ساعدوني انا تعبت جدا و عايز اولع في البيت
النتائج 1 إلى 13 من 13

الموضوع: ساعدوني انا تعبت جدا و عايز اولع في البيت

المهنة
    مهندس

ساعدوني انا تعبت جدا و عايز اولع في البيت

السلام عليكم
    انا عضو جديد و طالب منكم المشورة لاني تعبت جدا جدا جدا
    انا بيتي نظيف و الحمدلله و كنت في العيد اللي فات في سفر انا و اسرتي و لما رجعنا بيوم فوجئنا بقرصات على بشرة زوجتي رهيبة و زاد الموضوع لدرجة انها اصبحت لاتنام و هي بس اللي كان عليها القرص و فكرنا حساسية لكن الموضوع اتحسم لما وجدت الحشرة اللي هي حشرة الفراش علطول غسلنا الملابس اللي في الدواليب و اتصلت بشركة رش و رشت البيت و خرجنا من البيت يومين و رجعنا و هوينا و نظفنا وقعدنا 3 ايام مفيش حاجة خالص و فوجئنا رجع القرص من جديد بس مش شايفين اي حشرات يعني اول مرة شوفنا حشرتين بس وتاني مرة بعد الرش مش شايفين اي حشرات نتقرص من غير مانشوف حاجة شيلنا الموكيت بالكامل و طلعنا المراتب في الشمس و رمينا كل الحاجات اللي ملهاش لازمة في البيت و نظفنا الارضيات بالكلور و المطهر و برده بنتقرص و اصبحنا كلنا بنتقرص و اولادي مش مراتي بس
    مش عارف اعمل ايه الموضوع ده بالظبط من يوم 12-9 و انا رشيت الشقة يوم 26-9 ناس نصحوني ارش الشقة كمان اسبوعين من تاريخ الرش يعني يوم الأحد القادم 10-10 لان اكيد الحشرات الكبيرة ماتت و اللي بنتقرص منه دلوقتي هو البيض اللي فقس
    سؤالي تنصحوني ارش تاني خاصة ان الشركة اللي رشتلي اول مرة قالتلي ان الرش هيموت الحشرات و البيض معا بس ده محصلش بدليل التقريص اللي رجع تاني
    تاني سؤال هل الحشرات اللي طلعت من البيض دي بإمكانها تبيض تاني ولا اللي بتبيض هي الحشرة البالغة و بيكون عمرها اد ايه؟؟؟
    لاني خايف ارش تاني و الاقي بيض تاني عايز اعرف عمر حشرة البق اللي تقدر تبيض؟؟؟؟؟

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

الصورة الرمزية م جمعة عطا
     غير متصل  مشرف قسم المحاصيل الحقلية
    المهنة
    خبير زراعى

اخى الفاضل السلام عليكم
    1 - يمكنك ادخال كل الموكيت والعفش كاملا للمنزل ويقوم شخص متخصص فى رش المنزل ثانيا بمبيد سبرامثرين او دلتا مثرين وهذه مبيدات بالملامسة بمجرد لمس الحشرة لها تموت
    2 - تعفير الارضية واسفل السراير والدواليب وحول الجدران ببودرة ملاسون3 %
    3 - تبخير المنزل بحبوب تبخير سلفوس بمعدل 3 قرص لكل م 3 فراغ مع احكام غلق النوافز والابواب بالشيكرتون
    - مع ابعاد الاطفال وغلق المنزل وتركه لمدة 3 ايام على الاقل
    وباذن الله بعد فتح المنزل لاتجد به اى كائن حى من بق وصراصير ونمل وبراغيث وخلافه
    ونسالك بعدها الدعاء
    مع تحياتى....................

م جمعة عطا
    01226076461
    002

المهنة
    مهندس زراعى

يمكنك اخى الفاضل التخلص من هذة الحشرة البغيضة عن طريق حرق اجزاء من شجرة النيم الاوراق وعملها كبخور فى المنزل فستهرب هذة الحشرة وتغادر المنزل مباشرة ويمكنك ايضا استخدان الريحان او النعناع فهى لا تحب هذة الروائح

الزراعه فن وبراعه

المهنة
    مهندس زراعي

قلبي معك يا استاذ أحمد

انا عندي حل مجرب لأني عانبت من مشكلة زي هيك ...

الحل هو انك تشغل مروحة جانبية و تسلطها عليك وهيك ما راح يقدر القارص يوصلك وراح تنام الليل الطوبل ...

تحياااااااااااااااااااااااتي

المهنة
    مهندس

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م جمعة عطا مشاهدة المشاركة
    اخى الفاضل السلام عليكم
    1 - يمكنك ادخال كل الموكيت والعفش كاملا للمنزل ويقوم شخص متخصص فى رش المنزل ثانيا بمبيد سبرامثرين او دلتا مثرين وهذه مبيدات بالملامسة بمجرد لمس الحشرة لها تموت
    2 - تعفير الارضية واسفل السراير والدواليب وحول الجدران ببودرة ملاسون3 %
    3 - تبخير المنزل بحبوب تبخير سلفوس بمعدل 3 قرص لكل م 3 فراغ مع احكام غلق النوافز والابواب بالشيكرتون
    - مع ابعاد الاطفال وغلق المنزل وتركه لمدة 3 ايام على الاقل
    وباذن الله بعد فتح المنزل لاتجد به اى كائن حى من بق وصراصير ونمل وبراغيث وخلافه
    ونسالك بعدها الدعاء
    مع تحياتى....................
    متشكر ليك يا بشمهندس بس المشكلة اني معرفش المبيدات دي بتتباع فين و بعدين الشركة اللي بترش بترش بمبيد خاص بيهم فأنا مش عارف اقولهم رشو بالمبيدات اللي حضرتك قولت عليها وهل هينفع؟؟؟ ولو منفعش هلى اقدر انا اشتريهم و ارش بيهم و هل تؤثر على الاطفال؟؟؟ لاني خايف على اولادي جدا خصوصا انهم صغيرين و الرش الاولاني الى الان مازالت ريحته في البيت على الرغم اني بهوى البيت علطول و مراتي بتغسل الملابس يوميا...و كنت عايز اسال حضرتك عن الملابس هل تترش بالمبيدات ولا تتغطى عشان مايجيش عليها ريحة المبيد؟؟؟؟لاني خايف تكون الحشرة جوا الملابس و مش عارف هل كده اضطر ارش الملابس بالكامل ولا ايه

المهنة
    مهندس

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو الروووس مشاهدة المشاركة
    قلبي معك يا استاذ أحمد

انا عندي حل مجرب لأني عانبت من مشكلة زي هيك ...

الحل هو انك تشغل مروحة جانبية و تسلطها عليك وهيك ما راح يقدر القارص يوصلك وراح تنام الليل الطوبل ...

تحياااااااااااااااااااااااتي
    بس الحل ده هيبعدهم عننا وقت النوم لكن هيفضلو موجودين في البيت خصوصا اني عرفت انهم ممكن يفضلو بدون غذاء سنة كاملة

المهنة
    مهندس

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طة السيد مشاهدة المشاركة
    يمكنك اخى الفاضل التخلص من هذة الحشرة البغيضة عن طريق حرق اجزاء من شجرة النيم الاوراق وعملها كبخور فى المنزل فستهرب هذة الحشرة وتغادر المنزل مباشرة ويمكنك ايضا استخدان الريحان او النعناع فهى لا تحب هذة الروائح
    هل الاوراق دي موجودة عند العطار؟؟؟ طيب وهل لو طلعت الحشرة من البيت هل هيفضل البيض بتاعها موجود؟؟؟؟

المهنة
    خبير زراعى

اخى الفاضل السلام عليكم
    يمكنك الذهاب لاى محل لبيع المبيدات والا والاسمدة الزراعية وهو الذى يفهم ماذكرناه ويفيدك وممكن انت بنفسك تقوم بهذا العمل
    - طبعا خلى بالك من الاطفال لان هذه المبيدات سامة وممكن استخدام التبخير بحبوب التبخير سيلفوس كما ذكرنا على ان تترك المنزل لمدة 3 ايام وبمجرد ما ترجع للمنزل وتفتح النوافز والابواب سينتهى اثر هذه الغازات السامة وهذه اامن شيئ بالنسبة للاطفال وهذه ان شاء الله ستقضى على اى كائن حى بالمنزل سواء كان كبيرا او صغيرا
    اخى هذه الطريقة السليمة للتخلص من الحشرات والتكلفة بسيطة جدا .......... ممكن تطلب من شركة مكافحة الافات التى قامت بالمكافحة الاولى بالقيام بعملية التبخير بحبوب التبخير سيلفوس كما ذكرنا........... خذ النصيحة وبعدها ارجو الدعاء لنا
    مع تحياتى................

المهنة
    مهندس

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م جمعة عطا مشاهدة المشاركة
    اخى الفاضل السلام عليكم
    يمكنك الذهاب لاى محل لبيع المبيدات والا والاسمدة الزراعية وهو الذى يفهم ماذكرناه ويفيدك وممكن انت بنفسك تقوم بهذا العمل
    - طبعا خلى بالك من الاطفال لان هذه المبيدات سامة وممكن استخدام التبخير بحبوب التبخير سيلفوس كما ذكرنا على ان تترك المنزل لمدة 3 ايام وبمجرد ما ترجع للمنزل وتفتح النوافز والابواب سينتهى اثر هذه الغازات السامة وهذه اامن شيئ بالنسبة للاطفال وهذه ان شاء الله ستقضى على اى كائن حى بالمنزل سواء كان كبيرا او صغيرا
    اخى هذه الطريقة السليمة للتخلص من الحشرات والتكلفة بسيطة جدا .......... ممكن تطلب من شركة مكافحة الافات التى قامت بالمكافحة الاولى بالقيام بعملية التبخير بحبوب التبخير سيلفوس كما ذكرنا........... خذ النصيحة وبعدها ارجو الدعاء لنا
    مع تحياتى................

متشكر ليك يا بشمهندس جاري العمل انشاءلله بس هل الرش ده هيموت البيض ايضا؟؟؟ و حضرتك ماقولتليش هل ارش الملابس؟؟؟
    و هل اقوم بكامل الخطوات اللي هي رش المنزل بالمبيد و التبيخير و البودرة ولا حضرتك تقصد حاجة واحدة من ال3 حلول دول؟؟؟؟

المهنة
    خبير زراعى

ممكن تنفذ الثلاثة معا وهذا افضل وباذن الله يكون المنزل خالى من تلك الحشرات وغيرها لفترة كبيرة جدا وتنتهى من هذه الحشرات نهائيا لان البيض الذى يفقس يجد البودرة على الارض وحينما يمشى عليها لابد ان يموت باذن الله وياريت تنفذ ما تم كتابته اولا للثلاث عمليات معا او على اقل الامور استخدم التبخير مع ترك المنزل مدة لاتقل عن اسبوع حتى يكون هناك تاثير على البيض عندما يفقس لان البيض يفقس بعد من 3 - 4 ايام مع الاهمية باحكام غلق الابواب والنوافذ جيدا فى حالة التبخير
    مع تحياتى...............

المهنة
    خبير زراعى

اخى الفاضل انا لو كنت موجود بالمملكة كنت جيت وخلصتك من تلك المشكلة
    مع تحياتى...........

المهنة
    خبير زراعى

idea - opinion

السلام عليكم اخ احمد
    لقد قال لك م جمعه بكل ما هو مفيد فعلا وناجح مع حشره البق ولكن المشكله تكمن ان اقراص التبخير ممنوعه فى المملكه منذ سنتين تقريبا بسبب وفاه اسره كامله حيث اسىء استخدام الاقراص حيث وضعت فى المكان المراد تبخيره ونامو فى نفس المكان ولكن اعرف محل مبيدات فى السعوديه يبيعها للمعارف فقط حتى لا يضار فاذا اردت اخبرنى اين تقيم فى السعوديه حتى ادلك عليه او يمكن ان يشتريها احد من القاهره تعرفه يكون قادم الى السعوديه وعلى فكره من اكثر اسباب انتشار هذه الحشره فى السعوديه العمال البنجلاديش حيث انهم لا يهتمون بالنظافه بشكل عام ويسكنون باعداد كبيره فى نفس المكان ويظل مكان السكن مغلق طوال اليوم وهم فى العمل مما يساعد على انتشار هذه الحشره فلو كان لك تعامل معهم او لديك خادمه او سائق فاحرص على تطهير مكان سكنهم ايضا

الحمد لله من قبل و من بعد
    صاحب شركه بيت الخبره للخدمات الزراعيه
    انشاء مزارع و الاشراف عليها حتى الانتاج

المهنة
    مهندس زراعي

الجماعة ماقصروا بس باقي شغلة واحدة تعمل اكلة عزومة(صدقة) وتدعي لها جميع الجيران او تعملها في المسجد كل يوم خميس بعد الظهر وان شالله يرفع عنك ربنا في القريب العاجل وتوكل على الله واكثر من ذكر الله وقراءة القران الكريم