فنون البحث العلمي
صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 38

الموضوع: فنون البحث العلمي

المهنة
    Agronomist

hurry-up مقدمه وتتناول ايضا كيفيه ازاله ملفات prefetch تمهيدا للتحميل من rapidshare

بسم الله والصلاة والسلام علي اشرف المرسلين سيدنا ونبينا محمد
    انا كان نفسي من فترة كبير اوي اني اتكلم معكم عن فنون البحث العلمي وذلك من خبرة مش كبيرة اوي ولكن كانت غنيه جدا بمعلومات عن حاجات كتير اتمني تستفيدا منها
    لاني انا عارف الا غلب والمعظم مفتقر مساله البحث العلمي كيف تكون هل هي عبارة عن موضوع بتاخدة ومثلا تضعه في تكست الجوجل وشويه نتائج وخلاص
    بردة هنتكلم في المواضيع دي علي حلقات واحاول ان انا وانتا نوصل لبعض لمعلومه جميله وسهله ونوصل لطرق وابتكارات في البحث العلمي علي النترنت بدون ايه مشاكل بالاضافه لكيفيه الدخول وكل دة
    هنبدا مع بعض الحلقه الاولي وهي بتتكلم عن كيفيه التحميل من الرابيد شير rapidshare
    دي مشكله كتير من الناس وهي بتنحصر في حاجتين ملهومش تالت عدم دخولك ليه بسبب عدم وجود accountمسبق وهو غالي صراحه كان بيقولوا 79يوروا فلوس كتير اوي ولكن انا هتكلم عن نفسي وعن الناس اللي معندهاش account تعمل ايه؟
    انتا اول مابتضغط علي لينك رابيدشير ايه اللي بيحصل ؟
    بيحصل ان الصفحه بتظهرلك في نهايتها كلمتين
    premium او freee
    بتقوم داخل علي freee
    البعض بيدخل علي freee وبعدين يبدا العد ثم يقولك تحميل download
    ولكن لما تيجي تنزل ملف تاني في وقتها انظر كدة وحاول تقرا الكلام تلاقي ياحاجه من اللي اتنين
    يقولك هتنتظر تارة ساعه
    او تجد IPبتاعك محطوط علي الصفحه في الرساله

احنا دلوقتي عشان يتم التحميل بكل سهوله لازم 3 حاجات مهمين جدا
    مبدئيا
    في حاجه اسمها REGISTERY EDITOR
    وهقولك يعني ايه وركز لان دي لازم دي للمحترفين فقط
    ليه مشغرور ولا حاجه ومتفهمنيش غلط
    انتا ممكن تغلط غلطه تضيع الجهاز انا بتكلم جد ركز اوي
    اوي كمان
    هنبدا بالامر الاول وسهل وامشي زي مابقولك بالحرف الواحد
    انتا طبعا عارف START
    ادخل START
    ثم ادخل RUN
    اكتب في التكست ل RUN
    REGEDIT
    هتلاقيه فتحلك اللي انا كلمتك عليها من شويهREGISTRY EDITOR
    هتلاقي تحتها مجموعه من المفاتيح
    هتدخل HKEY_LOCAL_MACHINE
    وتمشي باترتيب زي ماهقولك
    SYSTEM
    ثم
    CurrentControlSet
    ثم
    Control
    ثم
    Session Manager
    ثم
    Memory Management
    ثم
    PrefetchParameters
    هتنظر في الصفحه اللي جمبها بالظبط تدور علي
    EnablePrefetcher
    هتقوم ضغط عليها بالماوس ضغطتين
    هيظهر مربع صغير اوي
    او انك تقف عليها كليك يمين MODIFY
    وتقوم عامل VALUE DATA 0
    ليه WHY THATE
    نختار ارقام
    اما 0 أو 1 أو 2 أو 3

الرقم 0 لتفريغ محتويات المجلد بشكل تلقائي
    الرقم 1 لعمل prefetch للتطبيقات والبرامج
    الرقم 2 لعمل prefetch خاص بالاقلاع
    الرقم 3 لعمل prefetch لكل شيئ
    لذلك نقوم باختيار الرقم 0
    وبذلك يتم حذف محتوياته بشكل اوتوماتيكي
    بلاش لغه البرمجه ونتكلم عادي دة جزء من النظام SYSTEMيتم تخزين فيه حاجات كتير اوي تطبيقاتك علي الجهاز وكل حاجه بتعملها وبيتقل الجهاز
    الاستفادة حاجتين انك تخفف الجهاز ودة ليه دور في زيادة سرعه التحميل
    بالا ضافه ازاي اي ملفات تطبيقات ليك
    يارب تكونوا استوعبتوا
    بالنسبه للمبرمجين منكم الامر كامل اهووة هو يعرف يتعامل علطول بدو ن مشاكل
    HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentCo ntrolSet\Contro l\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters
    كما في الشكل ثم نقوم بالنقر المزدوج فوق المفتاح EnablePrefetcher
    فتظهر لنا الشاشة التالية

هذة تكون الحلقه الاولي يارب تكون وصلتوا لاي شيء بكل سهوله وانا اتعاملت فيها مع كل الفئات مبرمج خلافه باحث بشرح مبسط جدا بدون تعقيد

مواضيع مشابهة:
    التعديل الأخير تم بواسطة mloshm ; 11-08-2007 الساعة 03:39 AM

2.    روابط المنتدى

المهنة
    Agronomist

hurry-up كيفيه التحميل من rapidshare بدون برامج

الحلقه التانيه
    شيلنا ملفات PREFETCH وانتهينا خلاص من الفيلم دة
    الخطوة التانيه

برنامج خفيف جدا يشيل اي اثار لمين وركز معايا
    اليوسير نيم والباص واي تطبيقات ليك ودة صدقني افضل ليك من اي شيء حتي يصعب عمليه الاختراق
    سهل وبسيط وبالعربي وبالانجليزي وحاجه اوريجينال اسمه ccleaner
    ادخل الموقع وقوم بالضغط علي

Download
    Latest Version

http://www.ccleaner.com/
    زمانكوا بتقولوا ايه كل دة بردة انتا ماتكلمتيش علي التحميل من rapidshare
    اقولك ياعمي ما انا لسه جايلك اهووة
    الخطوة التالته
    نفترض ان امامك لينك مرفوع عليه كتاب
    قبل الضغط علي اللينك
    ايديك علي ALT جمب المسطرة ضاغط جامد متسيبش ايديك حالص من علي ALT حبيب قلبي وتظل ايديك ثم الضغط علي لينك اللي مرفوع فيه الكتاب وبردة ايديك موضوعه علي ALT
    لما تظهر ليك الصفحه زي ماقولتلك في
    تحت خالص كلمه FREEوكلمه PREMIUM
    وانتا بتضغط علي FREEايديك بردة علي ALT لغااااااااااايه مايقولك اكتب الرقم الذي امامك تكتبه وتعمل تحميل والله يحب المحسنين
    وانشاء الله تجيب اي شيء في RAPIDSHARE وتحدي
    مهما ان كان باتباع 3 خطوات ودي تجربه شخصيه وانا مدرك مااقوله الله يعلم انا منزل الاف الكتب من الرابيد شير بالطريقه دي
    وعلي فكرة مافي اي منتدي اوضح كما اوضحت هذة الطرق الثلاثه فهي باسلوبي الخاص في البرمجه وبالتجربه الشخصيه وهنا المنتدي ليس منتدي برامج ولكن ذلك يخدم ولو البعض في فنون ابحث العلمي
    انا مااحتاج منك شيء غير دعوة تقولي فيها الله يكرمك ياخي
    ومعذرة عن عدم ذكر اسباب فعل ذلك فهي حاجات كتير جدا ومشعايز اوجع دماغك اكتر من كدة
    شكر ا لك اخي

التعديل الأخير تم بواسطة mloshm ; 13-08-2007 الساعة 04:17 PM

المهنة
    Agronomist

hurry-up ماهو الفرق بين البحث العلمي في مصر وفي الدول الاجنبيه؟

الحلقه الثالثه وهي تمهيد لموضوع
    السؤال ماهو الفرق بين البحث العلمي في مصر وفي الدول الاجنبيه؟
    الفرق في البحث العلمي بينا وبنهم زي لما اقولك تمشي من مصر لغايه امريكا مشي علي الاقدام
    اضحك عشان خاطري وهقولك ليه
    من المعروف ان طالب البحث هنا بيااخد البحث اللي بيعطيه ليه الدكتور او SUPERVISION المشرف علي الرساله ومهما تكون هذة الرساله لها اهميه او غير
    ولكن هل هناك يحدث نفس الكلام؟ لا مفيش الكلام دة خالص ولا زي ما انتا متوقع اني انا لما اسافر اوربا اعمل البحث اللي علي مزاجي مفيش الكلام دة خالص
    ولكن المشرف علي رساله البحث لطالب سواء مصري يهودي امريكي انشله مين في اي دوله من دول العالم فرنسا انجلترا امريكا وماشابه يتم وفق متطلبات الدوله
    ودة طبعا بيتدخل فيه معايير سياسيه واقتصاديه في نفس الوقت ازاي دة؟ اقولك طالب البحث في اوربا توفر ليه مالا يختر علي قلب بشر يعني ايه ؟ يعني انتا حبيبي بتعد توجع دماغك وتدخل مكاتب وتدور في الكتب وهناك بعد المواقع مقفوله ومابتفتح والكلام دة كله ؟ ارجع واقولك الفرق هو مايتعب كل التعب دة خالص لانه لازم وحتميا يكون متصل بالابحاث في العالم كله علي نفس الموضوع لانه سيدي بيكمل البحث اللي توقف عند نقطه معينه ويكملها يجيب شيء جديد ودة سبب ان طالب البحث في الدول الاوربيه توفر له الجامعه او المركز البحثي كل دة بالاضافه الي وجود الاجهزة الحديثه وعلي اعلي مستويات ولو اني الطالب طلب اي جهاز مش موجود يحضر في الحال كل دة سيدي مقابل انه يعمل شيء جديد ويبتكر ويخترع طبعا دة بيكلف الدوله اقتصاديا وماديا فلوس كتير اوي فوق ماتتخيل ولكن مكسب الدوله واعادة كل هذة الاموال ثانيا من خلال ان الطالب عمل بحث وليكن زيادة انتا جيه محصول معين وفر حاجات كتيرة جدا وتستفيد منه الدوله بعكس مصر للاسف الشديد اغلب الابحاث والله شفتها بعيني عبارة عن مجلدات انا اعتقد انها هامه جدا وفعاله الا ان طبعا لا يستند بها ولا تعرض وتطبق بالشكل المرموق لها
    الموضوع التاني
    دول الاتحاد الاوربي وانا اقصد اخي الباحث انجلترا فرنسا المانيا ووالخ كل دوله مختصه بشيء يسمي مدرسه
    يعني ايه انتا لما بتدرس نظريه او تقسيم لاي حاجه في المرجع
    يقولك دة مصدر المدرسه الانجليزيه ومحلها انجلترا وانا اشد اشد المعجبين بانجلترا كشعب وكدراسه وكفكر انجليزي جادي لا اشاهدة في كثير من العالم خاصه امريكا
    نتكلم شويه عن الزراعه هنا والزراعه هناك احبك تعرف المعلومات دي
    الزراعه سيدي هناك لاانتا تتخيلها ولا عمرك هتتخيلها الا اذا احتكيت بدة
    اولها انتا تعرف ان دخل الفاكهه بيعادل دخل البترول في كاليفيرونيا بالاضافه ان عندك دوله زي شيلي في امريكا الاتنيه متخصصه في العنب واكبر انتاج منه ودة طبعا مهم عشان صناعه الفودكا والخمر والنبيز والحاجات دي
    هناك سيدي المساحات واسعه جدا بتعامل بالهكتار احنا هنا بنتعامل بالفدان الهكتار بيعادل 10000او عشر الاف متر مربع
    الالات اللي بتستخدم هناك الالات جبارة كبيرة الحجم والاوصاف واختلاف مهامها بالاضافه ان كل الاجهزة هناك والمعدات كومبتاريز يعني مزودة باجهزة متصله بالكمبيوتر
    بالاضافه انه هناك اضافه الكميه مثلا من ماء الري للارض عن طريق اجهزة متحكم بها بالكمبيوتر بحيث تحدد الكميه التي تود اضافتها ومعدة الري تلقائي بتقوم باخد ORDERوتعمله وقد تكون متصله بالقمر الصناعي SATALITE وكل دة حتي يمنع فقد في كميه المياة بعكس مصر ياللحزن
    الماء يترك حتي يسبب ملوحه للتربه بالاضافه الي المنازل
    ودة مشكله كبيرة جداااا
    من ضمن الحاجات الجميله اللي شفتها وعرفتها عن طريق الانترنت وانتا كل دة ممكن تعرف كمان LIVE ان مثلا كل جامعه لها باحثين خاصين بها ولمنطقه معينه وتجد ان لكل جامعه جبهه علماء AGROLOGIST خاص بالجامعه واذا بالحقيقي عايز تعد اعداد العلماء الزراعيين في شتي المجالات كتير جدا ولا يعد للاسف وانا مكنتش متخيل دة
    ولكن هنا العالم الزراعي ليس كالعالم المخترع كما تظن ولكن انه بيعطي فكرة جديدة للحصول لانتاجيه عاليه وتطوير نظام معين والدراسه هناك ياجماعه مش زينا هنا خالص دة كمان كل محصول فاكهه او خضر لو ايه قمح تجد قسم ومبني مختص بالقمح مبني مختص بالعنب كل مبني مختص بمحصول معين ومايشمله من التجارب الوراثيه والمسؤلين عن نوعيه التربه التي يتحملها هذا المحصول لدرجه بيسموا اللي بيعرف في خصوبه التربه وكدة زي ماتقولوا الطبيب المعالج وانا معلشي بتكلم عن اراضي لاني اغلب المواقع اللي زورتها علي الانترنت علي الاراضي وكدة وعند دراستي للابحاث المقدمه من اي جامعه من الجامعات موضوعات وابحاث في غايه الاهميه والشيء الجميل ان كل سنه بيعملوا مجلد كبير اوي اوي يقولك فيه الزراعه للمحاصيل ودي طبعا بتختلف باختلاف الظروف ويقولك كان الانتاجيه لمحصول معين في العام السابق كان كذا والعام الحالي قد ايه ويعملوا مقارنه بمنحنيات ويتدخل فيها الاقتصاديون والمتخصصون في البرمجه الزراعيه عن طريق الكمبيوتر وتقدم وتنشر للعالم لا يحتفظوا بها تنشر
    والكل يشاهدها وتجد نفسك الجامعات في صراع علي من يكون الاكثر ابحاثا واكثر انتاجيه والذي يترتب علي قائمه جامعات عالميه ودة بالنسبه للزراعه ولكن هناك علوم اخري ولكن انا ضيفت الذي اعلمة عن الزراعه فقط؟
    وفي حاجه انا عايز اقولك عليها الجامعات هناك في الدول المتقدمه محل استثمار كبير جدااااااااا فوق ماتخيل مش زي عندنا حكوميه وعدم اهتمام ؟ لا طبعا استثمار من الدرجه الاولي وبفلوس مليارات الدولارات ودة طبعا بيشكل مكسب اقتصادي كبير جدا انه احد البحاث او الطلبه المقيمين واللي بيدفعوا طبعا مبلغ للتعلم في الجامعه انه يكتشف شيء جدا ويطبقه المستثمر ويكون الناتج مكاسب كبيرة جدا
    يعني طبعا مشعارف بردة تعرفوا الجامعه دي ولا ايه
    بيقولك في جامعه هارفارد ودي في امريكا تكلفه الطالب الواحد فيها يعادل ميزانيه دوله بجد
    دة يعني لما انتا شوفت متش الاهلي عشان تكريمه لانه بقاله 100 سنه العيبه اللي جات تلاعبهم واحد زي لوناردنهو بيقولك بتمن الفريق اضرب في 100
    حاجه يعني بجد تحرق الدم
    طبعا كل دة عشان تعرفه لازم تكون انتا في غايه الراحه من كل شيء يعني اقصد غير مرتبط ببحث اوكدة فطبعا انا طالب في الكليه وكنت بدل مااعد اعمل CHATE اشوف الحاجات دي وكانت متعه بعكس طالب البحث اللي ياعيني مخنوق بسبب عندة بحث ووالخ ولكن والله ياجماعه حقيقي بجد اللي عايز يعرف يعني ايه زراعه ويحس بجاذبيه
    يعني يبقي يخش كدة اي جامعه وانا افتكر دخلت نبراسكا و الاكوادور واوهايو وكندا ومونتانا والميسسبي وكتير اوي
    وجامعات مختلفه في المدارس والتفكير والدراسه وكل شيء يعني اقصد مفيش ملل مش كله زي يعضه لا افكار جديدة ابحاث جديدة كل ماتتخيله
    طيب انتا ممكن تستفيد من دة ايه حاجات كتير انتا مش واخد بالك منها
    اولا اي جامعه من دولن لها دكاترة وكدة وكل واحد بيبيقي ليه ايميل واسمه وكل شيء وبينتظر لاي سؤال من اي مكان لايشترط بالاضافه الي انه بيكون متخصص في شيء معين فليه انتا ماتستغل دة وانك ترسل رساله علي الايميل الخاص بسؤالك في اي شيء وعمرة ماهيقولك لا
    هما في قمه الاحترام وبيقدروا كل شيء ويمكن انتا كمان تفيدة وتستفيد منه ودي لغه العصر وابقي اعمل الفكرة دي صدقني ناجحه جدا ودي من فنون البحث العلمي

التعديل الأخير تم بواسطة mloshm ; 11-08-2007 الساعة 03:30 AM

المهنة
    Agronomist

hurry-up كيفيه البحث في google?

من ضمن المعلومات اللي احبك تعرفها في فنون البحث العلمي
    انتا ازاي بتبحث علي goole؟
    المهم اقولك وخلاص
    عايز افهمك حاجه مهمه الجوجل افضل من الياهو لاسباب كتير وانا بصراحه مش هذكر الاسبب واحد والباقي معذرة مقدرش اقوله
    طبعا شبكه الياهو في معلومات سريه باختصار لبعض العملاء بعتها لشركات ودة طبعا يعني قلل من شانهاواللي ضرب الجوجل والياهو بردة معلومه يمكن تعرفها وضرب شركات كتيرة جدا youtubeماعلينا في اسباب اخري كتير بس انا مقدرش اقول عشان ماروحش ورا الشمس
    اولا لازم تحدد هدفك يعني ايه اقصد؟
    انتا البحث دة فين بالظبط واديك امثله يعني عايزة مثلا في انجلترا او كندا او استراليا
    http://www.google.com/
    http://www.google.co.uk/
    http://www.google.com.au/
    احنا بنقول علي سبيل المثال فبصحح علامه علي pages from وليكن uk
    يبقي انتا حددت ابحاثك في انجلترا ولكن بشكل كلي يبقي طبعا the web
    الحاجه التانيه الجوجل دة بيتعامل مع كثير اوي من انواع الملفات زي word,pdf,ppt,html ,dos
    نااخد مثال انا عندي بحث عن تثبيت النتروجين
    طبعا ياجماعه اهم شيء في البحث keywords

في حاجات مهمه جدا مهمه بالنسبه للبحث عن مواقع
    اولا العلامه +
    الفائدة منها هي البحث عن جميع المواقع التي تحوي جميع الكلمات
    مثال لكي تبحث عن المواقع التي تحوي الكلمتين TEACHER,SCHOOLضع البحث في هذة الصورة
    SCHOOL+TEATCHER
    ثانيا العلامه -
    الفائدة منها هي البحث عن جميع المواقع التي تحوي كلمه ولاتحوي كلمه اخري
    مثال
    لكي تبحث عن المواقع التي تحوي الكلمه SCHOOL
    ولا تحوي الكلمه TEATCHERضع البحث بهذة الصورة
    SCHOOL-TEATCHER
    ثالثا علامات التنصيص" "
    الفائدة منها هي البحث عن جميع المواقع التي تحوي مابداخلها بالكامل وبنفس الترتيب
    مثال
    لكي تبحث عن المواقع التي تحوي الجمله PLEASE LEARN ME
    وبالكامل وبنفس الترتيب ضع البحث بهذة الصورة
    "please learn me"
    رابعا OR
    الفائدة منها هي البحث عن جميع المواقع التي تحوي احدي الكلمات او جميعها
    مثال
    نفترض انت تبحث علي المواقع التي تحوي كلمه SCHOOLاو TEATCHER
    او كليهما معا ضع البحث في هذة الصورة
    TEACHER OR SCHOOL OR TEATCHER+SCHOOL
    خامسا INTITLE
    الفائدة منها هي البحث عن جميع المواقع التي تحوي كلمه في العنوان المخصص للمواقع علي GOOGLEمثال
    لكي تبحث عن المواقع التي تحوي الكلمه SCHOOL في العنوان الظاهر علي GOOGLEضع البحث بهذة الصورة
    INTITLE:SCHOOL
    سادسا ALLINTITLE
    هي نفس الفائدة رقم 5 ولكن الفرق انه هنا بامكانك ان تبحث عن اكثر من كلمه
    مثال
    لكي تبحث عن المواقع التي تحوي الكلمات SCHOOLو TEATCHERوBOOKوذلك في العنوان الظاهر علي GOOGLEوضع البحث في هذة الصورة
    ALLINTITLE:SCHOOL TEATCHER BOOK
    سابعا INURL
    الفائدة هي البحث عن جميع المواقع التي تحوي كلمه في عنوان الموقع علي الانترنت
    مثال INURL:SCHOOL
    ثامنا ALLINURAL
    نفس الفائدة رقم 7 ولكن الفرق انه هنا بامكانك ان تبحث عن اكثر من كلمه
    البحث يكون في صورة
    ALLINURAL:SCHOOL TEATCHER BOOK
    تاسعا CACHE
    الفائدة منه هي الاستفادة من موقع GOOGLE لسحب الموقع المراد بالكامل مع الاشارة الي الكلمات المراد البحث عنها
    مثال
    نريد ان نبحث كلمه BOY في الموقع WWW.SCHOOL.COM
    ضع البحث في هذة الصورة
    CACHE:WWW.SCHOOL.COM BOY
    عاشرا LINK
    الفائدة منه ايجاد المواقع التي تحوي رابطا للموقع المراد البحث عنه
    مثال
    تريد ان نبحث عن المواقع التي تحوي الرابط WWW.YAHOO.COM
    ضع البحث بهذة الصورة
    LINK:WWW.YAHOO.COM
    الحادي عشر RELATED
    الفائدة منه هي ايجاد الروابط التي تكون فيها الموقع المذكور الصفحه الرئيسه
    مثال
    تريد ان تبحث عن الروابط الموجودة في الموقع WWW.YAHOO.COM ضع البحث بهذة الصورة
    RELATED:WWW.YAHOO.COM
    الثاني عشر
    INFO
    يعطيك معلومات عن الموقع الذي تريدة
    مثال عايز معلومات عن موقع WWW.YAHOO.COM
    ضع البحث في هذة الصورة INFO:WWW.YAHOO.COM
    الثالث عشر
    لكي تحصل علي معلومات مفصله مثلا عليك وضع رمز شركه ازاي
    مثلا انا عايز YAHOO,INTEL
    مش انك تضع اسم الشركه ولكن رمز الشركه خلي بالك دي مهمه اوي
    وهيكون في صورة
    STOCK:INTEL YAHOO

اما لو ان كان انا عايز ملفات في الصيغ اللي انا قلتلك عليهم
    DOC,PDF,PPT
    بطريقتي اناعن نفسي
    بكتب مثلا الموضوع وليكن تثبيت نتروجين
    اكتبها كدة
    Nitrogen Fixation
    ولا حظ الحرف الاول من الكلمه الاولي capitalوالحرف الاول من الكلمه التانيه capital خلي بالك من المعلومه دي وبعدين احدد جمبه نوع الملف اللي انا عايزة
    Nitrogen Fixation.pdf
    ممكن تكون دوت يعني اقصد بعد الموضوع مباشرة نقطه
    او , cooma فصله او + او- كماتشاء بس الافضل ,فصله والصورة تبقي كدة
    Nitrogen Fixation,pdf
    ودة كان ملخص عن معرفه المواقع والملفات
    اما النسبه للصورة والفيديو والكتب سهله خالص
    تكتب نفس الكلام ولكن قبل ما تضغط علي search
    تكون محدد image,vedioوهكذا هيجيبلك اللي انتا عايزة
    زمانك بتقول كل دة يااانكل احمد البحث في الجوجل دة؟ ارجع واقولك دة فيه اكتر من كدة ولكن دولن اللي اعرفهم
    ومساله الكلام دة يكون سهل بالنسبه ليك ازاي
    بالممارسه هتلاقي نفسك تلقائي بتعمل كل شيء ....

التعديل الأخير تم بواسطة mloshm ; 11-08-2007 الساعة 03:46 AM

المهنة
    Agronomist

hurry-up ماهي اسباب رفع الكتب والملفات علي rapidshare?

سؤال جميل
    هو ليه كل ملفات العالم والكتب والبرامج وكل مايختر علي بالك مرفوع علي rapidshare وايه الفرق بينه وبين مواقع الرفع uploadالتانيه؟
    طبعا انتا عارف الدخول تجيب ملف لازم Accountوكدة وغالي اوي علي فكرة انا بقول يعني بالنسبه اللي زي حلاتي يمكن يكون رخيص بالنسبه للخليجيين جدا والاجانب بصفه عامه طبعا دة مكسب كبير ليه بالاضافه ان الرابيد شير متصل بشركات كبيرة جدا وعمل تعاقد وصفقات فظيعه فوق ماتتخيل يمكن الكتب والملفات المهمه موجودة بيه بالاضافه انه كمان بيعرف يحمي ملفاته بطريقه تصعب علي اي مخترق الدخول اليه والتغيير في العرض والملفات وكدة ومش عايز اتكلم في دة كتير .....................
    احنا نتكلم علي اللي يهمنا وخلاص
    الحاجه التانيه انه حتي لما تيجي تعمل Accountبيبقي لمدة معينه ودي رخامته ماهواش Demoفطبعا بقولك ماهواش هيفضل معاك علطول بيتغير باستمرار
    ولكن طبعا القراصنه او الهاكرز المتخصصين احيانااهو بنسمع ان في برامج بتخترقه والكلام دة.. باختصار شديد للاسف ميعملش حاجه خالص
    دة سيرفير صعب جدا مش سهل زي ماانتا متخيل الاختراق او التغيير فيه فاالنقاط التي اشارت فيها للتحميل مجرد محاوله بعد تفكير عميق وهي ناتجه عن تجربه .. كنت اشد الاحتياج لتحميل ملفات وكتب مهمه جدا من الموقع وافضل ذلك بدلا من دخولي المكتبات ووجع الدماغ والخزعبلات دي اللي هي لاهتوصل ولا هتفيد في رايي لان الموقع فيه كل حاجه بصراحه
    انا حبيت بس اقولك بعض المعلومات عنه
    النقطه التانيه الفرق بينه وبين المواقع التانيه
    انه يقدر يحافظ علي الملفات لمدة اطول وبياخد مساحه اكبر والرفع بيكون سريع وليه مميزات كتير جدا ودولي كمان والعائد بالنسبه للسيرفير دة اكيد حتميا يتفوق اي سيرفير صغير زي 4shared ,2sharedومواقع upload المعروفه

التعديل الأخير تم بواسطة mloshm ; 13-08-2007 الساعة 04:44 PM

المهنة
    Agronomist

مشاركة: فنون البحث العلمي

انا حقيقي تعبت اوي عشان اعمل ليك كل دة ولو اني ذكرت قليل جدا ولكن انشاء الله اي شيء جديدة هقولكم عليه
    كله مااحتاجه منك الاستفادة ودعوة عن ظهر قلب الله يوفقه ينجحه كدة وشكرا اوي

المهنة
    ( اخصائى ميكاترونيك)

موضوعك جميل ومزيدا من التقدم

المهنة
    Agronomist

hurry-up مشاركة: فنون البحث العلمي

كنت اتمني ان الموضوع دة وخاصه انه من الموضوعات القويه اللي ذاكرتها وتعبت عشان اعمله ليكم يكون ذو اهميه بالنسبه لكم اشكركم جداااا

المهنة
    ..

finger-up مشاركة: فنون البحث العلمي

فعلا اخي موضوع البحث العلمي موضوع مهم وحساس جداً خاصة في وطننا العربي .. اذا تنقصنا الكثير من ادوات البحث العلمي السليم وليس ذلك وحسب بل نفتقر الى دراسة العلوم المختلفة بمنهج علمي واضح يؤدي الى نتيجة فعلية وعملية بعيداً عن الحشو النظري الذي لا يغني ولا يسمن من جوع .. فتقرأ البحث من اوله الى اخره ولا تخرج بنتيجة يمكن ان تقنعك او تحفزك لاكمال دراسة الموضوع من زاوية اخرى .. فقط ما يهمنا هو عدد الصفحات وكم من المؤلفات والدراسات عملت .. وندور في حلقة مفرغة من المصادر الفقيرة دون انفتاح على افكار الاخرين والاستفادة منها بما يلائم موضعاتنا البحثية .. فلا نزال نتخبط بين البحوث والدراسات النظرية ..

مني التحية ..

التعديل الأخير تم بواسطة loody ; 31-05-2007 الساعة 04:15 AM

المهنة
    Agronomist

اشكرك وياريت يكون كلامي واضح ونظرة واقعيه اكبر لكم من خبرة محدودة ولكنها غنيه ببعض المعلومات الهامه اللي احبكوا تعرفوها

الصورة الرمزية Citrus
     غير متصل  نائب المدير العام (سابقا)
    المهنة
    دكتور فى الفاكهه

سلام عليكم
    الموضوع جيد جدا ولو ان به نسبة من الخطورة خاصة ان الرابيدشير زى مبتقول اقوى من الانتربول ايه اللى يحميك منه لو نزلت منه ملف بدون اكونت ؟؟؟ واعتقد ان ممكن يوصلك وانت بتنزله فعلا؟؟
    تحياتى

• {الَّذِي جَعَلَ لَكُم مِّنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَاراً فَإِذَا أَنتُم مِّنْهُ تُوقِدُونَ }يس80
    • يا رب ، لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك ولعظيم سلطانك
    • قدم كل مالديك ، أبدع في مواضيعك, ولا يغرك فهمك ، ولا يهينك جهلك ، ولا تنتظر شكر أحد ، بل أشكر الله

المهنة
    Agronomist

hurry-up مشاركة: فنون البحث العلمي

اشكررك
    هو انتي لما بتنزلي ملف بالطريقه اللي عرضتها طالما ان IP لم يظهر علي الصفحه هذا معناة انك نزلتي الملف من غير معرفه الموقع بانك غير مسجل فيه
    اما لو عرف اللي بيحصل انه بيرفض انك تحملي الملف بالاضافه يظل فترة كبيرة دون تحميل والتخلص من دة بانك بتنضفي الريجيستر بببرنامج CCLEANER بحيث وكانك لم تدخلي وبعد فترة من الوقت تدخلي تاني بدون اي مشاكل
    وانا اقصد ان الحمايه علي الملفات من قبل الموقع متحفظ عليها بدرجه بالغه التعقيد جداااا
    وانا والله بحاول ادرسها هي تحت الميكروسكوب واي شيء جديد هقوله لكم
    وشكرا لسؤالك CITRUS
    واحب اضيف شيء دة في حاله واحدة فقط اذا تم تغيير اي شيء في الموقع دة ممكن يكون خطورة ودة طبعا عايز واحد هكرز جامد وعموما مش في مصر
    الهاكرز اللي في مصر محدود اوي عشان يغير ترتيب وشكل الموقع ويهيك عليه مش الموقع دة لان لو دة حصل هيسبب خسارة كبيرة جداااااااااااااااااا فوق ماتتخيلي لان اغلب الملفات في العالم مرفوعه علي الرابيد بفلوس كتير اوي اوي لاتقدر ودة الموقع مجهز ليه كل حاجه

التعديل الأخير تم بواسطة mloshm ; 31-05-2007 الساعة 06:02 AM

المهنة
    Agronomist

hurry-up سؤال عن password,user للجامعات المتداول في المنتديات

حلقه جديدة وموضوع جديد
    sometimes احيانا انتا بتدخل منتديات وتجد شخص ما بيعرض اليوسير والباص لمواقع جامعات عالميه ؟ وهي طبعا انتا لما تدخل في العمق وتعرف بجد مواقع جامعيه عالميه هتغير رئيك فيها وهتعرف انها ماتساوي شيء في المواقع دي واللي يعرف دي خبراء ومتخصصين في البحث العلمي علي الانترنت
    انتا عارف البحث علي الانترنت عن اي شيء بالنسبه ليه للاسف وصلني لادمان البحث وكيفيه الوصول للي انا عايزة ووالخ وقابلت كتير مشاكل ولكن هي بالنسبه ليه كانت هواايه ويمكن انا بحاول انساها
    ولكن السؤال اللي بيجي في ذهنك ؟
    ازاي وصلوا لليوسير والباص هل دة هاكينج؟
    لا طبعا مش هاك نهائي كل الحكايه ان واحد كان بيدرس في اوربا او اي مكان تابع لاي جامعه هي بتوفر ليه يوسير نيم وباص خاص بيه
    لما يقوله واحد زميل له انا عايز الباص واليوسير بيديهوله
    وهكذا لحد ماانتشر الموضوع دة واصبح في شباب قاموا بتجميع اكبر عدد ممكن علي هذا النهج هاك دي ماكدبش عليك صعب الا في بعض مش كل الجامعات
    اما سؤال اخر بيراودك في دماغك؟
    احيانا بتدخل علي الجامعه وتكتب الباص وورد واليوسير تجد انه مقفول
    دة طبعا بسبب تغيير في اليوسير والباص ممكن من اي شخص غيرك اخدة حتي يتملكه بمفردة ولا يستطيع اي حد يدخل ودة سهل عمله خالص
    تحياتي لكم
    محبكم في الله
    احمد السيد

التعديل الأخير تم بواسطة mloshm ; 13-08-2007 الساعة 04:47 PM

المهنة
    أعمل في شركة كيمياويات

الصورة الرمزية amonaa
     غير متصل  مشرفة قسم الصناعات الغذائية
    المهنة
    مهندسة زراعية -ماجستير صناعات غذائية

راااااااااااااااااااااااااااائع اخى احمد موضوعك بجد هااااااااااااااااااائل ....................... .بارك الله فيك واتمنى انضمام الموضوع ده للمكتبة عند انشائها باذن الله وفعلا اخى الكثير من الطلاب والباحثين يحتاجون لمثل تلك الامور لتكون عونا لهم ولقد افدتنا كثيرا بمجهودك الممتاز فتمنياتى بالتوفيق باذن الله والنجاح الدائم

صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة