تجربتى فى طريق اسيوط الغربى - الصفحة 2
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 22 من 22

الموضوع: تجربتى فى طريق اسيوط الغربى

المهنة
    طالب جامعي

السلام عليكم استاذي الكريم ياريت هتعبك معايا وتعمل لسته للمبتدئين باهم الحاجات والخطوات للنجاح واهم الاشياء التي يجب الابتعاد عنها
    كذلك ما رئيك في فكره شراء ارض بلواحات البحريه محافظه 6 اكتوبر سواء من نوع الارض او بعد المسافه عن المدن . . .
    وبماذا تصنح لتحقيق ربح مجدي في مناطق مثل هذه . . . وياريت توفرلنا معلومات عن ملوحه الارض عند حضرتك والميه وايه الحاجات الي تكلفتها عندك كبيره وهي تكاليف متغيره يمكن الاستغناء عنها يعني في ناس بتقول انا هقلل من العمال وفي يقول انا مبيدات اكتر عشان الارض عايزه كده وهكذا . . . يعني ايه التكاليف المتغيره وليه عند حضرتك زياده او قليله عن المعتاد
    واخر شئ ما هو الفرق بين الطماطم العاديه و بين الطماطم التي تزرع علي سلك
    واسف لجهلي

المهنة
    طالب جامعي

استاذي الكريم اسف لتتقيلي عليك ولكن جزاك الله خيرا . . . لكن ما هي انتجايه الفدان بهذه المنطقه وشكرا من الطماطم مثلا

المهنة
    اخصائي اشعه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HAMDYZYADA مشاهدة المشاركة
    نظام المياه عندنا بحارى بالتفاهم مع مسئول الرى والمياه متوفرة بالترعة حوالى 5 ايام فى الاسبوع واحيانا كثيرة متوفرة دائما ولكن يوجد ايضا 2 بئر ارتوازى على كل بئر موتور 180 حصان والاخر 220 حصان وذلك فى حالة عدم وجود المياه بالترعة لضمان وجود المياه باستمرار ومياه البئر درجة الملوحة بها 312 جزء بالمليون وهذا هو النظام الموجود بالمنطقة مياه بحارى غير قانونية ومياه ابار اساسية ونظام المحاسبة على المياه هو حساب تكاليف التشغيل من كهرباء وادارة وحراسة وصيانة ثم قسمة الناتج على مساحة الارض المنزرعة يكون نصيب الفدان حوالى 600 جم سنويا وبالنسبة للتربة فهى رملية وسعر الفدان الغير مزروع ولكن به وصلة المياه السعر يتراوح بين 12 الف الى 20 الف حسب القرب من الطريق او البعد عنه

شكرا لك استاذ حمدي علي هذه المعلومات القيمه

لي سؤال لسيادتكم
    ماهي موقع الارض بالضبط تقريبا التي ذكرتها
    وماهي قانونيه الاوراق للارض
    وماهي مستوي الماء في الابار المفحوته لديكم
    اسف لازعاجك

المهنة
    محاسب مالي

ما شاء الله ما شاء الله هو ده الكلام اللى يحفز ويشجع بارك الله لكم وجزاكم عنا خير الجزاء

5. 01-04-2013, 07:12 PM

سبب آخر
    الدعاية والاعلان في منتدى عرض وطلب

المهنة
    هاوى

ما شاء الله لا قوة الا بالله ربنا يكرمك ويباركلك فى ربحك ويزيدك بإذن الله والله شجعتنى وفرحتنى علشان انا ناوى ابتدى ومحتاج حاجه زى كده وانا ارضى فى زمام سمالوط على الطريق الغربى برضوا ودعواتك ان شاء الله

المهنة
    مهندس زراعى

ربنا يوفقق ويكرمك واتمنى المزيد من النجاح

م محمد

المهنة
    مقاول

السلام عليكم استاذ حمدى لوسمحت لو موجود ارض فى زمام هذه المنطقه ياريت تساعدنى فى الشراء ولك جزيل الشكر

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12