ما رأيكم أن نتكلم عن حياتنا الشخصية - الصفحة 14
صفحة 14 من 20 الأولىالأولى ... 4101112131415161718 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 196 إلى 210 من 291

الموضوع: ما رأيكم أن نتكلم عن حياتنا الشخصية

المهنة
    مجنونة زراعة

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا الف اهلا وسهلا بكل الاعضاء اللي نوروا الموضوع بوجودهم

تلبية لرغبة أستاذنا ووالدنا العزيز أستاذ جمال و لرغبتي انا نفسي في إني احكي موضوع خطوبتي طبعا اللي كان احد ساباب انشغالي عن المنتدى الفتره اللي فاتت
    ححكيلكم الموضوع تم ازاي وادعوا لي يكمل على خير ان شاء الله العلي القدير

في نقطة عايزه اوضحها علشان في ناس في عيلتنا استغربوا وقالوا انتي مستعجله على ايه؟ انتي لسه خارجه من تجربه واكيد ليها اثر علي قرارك
    انا في زواجي الاولاني اللي استمر 3 سنين او اكتر قليلا , من بعد سنه تقريبا وانا علاقتي بزوجي وقتها شبه منتهيه
    لا بنتكلم مع بعض ولا في حب ولا تفاهم ولا أي شيء
    كنت اصلا ناويه اني انفصل عنه في رمضان اللي قبل اللي فات
    لولا رجع لي مره بخبر انه جايله عقدعمل في سلطنه عمان ولسه بيفكر
    في حاجه والله فعلا حصلت مش عارفه حتصدقوها ولا لأ انما انا طول شهر رمضان كنت بدعي بدعوتين وقت الفطار اول حاجه ان القط الكبير اللي عندي ربنا يشفيه لأنه كان مريض وبطل ياكل وكان حيموت والدعاء التاني ان ربنا يرزق زوجي بأي سفريه بحيث انه يبعد عني وفي نفس الوقت مبقاش اسمي مطلقة وجايز لما يسافر ويشتغل ربنا يهديه ويهديني ونرجع علاقتنا تاني زي الاول
    ووالله فعلا دول الدعوتين اللي رمضان انتهى وهما متحققين الحمد لله
    وموضوع السفر ده هو اللي صبرني سنه كمان عليه وسافر يوم 24-1-2011 قبل الثوره بيوم واحد
    وقعد هناك 4 شهور ورجع يشتكي ومرضيش يسافر تاني ولحد النهارده مش عارفه سبب رجوعه من السفر كل اللي قاله ان نظام الشغل مش عاجبه!
    المهم رجع من شهر 5 لحد شهر 12 واحنا في تباعد دائم لأنه بدأ يهمل اكتر من الاول وسفره لأسكندريه بقى يومين اسبوعيا بحجج تافهه جدا المهم طبعا مش ده كل شيء انا بحكي اللي ينفع احكيه بس
    اللي عايزه اوصله ان من الاساس من بعد سنه او اقل من زواجي عمري ماحسيت اني زوجه وليا بيت وزوج ومستقره في حياتي
    دايما كانت حياتي معاه مهدده حتى لو ربنا هداه شويه وبقى كويس كنت ببقى من جوايا مش سعيده لأن خايفه يرجع زي الاول وكان بيحصل فعلا

ماعلينا من اللي فات والله مانا فارق معايا حاجه منه خالص كل اللي مزعلني حاليا في الموضوع ده ان صعبان عليا انسان كان عنده حاجات كتير حلوه ومتعبش في اي حاجه فيها ومع ذلك اتبطر واتكبر على نعم ربنا وفي الاخر عايش وحيد ومحدش بيفكر فيه
    والله بجد بدعي ربنا يهديه ويصلح حاله بس بعيدا عني خاااااااااااااااالص ومن قلبي سامحته علشان يوم القيامه مايجيش شايل ذنبي كفايه عليه اللي هوا شايله

المهم ان تكون النقطه دي واضحه ان انا لا لسه شايله حاجه من تجربتي اللي فاتت
    لا حلوه ولاوحشه خلاص هيا انتهت
    وان كان سبب طول فتره جوازي لا حب ولا حاجه انما بس كنت بعمل اللي عليا لآخر لحظه علشان لا اندم على تقصير ولا حد يلومني ويقولي كنتي اصبري وطولي بالك
    كفايه رغي لحد كده بعد الفطار ان شاء الله احكي بقى عن الجزء الحلو الجديد اللي يارب يكون زي مابتمناه

لاإله إالا الله وحده لا شريك له ,له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير

المهنة
    صاحبة مزرعه

حبيبتي بســمه

تفاجــأت بكلامك!!!

طبعا ارجو ان تأخذي كلامي بروح الخاله المحبه لك...

طبعا ســيجول بخاطرك: لماذا نوره تفاجــأت من كتابتي وكلامي؟؟؟

انا رح ارد عليك وارجوا ان تتقبلي ما سأقوله لك لان اريد مصلحتك قبل كل شيء...

حبيبتي

كنت متوقعه انك ستكتبين عن فرحتـك وتطوين صفحة الماضي، لماذا تتذكري ايامك القديمه؟ انت طويتيها واخذت قرار واراد اللـه لك التعويض بمن هو إن شـاء الله أفضل ويديم الســعاده بينكم..

لمجرد التذكير بما مريت به هذا يخدش فرحتـك ويعكس بصوره لا اراديه تخوف مستقبلي من مواجهه قد تجديها لاســامح اللـه...

لذلك قلت لك تفاجأت... لذا اطلب منك ياحبيبتي ان تمسحي كل الماضي بحلوه ومره وتبداءي صفحه جديــده...

واعلمي ان عليك دور مهم بتغير جزءي بالمقابل وتنازل عن بعض ماعندك كي يسير المركب

بدون هـدر لكرامه ولا تشعري انه استضعاف بالعكس الحياة تتطلب ان تمسكي العصا من النص كي تتوازن الامور...

الان انت ايضا مرتبطه بدون تجربة حب، عليك ان تتقبلي المقابل وتسعين لكي يفهمك وتفهميه فه الرجل انسان قوي وبنفس الوقت هو يحتاج من يحتويه بحب الام والاخت والصديقه والحبيبه...

خذي هذا الدور وابدأي مشوارك الجديــد وربي يســعدك ولاتهملي ولا تكوني مجرد ماكينه تؤدي دورها كوني سيده ذات دور فعال حيوي بحياته ولن تندمي...

الف مبــروك ويارب يعوضك عن كل اللي فات

المهنة
    ازرع ولا اقطع

حريتي ان اكون كما لايريدون لي ان اكون

المهنة
    مستورد

حبيبه قلبى بسمه ...مليون مبروك
    واسمحى لى ان اناديك بحبيبه فلبى مثلما انادى بناتى
    انا متفق مع الاخت نورهان فيما قالت....انسى الماضى كأنه لم يكن
    ابدأى حياتك وانك وليده اليوم ...والا سيكون هناك مقارنات ليست فى صالحك او فى صالح خطيبك
    الحياه تقاؤل ونتفائل معك فى القادم الجديد وغدا افضل من امس
    المهم انت لم تدخلى حياتك الجديده حتى الان فمازلت فى مرحله الخطوبه ....وتلك المرحله لا تثبت شيئا وان كنا كما قلت نتفائل خيرا
    واعلمى انك الان ناضجه ولديك تجربه سابقه وان كانت مره
    لا تأخذى كلامى الا من الكلام الذى تأخذيه من والدك ولا تجعلى تجربتك السابقه تتسرعين فى خوض امتحان الحياه
    وكل املى ان يوفقك الله فيما اخترت وان ييسر لكم امركم وان ينالكم فضل ليله القدر
    مبروك .....مبروك وعقبال الزفاف ونحن فى قائمه المدعويين

المهنة
    مجنونة زراعة

بسم الله الرحمن الرحيم

حبيبتي ست الكل نورهان ووالدي العزيز أستاذ جمال
    لكم كل التحيه اولا
    انا متفقه معاكم في رأيكم جدا مش حقول لأ
    بالعكس انا احيانا بضغط على نفسي لو في ذكرى حلوه او مره جالت بعقلي اني انساها واتخطاها تماما
    لكن الغرض من كلامي في الماضي حاجتين اتنين بس مش اكتر
    اولا تعرضي لانتقاد من بنات خالتي اللي هما اقرب 3 اخوات ليا في العيله واستنكارهم : ليه مستعجله؟
    ده مع انهم عارفين جدا ظروفي فما بالكم بناس غريبه عني ماتعرفش ظروفي وانا مش بحب اكون موضع انتقاد (دي طبيعتي)
    السبب التاني هو اني حبيت اوضح ان النقطه الروحانيه او الموعظه اللي استفدتها دينيا من الموضوع
    لأني احساسي اللي مسيطر عليا هوا احساس ان ربنا بيجازيني خير عن صبري او ان ربنا بيعوضني ويعوضه خير عن ايام صعبه عشناها

وفي جزئيه اخيره احب اوضحها
    انا عمري ما حقدر انسى الماضي
    ده شيء شكل شخصيتي سواء أضاف ليه شيء جيد او انتقص منها
    الماضي هو اللي بيبني الحاضر والمستقبل وهو اللي علمني ادقق جدا في شريك حياتي المقبل ولولا تجربتي الاولى كان زماني دماغي مختلفه جدا عن دلوقتي

جايز اكون غلطانه وجايز لأ ..المهم اني مش سايبه الماضي ده يأثر على حياتي نهائيا ..بالعكس, ده خلاني احط شروط غير قابله للنقاش في شريك حياتي القادم ان شاء الله ودي شروط عمرها ماجات على بالي في المره الاولى الا بعد ما حسيت بعدم وجودها

وده يدخلنا في الموضوع
    انا حطيت شروط للإنسان اللي اتمنى اني اعيش معاه وابني معاه اسره
    اولا : التدين والالتزام والشرط الاهم انه يكون ملتزم ازيد مني درجه علشان يساعدني في الالتزام اكتر ( الحمد لله موجوده )
    ثنايا: العمل المنتظم ( ايا كان نوعه وايا كان مكسبه المادي) ( الحمد لله موجوده)
    ثالثا : الارتياح النفسي للإنسان ده ولأهله والتكافؤ الاسري والاجتماعي ( موجوده الحمد لله)
    رابعا : فارق السن لايتعدى ال 9 سنين ( فارق السن بيني وبينه 5 سنين)
    خامسا: قدرته على القيام بمسئوليات الزاوج ماديا ومعنويا واجتماعيا ويكون فاهم أعباء ومسئوليات الزوج كويس ( طبعا لأنه مطلق النقطه دي الحمد لله موجوده)

بمنتهى الصراحه دي كانت شروطي الوحيده لزاوجي من أي رجل
    لأن دي كلها كانت عوامل نقص وده اللي استفدته من تجربتي الاولى وهي دي في نظري أسس الزواج اللي لو اتهد منها واحد ممكن تعمل فجوه بين الزوجين

سيبنا بقى من الكلام الكبير الممل ده وخلينا في المهم

يوم 15 -6 الماضي كلمتنى صديقتي على النت ..هيا كانت زميله ايام الكليه ومتزوجه في بنها حاليا
    طبعا اتكلمنا على النت طول السنين اللي فاتت و عرفت تفاصيل الموضوع
    فلقيتها بتقولي انا عندي عريس مناسب ليكي ليه نفس ظروفك
    الحقيقه انا ضحكت بيني وبين نفسي وماخدتش الموضوع بجد خالص
    وبمنتهى الصراحه انا كنت خايفه جدا من دخول تجربه تانيه اصلا ومش ناويه على حاجه زي دي الا بعد سنتين تلاته
    كمان كان لسه باقي تقريبا 3 اسابيع على شهور العدة ماتخلص
    لكن لأنها صديقتي محبتش اكسفها وقلتلها اوكي قوليلي مواصفاته
    فقالتلي انه اسمه احمد عنده 31 سنه بيشتغل في شركه كويسه في القاهره لكنه من قريه تبع شبرا الخيمه
    وهو اتجوز لمده 5 سنين وعنده بنت عندها 4 سنين (مريم) وهو مطلق في شهر 4 هوا كمان وانا كلمته عنك
    بصراحه انا وقتها وقفت شويه عند توقيت طلاقه .. لأنه يادوب من شهرين ..دي خلتني افكر شويه في انه عايز يخطب لمجرد العند او انسان غير مسئول ومستهتر
    وكمان ازاي بالسهوله دي يقرر الطلاق والجواز ؟طيب وبنته؟ مفكرش فيها؟ هل هو أناني بيفكر في نفسه وبس؟
    بس لما اتكلمت معاه وعرفت ظروفه اللي مش حقولهاطبعا لأن دي خصوصياته لكن فهمت ان ظروفه فعلا شبيهه بظروفي وان موضوع الطلاق ده كان المفروض يتم من حوالي 3 سنين
    المهم بعد ما اتكلمنا حوالي 5 ايام وكنت انا فاتحت والدتي وهيا كلمت والدي وقال مفيش مشكله لما يشوفه
    فكلم والدي وسافر 3 ساعات متواصلين من القاهره لحد عندنا وجه وقعد مع والدي بره البيت الاول حوالي ساعه
    الحقيقه والدي مش من النوع اللي اي شاب يدخل دماغه بسرعه
    يعني والدي من النوع الشديد شويه اللي يحب الاصول ويحب الشاب الجد المكافح ..من الاخر مايحبش الحال المايل
    لكن والدي والحمد لله من أول مره ارتاح ليه وحس انه شاب فعلا محترم مش تافه ولا مستهتر زي شباب اليومين دول او بمعنى أصح من نوعيه الشباب اللي والدي يحبهم ويقدرهم
    وطبعا شفته لأول مره خمس دقايق بحالهم
    طبعا هوا كان وراني صورته على النت مش حكدب يعني
    بس بصراحه هو احلى في الصور هههههههههههه
    اهم حاجه حصل الارتياح المبدئي وكنت مبسوطه وسعيده بيه جدا ولما مشي والدي قاللي تعالي سلمي عليه
    كده عرفت ان بابا كمان مبدئيا موافق
    ودي كانت اصعب نقطه في الموضوع .. هيا زي جهاز كشف الكذب كده هههههههههههه تعدي من تحت ايد والدي تبقى عديت خالص

انا شايفه اني طولت عليكم بس معلش استحملوني علشان يبقى الموضوع مره واحده
    بعدها بأسبوع اتصل بوالدي وقاله انا عايز اجيب الحاج واجي .. لكن للأسف كان عندنا عمال بيبنوا الدور اللي فوق فأجلناها اسبوع كمان ( علشان ظروف شغله) وبعدها باسبوع شرفنا هوا ووالده
    والده بقى راجل ماشاء الله عليه ..بيفكرني بجدي الله يرحمه زمان بطيبته وهدوئه وابتسامته
    بصراحه حبيته من اول لحظه
    طبعا مافاتنيش اني الاحظ احترامه لكلام والده واحنا قاعدين يعني لاحظت انه لو بيتكلم ووالده قال كلمه يسكت تماما لحد ماولده يخلص كلام او لو هو حيتكلم ولاحظ ان والده حيتكلم بيسكت برضو .. يعني بصراحه حسيت باحترام وذوق في المعامله
    وكمان ركزت كويس لما بيتكلم عن حاجه او بيحكي عن حاجه هل حيقول كلام مختلف عن اللي قالهولي ولا لأ ..هل حتختلف التفاصيل لما يحكيها للمره التانيه ولا لأ ..انتوا عارفين المثل المصري " الكداب نساي " يعني اللي بيكدب بينسى لما يحكي للمره التانيه لازم يزود حاجه او ينقص حاجه
    بس بصراحه لقيت الكام هو هو بالظبط مفيهوش اي اختلاف

ممممممم انا تعبت وحتصدعوا من كتر الكلام
    خلينا بقى بعد الفطار او بالليل ان شاء الله اكملكم الموضوع

المهنة
    صاحبة مزرعه

حبيبتي بســمه

بصراحــه بعد ان كتبت لك كنت انتظر ردك بفارغ الصبر، لان شعرت انك احدى بناتنا ومن حقك علينا ان نوضح لك بعض الامور ونرى ردك اللي منه نقرأ داخلك...

قبل ما أرد عليك، اسمحي لي ان اقول لك كلمه: انا من كتبت لم انتقدك وهنالك فارق بين النصيحه والنقد، حبا بك كتبت ماكتبت، بعدين انا من الناس اللي دائما ما أنســى الماضي ولكن لا اتركه عثره في طريقي لان مثل ما تفضلت الماضي جزء من حياتـنا ولكن كيف نترك الماضي يفعل بنا؟؟؟ هو هذا السؤال؟؟؟

الماضي هو الموعظه للمستقبل لا ننســاه ولكن لا نجعل تجربتـنا توقعنا بالخطأ مره ثانيه...

الان ياحبيبتي بســمه، ادخلت البســمه في داخلي لانك فعلا بســمه وفعلا ستكون بأذن اللـه حياتك يارب ســعيده لانك بنقاط هامه جدا وضعت خطة حياتك المستقبله بجوهريات هي اساس لحياة سعيده بأختيار الشريك بطريقة التفكير وبأسلوب الرد الواعي العقلاني... ماشــاء اللـه عليك... اشعر برجاحــة عقلك و قلبك الدافئ...

الان اقول لك الف مبــروك ولا تدعي انتقاد الاخرين يعكر صفو تفكيرك العقلاني

دعائي لك بأن تتبـادلوا الســعاده والتفاهـم بينكم ويكون أحمد عند حسن ظنك ويكون فعلا الرجل المؤمن الملتزم الدؤوب، لان من الصعب على من تفكيرها عقلاني مثلك ان ترتبط بمن هو ليس أهل للثقه والالتزام الديني والادبي...

يارب نفرح بخبر زواجك واستمرار سعادتك يا احلى بســمه

المهنة
    مجنونة زراعة

بسم الله الرحمن الرحيم

حبيبتي نورهان
    انا والله ماقصدتك خالص بموضوع الانتقاد
    انا اخدتها منك ومن استاذ جمال على سبيل النصيحه الصادقه اللي من القلب
    يمكن لأني واجهت كام يوم صعبين شويه في الموضوع ولحد النهارده انا زعلانه من بنات خالتي ( وان كنت مش مخصماهم طبعا ) لكن الحقيقه هما ليهم وجهه نظر او نصيحه لكن للأسف بأسلوب مش حلو
    يعني انا حفهمك نقاط الاختلاف
    وواحده منهم اسمها اميره ودي الاقرب لقلبي واكبر مني ب 3 سنين ومتزوجه وعندها ولد وبنت
    كلمتني في التليفون
    واعترضت على الموضوع من أساسه لأن اهله فلاحين
    وضربت مثل اخت زوجها اللي اتجوزت في الفلاحين وبتشتكي ان طلباتهم كتير وشغل البيت عليها كله وبتضطر تساعدهم وتاكل معاهم وووو
    قلتلها والله هو احمد وبمنتهى الصراحه قاللي ان النظام عندهم ان زوجه الابن بتنزل لحماتها تساعدها في شغل البيت والاكل ووجبه الغداء بتكون مع العيله تحت
    ودي نقطة انا تقبلتها ومعنديش مشكله فيها
    ولما اتكلمت معاه قلتله بصراحه شديده انا معنديش مشكله خالص في الموضوع خاصة ان والدته كبيره في السن ومريضه ومحتاجه المساعده بس بشرط اني محسش اني مجبره على كده او لو كنت مريضه في يوم مثلا يبقى استأذن وارتاح...لأن الموضوع مش حرب مين حيغلب مين ..الموضوع تفاهم واحترام
    ويمكن ليه جاونبه الايجابيه لأن لو حيبقى الاكل مثلا عند حماتي حيبقى ديما مطبخي نضيف وبيتي نضيف وحيبقى شغل البيت اسهل
    غير كمان اني حكون في مدينه غريبه لا اهلى ولا اصحابي موجودين فيها فلاازم اقرب منهم لأني مش حيبقى ليا بعد ربنا سبحانه وتعالى غيرهم ولازم تكون علاقتي بيهم كوسيه وبالاحترام
    النقطه التانيه اللي اعترضت عليها هيا بنته..لو والدتها اتجوزت حتيجي تعيش معانا
    اولا بصراحه انا اللي يسعد زوجي ويخلي باله مرتاح يسعدني
    يعني لو وجود بنته معانا حيريحه وحيخليه سعيد انا معنديش مشكله اطلاقا خاصة اني معروف عني حبي الشديد للأطفال
    وحتى النقطة دي اتكلمنا فيها بصراحه
    لأني مش من النوع اللي بحب دلع الاطفال السخيف اللي بيلبوا كل طلبات الطفل بطريقه مستفزه ولا احب الطفل اللي يطول ايده او لسانه على الاكبر منه واحب اعلم الاطفال القرآن الكريم من صغرهم واعرفهم الصح والغلط وقلتله لو حتعيش مريم معانا يبقى تتقبل مني اني اربيها صح مش ادلعها زياده عن اللزوم علشان ارضيك وبس
    وطلع هوا كمان بيفكر بنفس الطريقه ووراني فيديو ليها وهي عندها سنتين وكان بيحفظها سوره الفاتحه ماشاء الله عليها

بنت خالتي التانيه بقى زودت الطينه بلة ..هيا اكبر مني ب5 سنين ومتزوجه وعندها بنتين توأم وولد
    حبت تنصحني بس بأسلوب جاف شويه وقالت الكلمه اللي هيا اكتر كلمه بكرهها وبتقفلني من اي حد
    قالتلي احنا عايزينك المره دي تختاري صح مش تختاري غلط زي المره الاولانيه
    فبصراحه حسيت ان انا في محكمه وهم القضاه وهم اصلا لا شافوه ولا سمعوه ولا يعرفوا عنه غير القشور

المهنة
    صاحبة مزرعه

حبيبتي بســمه

ربي يســعدك وانتقاد بنات خالتك هو حبا فيك وخوفا عليك ولكن بطريقتهم

نعم تفكيرك ســليم ميه ميه، واصارحك انه لو احدى بناتنا تصرفت مثلك حه تلاقي جواب اهلها مثل بنات خالتك

انا لمجرد اعمل بالزراعه الاقي الكثير من الكلام والاتهام بان اختياري ليس صحيحا فه ما بالك بنسب؟

للاســف هي هذه وجهات نظر بعض العوائل

المهم انا كل يوم افرح بشــخصيتك واتمنى لك كل الســعاده

وفعلا التفافك مع اهل زوجك وبنتـه بروح وديه وتعاون هي اخلاق عاليه وتفكير ســليم

افرحي انه بنات خالتك بيحــبوكي ويتمنون ســعادتك لكن ينقصهم التعبير وهذا شيء تعذريهم عليه

لاتهتمي وكملي طريقك وربي يســعدك

ولو لي امر صغير احب فقط ان تاخذي بنظر الاعتبار:

(( اجعلي لك يوم خاص انت واحمد بدون اهله، يكون اكلكم معا في بيتكم الخاص وليس مع مشاركة الاهل وهو يوم لا حا يزيد ولا حا ينقص ولكن يكون له طعم ثاني، ومن البدايه خذي هذا القرار كي يشعر بحياته الجديده معك، ولن يشعر بها مادام كل يوم وكل لحظه مع اهله، انا لست معترضه على ارتباطه مع اهله ولكن احب ان يكون لك بصمه خاصه في حياته))

ياحبيبتي كل سطر دونتيه اسعدني بان بنت بعمرك تفكر تفكير صح

بالمناسبه انا اليوم ده افتح النت لخاطر عيونك ولاقرأ ما ستدونيه بالرغم من ظرفي الصحي اليوم ولكن هذه ثالث مره افتح لكي ارى هل كتبت ام لا...

لا يســعني الا ان ادعو الله لك بالســعاده ويعوضك باحمد ويعوض احمد بك عما فاتكم من حياة

المهنة
    مستورد

عموما ايتها الطيبه النقيه بسمه
    نتمنى لك كل السعاده ونتمنى من العريس ان يقدرك ويقدر تلك الثقه منك
    واعلمى انك مازلت فى السادسه والعشرين وهناك من يتزوج فى الثلاثين من البنات
    اما عن كونه فلاح او ريفى فهذا الكلام بالمصرى خايب ...فأن كان به عزيمه الفلاح وطيبته فأنت الرابحه وهذا شئ لا يشين احدا
    ابنتنا الغاليه توكلى على الله ففرحتك به تجعلنا نحسن الظن به ولك منا الدعاء بالتوفيق والبركه
    كل عام وانت واسرتك بكل خير وسلام

المهنة
    طالب جامعي

الاسم :عبدالحميد محمد رحيم اسلام الكسندر كرزنتشكوف<br>البلد حاليا: ؟<br>انا اصلا من قازان من روسيا طبعا الاسم طويل ..<br>طبعا انا اعزب<br>طالب جامعي في تخصص البترول والثروة المعدنية<br>لا احب الاجتماع الكثير بالناس<br>انطوائي<br>احب ان استمع الى من هم اكبر سنا مني لا احب كثرة الخروج من المنزل<br>احب العاب الفيديو<br>لا اكترث بالمستقبل<br>تخرجت من الثانوية بمجموع عال والحمد لله<br>اكره بلاد الغرب<br>احب بلدي الام وان شاء الله تعالى العروسة تكون من هونيك (:

التعديل الأخير تم بواسطة مسكين ; 13-08-2012 الساعة 11:26 AM

المهنة
    محاسب مالي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسكين مشاهدة المشاركة
    الاسم :عبدالحميد محمد رحيم اسلام الكسندر كرزنتشكوف<br>البلد حاليا: ؟<br>انا اصلا من قازان من روسيا طبعا الاسم طويل ..<br>طبعا انا اعزب<br>طالب جامعي في تخصص البترول والثروة المعدنية<br>لا احب الاجتماع الكثير بالناس<br>انطوائي<br>احب ان استمع الى من هم اكبر سنا مني&nbsp;<br>لا احب كثرة الخروج من المنزل<br>احب العاب الفيديو<br>لا اكترث بالمستقبل<br>تخرجت من الثانوية بمجموع عال والجمد لله<br>اكره بلاد الغرب<br>احب بلدي الام وان شاء الله تعالى العروسة تكون من هونيك (:<br><br><br>
    ما شاء الله اخى بصراحة من افضل الاشياء التى استفدت بها من هذا المنتدى انه زاد معرفتنا بكل مسلم على الارض من مصر من ليبيا من سوريا من العراق من البحرين من قازان روسيا من من من من اشعر ان هذه الفائدة لا تعادلها فائدة اهلا ومرحبا بك اخى فى اسرتك الجديدة التى سوف تكون لك ان شاء الله خير مستشار لك فى كل ما تحب ان تعرفه وسوف نكون بجوارك فى كل ما يخصك وتحب ان تطلعنا عليه لنسعد بفرحك ونفرح معك ونواسيك فى حزنك

المهنة
    طالب جامعي

شكرا اخي الله يوفقك انتم غاليين علي..

المهنة
    مهندس زراعي

اهلا بك اخي الكريم ونتشرف بك معنا ..

احفظ الله يحفظك ........احفظ الله تجده تجاهك
    الحياة

الصورة الرمزية م/عارف محمد بشلي
     غير متصل  مشرف قسم المواضيع الزراعية العامة
    المهنة
    مهندس زراعي

ساشارككم في هذه الفكره الجميله التي تقرب من الزملاء والاصدقاء اكتر واكتر
    اسمي كما في المنتدي عارف محمد بشلي محمد
    من سوهاج بصعيد مصر
    متزوج من سيده فاضله متعلمه ربه منزل
    لدي خمس بنات هم اجمل ما في حياتي واسمائهم من الاكبر للاصغر
    علا 10 سنوات .مريم.فاطمه.آلاء.منه3شهور
    من اسره 7 اخوه وبنتان انا اوسطهم
    والدي والدتي متوفيان
    نشات في كنف اسره متوسطه الحال من الكادحين في الحياه
    وحصلت علي بكالوريوس الزراعه من جامعه اسيوط 1994
    وعملت بالقاهره والاسكندريه ودرست بالتوازي وحصلت علي دبلوم الدراسات العليا في التسويق الزراعي 1999.وحصلت علي دبلوم الدراسات العليا اقتصاد زراعي 2002
    وسافرت الي ابوظبي 8/2005 وعملت مهندس زراعي الي الوقت الراهن
    الحمد لله احوال الاسره تحسنت كتير ولدينا ارض ومنازل والحمد لله
    احب القراء واقتناء الكتب لدرجه ادمان شراء الكتب وحصل لي موقف كنت قبل السفر في القاهره في معرض القاهره الدولي للكتاب 1999واشتريت كتب كتب وعلي باب المعرض وجدت في حافظتي 5 قروش طبعا اتصلت واستعنت بصديق هههههه
    ولدي مكتبه فيها كتب متنوعه اخر احصائيه 1500 كتاب من امهات الكتب في كل مالا يخطر علي بال
    كان طموحي ان اكون مدرسا جامعيا ولكن قدر الله ان لا اكون
    افترض في كل من اتعامل معه انه حسن وجيد الي ان يثبت العكس
    وليس عندي اللون الرمادي
    اما صديقا واعطيك عمري واما هجرا جميلا
    لا احب التشاحن والبغضاء
    رحله الاربعين عام من عمري بها المر الكثير والحلو القليل ولكن اتمتع بصفه الرضا دائما لايماني بان هذا ما اراده الله وكتب في اللوح المحفوظ
    واخيرا اشكر من قرا عني هذه السطور

مهندس/ عارف محمد بشلي محمد

المهنة
    مستورد

مرحبا بك اخى الكريم ابو علا
    البنات اخى الكريم هم زينه بيوتنا وبما اننا نحن الاباء فالاقرب لنا من ابنائنا وبناتنا هم البنات ففيهم الحنو والحب...حتى فى الكبر عافاك الله بتاج الروؤس وهى الصحه تجد الاقرب والملازم لك هم البنات وهناك مثل معروف ان الولد تأخده مراته
    اخى الفاضل عارف حفظ الله بناتك وان شاء الله يكونوا سبب فى دخولك الجنه واذا كانت ثلاثه بنات فيهم حسن التربيه سببا للجنه فالخمسه بنات بسم الله ما شاء الله بركه للدخول الى الجنه
    حفظ الله اسرتك وبناتك وجعلهم كنزا لك فى الدنيا وطريق للجنه ان شاء الله

صفحة 14 من 20 الأولىالأولى ... 4101112131415161718 ... الأخيرةالأخيرة