العيادة الصحية لأستقبال مشاكلكم الصحية - الصفحة 21
صفحة 21 من 48 الأولىالأولى ... 1117181920212223242531 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 301 إلى 315 من 717

الموضوع: العيادة الصحية لأستقبال مشاكلكم الصحية

المهنة
    'طالب

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    متشكره اوي لحضرتك استاذ هاشم وان شاء الله احاول الاقيه وستخدمه والاقي زيت الريحان وابلغك بالنتائج باذن الله
    لك مني كل تقدير واحترم

المهنة
    'طالب

معلش هتعب حضرتك معايه باسئلتي لكن عندي والدتي تعبانه جدا وتعاني من انتفاخ جامد في القولون ومغص جامد جدا في جنبها اليمين عند النوم وامساك مستمر وعملنا جميع التحاليل وفيرس سي وظائف كلي وكبد وكل حاجه واشعه وطلع بس انتفاخ في القولون لكن بقالها اكتر من شهرين متواصلين بنفس التعب ومفيش اي تقدم علي العلاج وراحت لاكتر من دكتور ومفيش اي نتيجه نفس التعب سواء اكلت او لا
    ولك جزيل الشكر واسفه جدا علي ازعاج حضرتك باسئلتي ربنا يبارك في حضرتك ويجعله في ميزان حسناتك دايما ان شاء الله

المهنة
    مراقب زراعي وعلم اجتماع

يعني فهمت ان لامشكلة صحية اخرى سوى الامساك والكولون
    ان كان فهمي صحيح فاليك الخلطة للوالدة
    100غ زهر بابونج
    100غ مليسة
    100غ شمرة
    100غ زعتر بري
    50غ كمون
    50غ كراوية
    25غ سنامكة
    يخلط الجميع ويصنع مثل الشاي يشرب كوب كبير قبل الغداء
    لمدة 3ايام اذا رحل الامساك وتحسنت بنسبة 50% الاستمرار على نفس الخلطة وان بقي الوضع على حاله يضاف كوب اخر مساء
    نقع 3تينات جافة بعد تقطيعها على كوب ماء من الليل حتى الصباح
    ويشرب على الريق ويؤكل التين --- طبعا التين مع بداية الوصفة وليس بعد 3ايام
    اخبريني بعد اسبوع ان احيانا الله

المهنة
    تدريس

جزاك الله خيرا علي ماتفعله
    لو سمحت انا بس محتاجه من حضرتك وصفه لان عندي دايما شحوب بالوجه وشي اصفر دايما مع اني مش عندي انيميا واكلي كويس واخدت فيتامينات كتير جدا وحقن حديد علشين الشحزب يروح ولكن مافيش فايده خالص وعندي اخويه عنده زياده في الوزن هو طوله 180 سم ووزنه 124 لكن عنده دهون متجمعه في البطن يعني معظم الزياده في البطن وفي كيس دهني اصلا تحت الجلد في بطنه فانا بعد اذنك عايزاك تساعدني ولك جزيل الشكر

المهنة
    مراقب زراعي وعلم اجتماع

اما بالنسبة لك ذكرت لك خميرة البيرة من ضمن علاجك الاول تكون كافية للشحوب ان شاء الله وغيره من المشاكل
    اما اخيك والله الامر يحتاج لاخصائي تغذية لتعامل معه واعطائه مايناسب واهلا بك

المهنة
    'طالب

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته متشكره جدا لحضرتك علي الافاده الدائمه بس مفيش اي طريقه تخسيس علفكره هو الزياده مش بالشكل اللي حضرتك متصوره لانه بيلعب حديد فالوزن هو عضل بس لكن هو المشكله في الدهون مش اكتر لان جسمه كويس مع طوله لكن مشكله الكرش دي بس ارجو اني اكون قدرت اوضح لحضرتك

المهنة
    'طالب

معلش انا بزعج حضرتك كتير انا جبت الاعشاب اللي حضرتك كتبتها لولدتي واول يوم تاخدها النهارده لكن حصل مغص جامد جدا في المعده هل ده نتيجه للاعشاب كتنظيف للمعده وهي بتعمل التاثير ده وهل هيستمر كده علطول ولا اول مره بس ارجو الافاده من حضرتك
    متشكره لحضرتك جدا استاذ هاشم

المهنة
    ربة بيت

أستاذنا الفاضل : كنت سألتك هذا السؤال ، لكن يبدو أنك لم تنتبه له ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محبة النبات مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
    هل هناك علاج بالأعشاب للبواسير الخارجية ؟وهل البواسير تصيب الصغار في عمر عشر سنوات؟
    وأضيف على السؤال : هل من الممكن أن يتوقف حجمها عن التطور إذا أعطيناه السنامكة في غذائه لتليين البطن يوماً بعد يوم بمعدل قليل ؟أرجو سرعة الرد من فضلك ..
    وكذلك أخبرونا أن هناك خلطة عند العطارين اليمنيين لتذويب البواسير ، هل هذا صحيح وما اسمها ؟شكراً لك ، وجعل الله ما تقدم في ميزان حسناتك .

المهنة
    مراقب زراعي وعلم اجتماع

اما خلطات اليمنيين لااعرفها
    واما ان يصاب بهذا العمر بالبواسير فيصاب باقل ايضا
    لا مانع من اضافة السنامكة بالنسبة التي ذكرت
    والية الخروف مع سكر النبات والثوم يدق الجميع مع بعض حتى يصبح مثل المرهم مفيد جدا للبواسير ويقضي عليها -50غ الية -50غ سكر نبات و5حبات ثوم

المهنة
    'طالب

لو سمحت استاذ هاشم افادتي في هذا الامر وهل اكمل بالاعشاب او اتوقف عنها

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mora مشاهدة المشاركة
    معلش انا بزعج حضرتك كتير انا جبت الاعشاب اللي حضرتك كتبتها لولدتي واول يوم تاخدها النهارده لكن حصل مغص جامد جدا في المعده هل ده نتيجه للاعشاب كتنظيف للمعده وهي بتعمل التاثير ده وهل هيستمر كده علطول ولا اول مره بس ارجو الافاده من حضرتك

المهنة
    ربة بيت

اخي هاشم دخلت اليوم العشر ومانزلت غير 8غرام بس والله محبطة جدا الوصفة كانت ميرامية وسنا مكي وسندروس اشربها مرتيين في اليوم الله يخليك فية ناس يقولون انه حجم العظم عندي كبير ولا يمكن انزل

المهنة
    مراقب زراعي وعلم اجتماع

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mora مشاهدة المشاركة
    اختي لااقول انها من غير الاعشاب بل السبب هو السنامكة انا ذكرت نسبة 25غ ارجو ان تكوني قد تقيدت بالنسبة وارجو ان يكون التقيد ايضا في عملية الخلط ونسبة الاعشاب الى الماء اي ملعقة وسط على كوب ماء مغلي يترك عشر دقائق ويشرب كوب واحد قبل الغداء
    ان كنت فعلت هذا وحصل مع الوالدة المغص فتوقفي عن الاعشاب وافعلي الاتي
    ازيلي السنامكة من الخلطة نهائيا واطحني المواد وامزجيها مع بعضها ودعيها تسف منها ملعقة صغيرة قبل كل وجبة فان ذلك سيزيل الانتفاخ بقوة وكذلك المغص ولمعالجة الامساك كوب ماء فاتر تقطعي فيه 5تينات جافة
    واتركيها منقوعة ومغطاة من الليل حتى الصباح وتشربها على الريق وتاكل التين فان ذلك سيزيل الامساك باذن الله بدون اسهال اومغص خلال يومين او ثلاثة
    ونخالة القمح مع السلطة او قليل ماء بمعدل ملعقة متوسطة مع كل وجبة وان شاء الله سيتعدل الوضع جدا
    بانتظار النتائج الطيبة بعد اسبوع ان احيانا الله

التعديل الأخير تم بواسطة هاشم الحسين ; 25-11-2009 الساعة 02:55 PM

المهنة
    مراقب زراعي وعلم اجتماع

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shza99 مشاهدة المشاركة
    اخي هاشم دخلت اليوم العشر ومانزلت غير 8غرام بس والله محبطة جدا الوصفة كانت ميرامية وسنا مكي وسندروس اشربها مرتيين في اليوم الله يخليك فية ناس يقولون انه حجم العظم عندي كبير ولا يمكن انزل
    هههههه
    كيف استطعت ان تحسبي 8 غ ممكن لو شربت فنجان قهوة لعوضت الغرامات الثمانية
    اقول اذا كان حجم العظم كبير اي وراثي في هذه الحالة فسيكون الزيادة في الوزن محكومة بحجم العظم ولكن يجب ان نحاول تنسيق الجسم مع العظم وهذا الامر يحتاج الى تنظيم غذائي والسكريات بالذات استبدالها بالطبيعي والرياضة والخلطة المذكورة كل ذلك سيعطيك النتيجة باذن الله ولكن ليس ان تزيني نفسك كل يوم فكثير من الاحيان يحتاج الامر الى شهر او اكثر حتى يبدا الجسم بصرف الدهون عن طريق النفي فتابعي واخبريني بعد شهر ان احيانا الله
    واهلا بك

المهنة
    ربة بيت

استاذ هاشم حسبت الـ 8 غرام وزني كان 92ولما وزنت صار 91,2الخلطة استخدمتها يوميا بش المشي لا علشان عندي الآم شديدة في باطن القدم والاكل تعرف الايام العشر صيام وانا رح استمر علي الخلطة اخي هاشم لا تتضايق من كلامي بس جسمي دائما هكذا لا ينزل بسرعة وهذا الشئ هو مايسبب لي الاحباط

المهنة
    ربة بيت

جزاك الله خيراً وجعل ما تقدمه في ميزان حسناتك..