ما رأيكم أن نتكلم عن حياتنا الشخصية - الصفحة 15
صفحة 15 من 20 الأولىالأولى ... 5111213141516171819 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 211 إلى 225 من 291

الموضوع: ما رأيكم أن نتكلم عن حياتنا الشخصية

المهنة
    محاسب مالي

ما شاء الله عليك اخى المهندس عارف

كثيراً ما تبين الكلمات الكثير من ملامح الشخصية التى تكتب من وراء الكيبورد لذلك من خلال مواضيعك ومشاركاتك المميزة اخذت الكثير من الملامح التى لا نعرفها عنك استاذى الكريم وبعد هذا السرد لحياتك الشخصية تاكدت لدى الكثير من الملامح التى قد اخذتها عنك قبل ذلك

بارك الله لك فى اهل بيتك واولادك وجعلهم لك قرة عين تسعد بهم ويسعدوا بك دائماً
    وزادك الله علماً ونفع بك واعانك على الوصول لكل ما تصبو ا اليه

وبارك الله فى كتبك ومكتبتك وفى ازدياد دائما ان شاء الله

المهنة
    مهندس زراعي

اخي المهندس عارف وكلنا اخوة بالله ونتشرف بك

وكثر الله من امثالك .. اسعدني التعرف بشخصك الكريم وتمنياتي لك وللعائلة الكريمة العيش الكريم والرضا من الله ..

احفظ الله يحفظك ........احفظ الله تجده تجاهك
    الحياة

الصورة الرمزية م/عارف محمد بشلي
     غير متصل  مشرف قسم المواضيع الزراعية العامة
    المهنة
    مهندس زراعي

السلام عليكم جميعا والسلام لكل من مر هنا
    والاخوه الاصدقاء الذين تكرموا بالتعليق لقد اخجلتمونا بطيب الكلام . ومهما قلت لن اوفيكم الشكر
    بارك الله فيكم اخوه واخوات
    ومانحن الا اخوه في الوطن واللغه والمهنه او علي الاقل نفس الاهتمام بالزراعه
    ولن استطيع وصف سعادتي بكم وبمنتداكم والذي اقر اني استفدت منه الكثثثير الكثثير واول الاستفاده معرفه اناس طيبون عفيفوا اللسان امثالكم
    شكرا جزيلا

مهندس/ عارف محمد بشلي محمد

المهنة
    مهندسة زراعية

اخي العزيز م.عارف احيك على هذه الروح الطيبه والله يحفظلك بناتك وكان في مثل احبه (من لم يذق مرارة الحياة لن يحس بحلاوتها) ومافي احلى من الكتاب (خير جليس في الزمان كتاب) وبارك الله فيك

المهنة
    معلمه علوم

ما شاء الله ولا حول ولا قوه الا بالله
    فعلا موضوع فى قمه الروعة ولا انكر انى تعثرت فيه بالصدفة
    فالمنتدى فعلا يحتوى على عضاء صابروا وصبروا ولهم تجارب جميل تعلم الاخرين

شكرا لك استاذ جمال على الفكرة الرائعه
    اود ان اعرفكم على نفسى بس لا اجد كلام يضعنى وسط هذه الاسره الرائعه الجميلة
    انا عضوة جديده فى المنتدى وجدته بالصدفة وزي ما بيقولوا بالمصرى شبطت فيه هههههههه لانى محتاجه انعلم اساسيات الزراعه واعرف كيف اعتنى بالنباتات بالشكل السليم بدل ان تموت

اسمى امل
    من مصر وبالتحديد من محافظه الدقهليه
    عمرى 22 عام من مواليد اواخر عام 1989
    اسم الدلع فله اطلقته عليا امى الله يرحمها
    ابى كان مفتش حسابات وامى معلمه
    انا الصغرى بين اخواتى فقدت ابى وامى فى سن مبكرة وعشت مع اخواتى تعلمت كل شئ منهم وتشربت بهواياتهم كلها
    احب الاركت مثل اخى والشطرنج ايضا
    القراءة مثل اخى الاخر
    والرسم مثل اختى
    و هوايات ابى وهى الزراعه وهوايات امى الاشغال اليدويه والطهى
    خريجه كليه تربيه قسم العلوم البيولوجيه والجيولوجيه عام 2010 وكنت من الاوائل وتعينت فى مدرسه اعداديه نتيجه لتفوقى ودرست دبلومه فى التربيه الخاصه عام 2011 واعتقد هذا ملخص حياتى حتى الان

استاذ جمال شكرا لك مرة اخرى على هذا الموضوع الرائع الذى اتاح الفرصه للعديد من الاعضاء للتعارف والتكاتف فيما بينهم

الصورة الرمزية م/عارف محمد بشلي
     غير متصل  مشرف قسم المواضيع الزراعية العامة
    المهنة
    مهندس زراعي

اهلا مس فله
    رحم الله والديكي ووالدينا وجميع المسلمين
    وبارك الله لكي في اخوتك واخواتك وجعلكم خير خلف ل خير سلف
    اما عن الزراعه فانت ليس عنها ببعيد فهوايه والدكم عليه رحمات الله ودراستك البيولوجي تقربكم من عالم الزراعه
    ومهنه التدريس من انبل المهن ويتوقع المدرس او المدرسه ان يستوقفه شخص ما بعد 20 سنه او اكثر ليقول له " استاذا .او استاذه " انا تلميذك الفلاني
    وفقك الله في مهنتك
    ورعي الله هوايتك

المهنة
    معلمه علوم

المهندس عارف
    شكرا لتعليقك الجميل
    تقبل الله دعاءك ورحم مواتانا وموتى المسلمين
    اما عن مهنه التعليم فهى مهنه صعبه فعلا ولكنها ممتعه بالنسبه لى على الاقل
    ولانى اعيش فى قريه صغيرة حتى الان يقابلنى الناس ويذكرون امى بالرحمه لانها علمتهم الكثير على الرغم من انهم ربطوا بينى وبينها بالشبه فقط الا ان هذا يسعدنى كثيرا وطبعا اتمنى ان ابلغ ربع ما بلغته هى رحمها الله

المهنة
    مهندسة زراعية و مدرسة لغة انجليزية

سعدنا بالتعرف اليك اخى عارف

بارك الله لك فى زوجبك و بناتك و كتبك و أفادنا الله من علمك .

المهنة
    مستورد

البركه بك اختنا الفاضله فله
    رحم الله والديك وجعل مثواهم الجنه
    شكرا اطرائك للموضوع وان كان البصمه الكبرى لكل مشارك فيه
    نحن كلنا اسره واحده وان باعدت بيننا الحدود والجدران
    ويشرفنا انضمامك لاسره حياتنا الشخصيه وان شاء الله ستجدى فينا نصيحه الاب وستجدى حنان الام واخلاص الاخوه
    وفقك الله فى مجالك التعليمى ونحن بعد الثوره نريد من كل معلم ومعلمه ان يعيد بلدنا الى ما كانت عليه فى زمن الرخاء
    والمعلم هو الاساس فى تربيه الاجيال التى ستبنى مصر الجديده القويه
    كان الله فى عونك

المهنة
    مهندسة زراعية

اهلا وسهلا بيك اختي الغاليه فله ونورتي منتدنا وحصلنا على اخت جديدة

المهنة
    مجنونة زراعة

بسم الله الرحمن الرحيم

حبيبتي نورهان
    وحشتيني جدا وطولتي غيابك الفتره دي
    بجد المنتدى مالوش طعم من غيرك
    ووالدي العزيز ..استاذ جمال
    كلامكم بيفرحني وبيعطيني امل ودفعه للمستقبل
    اقتراحك بجد بجد ممتاز يا نورهان وفعلا حتكلم معاه فيه
    هوا عنده اجازه جمعه وسبت فممكن نخللي يوم منهم للغدا سوا
    والله هو كمان وعدني ان حيكون كل اسبوعين مثلا حسب ايام اجازته ممكن نخرج نتغدى بره البيت
    يعني هو بالرغم من ارتباطه بأهله الا انه مرن مش متشدد
    والحمد لله احنا حتى الان متفاهمين في كل شيء ومفيش نقاط اختلاف جوهريه في الشخصيه او في تخطيطنا لبيتنا في الستقبل ان شاء الله
    وهو بيعمل خطوه بخطوه وبيكلمني يعرفني هو وصل لحد فين وده شيء بيقربني منه جدا وكأني عايشه معاه من دلوقتي
    سبحان الله يا نورهان في ثقه غريبه متبادله نشأت بيني وبينه بالرغم من بعد المسافات
    كمان في شيء مستغرباه جدا
    هو ارتياح والدي وحبه لأحمد ودي حاجه كنت ش متوقعاها بالسهوله دي
    لأن والدي من النوع الشديد شويه وكمان التجربه الاولي مأثره فيه جدا وبيحسبها بدقة شديده وده حقه طبعا وحقي انا كمان اني اطمن على مستقبلي
    الجديد في الموضوع ان تالت يوم العيد كانت الخطوبه الرسميه بقى
    لبسنا الدبلتين الحمد لله اخيرا هههههههههههه
    انا لما كتبت الموضوع كنا اشترينا الدبلتين واسوره بسيطه .. بس بصراحه مكنتش قادره اخبي اكتر من كده
    جه مع والده ووالدته واخواته وعمه وزوجه عمه
    وكام شاب من العيله مخدتش بالي منهم طبعا
    طبعا كان اهم موقف هو اني اشوف حماتي وبناتها
    ووالله الحمد لله (طبعا مش وقت حكم عليهم) لكن هيا شكلها ست طيبه جدا وحبوبه من النوع اللي ياخد على الناس بسرعه الى حد ما
    وهو عموما الجو كان ودي جدا ومريح والناس من الطرفين مبسوطين جدا الحمد لله
    انا بس مش عايزه احكم عليهم حاليا لأن الزياره الاولى مش بتبين اي شيء لكن الارتياح الاولي بيفرق كتير جدا
    يعني لما ادخل بيتهم وانا مرتحالهم نفسيا غير لما اكون مثلا مش طايقه حماتي او حمايا
    وبس
    من يومها طبعا مشفتوش لأن بيني وبينه 180 كيلو تقريبا وكمان مشغول في تجهيز الشقه
    ادعوا له بأن ربنا يقويه ويعينه على الدوشه اللي هو فيها ويكمل الموضوع على خير

لاإله إالا الله وحده لا شريك له ,له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير

المهنة
    محاسب مالي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بسمه مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم

حبيبتي نورهان
    وحشتيني جدا وطولتي غيابك الفتره دي
    بجد المنتدى مالوش طعم من غيرك
    ووالدي العزيز ..استاذ جمال
    كلامكم بيفرحني وبيعطيني امل ودفعه للمستقبل
    اقتراحك بجد بجد ممتاز يا نورهان وفعلا حتكلم معاه فيه
    هوا عنده اجازه جمعه وسبت فممكن نخللي يوم منهم للغدا سوا
    والله هو كمان وعدني ان حيكون كل اسبوعين مثلا حسب ايام اجازته ممكن نخرج نتغدى بره البيت
    يعني هو بالرغم من ارتباطه بأهله الا انه مرن مش متشدد
    والحمد لله احنا حتى الان متفاهمين في كل شيء ومفيش نقاط اختلاف جوهريه في الشخصيه او في تخطيطنا لبيتنا في الستقبل ان شاء الله
    وهو بيعمل خطوه بخطوه وبيكلمني يعرفني هو وصل لحد فين وده شيء بيقربني منه جدا وكأني عايشه معاه من دلوقتي
    سبحان الله يا نورهان في ثقه غريبه متبادله نشأت بيني وبينه بالرغم من بعد المسافات
    كمان في شيء مستغرباه جدا
    هو ارتياح والدي وحبه لأحمد ودي حاجه كنت ش متوقعاها بالسهوله دي
    لأن والدي من النوع الشديد شويه وكمان التجربه الاولي مأثره فيه جدا وبيحسبها بدقة شديده وده حقه طبعا وحقي انا كمان اني اطمن على مستقبلي
    الجديد في الموضوع ان تالت يوم العيد كانت الخطوبه الرسميه بقى
    لبسنا الدبلتين الحمد لله اخيرا هههههههههههه
    انا لما كتبت الموضوع كنا اشترينا الدبلتين واسوره بسيطه .. بس بصراحه مكنتش قادره اخبي اكتر من كده
    جه مع والده ووالدته واخواته وعمه وزوجه عمه
    وكام شاب من العيله مخدتش بالي منهم طبعا
    طبعا كان اهم موقف هو اني اشوف حماتي وبناتها
    ووالله الحمد لله (طبعا مش وقت حكم عليهم) لكن هيا شكلها ست طيبه جدا وحبوبه من النوع اللي ياخد على الناس بسرعه الى حد ما
    وهو عموما الجو كان ودي جدا ومريح والناس من الطرفين مبسوطين جدا الحمد لله
    انا بس مش عايزه احكم عليهم حاليا لأن الزياره الاولى مش بتبين اي شيء لكن الارتياح الاولي بيفرق كتير جدا
    يعني لما ادخل بيتهم وانا مرتحالهم نفسيا غير لما اكون مثلا مش طايقه حماتي او حمايا
    وبس
    من يومها طبعا مشفتوش لأن بيني وبينه 180 كيلو تقريبا وكمان مشغول في تجهيز الشقه
    ادعوا له بأن ربنا يقويه ويعينه على الدوشه اللي هو فيها ويكمل الموضوع على خير

أسال الله العظيم رب العرش العظيم ان يعجل فرحتكم

ويجعل بينكم المودة والرحمة التى وعدكم اياها

اللهم امين اللهم امين

المهنة
    مجنونة زراعة

بسم الله الرحمن الرحيم

استاذ محمد سكر
    اجمل شيء هو دعوه من القلب من اخ محترم مثلك
    والاحساس ان في المنتدى كلنا نعتبر اخوه فعلا وقلوبنا على بعض
    ربنا يبارك لك في بيتك وزوجتك واولادك .. ولك مثله ان شاء الله

المهنة
    صاحبة مزرعه

يســعد صباحك اخي م/عارف ابوعلا

كم يؤســفني اني تأخــرت بقراءتي لما سطرته حضرتك من كلام عن اخ لنا تعرفنا وتشرفنا به عبر وسيله بسيطه قربتنا ممن نتشرف بهم وكشــفت لنا عبر اسطر بســيطه شــخصيات ودواخل خاليه من مزيفات الزمان لان الكلام والسطور تبين جوهر الانسان...

بداية تحياتي لام علا وتمنياتي للاميرات الخمسه بكل الخير والتوفيق

ورحم الله الوالدين لان النواة الجيده لاتنمــو اذا لم تحظى باهتمام ولي امرها

اخي الكريم

توسط الحال(او ميسوره او انعدامه) ليست هي الدلاله على تقييـم الانسان، فه المال والغنى هي وســيله للحياة وليست مقياس لجوهر الانسان( على الاقل هذه وجهة نظري) تكثر وتزول ولكن يبقى الانسان بجوهره وصفاته هو الكنز الحقيقي

ماشاءاللـه لديك كنز من العلم والثقافه يفتقد لها الكثيرون هــذه الايــام فه هواية القراءه واقتناء الكتب الثمينه بفحواها هي نعمة من اللـه

اتمنى ان تنال كتبك تصفح انامل بناتك الرقيقه ويســتنيروا بها لانها ثروه لا يمكن لاحد ان يحصل عليها إلا اذا كان عقله منيرا...

لكن اسمح لي اخي ابو علا

ستواجهك الايــام وعليك ان تتـقبل اللـون الرمــادي لان اصبح الصديق عمله من اندر واثمن الموجــودات ولا نستطيع ان نحيى بدون من حولنا ولكن نضع الضوابط بغض النظر عن ما يكونون لان تغيرت الاحوال والازمان والاخلاق عموما...

الصديق بنظري هو الاختيار الجميل من قبلنا، الكل مفروض علينا الاهل الاقارب المعارف ولكن الصديق هو الوحيد المرآة العاكسه لشخصنا، قد يكون احد الاقارب او ابعد عما يتوقعه انسان ولكن هو الاختيار الحقيقي لنا

نشــكرك اخي ابوعلا لتعرفنا على شــخصيه جميله مثقفه نقرأ من سطورك عمق حرصك ونبل صفاتك

تحياتي للعائله

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 04:33 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 08:03 AM --||-----

فعلا نشكر الاخ الكريم جمال امين امين لرفع الستار عن اسماء شــخصيات لنتقرب لنعرف من بين سطورهم شخصياتهم الحقيقه ونكتشف هويات كانت تعتبر مجرد اسماء الان اصبحوا يسكنون القلوب ولهم صورة واضحه تقريبا، تبلورت من خلال تعليقاتهم والان من خلال تعريف بعض نقاط شخصياتهم...

عزيزتي امــل(ميس فله)
    يســعدني ان اقرأ عنك وخصوصا لي معك حوار يدل على طيب وعلى ذوق راقي والان اؤكد بانك من الشخصيات التي لها انتمــاء لكل من حولها وتفتخر بهم، ماشــاء اللـه وعن جد يســعدني ارى شــباب بمثل شخصيتك وشخصية بسمه واكيد هنالك الكثير مثلكم وخصوصا من هم حولنا في المنتدى

عزيزتي امــل ركزتي بطرح هواياتك بما له ارتباط وثيق مع من حولك وهذا اجمل ما في خصالك ولكن يعجبنا ان نعرف ما هي هواية امل الشــخصيه التي تختلف عن باقي افراد عائلتها الجميله

واكيد ياعزيزتي انت ومن حولك رائعين وهواياتكم وشخصياتكم من حقك ان تفتخري بها

تمنياتي عزيزتي بكل الخير ونتمنى دائما ان نسمع عنك كل ماهو جميل

واكيد تلاميذك ســعداء بوجودك بحياتهم مثلك وياحبذا ان تتــركي بصمتك في قلوبهم كما تركوا عائلتك بصمة في حياتك، وهي لا تأتي إلا بالمحبه والحنان

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 04:43 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 04:33 PM --||-----

حبيبتي بســمه اسفه على تأخري بالرد عليك وعلى من هم عائلتي الزراعيه

ولكن عن جد على عيني غيابي فه اكيد تعذروني

مبروك الخطوبه ويارب يسعدك ربي ويذلل كل الصعاب

جميل ان تأخذي بالنصيحه وجميل ان تتركي بصمتك في من حولك
    من الممكن ان يكون اسبوع تخرجوا مع بعض واسبوع تقومي بتهيئة المنزل والدعوه بيدك الجميله

عزيزتي في كلمه احب ان لا تنسيها: ((( اللي ما في خير باهله ما في خير بزوجته)))

وبالحب والتفاهم تستطيعي ان تجتازي الكثير من العثرات لان اكيد في بعض الصفات المختلفه ولا تجديها إلا بالحياة الفعليه

المهم ان تعرفي كيف تكسبي حبهم وتكسبي شخصيتك لان الاجواء الجميله المتسامحه وباحترام هي من تساعد على تقوية الاواصر

دعواتي لك بالسعاده والحياة الجميله

المهنة
    معلمه علوم

طبعا شهاده اعتز بيها جدا من العزيزه نورهان لانها صديقة جميلة ووفيه من يوم ما سجلت فى المنتدى
    وبالنسبه لهوياتى اللى دايما كنت سبب الهاء فى حياتى عن اشياء كثيرة زى ما بيصر بعض الناس القريبين منى بس على العكس هوياتى هى ملجأ لى فى جميع الاوقات والحالات سواء فى الفرح والحزن او التوتر والترقب
    وكل هوايه ذكرتها فعلا حبيتها وسعيت انى اتقن اصولها بغض النظر عن بعض الادعاءات انى فاضيه ومش لاقيه حاجه اعملها وبعض التشجيع من اخواتى اللى ساندونى فى حاجات كتير
    وان كان الاختلاف بينى وبين اخواتى فى الهويات انى بحاول ادمجها فى مجال شغلى بمعنى انى بستخدم هوياتى فى مجال الوسائل التعليميه فاستخدمت الكروشيه والرسم والاركت فى عمل مجسمات ولوحات توضيحيه لعرضها على الطلبه

ولى هوايه مش عند حد من اخواتى بل هى هوايه جديده اسعى لاتقانها وهى التصوير الفوتوغرافى

صفحة 15 من 20 الأولىالأولى ... 5111213141516171819 ... الأخيرةالأخيرة