هل يؤثر الكلوروفيل على لون الجبنة؟ - الصفحة 2
صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 32

الموضوع: هل يؤثر الكلوروفيل على لون الجبنة؟

المهنة
    استشاري تصنيع غذائي

علي فكرة ياعمرو انت شكلك راسم علي كبير وعاوز تشارك الراجل في عملة ياعم انت تقوم وتعمل مصنع كبير لمنتجات الالبان وانا معاكم وبلاش تاكل اللقمة لواحدك

الصورة الرمزية م- عمرو نجيب
     غير متصل  مشرف قسم تكنولوجيا الألبان
    المهنة
    مدير بحوث وتطوير المنتجات

لا والله يابشمهاندس بس انت عارف الغربة ومشاكلها وخاصة أنا لسة متزوجتش وعاوز بجد أعمل حاجة لي في مصر بس مشوش وخايف بشكل كبير والمشكلة ان بلادنا برغم مافيها من مشاكل ستظل بلادنا وسنعود اليها في حالة الناس دول يستغنوا عننا أو بعد خروج السر الاعظم

غير متصل  مشرف قسم الصناعات الغذائية
    المهنة
    .

ياجماعة محدش له دعوه بالباشمهندس/ عمرو نجيب
    الراجل زهقان من البلد بما فيه الكفاية
    وبعدين ده اخويا وحبيبي مع اننا اتقابلنا مرة واحده

تحياتي لك مهندس /جمال عبد العظيم
    استاذ / ياسر اين تسكن في الاسماعيلية ؟؟

المهنة

هاها أضحكتني ... الله يجازيك بالخير

المهنة
    جرافيك ديزاينر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جمال عبد العظيم مشاهدة المشاركة
    الاستاذ ياسر عطية
    السلام عليكم شوف الكلام الجميل يخلي الواحد يطلع اللي عندة ودة صفة جميلة في المصريين شعب عاطفي جميل جدا كلماتك وطبعا انت دبست نفسك في موضوع التصميمات وانا اول واحد سوف استغل ذلك الوعد
    لك مني الشكر الاحترام اخوك الكبير سنا جمال عبد العظيم

الكلمة الطيبة صدقة
    اخى الجميل
    انا والحمد لله اللى طلع عينى فى حياتى كلمتى والحمد لله لسه قادر اقدمها واوفى بيها
    انا مش بتكلم بهزار ولا كلام وخلاص انا تحت امرك وتحت امر المنتدى كله فى موضوع التصميمات
    وانشاء الله تكون حاجات حلوه ( على فكره فى بعض المنتجات فى السوق المصرى والخليجى كانت ومزالت شغاله بالتصميمات بتاعتى)
    واسماء والحمد لله كبيره مش من اللى تحت السلم .

بص يا سيدى ده رقم تليفونى علشان تبقى الدعوه عامه وبكررها تصميمات ببلاش ولن تنتهى بنفاذ الكميه :D
    0108083840
    وانا تحت امرك يا اخى الكريم
    ياسر

المهنة
    جرافيك ديزاينر

بص يا يا ابو عمر
    الاسماعيليه منفذ للقناه كلها وسيناء جنوب وشمال
    ممكن تنفذ فيها مشروعك الخاص كويس وتقدر تعمل عمليه تسويق جميله فى المنطقه . بس تسمع كلام اخوك .. الناس هنا عندهم فكر المؤامره كبير خالص يعنى لو انت معاك قرشين مش هينفع لازم استثمار بجد يعنى راس مال متكلف واشتغل فى اى شئ . لان كل اللى هنا بيجى من الوجه البحرى وقليل قوى مصانع موجوده بتشتغل وبتنتج كويس هنا . وعموما اعتبر الاسماعيليه نقطه تحرك لسينا والقناة . يا عم عمر خط القناه فى فلوس منتنه مش لاقى اللى يطلعها . قول بس انت يا رب وادخل بقلب. عموما حدد الفكره اللى عايز تشتغل فيها وهاجمعلك البيانات اللى تحتاجها
    اما قصه الشراكه يا استاذ جمال . يبقى يوم المنى . اقولك تعالى خد الموضوع وريحنى منه . بس هتاخد ايه بس ده انا عندى معدات حجريه من زمن الفراعنه يعنى انا بخترع العجله صح . وانا موافق على اى عرض عايزه عمر او انت عايزه ده يوم المنى لما اكون شريك

اما ما يخص انا فين فى الاسماعيليه فانا فى مدينه المستقبل
    حاجه كده معموله علشان تبقى بروفه لجهنم فى الارض وربنا يطلعنا منها على خير

المهنة

عارفها فيها مكرونة المهندس بتاعة زمممممممممممممممممممممماااااااااااا اااااان

المهنة
    مهندس زراعى

لتحسين قوام الزبادى يجب ان تصنع من لبن عالى الكثافة وعالى الجوامدالصلبة ويمكن رفع الجوامد الصلبة وتعديل القوام عن طريق اضافة لبن بودر بنسب بسيطة - بدل من النشا ومشاكله

المهنة

الاخ أحمد حضرتك عارف كيلوا لبن البودر بكام... الوقت هيعدي 16 جنية .. طب أزاي.. التكاليف أهم قصة.. خلي بالك.. علي فكرة الزبادي ممكن يتعمل من لبن فرز كمان

المهنة
    جرافيك ديزاينر

مكرونه المهندس موجوده بالفعل بس الراجل المهندس يقى بيشتغل فى كل حاجه عصير والبان وغيره

وتعلالى بقى يا عم عمرو وفهمنى قصه الزبادى من اللبن الفرز دى . ازاى بقى تتعمل ؟؟؟؟ ومفيش لا جوامد ولا بروتينات ولا اى حاجه
    عموما النهارده هاجربها واشوف القصه هتبقى ايه . بس اكيد هيكون فى اضافات .

المهنة

اي مندوب مبيعات هيجيبلك مليون مثبت والله والعظيم وأعتقد فية اخ كان حاطط تلفونة في المنتدي من عدة أشهر .. اللعبة كلها في المثبتات .. وبعدين الجوامد الكلية تنقسم fat ,snf دهون وجوامد لا دهنية أنصحك بجد نصيحة أخوية لازم تقرأ في المجال حبة مدام نويت تشتغل فية .. كل الي احنا عملناة في الحليب ان أحنا شلنا الدهن والباقي زي ماهو .. أنا والله لولا بعيد عن مصر كنت شفتلك اسم المثبت بس هحاول أشوفلك حد أعرفة قريبا.

المهنة
    جرافيك ديزاينر

انا ربنا كرمنى بصديق عزيز هنا من المنتدى مهندس Dairy Man والراجل حدد ليا ايه اللى محتاجه وانشاء الله هيكون فى تعاون بينى وبينه لانه بسم الله تبارك الله فى العلم اللى اعطاه ليه والراجل مش متأخر فى شئ عنى

بس عموما ايه المانع لو تقولى يا عمر مقادير مثلا 100 كيلو لبن . بقرى او جاموسى او فرز . يكون ايه الخطوات بالظبط وايه الاضافات بالتحديد وتوثيت كل شئ . بحيث اطبق ده عملى واشوف ايه الناتج بالظبط.

المهنة

المثبت المطلوب لابد أن يحتوي علي e471و e440و النشا المعدل ....... والجوامد لاتقل عن 8,2 بس المهم أنك يكون عندك مجنس محترم..

المهنة
    جرافيك ديزاينر

وصلنا لاهم نقطه . وهيا المجنس .. بس يا عمور للاسف انا المعدات اللى معايا حاجه هبله قوى . يعنى مبرد غلايه ديب فريزر كبير حضان ثلاجات. يتبقى المجنس ده . بس لا اعرف تمنه ولا اعرف انواعه ولا اعرف اجيبه من فين ... هل ممكن ابدأ بدون المجنس ؟؟؟ يعنى انا لما استخدمت النشا العادى . كنت بضربه كويس جدا فى الخلاط مع اللبن . وبعد كده بمضرب بيض لغايه ما يدوب جدا واضيفه يتبستر مع اللبن. فانا بقى مش عارف هل ممكن ولا لأ
    ورايك ايه فى النقطه دى ؟

المهنة

عشان أكون صادق معاك اللي انت بتعملة دة أسمه خلط حتي لو جبت متور قوي فهو مازال خلط وكلما زاد زادت الكفائة لكن التجنيس شيئ أخر حقيقة وهو ببساطه عبارة عن مجموعة مطارق تتوالي الطرق علي كمية معينة من الحليب بضغط لا يقل عن 2000psi ويساعد هذا مع المثبت في أعطاء الملمس القشدي الناعم وتثبيت شبكة المثبت ... طبعا العملية ليست بهذا الشكل بس حاولت أبسطها لك أرجو أن أكون فلحت... وممكن تبدأ من خيرة مدام انت شغال ب100 كيلو فتكون مش محتاج لكن لو طن أو أكتر يبقي لازم .. بس هو أنت بتشتغل بنشا أية .. عادى... علي فكرة لا تققل من شأن معداتك أبدا والله كنا بنطلع جبن ممتازة وبتروح فنادق بمعدات عبيطة جدا.. الشاطرة تغزل برجل .... .

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة