المهندس الزراعي ومشاكل فقر المعلومة عند التخرج - الصفحة 2
صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 34

الموضوع: المهندس الزراعي ومشاكل فقر المعلومة عند التخرج

الصورة الرمزية م جمعة عطا
     غير متصل  مشرف قسم المحاصيل الحقلية
    المهنة
    خبير زراعى

السلام عليكم
    اقترح عمل سنة امتياز للطالب بعد التخرج مثل طالب الطب يتدرب فيها من الخبراء فى علوم الزراعة لكى يتم اعداده لسوق العمل واكسابه الخبرات الكافية للاعتماد عليه فى ادارة مزرعة والقيام بالعملية الانتاجية اللازمة
    ومن اجل ذلك قمنا بعمل دورات تدريبية لاعداد المهندس الزراعى للعمل بسوق العمل لدى المستثمرين والعمل بالخارج فى المجال الزراعى وهذه الدورات معلن عنها بمنتدى الزراعيين بنقابة المهن الزراعية بالاسكندرية على هذا الرابط : http://www.alexagri.com/forum/showthread.php?t=11358/
    والله الموفق.......

م جمعة عطا
    01226076461
    002

المهنة
    مهندس زراعي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بصراحه الموضوع شيق جداا ولذلك استاذنكم في المشاركه وادلاء راي

اري ان لو ان هناك من يلام فهو الطالب وليس المحاضر .....لما ؟
    1- نسي الطالب انه حتي لو لم تكن له الرغبة في دخول هذه الكليه فهي اصبحت قدره ومستقبله
    2- طالب الجامعه من المفروض ان لديه من العمر والخبره ما يجعله قادر علي التخطيط لمستقبله ولهذا فيجب علي استذكار دروسه وصقلها بالبحث وده مش عيب
    3-التدريب العملي موجود في الكليات ولاكن مش اجباري واذكر انني تدربيت جيدا في كليتي عن طريق مصادقة عمال المشتل والعمل معهم وكانو فرحانين جداا اهم لقيو حد يشيل عنهم الشغل
    4- اكيد في طاقم التدريس حد فاهم وعامل بالمجال مش بس مدرس لازم الطالب يروحله ويستفيد منه وما يستناهوش يجي يقولو والنبي اتعلم مني

واخيراا الي حصل حصل وعمرنا ما ها نرجع طلبة تاني وعلشان كده الافضل نفكر في الي جاي
    س:- كل مهندس مش عنده خبره او قياديه او نقص معلومات ها يعمل ايه ؟
    جـ :- المفروض يدور علي حدي علمه عارفين مين الحد ده
    مالناش الا بعض يا باش مهندسين
    انا تخصص نباتات زينه -جامعة القاهرة -مصر
    واي حد بيعمل في هذا المجال ويحتاج اي معلومه او اي استفسار انا تحت امره وياريت كلنا نبقي ايجابين
    وما نتكسفش من بعض ساءل ومسؤل

اسف ان كنت طولت عليكم

التعديل الأخير تم بواسطة Jamal_Abazid ; 22-10-2009 الساعة 10:40 PM

المهنة
    مهندسة زراعية

هالموضوع حساس كتير وبرأيي السبب الاساسي هو المنهج الدراسي واسلوب اعطائه
    بعتقد الافضل ان تكون كلية الهندسة الزراعية من الفروع العملية البحتة او ان تكون نسبة القسم العملي اكبر
    ولكن عملي بشكل جدي( في الحقول والمزارع) وليس كما هو الحال الان
    ولكن من ناحية اخرى لا نستطيع ان نغفل رغبة الطالب في دراسة هذا الفرع والعمل به مستقبلأ قبل كل شيئ
    وشكرا على طرح هذا الموضوع لان اغلب المتخرجين الجدد يعانون من قلة الخبرة

المهنة
    مهندس زراعى

شكرا للجميع جلنار وفوفو وسام و م جمعه ولكن اعجبنى كثيرا رد صديقى بالنسبه لموضوع السنه امتياز ولكن لو يمكن هناك تعديل بسيط فى الاقتراح وهى جعل السنه الرابعه هى سنه امتياز كما نقلل من نسبه درجات االامتحانات التحريريه والتى ليست مقياس مهراه شكرا على كل تعليقاتكم جميعا

المهنة
    مهندس زراعى

ياخى العزيز

بسم الله
    الموضوع ياجماعه ما فيه مشكله
    بس خليك ذاكرت وانطحنت
    ونتيجه لكده ممكن تجيب تقديرات او اقل اذا كان بن الدكتور معاك
    خلينا انت جبت تقديرات زى الفل
    برضه انت كده تمام وعارف معلومات جامده جدا
    بس السؤال هل تكون معيد؟
    ابقى قابلنى
    فبيكون الحل اخى ان اى اناس عارف انا حدخل الكليه اما حقضيها او اذاكر واخلص منها علشان اما اسافر اى بلد
    او اعمل اى مشروع انا بعرف فيه او بساعد والدى
    ده الموضوع
    بلد زراعى ما بيكون فيها اهتمام بالزراعه من جميع النواحى
    سياسه يامعلم

المهنة
    مهندسة زراعية

الموضوع فعلا جميل وشيق
    انا في رأيي ان الملام بالمقام الاول هو الطالب نفسه

لما تخرجت من الجامعة كنت قد تخصصت تقانه حيوية ولا اعرف منها ساعتها الا اسمها ,, ساعة استلامي الشهادة بدا ذهني خاليا تماما من كل تلك العلوم.. اول مشكلة قابلتني هم اهلي و اقاربي الذين اعتقدو اني اعلم كل شيئ في الزراعة فكانت كل اسئلتهم تنحصر في نباتات الزينة (ما اسم هذه النبته وما ذا اصابها وماذا تحتاج) لم يكن يشفع لي ان اقول لهم اني من تخصص غير البساتين .. فقررت ان ادخل دورة تدريبية في مجال البساتين لأكتسب المعرفة وفعلا طورت نفسي ولم اعد الان اتحرج من اسئلتهم بل اشرح لهم باستفاضة.. ما حدث لي مع نباتات الزينة استشعرته مع تخصصي التقانه الحيوية فلم اكن اعرف الكثير عن الاحياء الدقيقة و الزراعة الانسجة و الاحياء الجزئية فطورت نفسي بأن دخلت دورات تدريبية فيها
    ومازلت اطور نفسي
    فها أنا ذا على ابواب استلام ارض زراعية وحقيقة اقولها قبل شهرين من الان لم اكن اعرف عن الزراعة في الحقول اي شيء ولا من اين ابدأ لكن بالقراءة المكثفة ومن محاضرات الكلية اجد نفسي لدي القدرة على استيعاب هذا العلم الضخم بل متابعة جديده من النت ومن احدث الكتب والاصدارات في النت

ما اريد قوله ان العاتق الاكبر يقع على الطالب بعد تخرجي كنت اقرأ المحاضرات من كراسي وكأني أقرؤها لأول مرة وجدت كل المعلومات مقدمة لي لكني لا اتذكرها لأني كنت اقرأ دراسة تجارية بحته
    اعتقد ان الكلية لم تقصر الطالب هو الذي لم يستوعب الدرس جيدا

مودتي

أشهد أن لا إله إلأا الله و أشهد أن محمد رسول الله
    اللهم صلي وسلم على أشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

المهنة
    مهندس زراعى

اخت رنيا شكرا على المتابعه لكن اقول لكى انا اقصد فى موضوعى الخبره قبل الدراسه وليس بعدها لكن من المنطقى ان تزيد الخبره مع العامل ولكن تبقى كارثه لو محصلش كده لكن انا الذى اقصده هو الاعداد الجيد ليس الا شكرا على متابعتك حفظكم الله

المهنة
    مهندس زراعى

عزرا الاخ وليد احنا بنخلق لنفسنا اعزار بالاضافه الى اننى لم اتحث عن هذه النقطه وانت تخرج عن سياق الموضوع يبدو انك لم تقرا موضوعى جيدا انا لم اقل كيف تصبح معيدا ولم اتحدث عن اولاد الكاتره انا اتحدث عن التميز كمهندس زراعى وليس كمعيد وبفرض ان يوجد بابلدفعه اولاد كاتر فهل معناه ان الحياه قد توقفت ؟ وان الفرص قد انتهت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بالطبع لا شكرا صديقى على متابعتك حفظكم الله

المهنة
    مهندس زراعى

اخى العزيز
    قصدى من الكلام
    انه اثناء الدراسه ترى كل ابواب العمل مغلقه
    طبعا اما بتشوف زملائك السابقين
    وبالتالى بيكون رد الفعل خلص التعليم علشان يكون معاك بكالوريوس
    ده بيكون الاهتمام الاول
    يعنى بعد ما تخلص امتحان تنسى كل اللى فى الماده

المهنة
    طالب فى قسم BioTechnology

السلام عليكم ورحمه الله كان فى نقطه كمان احب اضيفها كان فى مره دكتور بيشرحلنا فبيقول انوا فى مره اتزنق لأن الفلاحين بيحبوا يثبتوا انهم بيفهموا اكتر من المهندسين الزراعيين فالفلاح بيسألوا بيقولوا ايه ده قدام الفلاحين عشان يطلعوا ما بيفهمش حاجه قالك فى حاله زى دى لازم تتكلم انجليزى عشان الفلاح ما يفهمش حاجه فأتكلم اى كلمه الفلاح بيقوله ايه ده قاله انا متعلم بدرسها كده هتفهم اكتر منى قام الفلاح سكت :D

المهنة
    مهندس زراعى

اخ محمد شكرا لاشتراكك فى موضوعى بس عايز اقولك ان ده يبقى غباء وانتشار الجهل لما دكتور يالف وهو دكتور يبقى ربنا يعوض على البلد يبقى اكيد فى نقص فى علمه انا انصحه بتقويه نفسه اما بالنسبه للفلاحين فلانستطع ان نلوم عليهم لانهم غير مسئولين مثلا تحياتى لك شكرا

المهنة

العفو اخى العزيز محمد موضوع جميل وللأسف هى كلمه كان فى تاكسى معلقها والله ما حدش فاهم حاجه هو ده اللى جايبنا ورا كل واحد قاعد تحت اليافطه بتاعته الأستاذ الدكتور فلان كله كده وما حدش فاهم حاجه :D

المهنة

الا من رحمه ربى من الباقين وجزاك الله خيرا على الموضوع

المهنة
    مهندس زراعى

شكرا اخى محمد نحن نريد كفاءه ونريد شباب يفهم ماذا يفعل ومتى نفعل شكرا على متابعتك للموضوع

المهنة
    مهندس زراعى

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    حمدا لله على سلاماتك اخى الكريم
    والله كلامك كله صحيح لان معظمه يحدث فى مدرجات التدريس ولكن يعاب الاساتذه فى ذلك

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة