سأبدء تربية العجول فى منتصف مايو 2010، أرجو المساعدة و النصح و الرد على الإستفسارات - الصفحة 2
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 25 من 25

الموضوع: سأبدء تربية العجول فى منتصف مايو 2010، أرجو المساعدة و النصح و الرد على الإستفسارات

المهنة
    مدرس

أ/محمد أبو أسامة بعد التحية . أنا مش فاهم إيه المانع إنك تقول على المشاريع الناجحة دي هنا في المنتدى حتى يستفيد الجميع ويمكن ربنا يفتح عليك بعدها وتربح جدا بخدمتك إخوانك
    شكرا

المهنة
    مهندس زراعى

بخصوص تسمين المواشى

اخى الكريم انا لما ابديت راى فى تجربة التسمين كان عن تجربه وعلى العموم طلامه انك مصر ان تجرب وتعمل مشروع العجول وحضرتك مش مقتنع بكلامى اتفضل اعمل المشروع بس من واجبى كمسلم هنصحك للمره التانى ابداء بس ب5 روس حتى يتسن لك معرفة المشاكل وتكتسب خبرات وحى لا سمح الله لو حصل خساره ستكون الخساره بسيطه وربنا يوفقك

مصر اللى كانت ام الدنيا و دلوقتى ولادها مطلعين عنيها
    المهنة
    فلاح

الخلاصة او زى ما بنقول من الآخر،
    مساحة و نوع المزرعة هى اللى بتحكم كل اللى سبق ، يعنى اذا كانت مزرعتك كبيرة بحيث عندك علف اخضر طول العام بتكلفة قريبة من تكلفة زراعة الارض السمراء و عندك حبوب مخزونة من انتاج ارضك اتكل على الله و ادخل فى المشروع
    لو هتشترى كل حاجة من برة و انت عندك العنبر فقط و المتابعة الاسبوعية الدقيقة من وزن و خلافة فممكن البيع لغير التجار و الانتظار فى المواسم زى رمضان و العيد الكبير و تبيع للجزار او الناس مباشرة موسم بعد موسم الناس تعرفك و يبقى ليك اسم
    و لكن اذا كنت عاوز تتصلح قطعة ارض بور بالصحراء بالزراعة فمع مشروع تربية الاناث و زراعة جزء لهم ثم من نتاجهم ممكن تذخل المجال واحدة واحدة يعنى فى 3 سنين بتكون عرفت احيوان و طبيعة المزرعة و السوق وبعدها على قد فلوسك تشتغل و ربنا يوفق الجميع
    لكن الامهات المخلطة و الفرزيان بقرى زى الفل بس سعرها نار اليومين دول من 9 و انت طالع حسب عمرها و بعدين الفيوم حنبها سوف ميدوم و سوق اطسا و سوق اللاهون من اكبر اسواق المواشى
    لقيت فيهم مشاكل قبلى سوق السبت فى المنيا المركز و سوق الاثنين فى بنى مزار و سوق طهطا كويسسين
    بحريك سوق المتانيا و مزغونة السبت و الجمعة و الاحد سوق اطفيح اكبر سوق شرق النيل مش بعيده من على كوبرى الواسطى 2/1 ساعة
    واى خدمة[at]

المهنة
    طبيب بشرى

لى صديق كانت له تجربة مع مزارع التسمين و النتيجة كانت الخسارة بس الأسباب كانت معلومة و هى كالتالى:

1. الأكل: لابد من ان يكون لديك أرض سواءا ملك أو أيجار لكى تقوم بزراعة العلف و ان لا تقل نسبة المساهمة من ارضك عن 50% من العلف.

2. العدد: فى تقديره الشخصى ان اقل عدد يكون اقتصادى لا يقل عن 100 رأس و ان كنا انا شخصيا ارى هذا الرقم مبالغ فيه.

3. التجار: صديقى كان يتقى الله و لا يعطى العجول ملح ليجعلها تشرب كثيرا ليزيد وزنها قبل البيع، و لكن فى المقابل كان يطلب سعر اعلى للكيلو بناءا على تكلفته العاليه، تصوروا كان رد التاجر أيه: شربوا ميه و اديهونى بسعر السوق!!!! يعنى غش كما يغش الآخرين.

4. الأيجار: صديقى كان مستأجر للمعلف و بالتالى كل خطوه بفلوس و ليس عند أرض للزراعة و كل شىء يشترية من الخارج و مع ان حجم قطيعه كان 30 راس الا انه خسر.

هذه هى الأسباب كما رواها لى.

telmissany64.blogspot.com

المهنة
    خبير ومهندس زراعي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الله شعبان مشاهدة المشاركة
    نصيحه لوجه الله ابعد عن تسمين العجول وتربيه الايناث لانها مشاريع فاشله فى مصر وده بسبب عدم وجود مراعى طبعيه فى البلاد وكمان مفيش حيوان متخصص فى انتاج اللحمه وانتاج اللبن

اخى عبدة شعبان كمان مشاريع الانتاج الحيوانى فاشله فى مصر ومن قبل مشاريع الصوب الزراعية والله اعلم بكرة اية اللى فاشل الله يهديك اخى
    ممكن نعرف اية اللى ناجح اكيد المشاتل

م/أسعد الفقى **0533021646 بالمملكة العربية السعودية
    http://omrasad.blogspot.com/
    اعداد دراسات جدوى المشاريع الزراعية

المهنة
    مهندسة زراعية

اخى العزيز توكل على الله ولا تخف المشروع فعلا مربح والدليل يوجد ناس شغاله فية من سنين ومزلت مستمرة
    ومعلش المهندس عبد الله شعبان يظهر ان كل المشاريع عنده فاشله او هو لم يعرف يدرها ولذلك تفشل معه
    اتمنا من الله التوفيق للجميع

المها للزراعات الحديثة الاشراف على استصلاح واستزراع الاراضى الصحروية و توريد وتركيب الصوب الزراعية وزراعتها 0103928816 - 0233516975

المهنة
    مهندس زراعى

الاخ الفاضل اسعد الفقى والاخت الفاضله مها صبرى ادام الله عزكم انا ملاحظ انكم متحاملين عليا شويه هههههههههههه يا جماعه والله انا ما بقول كلمه ولا نصيحه لا عن تجربه انا يا اخوانى مش بعقد حد من المشاريع ولاكن والله بقولكم الحقيقه وعلى العموم اخونا الفاضل ال عاوز يعمل مشروع التسمين يتفضل يعمله وربنا يوفقه ولاكن سيعرف كلامى ده كويس بعد كده اما بالنسبه لسؤال اخوى اسعد ان هل مشروع المشتل هو ال ناجح نعم اخى اسعد والله نجح معى نجاح انا نفسى غير مصدقه وغير متصور ان ينجح المشروع بهذا الشكل والحمد الله ربنا وفقنى فيه وعلى العموم يا جماعه ربنا يوفق كل من يبتغى رزقا حلاال طيبا والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

المهنة
    محاسب

السلام عليكم ورحمه اللهانشاء الله انا ناوى اشترى مزرعه بالاسماعليه داخل مجمع انتاج حيوانى اسمها مزارع السعيد لو فى حد يقدر يفيدنى اذا كانت فى مشاكل فى الشركه ديه اكون شاكر ليكم

المهنة
    اعمل بالتجارة

العجوزة - الجيزة -مصر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة taysser مشاهدة المشاركة
    اخى الفاضل انا كنت بافكر جديا فى موضوع تربية ابقار حلابه و بتلو صغير بس انت خوفتنى انا معنديش ارض زراعيه هى ارض مبانى ممكن يتعمل عليه عنبر ايواء و الاعلاف تشترى من برة فهل الموضوع مجزى خصوصا فى ازمة اللحمه اللى فى مصر

المهنة
    مهندس زراعى

يمكنك استخدام الشعير المستنبت للتغذية سيوفر لك الكثيير

المهندس / أحمد الباجورى بشركة الفيروز للتوريدات و رعاية النباتات بالقاهرة
    ت / 0107658136 - 0107658136

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12