كم تكون تكلفه البئر و شبكه الرى بالتنقيط ؟؟ لا تبخلوا علينا و افيدونا بعلمكم - الصفحة 2
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 18 من 18

الموضوع: كم تكون تكلفه البئر و شبكه الرى بالتنقيط ؟؟ لا تبخلوا علينا و افيدونا بعلمكم

المهنة
    طالب جامعيِ

السلام عليكم ...
    م/محمدالليثى شكراً للتوجيه و لاكن الحفر ببركشن .... وانا كتبت ان الاسعار بتختلف من مكان إلى اخر و كمان حسب العمق يعنى مش معقول واحد هيعمل بئر 60م هيجيب بريمه او حتى روتاري كما ان الشركه المالكه للبريمه لا تلتفت لهذ العمق و الاسعار تقريباً ...
    اما الطلمبه 7 حصان فعلاً بتعمل تحت الارض بعمق 40 م و ممكن تغطيه اكثر من 20 فدان و انا اشرفت على اكثر من مزرعه و بالفعل هى تعمل و لاكثر من سنه ....
    و ايضاً مش معقول واحد هيزرع 20 فدان هيجيب طلمبه 20 حصان و ده هيرجع لعمق البئر و ايضاً لابد من وجود مولد يدعم هذه الطلمبه اكثر من50ك يعنى زياده فى كل شئ................................. .....
    وايه الطلمبة اللي ممكن تضغط و هي تحت عمق في البئر و موتورها 7حصان ميكانيكي
    انا متأكد انها تكفى لاكثر من 20 فدان و عن تجربه مش مجرد كلام....
    و شكراً لك واسف للإختلاف و لاكن الاختلاف لا يفسد الود و جزاك الله خيراً

المهنة
    طالب جامعيِ

السلام عليكم ...
    م/محمدالليثى شكراً للتوجيه و لاكن الميكنه بركشن .... وانا كتبت ان الاسعر بتختلف من مكان إلى اخر و كمان حسب العمق يعنى مش معقول واحد هيعمل بئر 60م هيجيب بريمه او حتى روتاري كما ان الشركه المالكه للبريمه لا تلتفت لهذ العمق و الاسعار تقريباً ...
    اما الطلمبه 7 حصان فعلاً بتعمل تحت الارض بعمق 40 م و ممكن تغطيه اكثر من 20 فدان و انا اشرفت على اكثر من مزرعه و بالفعل هى تعمل و لاكثر من سنه ....
    و ايضاً مش معقول واحد هيزرع 20 فدان هيجيب طلمبه 20 حصان و ده هيرجع لعمق البئر و ايضاً لابد من وجود مولد يدعم هذه الطلمبه اكثر من50ك يعنى زياده فى كل شئ................................. .....
    وايه الطلمبة اللي ممكن تضغط و هي تحت عمق في البئر و موتورها 7حصان ميكانيكي
    انا متأكد انها تكفى لاكثر من 20 فدان و عن تجربه مش مجرد كلام....
    و شكراً لك واسف للإختلاف و لاكن الاختلاف لا يفسد الود و جزاك الله خيراً

المهنة
    زراعى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فتحى حسن مشاهدة المشاركة
    الاخت الفاضلة : زراعيه حديثه
    لا يمكن تحديد امكانية الزراعة من عدمه الا بعد تحليل التربة تحليل طبيعى وتحليل كيماوى لمعرفة مدى صلاحية التربة للزراعة
    اما الزراعة عن طريق عمل جور فقد عفا عليها الزمن . والمبدأ الاساسى فى الزراعة هو ( البداية من حيث انتهى الاخرون )
    لذلك فالزراعة الان تتم عن طريق عمل اخدود طويل متصل تحت خط الشجر . ثم خدمة هذا الاخدود بالمواد العضوية المناسبة . ثم غسيله ثم الزراعة فوقه
    اما بخصوص البئر فيمكن الاستعانة بمواصفات الآبار المحيطة بك و مواصفات الماء بها .
    ثم مقارنة تكلفة البئر مع تكلفة المواسير الناقلة للمياه من الترعة .مع مراعاة نوعية مياه الترعة ومدى توافرها على مدار السنة .وفقك الله للصواب والصالح العام
    افادكم الله يا دكتور محمد

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12