أي قسم أختار في كلية الزراعة؟ - الصفحة 2
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 16 إلى 27 من 27

الموضوع: أي قسم أختار في كلية الزراعة؟

المهنة
    مهندسة زراعية

الأخت العزيزة امال
    معليش انا ما اطلعت على استفسارك الا الليلة
    أنا خريجة زراعة قسم تقانه حيوية الهندسة الوراثية جزء أساسي في عملنا
    أنا أولا بحييك على رغبتك في دراسة زراعة ,, لمن تدخلي الجامعة حتصدمي بطلبة كتير دخلو زراعة على مضض ,, دخلتهم النسبة وحتلاقيهم كارهين زراعة وكارهين اليوم اللي جابهم الجامعة ,, للأسف دول بمثلو الأغلبية ودول هم اللي بيعطو الوجه السالب لزراعة ودول عادة بفشلو في الحياة ..
    انت بتمثلي النموذج الجيد الأخر اللي دخل زراعة عن رغبة ومحبة واصرار على النجاح ,,عشان كدا انا بشجعك وبقول ليك سيري ورعاك الله ........................
    أما فيما يخص الهندسة الوراثية فأنا بشجعك عليها لكن مقابل انك تضمني لي انك تكوني من المتفوقين عشان تلاقي الفرصة الصح في الحياة بعد التخرج....
    مافي حاجة صعبة المسألة وما فيها انو انت حتاخدي جرعات مكثفة من المعرفة لأدق تفاصيل النبات أي على مستوى الخلية وفي الخلية على مستوى النواة والوراثة ,, ذاكري أول باول وحتجي يوم الامتاحن وانت حاسة انك جامدة
    مش ساهلة ومش صعبة لكن سهل ممتنع
    وبعدين التعليم الجامعي بفرقو عن المدرسي الجزء العملي فيه حيكون عندكم معامل من خلالها حتعرفي التلاعب بالجينات والهندسة الوراثية وصدقيني المعامل دي بروتوكولات زي برتوكولات الطبخ تدخلي المطبخ عندك خطوات دي زايد دي بتديكي دي وبالضبط هي دي الهندسة الوراثية خطوات موزونة ومحسوبة ودقيقة ممكن تنتجي نبات يديكي من فوق طماطم ومن تحت بطاطس ولا تحشوريلك بكتريا مسمة في النبات عشان تقتلك يرقات الفراش اللي بتتلف المحصول ولا تزرعيلك عنقود عنب كل عنبة فيه بلون ولا تزرعي نبات في مناطق الالغام لمن يتغير لونو تعرفي انو في هنا الغام والنبات ابطل مفعول اللغم
    دي كلها تجارب اجريت في المعامل وأثبتت نجاحها وأصبحت محاصيل ذات أثر اقتصادي لبعض الدول دي مش خطارف بتخيلها دي ثورة العلم الان واحنا لازم نجاري الثورة دي....

((((((((((((((((((((((((((*)))))))) ))))))))))))))))))

عشان كدا انا بشجعك بشدة انك تدرسي الهندسة الوراثية وتتفوقي فيها عشان تلاقي فرصة لخدمة بلدك وامتك
    وما تخافي من الصعوبة كل الكليات دي حتى كلية اداب بتدرس باعطاء معلومات مكثفة ومعقدة اللي براجعها اول بأول بمر واللي بالعب بطب
    والهندسة الوراثية علم أجنبي وأنا بأكد لك انو الاجانب و الامركان مش اذكى مننا بتاتا
    حاجة أخيرة عايزة اقولك هي اني دخلت الجامعة لحدت ماتخرجت مارسبت في مادة والمذاكرة اللي ذاكرتها في امتحان الشهادة الثانوية لحدت ما اتخرجت ماذاكرتها في الجامعة ...... فشوفي انتي بقا وقيسي
    وبالتوفيق
    مودتي

التعديل الأخير تم بواسطة رانيا رمضان ; 23-09-2009 الساعة 10:59 AM
    أشهد أن لا إله إلأا الله و أشهد أن محمد رسول الله
    اللهم صلي وسلم على أشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

المهنة
    مهندس زراعي

الإبنة الفاضلة أمل
    كما قال لك أحد الإخوة الأفاضل قسم زراعة الأنسجة من أفضل الأقسام . وقسم الهندسة الوراثية إن كان التخصص في السنة الثالثة فهذا معناه أنك ستدرسين علم الوراثة وإن لم يكن بتوسع في السنة الثانية وبعدها ستقررين مدى صعوبة او ملاءمة القسم لميولك فربما تغيرين رأيك بعد أن تكوني قد أخذت فكرة كاملة عن كافة التخصصات خلال السنة الأولى والثانية .
    وعلى فكرة السنة الأولى كانت مشابهة تماما للسنة الأولى في كليات الطب والصيدلة والعلوم عدا الدراسة باللغة العربية . هذا كان أيام زمان - الآن لاأدري ماطبيعة المناهج .
    وفقك الله .

المهنة
    طالبه في كلية زراعة

urgent ايه رايكم

انا اخد في الترم الاول15 وحدة والواد اللي انا اخدها دي:
    نبات زراعي
    كيمياء عضويه
    حيوان زراعي
    اساسيات اقتصاد
    انجليزي
    رياضه
    عاوزه اسال هل كده كويس بالنسبه لسنه اولي لاني دخلاها فا مش عاوزه اخاف من المواد
    فلو سمحتم عاوزه اعرف ايه نظام الثلاث مواد الاولي وردوا عليا ضروري
    شكراااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااا

المهنة
    طالبه في كلية زراعة

urgent عاوزه اعرف

انا اخد 6مواد في الترم الاول وهما:
    كيمياء غضويه
    نبات زراعي
    حيوان زراعي
    انجليزي
    رياضه
    واساسيات اقتصاد
    فهل كده كويس بالنسبه لواحده دخله جديد والمواد دي تعتبر 15وحده

المهنة
    معلم

الأخت آمال نرجو الإطلاع جيدا على شروط وقوانين المشاركة في المنتدى والكتابة باللغة العربية الفصحى حتى يجيبك الإخوة الكرام والسلام

المهنة
    طالب كلية الزراعة جامعة الازهر

والله ربنا يكون في عونك بجد
    بس احب اضيفلك ان في ناس بتاخد اكتر من كدة في الترم الواحد

وربنا معاكي ويوفقك

المهنة
    مهندس زراعى

فى البداية احبارحب بيكى كمهندسة زراعية بان

المهنة
    مهندس زراعى

فى البداية احب ارحب بيكى كمهندسة زراعية بان الله وكلية زراعة صعبة فعلا بس دة حال اغلب الكليات العملية وقسم الهندسة الوراثية قسم جميل وعاوز واحد فاهم ومهتم

المهنة
    مهندسة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amaal مشاهدة المشاركة
    انا جالي كلية زراعة وانا بصراحة حباها وعاوزة اعرف ايه اقسام الكليه عشان انا نفسي ادخل قسم(الهندسه الوراثيه) بس في ناس قالوا ليا انها صعبه وانا محتاره ادخل اي قسم وهل ليها مجموع معين لدخولها ارجو الرد بسرعه وشكرااااااااااااااااااااااا

انا دخلت كلية زراعة جامعة القاهرة بس انا مترددة ادخل اي قسم بس انا حابه ادخل قسم الهندسه الوراثيه بس عاوزة حد يفيدني بس يكون بسرعه وشكرااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااا
    بس لاتدخلني قسم وقاية المزروعات لأنه وقت تخرج تتورطين بتعامل مع مبيدات وتصابين بامراض لاتحسين بيها الا بعد مرور الزمن حذاري لاتورطين نفسكي بقسم وقاية المزروعات
    ادخلي قسم انتاج حيواني او صناعات غذائية

المهنة
    طالب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    اولا اتمنى انكي ما تشتتين افكارك وانكي تثبتين على راي واحد تكونين مقتنعة فية ولا تمشين على راي احد عشان ما يحصلك اللي حصل معي
    بالنسبة للتخصص تشوفي التخصص الي يناسب قدراتك وتكونين مبدعة ومتفوقة فية لا تمشي ورى سمعة التخصص
    اتمنى لكي التوفيق

المهنة
    مهندس زراعي

حاولي تركزي في دراستك
    الحاجات دي حتكي بوقتها

المهنة
    مهندس

اللي ببالك لاتخليها تطير

يعني اللي انت عاوز

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12