءه الفكره وكل شخص سيعلن الحرب على عقله وقلبه ليختار اى موقف يستحق..
    اما عن نفسى فانا اتفق مع الاستاذ خالد خليل فيما قال فانا بحكم سنى عندى مواقف كثيره .اى اننى فى حاله حرب مع الاثنين العقل والقلب
    فللننتظر ونرى من سيربح

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة