كيفية زراعة الفل و الاعتناء به
النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: كيفية زراعة الفل و الاعتناء به

المهنة
    طالبة

كيفية زراعة الفل و الاعتناء به

السلام عليكم
    انا يا اخوتي عاشقه لنبات الفل البلدي وعندي الكثير منه واحب توسيع معلوماتي عنه
    مثلا الحراره المناسبه له ومتى يقلم ومالطول المناسب له وكمية الماء للسقي والطريقه لزيادة ازهاره وهل من المناسب وضع نبتتين في صفيحة معدنيه واحده ( تنكة زيت) 20×20
    مع فائق الشكر لكل من يجيب

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    طالبة جامعية

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    أهلين فيكي أختي عاشقة الفل.. اسمك حلو ..

مشان زراعة الفل البلدي.. مو هو نفسو الفل العادي يعني؟

إذا نفسو عندي خبرة متواضعة بهالشغلة..

الحرارة المناسبة له : بدو شمس ، يعني حطيه بزاوية يكون بيجيها شمس منيح كتير
    متى يقلم : التقليم بيبلش بعد ما يسقطوا الزهرات.. يعني بإيلول..

والفل بيتحمل الجفاف أكتر ما يتحمل المي

نبتتين بصفيحة وحدة ما بعرف بس بظن كتير..

المهنة
    طالبة

السلام عليكم

أشكرك جزيل الشكر أختي الكريمة و لكني بحاجة لمعلومات أكاديمية أوسع من تلك التي تفضلتِ بطرحها, و يبدو أن المنتدى الزراعي هو منتدى ذكوري حيث لا إجابة للإناث عن تساؤلاتهم مع أنه منتدى اختصاصي للجميع, و أن حقوق الأنثى مهضومة حتى في هذا المنتدى.

و لكِ الشكر مرة ثانية على محاولتك مساعدتي به.

المهنة
    مهندس زراعى

الفــــل : Jasminum samlac
    هناك فل مجوز و مفرد تجود زراعته فى الأراضي الخفيفة الصفراء يحب ضوء الشمس المباشر
    يكون الري يوم بعد يوم صيفا ومرتين فى الأسبوع شتاءاً
    فى التسميد يكون التركيز على العنصر الفسفوري
    لتشجيع النمو الزهري يحب الجو المفتوح
    نجد أن نبات الفل عند زراعته فى المنزل يعطى أزهاراً لفترة محدودة
    قد تستمر شهراً أو شهرين فى الأصيص المزروع به
    ولكن وجد بالتجربة العملية أن نجاح أزهار نبات الفل تجود جدا عند زراعته بالأرض المفتوحة
    (حديقة أمام المنزل ) كالورد البلدي

المهنة
    مهندس زراعي

السلام عليكم ورحمة الله

اهلا بك عاشقة الفل

كل ما تفضلوا به معلومات جيدة .. ونباتين في وعاء واحد لايصلح ويفضّل زراعته في الارض ..ويتم تكاثره بواسطة العقل في اشهر الشتاء .. وبالترقيد الارضي في فصل الربيع.

احفظ الله يحفظك ........احفظ الله تجده تجاهك
    الحياة

المهنة
    محاسب

السلام عليكم
    مع احترامى للجميع وكل الخبراء فى هذا الموضوع انا ليه نظرة خاصه فكل شىء انا بقتنع بالشىء اللى بجربو بأديه وبشوفو بعنيه اكتر من اللى ممكن ادرسو او اقرائو ومنقول عن طريق كتاب او شخص خبير الله اعلم بالمعلومة اللى نقلها ممكن تكون صح وممكن تكون خطاء وممكن تكون صح بالنسبالو هو كمكان عايش فيه وجو مختلف عن مكان وجو شخص تانى بيزرع فيه يعنى بالبلدى انا شايف اللى جابت زرعة من مشتل فل مثل فالصيف او الشتاء تشربها مرتين او 3 بالكتير فى الاسبوع وحسب حجم الزرعة تديها ماية وطبعا اى شىء مهم كان مفيد الاكثار فيه بيسبب اضرار بشكل عام فنا ليه مقوله بمشى عليه وبخصص المقوله دى لعاشقة الفل وهيه من يعشق القمر يجب ان يكون افضل النجوم حولة بمعنى وبشكل عام اللى يحب شىء ويعشقو لزم يكون اكتر الناس يحس بيه حتى لو نبات بصلى للزرعة ومشى صوبعك على طينتها وجربى اغرزى ايدك فيها وحسى اذا كانت محتاجه مياة وعطشانة ولا لاء دة مبدائيا وخليها متعرضة للشمس مكان ميكنش الشمس من اول متشرق لحد متغرب متصلطه على المكان دة لاء يكون مثل ركنه فوق السطوح او فالبلكون او فى اى ان كان بيكون نصف وقت الشمس او ثلاث وقتها بتيجى على المكان دة وباقى الوقت بتكون ظل مفهوش شمس عشان الشمس بتفيد زرعة الفل واى زرعه فالدنيا بس كترها بيضر برضو الزرعة زى الميه بتفيد الزرعة وكترها بيضرها والطينة اللى تزرعى فيها تكون طريه متكنش طرية اوى زر الرمل ولا نشفة اوى ومحجرة لاء تكون وسط عشان النبتات فى بدايه نموها وفوسطو بتكون ضعيفة فصعب الجدر يخترق الطينة الاكثر صلابة هو اكيد بيقدر يمشى فيها بس بيتاخر فالنمو بيكبر ببطىء شديد لكن الطينة الوسطية بينمو بسرعة وبيتحرك فيها بمرونة ولما تحبى تزرعى فل وانتى عندك زرعة فل قصى فرع يكون طول كف ايدك مرتين مثل قصية من اخرو ومتجرحيش اى جزء من الفرع الرئيسى وانتى بتقطعى فرع جانبى وبعد متقطعيه اغرزية فى اى قصرية تانيه فيها طينة وشربية شويه اول متحطيه وبعد كدة تعاملية معامله طبيعيه يومين فى الاسبوع تشربية وهكزا اة كمان لما تكبر زرعة الفل يستحسن تقطعى الاوراق اللى تحت خالص لحد نصف الزرعة كدة وتخلى اللى فوق خالص بس لان دة بيساعد ان الميه توصل للجزء العلوى بسرعة وتكبر اكتر واللى اتقطع هيطلع غيرو والخ فهمتى قصدى يارب اكون منستش شىء اقولهولك

المهنة
    محاسب

نداء الى عاشقة الفل ..................................> من يعشق القمر يجب ان يكون افضل النجوم حولة
    يعنى بمعنى اصح لو بتعشقى الفل لزم تكونى جزء من كيانو افضل الناس واقربهممم للفل يعنى تحسى بيه هو محتاج اية الاحساس لا يقتصر فقط على البشر ولكن على الحيوان والنبات وبخصوص الفل لو محتاجه اى شىء دة ايملى ضفينى وانا هفيدك انشاء الله انا زارع فل وياسمين وعطر وريحان ووزرد بلدى وورد زينة وبعشق الزهور بشكل عام free.love1000[at]yahoo.com
    koko_pop188[at]yahoo.com
    منتظرك ومنتظر اى شخص عندو سواءل فى اى شىء بشكل عام واتمنى اقدر افيد حد