أحتاج إلى خبرة زراعية
النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: أحتاج إلى خبرة زراعية

المهنة
    طالب جامعى

idea - opinion أحتاج إلى خبرة زراعية

انا طالب فى كلية الزراعه قسم الهندسه الزراعيه بالفرقه الثالثه وبصراحة انا كنت عايز اكتسب خبره واشتغل فى نفس الوقت بحيث انى لما اتخرج بعد سنه ان شاء الله يكون عندى بعض الخبرة وانا ممكن اشتغل اى حاجه المهم انى اكتسب خبره فى مجالنا وما اضيعش الاجازة القادمه
    ارجومن الاخوه الافاضل اعضاء المنتدى ان يفدونى بارائهم فى هذا الموضوع وذلك لما لهم من خبرة وان يعيرونى بعض النصائح التى تفيدنى فى حياتى العملية وجزاكم الله عنى خيرا
    ارجو المشاركه

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    farmer

الفكرة جيدة ويجب ان تعمل مع المهندسين ولو بالمجان حتى تكتسب الخبرة وعندها سوف تجد عملك بكل سهولة لان لديك خبرة عملية.

المهنة
    طالب جامعى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة i love agriculture مشاهدة المشاركة
    الفكرة جيدة ويجب ان تعمل مع المهندسين ولو بالمجان حتى تكتسب الخبرة وعندها سوف تجد عملك بكل سهولة لان لديك خبرة عملية.

شكرا جزيلا لك يا باشمهندس على تفاعلك معى وبالفعل دا اللى انا بدور عليه وجزاك الله خيرا

المهنة
    مهندس زراعي

لو تتعرّف على صاحب مشتل وتعمل عنده وكما تفضل محب الزراعة حتى ولو بالمجّان..تتعرّف على اسماء النباتات وطبيعة العمل وكثير من اعمال المشتل وطريقة ادارته ..

احفظ الله يحفظك ........احفظ الله تجده تجاهك
    الحياة

المهنة
    طالب جامعى

ايه الحكايه هو ما فيش حد عند نصايح ولا ايه

المهنة
    مهندس زراعى

أبشرك خيراً فأن ماتفكرفيه قد فعلناه وقد أفادنا كثيراًبعد التخرج
    أولاً : أنا لست قسم هندسة ولكن أحد زملائى يعمل فى ثلاجة خضار و فاكهه يحتاج فنى لمدة ثلاث شهور بأسرع وقت يا حبذا لو النهارده
    ثانياً : ياريت تقولى أنت زراعة جامعة أية لان بعض الدكترة فى الكليات يساعد الطلاب على العمل فى الصيف فى المزارع

المهنة
    خبير زراعى بوزارة العدل

السلام عليكم
    اخى الفاضل
    طبعا تحياتى ليك انك عايز تتعلم شىء
    ودة انا عملتة فعلا من سنتين خرجت واشتعغلت عامل فى شركة للانشاءات الحدائق
    بس انا مش عارف تحديدا مجالات الهندسة الزراعية لان هية اكيد غير انشاءات الحدائق
    لكن انت ممكن تشوف المناطق الى فيها مشروعات واستصلاح اراضى جديدة
    وتروح تشتغل معاهم كعمالة صيفية طبعا هتكون عامل اكيد
    فية مناطق فى اسكندرية وفية فى الصالحية وفية فى وادى النطرون وفية فى العوينات وكدة
    وانت بقى وحسب ماتقدر توصل وتتحمل المتاعب الى هتقابلها
    وتحياتى

المهنة
    شركة سيراميكا كليوباترا - القطاع الزرعي

أخي الفاضل فكرة العمل اثناء الاجازة فكرة جيدة جدا فهي تعطيك خبرة في سوق العمل وخصوصا ان تخصصك من التخصصات القليلة في مصر وان شاء الله اقدر اساعدك في الموضوع ده في بعض المزارع بالاسكندرية الصحراوي والنوبارية والاسماعيلية بس اديني معلومات عن اقامتك عشان احاول ادبرك مكان قريب منها وان شاء الله يبقي العمل في مجال الهندسة الزراعية ( الري والشبكات ) في احد المزارع او الشركات لتكتسب خبرة جيدة ان شاء الله وهذا ايميلي اذا اردت التواصل engalaraby[at]yahoo.com

المهنة
    صاحب مشتل

الاخ الفاضل يشرفنى ان استضيفك للتعرف على كل ما يخص المشاتل اذا كان عندك الوقت الكافى فبفضل الله عندى اكثرمن مشتل فى الاسكندريه وان طلبت ذللك ساعطيك الايميل الخاص بى

المهنة
    طالب جامعى

السلام عليكم ورحمة الله
    اولا انا اسف جدا فى التاخر على الرد على كلى كل من تفاعل معى ولكن اعذرونى فالايام السابقه كانت ايام امتحانات وانا بشكر كل من تفاعل معى فى هذا الموضوع وجزاكم الله خير وفى انتظار المزيد

المهنة
    طالب جامعى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_alaraby مشاهدة المشاركة
    أخي الفاضل فكرة العمل اثناء الاجازة فكرة جيدة جدا فهي تعطيك خبرة في سوق العمل وخصوصا ان تخصصك من التخصصات القليلة في مصر وان شاء الله اقدر اساعدك في الموضوع ده في بعض المزارع بالاسكندرية الصحراوي والنوبارية والاسماعيلية بس اديني معلومات عن اقامتك عشان احاول ادبرك مكان قريب منها وان شاء الله يبقي العمل في مجال الهندسة الزراعية ( الري والشبكات ) في احد المزارع او الشركات لتكتسب خبرة جيدة ان شاء الله وهذا ايميلي اذا اردت التواصل engalaraby[at]yahoo.com

بداية انا بشكر حضرتك على التفاعل البناء
    اما بالنسبه للمعلومات عنى
    انا من محافظة قنا
    ومع ذلك فانا مستعد للعمل فى اى مكان
    وانا اضفت الايميل الخاص بحضرتك للتواصل
    وانا بكرر اسفى لحضرتك فى التاخر على الرد
    وجزاكم الله خيرا

التعديل الأخير تم بواسطة مصطفى عبد الفتاح ; 10-06-2009 الساعة 12:24 PM سبب آخر: خطا فى الكتابه