كل المهندسين ومحبى الزراعه يدخلوا
النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: كل المهندسين ومحبى الزراعه يدخلوا

المهنة
    مهندسه زراعيه

debate كل المهندسين ومحبى الزراعه يدخلوا

اولا انا مدرسه لماده الحاسب الالى فى وزراه الاتصالات
    لكن استهوتنى دراسه الزراعه لتلات اسباب
    اولا بجد الزراعه معجزه ربانيه متجدده امامنا فى كل شىء بنلمسه بنشوفها
    ثانيا هى المستقبل ما كل الدنيا قايمه على الزراعه
    ثالثا ودى اهم ما فيها لازم نعمل شىء للبلد دى انا مش بتعلم زراعه لانها حتكون حرفتى لا انا بتعلم حرفه واجب على كل مصرى يعرفها مثلا مشروع عيش الغراب ده مشكله لو اتطبق صح او الحرير او عصر الزيتون او زراعه الاعشاب الطبيه يا جماعه مشاريع مربحه جدا
    ومش بتخسر هو فى حد مش بيستعمل الاعشاب ولا عيش الغراب ولا الالبان كل دى مشاريع لو اتعملت على اسس غلميه حتكسب جد بجد دعوه لكل محبى الزراعه لو تقدر تعمل مشروع زراعى كسبت حاجات كتير صنع صابون لان تصنيع الصابون الطبى مهمه الزراعى لانك بتحط نسب من زيوت تجميليه عاليه الجوده عايزه مصر تتحول بجد لنور اخضر جميل وتكون سله غذاء العالم مصر فيها 80 مليون لازم بجد يشتغلوا ويا جماعه اى حد ممكن يدرس دبلومات حره فى زراعه عيش الغراب او تربيه النحل واى استفسار انا موجوده وفى دبلومات كتير اوى وفى على النت معلومات للى ش ظروفه تسمحله بدفع تكاليف دبلومه لازم نساعد بعض نتناقش بصوت عالى لاننا بجد فى حاجه للزراعه وبشده

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    استشاري تصنيع غذائي

الاخت العزيزة كلامك جميل جدا ويمس القلب الموجوع علي مصر وشبابها ودائما انا اقول لو كل مصري يعمل كما لوكان يعمل في الغربة في اي بلد عربي او بلد اجنبي حنكون كويسين اوي بدليل اننا اتجمعنا علي الكورة بهدف واحد وهو الفوز ياريت نتجمع كلنا بهدف واحد وهو حب مصر واولادها لان الشباب هو المستقبل وكما قلتي ان الزراعة هي اساس التقدم بدليل ان الدول الكبري متقدمة جدا في الزراعة وبالتالي تتقدم في جميع المجالات وكم انا حزين عندما اري كليات الزراعة لايقبل عليها احد واصبحت تاخذ اقل المجاميع لابد من وقفة تشجع الشباب

المهنة
    مهندسه زراعيه

الوقفه مننا احنا خريجين كليه الزراعه وطلبها ومحبيها وللعلم هى مجال مربح جدا انا معايا اخت فى الدفعه اخدنا طرق اكثار الفراوله وانواعها ودرجاتها وعملت المشروع ده وبتقولى انه مربح وبتشجعنى اشاركها
    يعنى احنا بنات مش رجاله وحنموت ونعمل حاجه اخت من دبى كانت بتدرس معانا بتقولى عندهم الخمس حبيات فرواله بلدولار والبلح السفينكس وده الزغلول المعدل بيتباع فى امريكا بدلاور لكل خمس حبيات عارفين مين طورته اسرائيل باصناف محليه الرراعه ابتكار مش كلام تقليدى ومش محتاجين طلاب اغبيا
    قليلى الادراك الزراعه ابداع ومحتاجه علماء لازم من وقفه وحمله للتوعيه بمكاسب الزراعه الكبيره ده لو بنفهم

المهنة
    مهندس زراعى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dalila7777 مشاهدة المشاركة
    اولا انا مدرسه لماده الحاسب الالى فى وزراه الاتصالات
    لكن استهوتنى دراسه الزراعه لتلات اسباب
    اولا بجد الزراعه معجزه ربانيه متجدده امامنا فى كل شىء بنلمسه بنشوفها
    ثانيا هى المستقبل ما كل الدنيا قايمه على الزراعه
    ثالثا ودى اهم ما فيها لازم نعمل شىء للبلد دى انا مش بتعلم زراعه لانها حتكون حرفتى لا انا بتعلم حرفه واجب على كل مصرى يعرفها مثلا مشروع عيش الغراب ده مشكله لو اتطبق صح او الحرير او عصر الزيتون او زراعه الاعشاب الطبيه يا جماعه مشاريع مربحه جدا
    ومش بتخسر هو فى حد مش بيستعمل الاعشاب ولا عيش الغراب ولا الالبان كل دى مشاريع لو اتعملت على اسس غلميه حتكسب جد بجد دعوه لكل محبى الزراعه لو تقدر تعمل مشروع زراعى كسبت حاجات كتير صنع صابون لان تصنيع الصابون الطبى مهمه الزراعى لانك بتحط نسب من زيوت تجميليه عاليه الجوده عايزه مصر تتحول بجد لنور اخضر جميل وتكون سله غذاء العالم مصر فيها 80 مليون لازم بجد يشتغلوا ويا جماعه اى حد ممكن يدرس دبلومات حره فى زراعه عيش الغراب او تربيه النحل واى استفسار انا موجوده وفى دبلومات كتير اوى وفى على النت معلومات للى ش ظروفه تسمحله بدفع تكاليف دبلومه لازم نساعد بعض نتناقش بصوت عالى لاننا بجد فى حاجه للزراعه وبشده
    الاخت دليلة :
    بالتأكيد أعجبنى حماسك و غيرتك و رغبتك فى التغيير ... كنت أتمنى أن تكتبى باللغة العربية الفصحى و التى هى من أساسيات قوانين المنتدى .. نرحب بك و نرجو تقيدك بالكتابة بالعربية و الابتعاد عن اللهجة الدارجة .... تحياتى ومرحباً بك مرة أخرى

المهنة
    مهندس زراعي

اختى العزيزة
    تحياتى لك ولكل شخص يحب وطنه مع العلم ان الأوطان العربيه كلها وطن واحد حتى لو انقسمنا بالحدود والسياسه ولاكن نبقي مسلمين ونحب بعض الي يوم الدين انشاء الله لان الروابط قويه بيننا
    اختى عجبنى حماسك وافكارك التجاريه وهذا يدل على امكانياتك العالية واصرارك وانا اتمنى ان نتعرف على طرق الأكثار للفراولة لتكون الفائده اشمل لكل المهندسين الزراعيين
    اتمنى ان يكون هناك مقال عن الموضوع
    وتقبلى مروري
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

المهنة
    مهندسه زراعيه

اسفه لعدم اجادتى العربيه بدرجه كبيره لكن با اللهى رغم عنى لانى لام تركيه فاعذرنى اخى محمد

المهنة
    مهندسه زراعيه

اخ وسم صدقنى انا كنت فى قمت السعاده وجوارى طلبه من سلطنه عمان ومن دول عربيه اخرى ولكن اسعدتنى الثقافه الجديده وحبهم للتمور والعنب ولهجتهم احسست ان الزراعه جمعتنا فهى افضل ما يجتمع عليه مخلوق ان يتعلم علوم تشعره بقدره الله دائما ومعجزه دائمه اتمنى نشر الوعى المحب لذلك العلم الجميل

المهنة
    مهندسه زراعيه

طرق اكثار الفراوله

http://www.zira3a.net/leaflets/autumn/strawberry.htm
    ده رابط تابع للمنتدى هنا عن انتاج الفراوله
    اما ده رابط مركز انتاج شتلات الفراوله الفريش بكليه زراعه عين شمس وده معمله مزود باعلى التقنيات بناخد منه الشتله بسعر الجمله وبنعمله شتل وبنطلع منها الرتب الممتازه والتجاريه حسب نوعيه
    المستهلك المستهدف وهناك لو حضرتك نويت بجد اساتذه تخصصهم زراعه الانسجه لانتاج افضل رتبه من الشتلات اللى بتجيب اعلى انتاجيه وافضل اصناف

المهنة
    مهندسه زراعيه

ده رابط مركز الفراوله بلكليه
    http://net.shams.edu.eg/Arabic/تنمية%20الفراولة.html

المهنة
    مهندسه زراعيه

الايحه الجديده لم يتخرج منها اى حد واخر دفعه فى الايحه القديمه وكل المعلومات على موقع الكليه والمواد http://www.openeducationagr.org/

المهنة
    مستثمر زراعي

شكرا اخت دليلا
    انا عماني وحمستيني لزراعة الفراولة
    انا عملت 7 بيوت محمية وعندي في الخطة اني ازرع فراولة . بس ما حصلت ارشاد ومعلومات كافية . وماحصلت من يحمسني على زراعة الفراولة
    بس ومنكم نستفيد
    يشرفني التعرف عليك واخذ استشاراتك المستقبلة
    عندكم تبيعوا شتلات الفراولة في اي مكان ولا بس في الجامعه؟
    لاني اذا اشترت اريد شتلات مختارة خالية من الامراض عشان ما تدمر على كل الشتلات
    ممكن تفيديني من وين بالضبط شراء الشتلات ورقم تلفون البائع وكيفيت الارسال الى سلطنة عمان؟
    وشكرا

المهنة
    مهندسه زراعيه

بصراحه انا مبسوطه جدا ان اخواننا العمانيين كتير اوى عندنا فى كليه الزراعه عين شمس وليه اخوه من عمان زملاء دراسه ومن الامارات وبجد عندنا مركز الفراوله فى الكليه بينتج شتلات من جميع الاصناف وانا بعد كام شهر حعمل مشروع الشتلات مشترك مع زميلتين ليه وفعلا موضوع جميل جدا ومربح واى استفسارات لحضرتك فى مركز الفراوله فى الكليه او هنا فى المنتدى وانا حجاوب او اساتذه الكليه